Jump to content

testa magic bullet coffe!?

Melliz

Recommended Posts

Hej! Tänkte testa det omtalade magic bullet coffe till frukost imorgon.. då jag ätit ihjäl mig på lchf brödet nu hihi...  vilket är era tips? endast smör i och mixa? eller kokosolja? :) kör ni bara med och dricka det eller äter ni något till? Tacksam för tips!! :) kör liberal lchf. alltså lite rotfrukter och någon frukt per dag.. tränar väldigt mkt.. men en så länge funkar det bra!!! men man kommer nog inte i ketos... dock kan man väl endå bli fettdriven? en till fråga hehe...

Jag antar du menar LCHF-kaffe? Jag dricker det inte så ofta själv, men det slinker ner nu och då. :) Mina tips är att köra 1 msk smör (obs, osaltat!), 1 msk kokosfett (bra kvalitet) i en stor kopp med kaffe och mixa. Själv brukar jag sedan slänga i 1-2 teskedar grädde också, bara för smakens skull, fast då är det väl strängt taget inte LCHF-kaffe längre, så det kan jag väl med gott samvete inte rekommendera dig. :)

Det där med ketosen... Nu blir jag lite osäker på hur det här funkar, men ketos är inget av/på tillstånd. Man kan, så vitt jag förstått, ha mer eller mindre ketoner i blodet och därmed vara mer eller mindre fettdriven. Till och med kolhydratsälskare är väl i en mild ketos om morgonen när de inte ätit på länge.

Jag skulle påstå att du inte kan vara fettdriven ifall du inte är i ketos (av någon grad), men däremot kan du nog säkert gå ner i vikt fastän du inte är fettdriven, fast det ser du ju inte ut att behöva. Vill man vara i ketos och fettdriven på riktigt gäller det nog att hoppa över åtminstone frukterna skulle jag tippa. Men då antar jag att det beror lite på när du äter frukterna och hur mycket du tränar...?

Jag tar 2 msk kokosfett, 2 msk smör, varmt vatten samt cacao (istället för kaffe) och kör med mixer stav. Dricker det som frukost, dvs inget annat, men jag är inte heller hungrig på morgonen, behöver mer något som gör att jag "står mig". Det hjälper mig också att hålla ned kolhydrater och protein, då jag kan koncentrera dom på lunch of middag som intresserar mig mer.

• Like 1

Jag höftar med måtten på kokosfettet och smöret (osaltat), tar säkert mer än 2 msk på vardera ingrediens. Mixar dem med te eller grädde.
Jag gick ner fyra kg på fyra dagar första gången jag körde det i samband med köttbit + beasås som middag. Däremot blir jag konstigt nog inte mätt

av MBC! Blir hungrig igen efter bara en timma typ... 

För att slippa väsnas med mixer eller mixerstav har jag en liten visp som är till för att skumma mjölk. (mer lättdiskad också) Går alldelses utmärkt. Den räcker också till för att vispa mindre mängder vispgrädde när jag blir sugen.

Startar dagen med 2-3 matskedar kokosolja i kaffet. Magen fungerar utmärkt på det.

Okej tänkte testa! Alltså jag vill verkligen inte gå ner i vikt. Inte därför jag började med lchf heller . Är frisk och har inga sjukdomar. Tål kolhydrater . Men är väldigt intresserad av kost pch träning. Och skulle vilka se hur de känns och vara fett driven i träningen istället för glykos driven.. Försöker kolla lite vad Jonas Bergqvist rekommenderar. Äter ju rotfrukter och massa grönsaker och även nån frukt och nötter. Tränar på rätt hög nivå. Men ja. Frukosten är ju strikt. Mer på lunchen jag lägger till ritfrukterna. Kolhydraterna ska ju bara tillbehör. Men tack! Får testa haha. Dock är jag inget fan av kaffe.

Okej tänkte testa! Alltså jag vill verkligen inte gå ner i vikt. Inte därför jag började med lchf heller . Är frisk och har inga sjukdomar. Tål kolhydrater . Men är väldigt intresserad av kost pch träning. Och skulle vilka se hur de känns och vara fett driven i träningen istället för glykos driven.. Försöker kolla lite vad Jonas Bergqvist rekommenderar. Äter ju rotfrukter och massa grönsaker och även nån frukt och nötter. Tränar på rätt hög nivå. Men ja. Frukosten är ju strikt. Mer på lunchen jag lägger till ritfrukterna. Kolhydraterna ska ju bara tillbehör. Men tack! Får testa haha. Dock är jag inget fan av kaffe.

Jag har min egen variant - tycker själv inte det behövs någon maskin som mixar men smaken är ju olika. :) 

Varje morgon dricker jag en mugg kaffe med två matskedar vispgrädde och ca 30-40 gr smör i + två sucketter. Rör runt med en sked tills smöret smält och dricker...MUMS!

Till denna kaffeblandning äter jag ett kokt ägg. Är egentligen inte ALLS hungrig på morgnarna men på något sätt känns det bra i kroppen att få i sig något och jag står mig gott och mycket väl till lunchen utan några hungerskänslor.

Gillar du inte kaffe kan du använda te istället. Jag har ett te med smak av mango och persika, supergott med kokosolja i !

Jag tycker dock att kokosoljan blandar sig sämre i te så jag använder också en sån liten visp att blanda med. Mixer går ju bra så klart.

Kaffe! Blev lite ledsen igår när jag läste en kommentar där någon skrev att de inte kunde dricka kaffe för koffeinet reagerade magen dåligt på, men jag är övertygad om att det är bryggmetoden som är "boven i dramat" dvs. man kör klassisk Svensk bryggare som rengjordes sist hösten -99 , inte konstigt man får ont i magen pga. av alla gifter man får i sig då. Koffeinet reagerar man på om man doserar extremt mycket genom skakningar m.m. , men magen reagerar inte på det. Många har ju problem med mjölk/laktos/mjölkprotein också. Så dåligt kaffe med lättmjölk (fejkprodukt) och en intolerans mot laktos klart magen inte fixar det!!!

Att dricka rent gott och för magen bra kaffe är viktigt anser jag... Vet inte om jag ska nörda ner mig i alla bra metoder som finns därute men jag råder er till att dricka bra och gott kaffe, och att ha egen kvarn hemma är ju A-O , rekomenderar Wilfa CGR-1 som finns i olika prisklasser och givetvis nyrostade bönor, har ni inte en rost hemma (inte så vanligt) så kan man alltid köpa från någon som rostar... och man kan ju även be dem mala om man inte har kvarn...

Sen kan ni goggla på följande i kaffe djungeln:

Aeropress

Hario V60

Chemex

Kalita Wave

Da Matteo

Johan & Nyström

Baristashopen

Gaggia Espressomaskiner

för att nämna några..

osv. osv.