MickeB Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Fick ett upprört samtal från min svåger idag, hans fru hade varit hos diabetessköterskan och fått råd om hur hon skall äta för att få ner sina triglycerider och sköta sin diabetes. Hennes kolesterol såg tydligen bra ut förutom triglyceriderna som låg på 5. Har Simvastatin någon effekt på triglyceriderna? Råden hon fick gick ut på att äta potatis, pasta och ris iofs i lite mindre mängd, gärna frukt men minska på fettet och ägg och kaffe med mjölk skulle hon också minska på. Försökte förklara att om hon har höga triglycerider vid fasta så beror det inte på fettintaget utan på för mycket kolhydrater som levern gör om till triglycerider bl.a fruktosen. Dessutom har hon problem med att få ned blodsockret, vilket tyder på ganska kraftig insulinresistens. Har försökt övertala henne att börja med LCHF tidigare med hyfsat resultat även om hon ledsnade och slutade, trots att hon mådde bättre och gick ner en del i vikt. Svårt att få folk att göra en kostomläggning för att förbättra sin hälsa och gå ned i vikt med diabetessköterskor som är så fast i sina inlärda rutiner att de avskräcker folk från att tänka själva. och dessutom ger helt felaktiga råd som ex om ägg 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Statiner sänker inte triglycerider! Hon har antagligen mätt triglyceridvärdet från senaste måltiden? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickeB Posted September 24, 2015 Author Share Posted September 24, 2015 Så har jag också uppfattat det att statinerna inte sänker triglyceriderna.Om jag förstod det rätt så var hon fastande då provet togs, hon har haft problem med höga triglycerider ett tag nu och gått på kontroll ett tag.Jag har förklarat just det du säger Zepp,att om hon inte är fastande så blir värdet missvisande, men det skall hon alltså ha varit detta prov.Hon äter antal mediciner mot ett flertal åkommor och äter alltså inte LCHF, så det troligare är ju att levern producerar VLDL/Triglycerider av kolhydrater/socker. Läste att en del mediciner kan orsaka höga triglycerider, vet någon vilka? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Jag hade höga triglycerider när jag åt Metoprolol 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 24, 2015 Share Posted September 24, 2015 Fass är full av mediciner som höjer triglyceriderna! Det är bara att välja och vraka! Altså.. Trg på fem är alarmerande på vilken kost som helst och bör utredas ordentligt. Dvs.. det är inte säkert att triglyceridvärdet i sig är farligt, utan det tyder mer på att något annat är knas.. något som påverkar regleringen. Är väl inte så mycket inne på att det är kolisar som omvandlas till triglycerider utan att det handlar mer om hur kroppen hanterar dessa.. dvs fett! Vår förmåga att omvandla kolisar till fett är rudimentär! Mest troligt handlar det om förmågan att lagra dessa.. på rätt ställe? Oså finns det en drös genetiska defekter som kan ge liknade symptom. Fast rent ut sagt så skulle jag kika i Fass först innan jag utredde för hyperkylomicronemi och andra lipidrubbningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts