narran Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Jag har undvikit kolhydrater i kosten 6 dagar i veckan sedan i mitten på Maj och gått ner från 119 till 97. Jag är inte ute efter att bli trådsmal utan att bli överviktig i stället för att lida av fetma enligt de där tabellerna och behöver således gå ner ytterligare 15 kg för att nå det målet. De senaste veckorna har jag dock börjat att få problem med huvudvärk som jag märker går över om jag fuskar om jag äter nått med kolhydrater i ex en hård macka eller yoghurt med bär och lite honung i. Huvudvärksproblem ska ju komma i början när man minskar på kolhydraterna och i början hade jag inte den här typen av problem. Någon som har råd om hur jag kan fortsätta att undvika kolhydrater 6 dar i veckan och ändå slippa huvudvärken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Mineralbrist? Kan hända om du inte äter grönsaker. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Ät LCHF.. (med grönsaker!) 7 dar i veckan! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
narran Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Mineralbrist? Kan hända om du inte äter grönsaker. Jag äter vitkål, gurka, tomater, brocoli massor med grönsaker så här mycket grönsaker har jag aldrig ätit förut är en sån där som tidigare ätit mig mätt på potatis och pasta och bara käkat grönt någon enstaka gång ibland 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Om jag striktar till mig, dvs minskar kolhydraterna så nära noll jag kan komma, får jag också huvudvärk. Gissar på att jag till vardags ligger runt 30g kolhydrater. Likaså får jag kramp. Jag har fått för mig att det hänger ihop med mineraler på något sätt men vad är det i kolhydrater som är så mineralrikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Jag äter vitkål, gurka, tomater, brocoli massor med grönsaker så här mycket grönsaker har jag aldrig ätit förut är en sån där som tidigare ätit mig mätt på potatis och pasta och bara käkat grönt någon enstaka gång ibland Hmm, prova mer vatten eller mer salt? Kanske Cal+mag tillskott? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Botemedlet är förstås att köra Lchf konstant hela tiden Efter en dag med fusk är du ju inne i kolhydratförbränning igen och får börja om från noll. Du får fråga dig själv om fusket verkligen är värt besvären efteråt? Alternativt överger du Lchf och slipper då ständiga övergångsbesvär Fast då får du förstås räkna med sämre hälsoprognoser på sikt och att du går upp vikten du tappat på nolltid igen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
narran Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 ska nog köpa mig en burk med mineraltillskott och se om det hjälper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Enklast är att testa salt. Ta seltin eller havssalt och ta 1/2 tsk i ett glas vatten, en gång om dagen eller vid behov.Funderar du på mineraler så testa magnesium i första hand. Köp en lite dyrare sort, som bl a innehåller magnesiumcitrat, hos hälsokosten, eftersom de tas upp bättre av kroppen. Magnesiumoxid är billigt, men fungerar mest som laxermedel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Angående mineraler och grönsaker så behövs det ungefär 500 gr om dagen för att få i sig tillräckligt med näringsämnen. Vet inte hur mycket du äter... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Jag äter vitkål, gurka, tomater, brocoli massor med grönsaker så här mycket grönsaker har jag aldrig ätit förut är en sån där som tidigare ätit mig mätt på potatis och pasta och bara käkat grönt någon enstaka gång ibland Mm.. så ser det ofta ut när man börjar med LCHF.. det är iallafall min erfarenhet! Förr fanns det lixom inte så stor plats för grönsaker på tallriken/i magen.. nu ser det skrämmande tomt ut på tallriken om man inte fyller ut med någon form av grönisar! Såå.. utan att logga allt och kolla i näringstabeller.. så kan vi anta att man äter mer hälsosamt/näringsrikt/mer varierat? Oså till ditt huvudvärksproblem.. som du själv är inne på.. det är troligen inte omställningsproblem/dvs glukosbrist.. utan något annat! Det första jag tänker på är blodtryck.. lågt blodtryck har flera symptom.. varav ett är huvudvärk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Jag tänker på två saker. Det första är att din tarmflora håller på att förändras och ett stort gäng bakterier som huvudsakligen lever på kolhydrater upplever nu svält och i sin dödsdans sprider de toxiner. Du kan hjälpa till att bli av med dem genom att fylla på med goda bakterier och städande ämnen och städande bakterier. Surkål är toppen. Hemgjord kefir också. Nåt som laxerar är inte fel heller. Det gör ont när bakterier byts ut och dör, de går inte självmant, de går inte utan fight. Det andra jag tänker på är abstinensbesvär, när du slutar fylla på med gliadin (del av gluten) får dina morfinreceptorer inte längre sitt exorfin (gliadorphin / gluteomorphin). Man kan få huvudvärk av mindre. Dr Davis brukar rekommendera vatten, salt, bakterier, magnesium, jod, omega 3. http://www.wheatbellyblog.com/2013/09/surviving-wheat-withdrawal/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrKarisma Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jag har undvikit kolhydrater i kosten 6 dagar i veckan sedan i mitten på Maj och gått ner från 119 till 97. Jag är inte ute efter att bli trådsmal utan att bli överviktig i stället för att lida av fetma enligt de där tabellerna och behöver således gå ner ytterligare 15 kg för att nå det målet. De senaste veckorna har jag dock börjat att få problem med huvudvärk som jag märker går över om jag fuskar om jag äter nått med kolhydrater i ex en hård macka eller yoghurt med bär och lite honung i. Huvudvärksproblem ska ju komma i början när man minskar på kolhydraterna och i början hade jag inte den här typen av problem. Någon som har råd om hur jag kan fortsätta att undvika kolhydrater 6 dar i veckan och ändå slippa huvudvärken. Jag har ätit LCHF i över 7 år nu som född sockermissbrukare har jag accepterat mina återfall och försöker istället undvika dem och skjuta dem framåt i tiden hela tiden. Jag kan uppleva lite problem efter ett återfall, men inte direkt något allvarligt, oftast har jag extremt mycket energi efter ett återfall och ger mig då ofta ut på en låååång joggingrunda eller går till gymmet för att bli av med rastlösheten. Kan uppleva lite huvudvärk ibland men oftast upplever jag att det är stressrelaterat efter mitt återfall då jag blir så rastlös.. Målet är självklart att inte äta socker och ibland kan det gå månader mellan återfallen och ibland bara nån vecka.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts