Angelico Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Har någon några goda recept att tipsa om här? Kom just hem med ett fynd! 3 kg bit av krav-rostbiff. Vad är godast att göra på en sån jättebit? Funderar på någon slags pulled beef variant i lergrytan, men är det bättre att hantera rostbiff mer varsamt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Det är jättesynd att göra pulled beef av rostbiff.. borde vara straffbart! Rostbiff görs på låg värme under lång tid.. typ kjälknul! 75 grader och 12 timmar i ugnen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Det är jättesynd att göra pulled beef av rostbiff.. borde vara straffbart! Rostbiff görs på låg värme under lång tid.. typ kjälknul! 75 grader och 12 timmar i ugnen! Ska den brynas först? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 Inte mer än till HÖGST 65 grader, lägg den sedan i saltlag med lite kryddor som du gillar ett par timmar. Skiva tunt, tunt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Inte mer än till HÖGST 65 grader, lägg den sedan i saltlag med lite kryddor som du gillar ett par timmar. Skiva tunt, tunt men lämpar sig detta för lergryta tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 25, 2015 Share Posted September 25, 2015 men lämpar sig detta för lergryta tro? Nja, lägg den i en ugnsfast form bara, med termometer, och du behöver inte bryna den först 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 25, 2015 Author Share Posted September 25, 2015 Nja, lägg den i en ugnsfast form bara, med termometer, och du behöver inte bryna den först Okej ska bli intressant ! Får se hur länge den behöver på sig när den är så stor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Eh.. 75 grader var julskinka.. syster har rätt! Principen vad gäller Tjälknul, Rostbiff, och Julskinka är att man ställer ungen på den temperatur som man vill att köttet skall uppnå längst in! 75 för fläsk och 60-65 för nöt! Tänk bara på att temperaturen brukar stig cirka 5 grader efter att du har plockat ut den ur ugnen! Dvs jag har alldrig gjort rostbiff.. bara julskinka.. principen är dock den samma.. och det tar tid.. men blir det saftigaste/möraste kött du någonsin har ätit! Har alldrig gjort Tjälknul heller.. där brukar man utgå från djupfryst älgkött, som får stå i ugnen ett helt dygn! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted September 26, 2015 Share Posted September 26, 2015 Inspirerad av Angelico så gjorde jag en Rostbiff idag på Tjälknulsvis, det vill säga att jag satte in köttet fruset i ugnen på 90 grader och lät det stå till dess termometern visade 62 grader. Då la jag ner köttet i en saltlag (1 liter vatten, 1 dl salt och kryddor) i 3 timmar. Sedan skivade jag det mycket tunt (har en skärmaskin) och det blev fantastiskt bra. Nu använde jag innanlår, en liten bit på 1 kilo, så det tog inte så många timmar innan det var klart, ca 3 tror jag. Och köttet fick ligga i kylen under natten, så det var inte helt "bottenfruset" 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted September 27, 2015 Author Share Posted September 27, 2015 Jag gjorde lite annorlunda med min. Salt och peppar och sen brynte hela köttbiten i stekpanna. Sen köttermometer och bakade i 125 grader i lergryta. Det tog ca 2 timmar till 58 grader. Sen vila i plastpåse. Skar upp den i ganska tjocka skivor som stek. Den var rosa-röd i mitten och blev mycket god. Skyn frös jag in. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts