Jump to content

Socker i rödvin

Fjutt

Recommended Posts

Hej, jag köpte en box rödvin idag och såg då för första gången att hyllkantsetiketterna på bolaget redovisade sockerhalten i vinet. Många hade mindre än tre gram per liter. Inte så illa. Några sorter hade runt sju gram per liter så det kan ju vara klokt att låta sockerhalten få spela roll vid vinvalet eller vad säger ni?

• Like 2

Om det nu inte är så jättestor skillnad i sockerhalt mellan olika rödviner, så blir det i alla fall betydligt lättare att hitta vita viner nu, som inte innehåller alldeles för mycket socker! Och jag tycker att det är mycket positivt att de börjat märka upp sockerhalt, det vittnar ju också om att det finns en efterfrågan på den informationen.

• Like 3

Hej, jag köpte en box rödvin idag och såg då för första gången att hyllkantsetiketterna på bolaget redovisade sockerhalten i vinet. Många hade mindre än tre gram per liter. Inte så illa. Några sorter hade runt sju gram per liter så det kan ju vara klokt att låta sockerhalten få spela roll vid vinvalet eller vad säger ni?

Det är bra att veta, är det sju gram så bör man stanna vid att konsumera ett par tre liter vid varje tillfälle!

• Like 1

Box är inte bra. För mycket för en, för lite för två!

Vissa säger dock att man kan frysa in överblivet vin i tärningar och ha till sås etc. Förstår inte, vad är överblivet vin?

Fast jag har övergivit min favverioja för ett franskt juste rödtjut som finns både på f,laska och dunk. Då köper jag dunk och häller upp på flaska och sparar 120 spänn / 30 spänn per flaska. Detär lättare att portionera om det är flaska. Hälla ur dunk tappar man lätt kontroll

• Like 1

Jag köpte rödvin häromdagen, och noterade sockerhalten. Så kollade jag de ekologiska rödvinerna i box - det var inte så många i den affären, 5 st. Men en stod ut med 16g/l. Så det är en bra tjänst, även om jag bara dricker ett glas, och det inte blir mycket socker ändå.