aroberts

Ketos och grönsaker?

Recommended Posts

Av medicinska skäl ska jag försöka komma i ordentlig ketos under en period. Men vilka grönsaker är mest ok och hur mycket vågar jag äta av dem under en dag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av medicinska skäl ska jag försöka komma i ordentlig ketos under en period. Men vilka grönsaker är mest ok och hur mycket vågar jag äta av dem under en dag?

Ovanjordgrönsaker är ok. Jag tror man kan äta mer än man kanske tror. Det är också viktigt att hålla proteinintaget till "måttligt". Mycket fett såklart. Det är ju bra att ha mätverktyg så att du kan se att du verkligen når optimal ketos. Finns ju flera olika sorters ketonmätare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gröna bladgrönsaker lär vara det man kan äta mest av; spenat i topp (jag har fryst bladspenat i matlådan till jobbet, blir tillagad i micron), broccoli, ruccola mm. Men det är ju trevligt med lite variation så ibland blir det blomkål, rättika(3gr.kolh) mm.

Svamp är ju ingen grönsak men innehåller nästan ingenting så den kan vara bra utfyllnad.

Jag frossar i oliver. De innehåller mest fett, lite protein och minimalt med kolhydrater.

Om man tycker det blir för salt med mycket oliver så kan man avsalta dem i vatten en stund/över natten och sedan ev. smaksätta dem med annat/dressing.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kålrabbi och kålrot är trevliga rotfrukter som är ok också om man vill göra gratäng eller ugnsstekta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ett exempel på vad olika grönsaker har för kolhydratsinnehåll:

http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+spenat%0D%0A100+g+avokado%0D%0A100+g+sparris%0D%0A100+g+ruccola%0D%0A100+g+zucchini%0D%0A100+g+isbergssallad%0D%0A100+g+champinjon%0D%0A100+g+brocolli%0D%0A100+g+tomat%0D%0A100+g+blomkål%0D%0A100+g+aubergine%0D%0A100+g+röd+paprika

Sen får man ju tänka på att olika grönsaker innehåller olika nyttigheter i form av vitaminer och mineraler, så det kan vara bra att variera sig.

Som du ser ger drygt 1 kg grönsaker bara 34 g kolhydrater.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aspirin ge ett skydd mot blodpropp,slaganfall......20mlg per dag men hur blir med ketonena

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Acetylsalicylsyra verkar främst på Eikosanoidsystemet och då främst genom att nedreglera inflamatoriska och trombotiska funktioner.

Som en biverkan verka det smärt-/feber-stillande, det gör det genom att nedreglera andra eikosanoider.

Jag tror inte det påverkar ketoner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hei :)

Jeg er ny på dette forumet og som dere ser fra Norge.

Jeg synes også det er vanskelig å stole på hvilke grønnsaker jeg kan spise hvor mye av da jeg synes at jeg fort kommer over 20 g karb/kålhydrat pr dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gröna grönsaker. . sallad, kål broccoli och sånt finns mycket nyttigheter i utan att det är några kolisar alls i.

Rotfrukter som kålrabbi och rättika innehåller inte mycket kolisar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeg trodde kålrabi hadde høy GI? Særlig hvis den er kokt/ varmebehandlet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kålrabbi har bara 4 g kolisar

http://www.miljomat.se/html/naringsberakningLivsmedel.aspx?H=2&G=&L=1_051

Inom LCHF talar man oftast om ovanjordgrönsaker men det finns en hel del rotfrukter som också är OK. http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/10031/Till-rotsakernas-forsvar-Per-Wikholms-rotsaksguide.aspx

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg