Jump to content

Tjock-mobbning av Zytomierska ?

Phlebas
 Share

Recommended Posts

Vad ska man säga om den senaste tidens blåsväder kring Katrin Zytomierska. Jag känner mig minst sagt tveksam till om hon bidrar till paradigmskiftet på kostområdet alls. Att håna andra är ingen framkomlig väg. Jag har hört de, som numer kopplar ihop LCHF med tjock-mobbning och att tjocka skulle vara dumma i huvudet.

http://www.expressen.se/noje/zytomierskas-svar-efter-kritikstormen/

• Like 1

Tyvärr brukar det ju vara så att den egenskap som man gillar minst hos sig själv klankar man ner på hos andra. Så jag gissar att hon fortfarande har svårt att förlika sig med att hon inte alltid har haft den normativa perfekta kroppen, vilket skapar stor agression mot andra som inte har problem med det. 

Men det är väl på något sätt bra att hon lyfter de fördomar som fortfarande finns till en stor del i samhället, så att de kan bearbetas.

Att LCHF kopplas ihop med tjockis mobbing är ju inte egentligen konstigt, alla dieter som ger viktnedgång gör väl det mer eller mindre. Men jag hoppas verkligen att bantnings stämpeln på LCHF tvättas bort mer och mer, och att folk börjar se det mer för vad det är, - ett sätt att hålla sig frisk pigg och välmående i många år framöver. 

• Like 4

Man ska absolut inte håna feta och tjocka människor. Men man ska inte heller acceptera övervikt och fetma som ett "normaltillstånd" som en del vill göra när man misslyckas  B)

Sedan tycker jag fortfarande att det är märkligt att man kan inte säga till en människa att den är tjock eller kraftig, men smal och mager är inte lika tabubelagt.

Har själv fått frågan, när jag gick ner i vikt i.o.m LCHF, vad smal du blivit, du är väl inte sjuk?  :ph34r:

Mvh

Rolle på Österlen

• Like 2

Man ska absolut inte håna feta och tjocka människor. Men man ska inte heller acceptera övervikt och fetma som ett "normaltillstånd" som en del vill göra när man misslyckas  B)

Sedan tycker jag fortfarande att det är märkligt att man kan inte säga till en människa att den är tjock eller kraftig, men smal och mager är inte lika tabubelagt.

Har själv fått frågan, när jag gick ner i vikt i.o.m LCHF, vad smal du blivit, du är väl inte sjuk?  :ph34r:

Mvh

Rolle på Österlen

Varför säga det till en människa att den är tjock det är vi mycket medvetna om. Det är lika illa som att säga till tiggare skaffa ett jobb.

• Like 1

Varför säga det till en människa att den är tjock det är vi mycket medvetna om. Det är lika illa som att säga till tiggare skaffa ett jobb.

Hej!

Vet inte riktigt hur du menar?

Nej man säger inte åt en tiggare att skaffa jobb lika lite som man säger åt en tjock människa att hon är lat och inte rör på sig ;)

Rolle på Österlen

Hon är ett symptom på vår genomsjuka kultur.

Alla feta vet att de är feta.

Alla vet att fetma är en riskfaktor fö f'n och hans mormors alla krämpor.

Problemet är att övervikten görs till en moralisk fråga. Det sätts likhetstecken mellan fetma och glupskhet och lathet. 2 dödliga synder, minsann. 

• Högmod/stolthet
  • Girighet
  • Lust/otukt
  • Avund
  • Frosseri
  • Vrede 
  • Lättja 

Ät mindre och spring mer har lärt oss att feta är lata och glupska. De saknar självkontroll. Eftersom så många av dem påstår att de faktiskt inte äter mer än andra och motionerar regelbundet så har vi också insett att de är oförskämda lögnhalsar, eller hur?

KZ råkar bara ha trillat in på en kosthållning som faktiskt FUNKAR för många. Hon kunde lika gärna ha gått ner i vikt med Viktväktarna eler Nutrilett eller varit en av de som faktiskt har den genetiska turen att ha ganska enkelt att hålla en bra vikt, ni vet, de dar som "slutade äta smågodis och gick ner 8 kilo" utan att behöva ändra på bullsnaskandet eller annat.. De där som blandar ihop vinstlott med egen skicklighet.  :ph34r:

Hon blandar, som så många andra, ihop korten. Att sluta skälla och håna feta är inte detsamma som att säga "gå ut och ät er feta för det är det bästa och friskaste och vackraste i världen".

Det är att sluta håna folk. Vilket ju är bra.

Alla människor är värda att bemötas med respekt. BMI, hudfärg, förhållande till Gud, bostadsort, antal ben, IQ, hårfärg, fritidsintressen, födelseland, partipolitik - inget spelar roll. 

Respect.

:D

• Like 5