Panda Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Hej! Jag har sedan tidig tonår varit lite överviktig och precis som alla tidigare experter så har man blivit rekommenderad fettsnål mat och motion, vilket inte har funkat för min del. Nu är jag 28 år, 1,63 och väger 104kg...något måste hända!Så jag har börjat med LCHF för att testa om det funkar, men har stött på lite problem som jag behöver övervinna...och jag hoppas att kunna få hjälp och lite pepp från er erfarna LCHF:are. :-)1. Jag är, tyvärr, en väldigt kräsen person, så grönsaker har det varit väldigt svårt att variera..tomat, gurka, rårivna morötter och salladsblad ger väldigt lite svängrum när det finns så många andra spännande grönsaker därute, men varje gång jag försöker mig på något nytt, får jag kväljningar och vill bara spy...det är verkligen inte gott!!! Samma med ägg. Det ser så himla gott ut och jag önskar att jag verkligen tyckte om ägg, men det gör jag inte. Jag kan ha ägg i matlagning utan problem(t.ex köttfärs och andra rätter med ägg), men ska jag t.ex äta ett kokt/stekt/äggröra får jag åter igen kväljningar.Finns det något jag kan göra för att komma över denna "kräshet", eller är det bara att fortsätta försöka trycka i sig det? Har provat en massa varrianter med grönsaker och ägg, som ugn, steka, koka m.m , men inget blir gott. 2. Jag jobbar heltid, ibland även några timmar på helgen, och mitt matshema ser mer eller mindre ut likadant varje dag;Frukost vid 5:tiden, en smoothie på turkisk yoghurt och lite bär, samt "fett-thé" med en klick smör, cocos-fett o lite grädde. Ibland några snittar med gurka och hoprullad pålägg (t.ex ost o salami) istället för smoothisen.Lunch brukar bestå av rester från gårdagens middag; en bit kött, fisk eller fågel, med grönsaker och en sås(tyvärr mest köpt sås, då jag jagar efter enkla såsrecept). Middag ungefär samma koncept som lunchen fast annat köttslag. Dryck består av vatten under resten av dagen, ibland ett glas gammeldags mjölk, men det är inte alls ofta det händer längre.Kl 9 är det frukost på jobbet och kl 14 är det eftermiddagskaffe, och där har jag problem; vad ska man ta med sig till det? Än så länge har jag inte varit såpass mätt på min frukost hemma att jag vill skippa 9 frukosten helt(känns konstigt tomt i magen), med vad annars kan man ha utom mackor och som inte ser helt för knasigt ut? Eftermiddagskaffet bekommer mig inte så mycket, fram till 5:snåret då jag kommit hem och är extremt hungrig och trött efter en dags arbete(kanske också beror på kroppens omställning till LCHF? ) så det är precis man orkar med att laga till sig lite mat.Så tips på "mellanmål/minifrukost" vore jättebra! Jobbar som vaktmästare och har ett mycket fysiskt jobb, men när jag har kommit in mer i den nya kosten samt flyttat till min nya lägenhet så tänker jag börja motionssimma också ett par gånger i veckan.Alla andra tips och trick är också mycket uppskattade. Jag vill verkligen gå ner i vikt och må bra!MvH Sara~Panda 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted September 22, 2015 Share Posted September 22, 2015 Dra ner ägg i smoothien kanske. Och avokado med lite havssalt och olivolja kan va topp för den som vill ha mellis. Vet inte hur bra ost funkar för din viktnedgång. Paprikabåtar med feta, pesto, eller tapenade kan vara kul att skeppa ner Och väl ute på de sju så är ju kokos förbenat gott att knapra på, köp en hel nöt och knäck upp i smarriga bitar! Ps. Lycka till o välkommen hit! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Du kanske kan få lite inspiration från Tommy Tappar?! Hans "recept" är genialiskt enkla. http://www.tommytappar.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Lite exempel på vad man kan ta med till fikat, ölkorv, babybelostar, vanlig hårdost i stavar eller kuber eller ost- eller skinkrullader där man rullat ost eller skinka runt smörbitar. Kan du tänka dig att baka så finns det ett antal LCHF-bröd eller fröknäcke som man kan göra. Det finns LCHF-varianter av wraps. Fungerar det att mosa kokt ägg och blanda med makrill i tomatsås från burk, eller blir det för äggigt? Kokosfett (ekologiskt på burk, ej silverpaket) i kaffe eller te är ett sätt att få i sig mer fett, utan att det märks. Det finns LCHF-varianter av matmuffins, som är relativt enkla att göra och som kan ätas kalla. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Har du svårt för grönsaker kanske du kan äta dom i form av grytor och soppor? Då behövs det ingen sås, inget tillägg, allt kokas tillsammans i en gryta, helt enkelt. Kött, en burk tomater, olika grönsaker, lite italienska kryddor....klart! Bara olika mycket vatten...Eller en variant med kokosmjölk och "thaismak". Eller indiskt med curry.... grytor går ju variera i det oändliga! Mellanmål - nötter, men ät inte för många, kolhydratmängden sticker gärna iväg. frukost: vem säger att du inte kan äta samma mat som till lunch/kvällsmat även till frukost? Då lär du hålla dig mätt. Min erfarenhet av flytande "föda" är att man får dålig med mättnadskänsla, speciellt om den är kall dessutom. Om du känner för att äta på morgonen, ät riktig mat! Då ska du se att du är mätt till lunch. Måste du ha jogurt - ta creme fraiche istället! Är du vrålhungrig mot kvällen var det ofta för lite fett under dagen, framförallt till lunchen. Ös på med smör! Och med det menar jag 30-50 gram, inte någon liten tesked! Gör du grytor är det lätt att förse grytan med rätt mängd fett utan att du tänker på det (eller dina kollegor). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Vad du håller på med är att vänja dig vid kosten; det kan ta ett tag. Tanken är att du inte ska vara hungrig mellan frukost och lunch, eller lunch och middag, men det händer, särskilt i början. Det ger sig med tiden, om man äter tillräckligt med fett. Enklaste såsen...ja, jag steker en köttbit, häller i en skvätt vispgrädde, tillsätter ev nån fond för smak och lite (nån tsk) vinäger; låter det koka ihop lite. Går att variera med kryddor, svamp, vin, vad man nu känner för. Lära sig äta mat man inte gillar... Jag äter inte mat jag inte gillar, men smaken ändrar sig med tiden. När det gäller ägg skulle jag nog säga: blanda det i nånting. Lchf-pannkakor? Äggmjölk? (Vissa älskar det, vissa avskyr det). När det gäller grönsaker - funkar det med smör på? Ostgratinerade? Tillbehör i en gryta? Eller typ moussaka? Blomkålsmos? Blomkålsris? Stekt vitkål med sambal oelek och soja? (Köp nu inte hem alltihop bara för att testa...) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 När det gäller sås - prova med att göra kryddsmör istället och ha till! Tommy har massa goda recept! http://www.tommytappar.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panda Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Tack för alla fina tips!!! Ja som jag förstått det så kommer jag så småningom inte behöva äta på varken frukost o mellisrasten. Det är mest nu när man håller på att vänja in både kroppen o knoppen på den nya dieten.Grönsaker i grytor o dyl får jag testa, det har jag inte gjort!30-50gr smör på ett bräde låter supermycket! Men det är väl som man bara får vänja sig vid. o.o; Hoppas det inte behövs så mycket i mitt fett-te på morgonen, haha.Måste ha fått i mig rent för lite fett idag, var vrålhungrig så det nästan snurrade när jag kom hem. Men Ikväll blev det skinkschnitzel och sås på skyn, 50gr smör, ekogrädde och buljong. Samt grönsallad med olivolja och citronpeppar på. Sååååå gott!!! Så det blev även över till frukosten i morgon. Kommer att kännas konstigt med att käka så tung mat tidigt på morgonen...Har hört att man kan bli illamående i början, finns det andra "bieffekter" i början och vad kan man göra för att motverka det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Tack för alla fina tips!!! Ja som jag förstått det så kommer jag så småningom inte behöva äta på varken frukost o mellisrasten. Det är mest nu när man håller på att vänja in både kroppen o knoppen på den nya dieten. Grönsaker i grytor o dyl får jag testa, det har jag inte gjort! 30-50gr smör på ett bräde låter supermycket! Men det är väl som man bara får vänja sig vid. o.o; Hoppas det inte behövs så mycket i mitt fett-te på morgonen, haha. Måste ha fått i mig rent för lite fett idag, var vrålhungrig så det nästan snurrade när jag kom hem. Men Ikväll blev det skinkschnitzel och sås på skyn, 50gr smör, ekogrädde och buljong. Samt grönsallad med olivolja och citronpeppar på. Sååååå gott!!! Så det blev även över till frukosten i morgon. Kommer att kännas konstigt med att käka så tung mat tidigt på morgonen... Har hört att man kan bli illamående i början, finns det andra "bieffekter" i början och vad kan man göra för att motverka det? Du har prexis börjat.. den metabola omställningen är den lättaste, det är mindshiftet som är det svåra! Du löste kvällens problem på rätt sätt.. tanken med LCHF är att man skall slippa vara hungrig.. annars så är svält väldigt effektivt sätt att gå ner i vikt på.. men knappast något man pysslar med särskildt länge! Det där med grönsaker kan du ta pö om pö, du är just nu inne i ett helt nytt tänk vad gäller mat/hunger/matvanor/måltidsfrekvens.. o sådant! Så här brukar stegen se ut; 1, man vill gå ner i vikt! 2, När man börjar få grepp på detta så börjar man fundera på om att äta lite nyttigare för att må ännu bättre! 3, Man testar lite nya matvaror.. testar lite olika livsmedel, tex lite olika grönsaker.. och letar efter recept hur man implementerar dessa i kosten och hur man får dem att bli ett läckert tillbehör! Att gå in i ketos i början brukar vara som att bära riddarrustning och ha en död råtta i munnen! Det går över och är omställningsbesvär! No pain.. no gain.. lixom! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panda Posted September 23, 2015 Author Share Posted September 23, 2015 Du har prexis börjat.. den metabola omställningen är den lättaste, det är mindshiftet som är det svåra! Du löste kvällens problem på rätt sätt.. tanken med LCHF är att man skall slippa vara hungrig.. annars så är svält väldigt effektivt sätt att gå ner i vikt på.. men knappast något man pysslar med särskildt länge! Det där med grönsaker kan du ta pö om pö, du är just nu inne i ett helt nytt tänk vad gäller mat/hunger/matvanor/måltidsfrekvens.. o sådant! Så här brukar stegen se ut; 1, man vill gå ner i vikt! 2, När man börjar få grepp på detta så börjar man fundera på om att äta lite nyttigare för att må ännu bättre! 3, Man testar lite nya matvaror.. testar lite olika livsmedel, tex lite olika grönsaker.. och letar efter recept hur man implementerar dessa i kosten och hur man får dem att bli ett läckert tillbehör! Att gå in i ketos i början brukar vara som att bära riddarrustning och ha en död råtta i munnen! Det går över och är omställningsbesvär! No pain.. no gain.. lixom! Ketos, vad innebär det? Låter ju obehagligt i varje fall. Ja man får väl ta det pö om pö så att kroppen o knoppen vänjer sig vid det nya. Tänkte höra förresten, vad för smör och cocosfett/olja ni lchf-are använder? Läste nått om att cocos-fett i silverförpackningen inte skulle vara bra, varför är den inte bra? Vilken sort ska man använda då? Tänkte mest till mitt fett-te. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Ketos betyder att du äter mindre mängd kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos! Lugn.. lugn.. då händer det att kroppen blir tvungen att ställa om till att i huvudsak använda fett som bränsle! Dels så kommer levern att göra tillräckligt med glukos av aminosyror, laktat och glycerol.. kallas för glukoneogenes! Och dessutom nyttja sitt lager av glykogen.. kallas för glykogenolys. Men det främsta tecknet är att lever gör ketonkroppar utav fett.. som ersätter stora delar utav glukosbehovet.. främst för hjärnans och hjärtats behov. Det tillståndet är med andra ord något som vi strävar efter.. men det avklingar så småningom då främst dina muskler ställer om till att använda mer fett som bränsle.. blodsockret blir då reserverat för en liten del av hjänan, alla röda blodkroppar och delar utav njuren.. dvs behovet av glukos minskar! Bästa kvalitet av smör.. för du är värd det.. typ ekologiskt.. eller annan bra kvalitet! Det i silverpaketet är främst för konditorier/bakning.. det är delvis härdat/omestrat.. det är inte giftigt eller dåligt på något annat sätt.. bara ytterligare en högprocessad vara! På hälsokosten och i hälsokosthyllorna finns oftast kallpressad cocosolja.. för att du är värd det! Litta samma som med olivoljan med andra ord! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panda Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Ketos betyder att du äter mindre mängd kolhydrater än kroppens omedelbara behov av glukos! Lugn.. lugn.. då händer det att kroppen blir tvungen att ställa om till att i huvudsak använda fett som bränsle! Dels så kommer levern att göra tillräckligt med glukos av aminosyror, laktat och glycerol.. kallas för glukoneogenes! Och dessutom nyttja sitt lager av glykogen.. kallas för glykogenolys. Men det främsta tecknet är att lever gör ketonkroppar utav fett.. som ersätter stora delar utav glukosbehovet.. främst för hjärnans och hjärtats behov. Det tillståndet är med andra ord något som vi strävar efter.. men det avklingar så småningom då främst dina muskler ställer om till att använda mer fett som bränsle.. blodsockret blir då reserverat för en liten del av hjänan, alla röda blodkroppar och delar utav njuren.. dvs behovet av glukos minskar! Bästa kvalitet av smör.. för du är värd det.. typ ekologiskt.. eller annan bra kvalitet! Det i silverpaketet är främst för konditorier/bakning.. det är delvis härdat/omestrat.. det är inte giftigt eller dåligt på något annat sätt.. bara ytterligare en högprocessad vara! På hälsokosten och i hälsokosthyllorna finns oftast kallpressad cocosolja.. för att du är värd det! Litta samma som med olivoljan med andra ord! Ah okej! Låter ju vettigt. Då vet jag vad jag ska sträva mot! Dåså, när jag har tagit slut på mitt "gamla" smör och cocosfett blir det jakt på ekosmör och cocosolja. Kommer dock behöva köpa "vanlig" 40%grädde ist. för eko...annars kommer jag att bli ruinerad, haha! (De säljer bara pyttesmå pkt på ett par dc bara jmf med vanlig grädde). Tack för hjälpen! o/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Köp du det du har råd med.. såvida du inte anser att du är värd extra dyrt smör/cocosfett/grädde.. skillnaden är som regel marginell hälsomässigt.. handlar antagligen mer om miljö och gynna vissa producenter/produktionsmetoder! Jag är inte fattig/student/eller liknade så jag köper så mycket gräsbetat kött jag kan.. kostar någon krona mer än fulkött! Troligen handlar det mer om marginella åtgärder för hälsan.. men kan vara avgörande för de ekologiska bönderna.. dem vill jag gynna lite mer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Ketos, vad innebär det? Låter ju obehagligt i varje fall. Ja man får väl ta det pö om pö så att kroppen o knoppen vänjer sig vid det nya. Tänkte höra förresten, vad för smör och cocosfett/olja ni lchf-are använder? Läste nått om att cocos-fett i silverförpackningen inte skulle vara bra, varför är den inte bra? Vilken sort ska man använda då? Tänkte mest till mitt fett-te. Det enkla svaret är att man kan få magknip av kokosfett i silverpaket. Lite om skillnader mellan olika sorters kokosfett finns här. http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745 Tänkpå att den dyraste och finaste sorten smakar kokos. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Fra linken: "Nej, kokosfettet är inte fraktionerat, det är fullhärdat. Dvs. alla omättade oljor är ändrat till mättat fett för att bättra produktens egenskaper (hållbarhet och konsistens)." Men er det egentlig negativt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Fra linken: Men er det egentlig negativt? Näe.. det är delvis härdad fetter som anses vara skadliga! Men silverpaketet är hur som en högprocessad vara.. inget man anser vara en kvalitetsprodukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Ah okej! Låter ju vettigt. Då vet jag vad jag ska sträva mot! Dåså, när jag har tagit slut på mitt "gamla" smör och cocosfett blir det jakt på ekosmör och cocosolja. Kommer dock behöva köpa "vanlig" 40%grädde ist. för eko...annars kommer jag att bli ruinerad, haha! (De säljer bara pyttesmå pkt på ett par dc bara jmf med vanlig grädde). Tack för hjälpen! o/ Jag köper kung Markatta ekologiskt kokosfett på min mataffär. Mycket billigare än på hälsokosten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gulljenta Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Hei Panda Jeg er heller ikke så glad i for mye egg men etter jeg fant denne videoen på YouTube er det og spise egg ikke noe problem for meg, jeg kjenner knapt eggsmaken. Link til video: Håper dette er til litt hjelp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts