Stackars Jack Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Hej. Är det någon som kan förklara eller har erfarenhet om sköldkörteln påverkan av LCHF. Har lite funderingar om detta. Tex finns det några omställningsbesvär när man börjar med lchf på sköldkörteln? Och även långsiktigt? Om det är skillnad mellan man/kvinna? Med mera Har fått lite frågor om detta och kan inte ge svar, så jag hoppas att någon kan ge mig lite information. Alla information/ erfarenheter tas emot med glädje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Jupp.. iomed att högt blodsocker/insulin kräver högre fart på ämnesomsättningen, så sjunker som regel FT3! Det är altså bra.. högt FT3 är ett av symptomen på diabetes/metabolt syndrom! Men allt det där sker inom normalintervallet! Grejen är väl att FT3/RT3 regleras på grund av omständigheterna! Dvs i realiteten är det svårt att påverka thyroidhomoner via kosten.. förutom jodbrist och antinflamatorisk kost. "Hypothyroidism involves high levels of thyroid stimulating hormone (TSH) and low levels of the thyroid hormones T4 and T3. However, in my clinical practice I frequently see people with low levels of T3 with normal T4 and either low or normal TSH. This condition has been reported on in the medical literature for years but it is rarely acknowledged or discussed in conventional medical settings. Most doctors (even endocrinologists) do not seem to know what causes it, or what to do about it. (I know this because I always ask my patients with this syndrome what their doctors said about it, and my patients’ response is almost always some variation of “not much”)." http://chriskresser.com/low-t3-syndrome-i-its-not-about-the-thyroid/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Det är olika om du har överproduktion eller underproduktion. Många säger att de tar mindre Levaxindos sen de börjat med LCHF. Jag har ingen sköldkörtel sen 3 år tillbaka. Min dos är inte rätt ännu utan det växlar från att jag har enormt för stor dos till att jag har aningen för låg. Läkaren, endokrinologen vet om att jag äter LCHF och säger att det är bra för mig för annars kunde det ha varit ännu värre. Det hade varit hemskt. Dock ska jag inte äta strikt utan ligger på ca 15 kolhydrater om dagen. Skrivs mycket om detta i olika LCHF och sköldkörtelgrupper på Facebook. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Två länkar jag brukar plocka fram i såna här sammanhang är: http://www.drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ http://chriskresser.com/is-a-low-carb-diet-ruining-your-health/ Här en numera trasig länk som sa att LCHF inte påverkar sköldkörteln alls. http://www.ketothrive.com/nutrition/does-your-thyroid-need-dietary-carbs/#more-212 (Volek & Phinney) Kan inte tänka mig annat än att det är skillnad på killar och tjejer - i den här frågan oxå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted September 26, 2015 Author Share Posted September 26, 2015 Tack för informationen. Den ska föras vidare. Och som jag redan misstänkte så ska inte lchf ha någon negativ effekt på sköldkörteln Ska fortsätta att läsa på lite till för det är ganska intressant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stackars Jack Posted September 28, 2015 Author Share Posted September 28, 2015 Hej igen. Nu när jag läst på lite. Så känns det som att män med problem med sköldkörteln ofta missas i diagnos. Skulle gärna ha lite personliga erfarenheter från män som känner igen sig i detta. Symtom och hur vården har tagit hand om er. Det kan vara till hjälp när jag försöker hjälpa en god vän. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts