typsos Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Jag skriver detta med stor frustration. Jag har följt lchf i kanske 8 veckor nu och tycker det ger mig stora resultat inte bara på vikten men även orken och sötsuget. Dock eftersom jag går i skolan, har det stressigt, mycket pluggande och även psykisk ohälsa (och antidepressiva vilket tär på orken) på det så blir det riktigt tufft att alltid tänka på vad man stoppar i sig. Jag försöker verkligen inte säga att det är omöjligt, det är bara svårt. Jag blir ofta illamående efter några dagars strikt lchf och aptiten är som bortblåst (observera att aptiten är normal när jag äter kolhydrater) och jag får trycka i mig den där omeletten på grädde och ägg. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i fet mat så det har varit en stor omställning. Detta gör mig ytterst frusttrerad då det är så svårt att hålla sig till lchf och inte fuska så ofta som jag gör. Kommer illamåendet och min oaptit försvinna? Finns det något jag kan göra för att det ska vara lättare att äta lchf? Snabba måltider? Vad ska man göra vid sötsug? Tack på förhand! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted September 23, 2015 Popular Post Share Posted September 23, 2015 Välkommen i gänget.. även om flera av oss har det lättare.. bara mest gamla dåliga vanor och sådant! Att aptiten minskar är en av de bra sakerna.. för de flesta iallafall! Sen så.. aptiten känns helt annorlunda på LCHF.. du kanske misstar dig där? Dvs man är/blir sällan svinhungrig.. man blir mest trött och får en lätt huvudvärk om man inte äter tillräckligt. Fusk är knappast något man behöver planera för.. det kommer ändå.. om man skall planera för/mot detta så är det hur man skall undvika allt för stor frekvens fusk! Och grundtipset är.. tada.. planeringen sker redan i affären, har du köpt hem LCHF så blir det svårare att fuska/avvika! 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 23, 2015 Share Posted September 23, 2015 Min reflektion blir att du kanske känsloäter när du äter kolhydrater? Sötsug är ofta ett sätt att hantera stress och det är en djävulens påfund!! Detta sitter i belöningscentret och psykologin och kan vara svårt att komma åt. Jag vet inte hur mycket du räknar men kanske äter du för mycket fett på en gång? Själv hade jag problem ett tag med att när jag åt för mycket fett på en gång så fick jag magkatarrkänning/halsbränna. Jag slutade kleta smör på allt och det kändes bättre. Nu äter jag oftast en köttbit typ fläskkarré som har mycket insprängt fett med en fräsch sallad. Fast även om jag försöker tänka eko för det mesta gör enkelheten med färdigskuret att jag oftast tar det. Och ägg, det äter jag mycket. Vill du ändå få in fettet så ta lite i taget, t ex i kaffe/te. Nu är jag iofs långt ifrån nån expert på hur man bryter ovanor. Jag har försökt i 5år nu och faller för stressen mellan varven. Så sent som idag blev det ett återfall (m&m ) eftersom stressen i livet är svår nu. Normalt försöker jag hålla mig till kalla kokta ägg, blomkål, ölkorv... Men hur som helst, en liten bit i taget så knäcker du koden för hur du ska få det att fungera för dig. Ett bakslag då och då är ingen fara men det är frustrerande när man VILL hålla sig till LCHF. Fortsatt Lycka till! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Testa mer grönsaker om det känns motigt med fet mat. Gör sallad eller soppa eller öka mängden grönsaker på tallriken. Zucchinipasta är lätt att göra och känns fräscht. Strimla zucchini eller hyvla den med osthyvel och lägg i ett durkslag och häll över kokande lättsaltat vatten, sen är det klart. Baka något LCHF-bröd eller gör fröknäcke, så du kan äta LCHF-smörgåsar eller gör en macka med ett salladsblad eller gurka i botten. Smoothies kan också vara en idé. Ta kokosfett (ekologisk, ej silverpaket) i kaffe eller te, för att öka mängden fett. Ta lite äppelcidervinäger i ett glas vatten och drick. Det är en gammal huskur mot sötsug. Hjälper inte det, så ät något riktigt. Gör ett tankeexperiment. Vill du äta ett ägg så är du hungrig, om inte så är du sugen. Det kan kännas nog så jobbigt att vara sugen, men med tiden så lär man sig att skilja på hunger och sug. Ta en kopp te eller drick lite saltvatten. Ta 1/2 tsk salt i ett glas vatten och drick. Välj seltin eller havssalt.Tips på snabb LCHF-mat. Det finns färdiga hamburgare av bra kvalitet i frysdisken. Läs på förpackningen. Färdiggrillade revbensspjäll. Grillad kyckling. Ta gärna majonnäs till. Makrill i tomatsås med kokt ägg eller tonfisk. Babybel eller ölkorv. Tärna ost och ät med chark och oliver, på en plocktallrik. Blanda smaksatt kvarg med grädde och ät. Läs på innehållsförteckningen på kvargen. En del är onödigt söta. Personligen tycker jag att de är lite godisvarning på dem. De innehåller relativt mycket protein, samtidigt som de är magra och fettsnåla och innehåller sötningsmedel och smakämnen. Så kvarg är inget förstahandsval som jag ser det.Det är svårare att tappa aptiten på kolhydratsrik mat. Kroppen har en stenåldershjärna och kroppen lagrar kolhydrater för kommande svältperioder, så det är bäst att passa på när det finns. Dessutom påverkar kolhydraterna hjärnans belöningssystem. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts