Jump to content

rostbiff

Angelico

Recommended Posts

Eh.. 75 grader var julskinka.. syster har rätt!

Principen vad gäller Tjälknul, Rostbiff, och Julskinka är att man ställer ungen på den temperatur som man vill att köttet skall uppnå längst in!

75 för fläsk och 60-65 för nöt!

Tänk bara på att temperaturen brukar stig cirka 5 grader efter att du har plockat ut den ur ugnen!

Dvs jag har alldrig gjort rostbiff.. bara julskinka.. principen är dock den samma.. och det tar tid.. men blir det saftigaste/möraste kött du någonsin har ätit!

Har alldrig gjort Tjälknul heller.. där brukar man utgå från djupfryst älgkött, som får stå i ugnen ett helt dygn!

• Like 1

Inspirerad av Angelico så gjorde jag en Rostbiff idag på Tjälknulsvis, det vill säga att jag satte in köttet fruset i ugnen på 90 grader och lät det stå till dess termometern visade 62 grader. 

Då la jag ner köttet i en saltlag (1 liter vatten, 1 dl salt och kryddor) i 3 timmar. Sedan skivade jag det mycket tunt (har en skärmaskin) och det blev fantastiskt bra.

Nu använde jag innanlår, en liten bit på 1 kilo, så det tog inte så många timmar innan det var klart, ca 3 tror jag. Och köttet fick ligga i kylen under natten, så det var inte helt "bottenfruset"  :)

• Like 6

Jag gjorde lite annorlunda med min. Salt och  peppar och sen brynte hela köttbiten i stekpanna. Sen köttermometer och bakade i  125 grader i lergryta. Det tog ca 2 timmar till 58 grader. Sen vila i plastpåse. Skar upp den i ganska tjocka skivor som stek. Den var rosa-röd i mitten och blev mycket god. Skyn frös jag in.

• Like 2