L78 Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Hej. En liten parentes bara. Varför kalla det fusk? Denna kost är ju en tillåtande njutkost. Jag säger att jag frångår kosten när jag äter någonting sockrigt.. (Frångår aldrig eller sällan med "tillsatsmat", bröd, pasta, ris eller potatis). Eller är jag bara språkpolis? Ligger det mer betydelse i ordet fusk? Jag tycker vi är hårda mot oss själva, av naturen. Är det inte så att vi ska skämmas osv. Vi ska vara så duktiga, klara av så mycket på livets alla olika områden. Att vi kallar det fusk innebär att vi tycker att vi alltid ska äta strikt och inte någonsin äta vårt val av godis. Jag äter godis. Jag väljer att äta det, jag gör det medvetet. Det kan hända att jag äter mer eller mindre i perioder men jag tror att vi behöver få äta någonting som vi tycker är gott och inte behöva tyngas så mycket av det. Blir det för mycket kommer vi att känna det och känna av det och sluta förr eller senare. Önskar bara att vi kunde vara lite mildare mot oss själva. Min syster som inte (ännu) är lchf-are har alltid varit extrem och sagt att har jag tagit en godisbit kan jag lika gärna äta hela påsen.. Det skulle vara allt eller inget. Otroligt hårt. Skillnaden för mig, den stora skillnaden nu från förr, är att jag mentalt väljer när jag ska äta. Dvs. det är inte kroppens sockerbehov som bestämmer. Jag äter inte för att det finns, vilket jag märker att de flesta icke-lchf-are runtomkring mig gör till mycket stor del. Jag äter för att det är gott och inte för att jag måste. En kompis sa till mig att "jag skulle aldrig kunna bli lchf-are för jag vill äta godis". Jag skulle önska att det inte var så svart och vitt. Min kompis skulle jag önska kom med på tåget då hon är en sarkastiskt hård matpolis mot sig själv och "gömmer sig" lite bakom "jag är ju som jag är"... Hur kommer vi infrån detta? Kanske är jag ensam om dessa funderingar men då är jag ju orginell om inget annat. Tack för ordet. /L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Ja jag är också lite trött på ordet fusk i LCHF sammanhang. Tror lätt det ger en många skuldkänslor och tänk att om jag nu fuskat kan jag ändå äta massa mer av den varan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Fusk handlar väl om att frångå det man egentligen tänkt sig. Sen behöver man ju inte ta så hårt på ett litet matfusk ibland, förutsatt att det inte leder till några negativa konsekvenser att tala om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
L78 Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Visst är "fusk att frångå det vi tänkt oss" men det är en sådan negativ klang och innebörd i ordet fusk. Skulle (jag vet inte om det är Andreas eller Johan som svarat här) Andreas med denna viktiga och genomslagskraftiga blogg inte använda ordet fusk skulle det nog ha en stor genomslagskraft. Denna blogg är så mycket. Jag hänvisar även till den andra medlem som svarat här. Vi skulle göra en insats i att ta bort skam och borden om vi ändrade sättet att prata runt det felaktiga vi äter. VI är mänskliga och ska inte dömma oss själva. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avksom Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 jag kan förstås bara tala för mig själv men för mig har ordet "fusk" klart negativa konotationer.. jag associerar det med att falla till föga för något, att ge efter.. men när jag äter mer kolhydrater än vanligt, som t ex nu i julen, är det fullt planerat.. och enligt mitt resonemang kan en felaktig användning av ordet leda till en omedveten, negativ affirmation; att man upprepar något för sig själv tills man tror på det.. för mig känns det som att det öppnar dörren till en mer ohällsosam, tvångsmässig inställning till mat som jag helst är utan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Fusk i min värld handlar om självbedrägelse. Dvs. att man medvetet bryter sina egna löften som man gett sig själv. Därför säger jag till alla "fuskare" att ge inte några löften, så slipper ni bryta mot dem. Man slipper fuska helt enkelt. Jag själv har gett mig bara ett enda löfte, nämligen att jag vill må bra till varje pris. Varför skulle jag då fuska och skapa onödigt ånger. Jag anser också att man ska aldrig skylla på omgivningen, använda utlandsresor eller vänner och släkt som käpphästar. Det går alltid att hitta något att äta, eller så får man ha egen ölkorv i fickan. Att man vågar inte säga nej, kan jag köpa. Men det går också dra en "vit lögn" t.ex att man blir sjuk av kolhydrater och socker. Det stämmer faktiskt rätt så bra, ty man blir ju sjuk fast på olika sätt. För oss som ligger i farozonen för typ 2 diabeter, är det iofs en del enklare att förklara varför man avstår en viss mat. Som sagts innan, förbjuder ju egentligen LCHF inget, utan går ut på att minska kolhydraterna. Förbjuder man inte sig själv något, kan man inte heller fuska. Jag har vänt på steken. Jag äter det jag gillar. Jag har listat all den mat jag älskar och strykit kolhydraterna. Kvar blev allt som jag älskar, men inte åt när jag led av fettskräcken. Jag har också anpassat livet runt om mig till min verklighet. Jag berättar öppet att jag ändrat livstil samt varför och får även respekt för mitt sätt och leva och äta. Snart är det nyår igen... ge er inga löften 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Det där med språk är lustigt... Jag har min egen variant av vad som är fusk eller avsteg... Efter att jag börjat med min blog har jag dock (efter lite kommentarer) tonat ner just ordet "fusk" en aning. Fusk var för mig ganska oskyldigt men jag har förstått att det har en mycket mer negativ innebörd för många när det gäller mat. För mig personligen så ser jag godis, läsk och bröd/pasta/ris/potatis som fusk medan någon annan rotfrukt är mer av "avsteg"... I övrigt skriver Limp precis det jag tänkte skriva... Mycket bra skrivet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleolite Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Fusk för mig är att skaffa sig en fördel på ett otillbörligt sätt. Att äta socker vid LCHF torde vara ett exempel på raka motsatsen... Inte så lätt att komma på något "realistiskt"/vardagligt sätt att fuska vid LCHF - kanske något kolhydratblockerande läkemedel? Att äta kakor och sedan stoppa fingrarna i halsen för att... skulle ju kunna betraktas som fusk - och ironiskt nog ett sätt att äta kakan och fortfarande ha den kvar... ;-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marsali Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag använde ordet fusk i mitt tidigare inlägg, och det är för mig ett ord som jag använder för att jag trillat dit och ätit fel och för mig är det mycket svårt att ta mig ur detta fuskande när jag väl börjat.. så ja det är väldigt negativt laddat. jag kan inte fuska lättvindigt med socker utan trillar dit big time. för mig betyder att fuska, att göra något som man vet att man inte borde, som känns bra för stunden men leder till elände. kanske inte helt rätt språkmässigt men det var så jag menade i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fru Hå Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Tycker tyvärr det är ett väldigt "moraliserande" av många LCHF:are, både på bloggen och tydligen här också - redan nu. Använd "rätt" ord, ät bara naturbeteskött och ekologiska grönsaker osv. osv.. Desvärre är jag då tydligen inte någon "renlärig" person trots varierande strikt LCHF kost sedan flera år. Frågan är om man har "här att göra "då? Det känns isf. som ett forum för fanatiker snarare än "normala" människor vilket inte är positivt. Jag köper det kött och de grönsaker ekonomin tillåter och FUSKAR när det passar mig. För mig är att fuska i detta samanhang att inte göra som jag borde (enl. mitt förstånd) men då detta bara drabbar mig själv så är det verkligen inget för andra att uppröras över oavsett vad man väljer att kalla det. Olika personer/familjer har, har jag erfarit, väldigt olika tolkning av olika ords betydelse likväl som tolkning av ord är mycket avhängigt av samanhanget. Att uppröras över ordet fusk i LCHF samanhang är enl. mig att göra en höna av en fjäder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 @Paleolite. Jag skrattade så jag fick nespresso i näsan... Du har ju helt rätt. Sen kommer den definitionen i dessa sammanhang bli vedertagen men jag kommer tänka på dig varje gång jag läser ordet fusk... Hemska tanke... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Vad jag menade med jobbigt med fusk var att det var en aning jobbigt att höra hur många som fuskat hela tiden. Ja det är synd, men inte så intressant kanske? Även fast det kan kännas mycket viktigt i deras liv. Men det är viktigt att gå på toa med, och så vidare . Sorry! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Det är handlar ju om moral och ideologi. Vem vill inte handla moraliskt rätt? Jag vill det. Jag vill handla rätt utifrån mina medmänniskors väl och ve, även barnarbetare i fjärran länder. Jag vill ta hänsyn till hur slaktdjuren haft det i sina liv. Osv. Det är mitt mål, att handla utifrån min övertygelse. Men ibland tar jag genvägar, "fuskar", och tänker mer på mig själv och min egen bekvämlighet just i ögonblicket. För mig är moral/etik alltså ett fint ord, inte fanatism. Sedan är det skillnad på fusk och fusk! Somliga fusk är oskyldiga. Just idag mår magen inte så bra eftersom jag inte handlade rätt och åt en stor potatis igår. Gott i några minuter, ont i en dag. Jävligt dumt... Men andra fusk är mer oförlåtliga, eller hur? Vi vill väl ha en mer rättvis och bättre värld? Åt var och en efter förmåga naturligtvis. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemkunskapsläraren Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag har märkt en sak. Om jag tänker att jag fuskar, så leder det till att jag mår dåligt och vill typ fortsätta med att trycka en pizza. Men om jag inte tänker att nu har jag fuskat. Då kommer inte den känslan över mig.. konstigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts