Jump to content

Dietist kommenterar filmen Sockeraktivisten

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Jag skickade följande korta brev till en dietist (som vill vara anonym) och fick ett långt svar.

Från: Bengt Nilsson 
Till: X
Ämne: Sockeraktivisten

Hej,

Kolla gärna detta intressant program på Utbildningsradion:

http://urplay.se/Produkter/190082-Sockeraktivisten

Vänliga hälsningar,

Bengt Nilsson

Från: X
Till: Bengt Nilsson

Ämne: SV: Sockeraktivisten

Hej!

Jag vill bara upprepa att när det gäller att slåss för att minska sockret i maten så är vi helt överens och det är skönt att mer och mer fokus i den stundtals infekterade kolhydratdebatten någonstans landat där; att det är sockret som ställer till de största hälsoproblemen.

Det som jag (och många med mig) vänt sig emot det är att göra allt ”svart-vitt” . Med det menar jag att man inte behöver bli fanatisk ”sockerdetektiv” och känna rädsla för små sockermängder. Viss mängd socker behöver vi för konservering etc.

Om man har graviditetsdiabetes/typ1 och2-diabetes så påverkar socker i maten på ett annat sätt än hos de av oss som inte har sjukdomen. Det innebär fortfarande inte att allt socker påverkar blodsockret lika mycket utan det är i vilken form det intas (värst är sockersötad dryck). T ex om du tar 1 msk lingonsylt tillsammans med köttbullar och sås så påverkar det på ett annat sätt än läsk.

Däremot vänder jag mig fortfarande emot att ”dra alla kolhydrater över en kam”. Ny forskning visar att olika kolhydrater påverkar väldigt olika och går inte jämföra som en grupp. Exempelvis så påverkar kall kokt potatis och även om kalla kokt potatis värms upp i micron på ett helt annat sätt än kokt potatis som äts direkt eller potatismos beroende på hur stärkelsen stelnat. Alltså inte ens samma livsmedel påverkar på samma sätt utan det beror på tillagning, vad det äts tillsammans med mm. En brunprickig och mogen banan påverkar på ett annat sätt än en mer omogen svagt grön…….etc.

Därför tycker jag att extrem lågkolhydratkost (som LCHF är) gör fel som drar ner på alla sorters kolhydrater och utmålar dem till ”boven i dramat” när det säkerligen är andra saker som vi fortfarande inte har kunskap om som påverkar.

Jag anser fortfarande (utifrån senaste forskningen) att äta vissa typer av kolhydrater i rimliga mängder tillsammans med övrigt schysta råvaror såsom frukt, grönsaker, bra fetter (i huvudsak omättade) de flesta av veckans dagar är det mest hälsosamma men också att vi faktiskt har kapacitet och möjlighet att även äta lite söta, processade och onyttiga livsmedel ibland bara det inte är den huvudsakliga mängden.

Att en del mår bra på LCHF förnekar jag inte men jag vill veta mer kring VAD det är som gör det.

Är det att man äter mer grönsaker och mer oprocessade livsmedel?

Är det att man tar bort sockret och använder sötningsmedel istället?

Är det att man håller sig bättre mätt för att man äter mer kött och fett som gör att det stannar längre kvar i magsäcken?

Är det för att man känner sig ”tillhöra en grupp” som haft problem tidigare och som hittat ”sin lösning”?

Är det för att man minskar på sockret så mycket så man får en mindre påverkan på belöningscentrum?

Jag har fler frågor än svar som du ser men en sak är viktigt för mig och det är att inte bli fanatiker oavsett inom vilket område det gäller.

Ha en skön fredag och helg!

Varma hälsningar

X

Leg.dietist

• Like 5

Dietistens undringar i slutet av skrivelsen är onekligen intressanta. Varför mår människor bra av LCHF-kost? Tankar kring det? 

Jag tror mycket på Jacob Gudiols teori om jag förstått den rätt (han har säkert snott teorin i sin tur). Många koster/dieter leder till bättre hälsa/vikt mm vare sig det är lchf, paleo, raw-food etc. Den gemensamma nämnaren är oftast att dessa dieter innebär att man äter mindre processad mat med mindre tillsatser, renare och mer näringstät mat helt enkelt. Dvs en slags variant av dietistens punkt två, men inte bara gällande grönsaker.

• Like 1