optisizer Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Innan min fråga: En förutsättning för att kunna leva riktigt bra LCHF är att man är intresserad av matlagning i allmänhet och ekologisk mat i synnerhet, samt att man har tid att sätta sig in i hur man via kosten eller kosttillskott kan få i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler. Det senare något som egentligen sträcker sig förbi det här med LCHF. Jag måste erkänna att jag är inte ett dugg intresserad av matlagning - ekologisk eller ej. Det är helt enkelt inte ett intresse jag har. Laga mat är tråkigt. Men jag är intresserad av att äta LCHF. Därför kokar jag ihop enklast möjliga rätter utifrån vad jag hittar till bästa pris på ICA, vilket sällan är ekologiskt. Vidare tycker jag att jag har noll tid över att rota igenom internet för att sätta mig in i alla vitaminer och mineraler jag behöver. Särskilt när det verkar hända så mycket nytt hela tiden. T.ex, bara för några dagar sedan visste jag inte vad K2 var och att det och kalcium var viktigt att få i sig tillsammans med vitamin D3. Vidare lärde jag mig nyligen att i princip hela B-vitamin gruppen kan var viktig om man lider av autoimmun sjukdom (jag är själv reumatiker). Allt det här är för mycket info att ha koll på, om man egentligen inte är intresserad av att veta, utan helt enkelt bara intresserad av att göra rätt. Jag, och säkert många med mig har tappat kollen och behöver klara direktiv, så till min fråga... Kan någon vänlig själ som kan detta, ta sig tid att göra en sammanställning över vad som behövs, angående vitaminer och mineraler??? Eller, vänligen hänvisa till en sådan sammanställning??? (Gärna i form av en lista med rekommenderade produkter, typ: köp XYZ multivitamnprodukt, komplettera med produkt OPQ för D3, och produkt ÅÄÖ för K2, produkt siåså för alla B, denna produkt för magnesium och denna för övriga mineraler, typ...) Tack!!! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Johanna07 Posted September 22, 2015 Popular Post Share Posted September 22, 2015 Innan min fråga: En förutsättning för att kunna leva riktigt bra LCHF är att man är intresserad av matlagning i allmänhet och ekologisk mat i synnerhet, samt att man har tid att sätta sig in i hur man via kosten eller kosttillskott kan få i sig alla nödvändiga vitaminer och mineraler. Det senare något som egentligen sträcker sig förbi det här med LCHF. Jag måste erkänna att jag är inte ett dugg intresserad av matlagning - ekologisk eller ej. Det är helt enkelt inte ett intresse jag har. Laga mat är tråkigt. Men jag är intresserad av att äta LCHF. Därför kokar jag ihop enklast möjliga rätter utifrån vad jag hittar till bästa pris på ICA, vilket sällan är ekologiskt. Vidare tycker jag att jag har noll tid över att rota igenom internet för att sätta mig in i alla vitaminer och mineraler jag behöver. Särskilt när det verkar hända så mycket nytt hela tiden. T.ex, bara för några dagar sedan visste jag inte vad K2 var och att det och kalcium var viktigt att få i sig tillsammans med vitamin D3. Vidare lärde jag mig nyligen att i princip hela B-vitamin gruppen kan var viktig om man lider av autoimmun sjukdom (jag är själv reumatiker). Allt det här är för mycket info att ha koll på, om man egentligen inte är intresserad av att veta, utan helt enkelt bara intresserad av att göra rätt. Jag, och säkert många med mig har tappat kollen och behöver klara direktiv, så till min fråga... Kan någon vänlig själ som kan detta, ta sig tid att göra en sammanställning över vad som behövs, angående vitaminer och mineraler??? Eller, vänligen hänvisa till en sådan sammanställning??? (Gärna i form av en lista med rekommenderade produkter, typ: köp XYZ multivitamnprodukt, komplettera med produkt OPQ för D3, och produkt ÅÄÖ för K2, produkt siåså för alla B, denna produkt för magnesium och denna för övriga mineraler, typ...) Tack!!! Ett enkelt svar, utan att hänvisa till tillskott är att 1. Variera dina animaliska källor. Kanske ät fisk till lunch, kött till middag? Variera också vilket kött du äter. Fläsk/bacon innehåller tex B1. Så om du variera lamm, nöt, fläsk ökar du näringstätheten på den mat du äter. 2. Äter minst 500 gr grönsaker per dag (gärna mer). Se till att du äter från dessa tre grupper varje dag: Svavelrika grönsaker (kålfamiljen (broccoli, blomkål, vikål etc), svampfamiljen och lökfamiljen) Bladgröna grönsaker (ruccola, babyspenat, maché, mangold) Färgade grönsaker (rödkål, rödlök, bär, morötter, avokado etc) 3. Ät invälvsmat minst 1 g/v. Lever, hjärta, äggula, musslor. 4. För mineraler så kan det vara bra att lägga till alger. Inte mycket kolhydrater. 5. Lägg till 1-2 msk syrade grönsaker per måltid. Viktigt med nolltolerans mot spannmål då du har en autoimmun sjukdom. Blir din reumatisk inte bättre skulle jag prova att ta bort mjölkprodukter också. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 För att äta bra krävs visst intresse och viss kunskap oavsett om man äter LCHF eller annat. Dock kan väldigt strikt LCHF kräva lite mer. Och man behöver inte mer kosttillskott på LCHF än om man äter annat, LCHF är inget extremt, det är bara ovanligt i vår tid. LCHFare tenderar att vara intresserade och optimerande - inte sällan hamnar man vid LCHF för att man vill rädda hälsan eller har nåt annat viktigt i fokus - då blir intresset för optimering ännu större. Själv fokuserar jag inköpen av ekologiskt till det animaliska, för då får djuren det bättre också. Eko-frukt och -grönt kan vara himla dyrt och ofta ha legat i butiken väl länge. Hoppas på ändring. Det är förresten superenkelt med LCHF när man är inne i det. Jag svänger ihop lunchlåda på 2 minuter på morgonen, t ex idag: Rökt skarpsill, rödkål, paprika, oliver, olivolja. Frukosten är lika snabb - några små vilda plommon, grädde, riven kokos, gurkmeja, ingefära, kakao, svartpeppar, salt, kanel, kardemumma, potatismjöl. Eller äggröra, eller rått ägg som jag dricker rakt ur skalet. Kan inte bli enklare eller snabbare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
optisizer Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Två vänligt menade men helt onödiga svar på min fråga, som gjorde att några ytterligare svar inte kom in, och som bara gör frågeställaren frustrerad. Om man inte kan svara på en fråga enligt frågeställarens direktiv och perspektiv, låt då bli att svara helt och hållet. Ge någon annan chansen. Det sämsta svar man kan ge är det svar man själv vill ge, vara sig det passar i sammanhanget eller ej. Jag trodde jag kvalificerat min fråga tillräckligt för att undvika svar angående matprodukter och fokusera på svar om kosttillskott, men icke... Johanna: förstod att jag inte frågade efter det hon svarade, men svarade ändå med en lista självklarheter, upplägget dessutom kopierat från nyligt publicerat material om Dr. Terry Wahl. Xiro: Jag skriver att jag inte är intresserad av matlagning och du börjar skriva om "rökt skarpsill", "små vilda plommon" och "gurkmeja". UH?! Var sak och var fråga har sitt tid och rum. Underlätta för frågeställaren genom att svara på det de undrar över eller låt bli. Jag lärde mig en jättebra läxa en gång när jag gav en present till en bekant i en tillfälligt svår livssituation. Hon blev jätteförbannad och menade på att presenten inte syftade till att göra henne glad eller annars förbättra hennes situation, utan enbart till att tillfredsställa mitt eget behov av att få vara snäll. Först förstod jag inte, men när jag verkligen satt mig ner och rannsakade mig själv var jag tvungen att ge henne rätt. Det var mitt eget ego som hade styrt, inte hennes behov. Samma, gäller med de svar jag fick här och många andra svar på andra frågor jag sett. Nu återgår jag till att undvika detta forum igen och leva LCHF så som jag gjort i det tysta sedan 2007. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Jag är själv reumatiker och har även en del andra medfödda, genetiska åkommor. Har nog själv arbetat fram en kosttillskottlista som jag känner funkar. Morgon B-vitamin forte 500 mg C-vitamin D3 2000IE K2 100 ug Magnesium Omega 3 Kväll Omega 3 Superzink 25mg (med gurkmeja) Magnesium C-vitamin 500 mg Det är min lista, sen får man nog själv "känna" efter vad man mår bra av, och vad man "tror" att man behöver utifrån sjukdomar, medicinering och vad man i övrigt äter för mat. Jag har till exempel ett stort överskott av järn i kroppen och måste ibland blodtappa mig, så för mig utgår alla matprodukter som är järnrika. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Jag trodde jag kvalificerat min fråga tillräckligt för att undvika svar angående matprodukter och fokusera på svar om kosttillskott, men icke... Johanna: förstod att jag inte frågade efter det hon svarade, men svarade ändå med en lista självklarheter, upplägget dessutom kopierat från nyligt publicerat material om Dr. Terry Wahl. Ja, jag har följt Wahls protocol i två år ungefär. Det är det bästa kostupplägget för hög näringstäthet (kollat genom att registera vad jag ätit under ett par veckor), utan att man varje dag behöva registrera och kolla mikronutrienter i det man äter. Tillskott kan ge problem och det är säkrare att använda riktigt mat. Här har du en rad tillskott från Perfect Health diet. http://perfecthealthdiet.com/recommended-supplements/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Vilka tillskott man behöver ta beror i högsta grad på vad man äter. Om man som Johanna07 föreslår försöker få så mycket av mikronutrienterna som möjligt genom kosten, minimeras behovet av tillskott. Om man dessutom kan sola kroppen ofta får man D3 och skulle egentligen kunna leva helt utan tillskott. Så bara för att en fråga är lätt att ställa behöver inte betyda att det finns enkla svar... Jag äter varierad animalisk mat, rikligt med bladgrönsaker, kålsorter, färgade grönsaker, naturligt fett, nötter, frön. De tillskott jag tar är D3, K2, magnesium, multivitamin (för säkerhets skull), omega-3 de dagar jag inte får i det med kosten, ett par gånger om året olika sorters bra probiotika, plus varje kväll ett par matskedar potatisstärkelse. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Xiro Posted September 24, 2015 Popular Post Share Posted September 24, 2015 Fick intrycket att LCHF var nåt nytt för dig O, men det var det inte. Tack för läxan. En läxa till dig; har du svårt att uttrycka dig utan tråkig attityd kan du vänta, eller låta bli. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hilma Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Ett enkelt svar, utan att hänvisa till tillskott är att 1. Variera dina animaliska källor. Kanske ät fisk till lunch, kött till middag? Variera också vilket kött du äter. Fläsk/bacon innehåller tex B1. Så om du variera lamm, nöt, fläsk ökar du näringstätheten på den mat du äter. 2. Äter minst 500 gr grönsaker per dag (gärna mer). Se till att du äter från dessa tre grupper varje dag: Svavelrika grönsaker (kålfamiljen (broccoli, blomkål, vikål etc), svampfamiljen och lökfamiljen) Bladgröna grönsaker (ruccola, babyspenat, maché, mangold) Färgade grönsaker (rödkål, rödlök, bär, morötter, avokado etc) 3. Ät invälvsmat minst 1 g/v. Lever, hjärta, äggula, musslor. 4. För mineraler så kan det vara bra att lägga till alger. Inte mycket kolhydrater. 5. Lägg till 1-2 msk syrade grönsaker per måltid. Viktigt med nolltolerans mot spannmål då du har en autoimmun sjukdom. Blir din reumatisk inte bättre skulle jag prova att ta bort mjölkprodukter också. Har du några tips på alger; märken, inköpsställen och recept? Jag känner mig helt vilse i algdjungeln! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amema Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Ett mineral som jag brukar hänga upp mig på är selen. Eftersom de skandinaviska jordarna är fattiga på selen så får djur i lantbruk extra sånt för att fungera. Men då gäller väl samma sak för människan? De senaste dagarnas lärande har skvätt vatten på den kvarnen. Men som någon annan redan har skrivit; frågan är enkel, men svaret blir "det beror på". Vad jag skulle vilja ha är en lista med vilka symptom brister och överskott kan ge, samt vilka andra ämnen man ska tillföra eller undvika för varje ämne. Då skulle man i alla fall ha lite lättare att tänka själv. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Ett mineral som jag brukar hänga upp mig på är selen. Eftersom de skandinaviska jordarna är fattiga på selen så får djur i lantbruk extra sånt för att fungera. Men då gäller väl samma sak för människan? De senaste dagarnas lärande har skvätt vatten på den kvarnen. Men som någon annan redan har skrivit; frågan är enkel, men svaret blir "det beror på". Vad jag skulle vilja ha är en lista med vilka symptom brister och överskott kan ge, samt vilka andra ämnen man ska tillföra eller undvika för varje ämne. Då skulle man i alla fall ha lite lättare att tänka själv. Vad är tecken på Selenbrist, någon som vet? PS. Selen finns i: Fisk och skaldjur, ostron, musslor, lax,makrill, tonfisk, alger, kelp, kött, inälvsmat, ägg, paranötter, nötter. Alger är också en källa till jod och andra mineraler (magnesium, kalcium, järn, kalium). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amema Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Man känner sig generellt ömklig. Stel och värk i leder, taskig cirkulation, nedstämdhet och depression, typ. Det är ju så allmänt så det är svårt att sluta sig till att det är just selen. Men som sagt. Eftersom vi har underskott hemma hos oss i norden så ska jag göra ett ryck eftersom symptomen stämmer rätt väl, och, selen tydligen är lika viktigt som jod för en fungerande sköldkörtel. Tillskott med vitamin E funkar bättre har jag märkt. Tokoferol behövs för att selenet lättare ska tas upp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Har du några tips på alger; märken, inköpsställen och recept? Jag känner mig helt vilse i algdjungeln! Oj missat detta. Kan denna hjälpa? http://www.expressen.se/halsoliv/ma-bra-med-alger/ Renee voltaire har en del grejer nuförtiden. Alg-börje. Enligt artikeln ovan är dulse, wakame, kombu, kelp, arame rika på mineraler. Man kan blanda ner kelp i smoothies och sopper. Jag har hittat torkad dulse (röd alg) på Ica Maxi i Nacka. Hade den i soppa som jag mixar slät. Jag gillar dessa: http://www.vitaminvaruhuset.se/nutri-nick-sj%C3%B6gr%C3%A4ssnacks-original-5-g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts