aroberts Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Av medicinska skäl ska jag försöka komma i ordentlig ketos under en period. Men vilka grönsaker är mest ok och hur mycket vågar jag äta av dem under en dag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Av medicinska skäl ska jag försöka komma i ordentlig ketos under en period. Men vilka grönsaker är mest ok och hur mycket vågar jag äta av dem under en dag? Ovanjordgrönsaker är ok. Jag tror man kan äta mer än man kanske tror. Det är också viktigt att hålla proteinintaget till "måttligt". Mycket fett såklart. Det är ju bra att ha mätverktyg så att du kan se att du verkligen når optimal ketos. Finns ju flera olika sorters ketonmätare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Gröna bladgrönsaker lär vara det man kan äta mest av; spenat i topp (jag har fryst bladspenat i matlådan till jobbet, blir tillagad i micron), broccoli, ruccola mm. Men det är ju trevligt med lite variation så ibland blir det blomkål, rättika(3gr.kolh) mm. Svamp är ju ingen grönsak men innehåller nästan ingenting så den kan vara bra utfyllnad. Jag frossar i oliver. De innehåller mest fett, lite protein och minimalt med kolhydrater. Om man tycker det blir för salt med mycket oliver så kan man avsalta dem i vatten en stund/över natten och sedan ev. smaksätta dem med annat/dressing. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Kålrabbi och kålrot är trevliga rotfrukter som är ok också om man vill göra gratäng eller ugnsstekta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Här är ett exempel på vad olika grönsaker har för kolhydratsinnehåll: http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+spenat%0D%0A100+g+avokado%0D%0A100+g+sparris%0D%0A100+g+ruccola%0D%0A100+g+zucchini%0D%0A100+g+isbergssallad%0D%0A100+g+champinjon%0D%0A100+g+brocolli%0D%0A100+g+tomat%0D%0A100+g+blomkål%0D%0A100+g+aubergine%0D%0A100+g+röd+paprika Sen får man ju tänka på att olika grönsaker innehåller olika nyttigheter i form av vitaminer och mineraler, så det kan vara bra att variera sig. Som du ser ger drygt 1 kg grönsaker bara 34 g kolhydrater. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Higins Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Aspirin ge ett skydd mot blodpropp,slaganfall......20mlg per dag men hur blir med ketonena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 27, 2015 Share Posted September 27, 2015 Acetylsalicylsyra verkar främst på Eikosanoidsystemet och då främst genom att nedreglera inflamatoriska och trombotiska funktioner. Som en biverkan verka det smärt-/feber-stillande, det gör det genom att nedreglera andra eikosanoider. Jag tror inte det påverkar ketoner? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Hei Jeg er ny på dette forumet og som dere ser fra Norge. Jeg synes også det er vanskelig å stole på hvilke grønnsaker jeg kan spise hvor mye av da jeg synes at jeg fort kommer over 20 g karb/kålhydrat pr dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Gröna grönsaker. . sallad, kål broccoli och sånt finns mycket nyttigheter i utan att det är några kolisar alls i. Rotfrukter som kålrabbi och rättika innehåller inte mycket kolisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jeg trodde kålrabi hadde høy GI? Særlig hvis den er kokt/ varmebehandlet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Kålrabbi har bara 4 g kolisar http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=1_051 Inom LCHF talar man oftast om ovanjordgrönsaker men det finns en hel del rotfrukter som också är OK. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspx 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts