Jump to content

Panda

Recommended Posts

Jaha, lika bra att skapa en egen logg över min nya resa på LCHF-stigen. Kommer säkert att göra en massa tabbar, men alla är vi barn i början. ;) 
Mitt mål är att tappa 30kg och känna mig piggare, gladare och rörligare än vad jag är idag. Idag väger jag 104kg och är 1,63m. Gör jag det kommer jag att unna mig något som jag verkligen saknar; en hund! 
Är uppvuxen med hund, har haft egen hund också, men för ett par år sen gick han över regnbågsbron och jag tappade lusten att skaffa en ny liten voffsing... :( Så det blev katter istället,haha. 
Men nu suger det i hundmänniskan i mig; saknar skogspromenaderna, gosiga kvällar i soffan/sängen och lydnadsträningen. Så det hade kanske passat perfekt som "morot" till min viktnedgång och när det börjar suga i sockertarmen så får jag påminna mig om varför jag gör det!

Med andra ord:
Nuvarande vikt; 104kg
Målvikt: ca 70kg (ca -30kg)

Ni får gärna komma med tips och idéer hur jag ska uppnå mitt mål! Läser mkt själv om Lchf, men personlig erfarenhet är alltid bra att höra. Har tyvärr ingen i min närmaste krets som tror på lchf och fått ett par kommentarer om att jag är dum som går på det....men jag ska visa dem att det funkar!! :D 

• Like 6

Dåså, är inne på min första helt högkolhydratsfria dag och åt som jag fick tips om tidigare, att äta samma mat till frukost som jag gjorde till middagen gårdagen innan.

Frukost; Fläslschnitzel med sås på smör, sky, grädde och köttbuljong.
Jobbfrukost: En kopp te med grädde samt 2 bitar ost och salami
Lunch: Gulashsoppa som serverades på jobbet
Middag; Köttfärslimpa m oststänger och bacon, skysås och blandsallad.

"Frukosten" var lika gott idag, men kändes konstigt att äta så "tung" mat såpass tidigt på morgonen. Är van vid att stoppa i mig en macka eller fil o flingor till frukost.

Och jag blev väldigt glad när jag kände att jag inte var särskilt hungrig vid frukosten på jobbet, så det blev bara något väldigt lätt...sen var jag nöjd! :D

I gulashsoppan tror inte det fanns några potatisbitar, men en massa andra grönsaker...som jag inte hade något alls emot att äta!(Är kräsen annars, så det var ju superbra, ska försöka få tag på receptet)
Sen har jag stått mig hela eftermiddagen fram tills nu, klockan är närmare 18 och först nu börjar jag bli hungrig. :)
Middagen står i detta ögonblick i ugnen så den vet jag inte hur den kommer att smaka, men förhoppningsvis supergott! Känns bara ovant med allt fett som jag stoppat i den; både grädde i färsen och extra smör o bacon ovanpå...överdriver jag eller är det bara bra?

Kan tillägga att jag inte har känt mig jättehungrig, dock haft en sugande känsla nästan hela dagen.

Jag hoppas att jag har ätit tillräckligt. Vet inte riktigt procentuellt hur mycket jag har ätit då jag inte vill kontrollräkna o sånt...det fick jag nog av viktväktarna. :P
Men såserna har innehållit minst 50gr smör och ca 1dl grädde och köttfärslimpan hade både 2dl grädde och även ost stavar som jag tryckte in i smeten.
Soppan vet jag tyvärr inte exakt vad den innehöll, så den är jag osäker på. Så för säkerhets skull gjorde jag en smoothie ikväll också med yoghurt, grädde, lite cocosolja och blåbär(plus lite vaniljpulver).

Man måste inte äta så tung frukost. Själv äter jag lite turkisk yoghurt, blandat med lite grädde för konsistensens skull. På det har jag en egen müsli gjord på nötter, fröer, cokoschips, kanel. Ibland lite bär i, och dessutom ett kokt ägg vid sidan av. Jag äter betydligt mindre av den här yoghurten i jämförelse med tidigare lågfett-yoghurt, 1000g räcker nästan en hel vecka. På det klarar jag mig fram till lunch utan att vara hungrig. Det här passar mig väldigt bra, alltför tung frukost skulle inte funka (en del äter ingen frukost alls).

Den tunga maten äter jag normalt vid lunch och/eller som kvällsmat. Det var viktigt för mig att äta ordentligt med kvällsmat, annars är risken att man blir sugen på något sent på kvällen.

Jag har på fett så att jag tycker det blir gott, t ex smör i maten och ofta mycket olivolja på grönsakerna. Jag äter så jag blir "lagom" mätt, och då tycks allt bli rätt. För mig blev det raskt ganska enkelt.

Tror jag får försöka trappa upp mängden fett istället för att vräka på på en gång...mår illa som en, jag vet inte vad, nu på morgonen. Förmodligen min galla som inte riktigt hänger med i den nya kosten.
Blir nog bara fett-te nu på morgonen så får vi se vad det blir till lunch...

Man måste inte äta så tung frukost. Själv äter jag lite turkisk yoghurt, blandat med lite grädde för konsistensens skull. På det har jag en egen müsli gjord på nötter, fröer, cokoschips, kanel. Ibland lite bär i, och dessutom ett kokt ägg vid sidan av. Jag äter betydligt mindre av den här yoghurten i jämförelse med tidigare lågfett-yoghurt, 1000g räcker nästan en hel vecka. På det klarar jag mig fram till lunch utan att vara hungrig. Det här passar mig väldigt bra, alltför tung frukost skulle inte funka (en del äter ingen frukost alls).

Den tunga maten äter jag normalt vid lunch och/eller som kvällsmat. Det var viktigt för mig att äta ordentligt med kvällsmat, annars är risken att man blir sugen på något sent på kvällen.

Jag har på fett så att jag tycker det blir gott, t ex smör i maten och ofta mycket olivolja på grönsakerna. Jag äter så jag blir "lagom" mätt, och då tycks allt bli rätt. För mig blev det raskt ganska enkelt.

Rysk youhurt är fetare. Själv har jag börjat med creme fraiche i stället när jag vill ha mejerifrukost (oftast när jag behöver boosta immunförsvaret med färsk ingefära och gurkmeja. Riktigt fräscht). Då behövs bara lite tillsammans med några nötter och lite frön

• Like 2