Angelico

rdi, näringsrik mat

Recommended Posts

När jag nu sett genomsnittet för min nuvarande kost, gällande näringsvärde tänker jag att det ändå är ganska lätt fixat att nå RDI om man äter rejält med grönsaker, fisk och kött.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18:3 är modersyran ALA!

Egentligen är det 20:6 (EPA) och 22:6 DHA som är essentiella.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

18:3 är modersyran ALA!

Egentligen är det 20:6 (EPA) och 22:6 DHA som är essentiella.

Vill du utveckla detta lite? Vad jag kan se så finns inte rdi för dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du utveckla detta lite? Vad jag kan se så finns inte rdi för dessa?

Nä det finns inte.. lixom för en massa annat som är väl så viktiga näringsämnen.. och många andra är rena gissningar.

Räkna med en omvandlingsfaktor mellan 5-10% av ALA till EPA.. dvs resten bör bestå utav EPA och DHA.

Sen så.. Essentiella betyder att vi måste få dem via födan.. iomed att vi inte kan syntetisera dem själva.

EPA/DHA och GLA/DGLA benämns nödvändiga.. dvs de är viktiga för vissa funktioner i kroppen.

Och för att krångla till det ännu mera så är omvandlingen av ALA till EPA beroende utav mängden LA du intar samtidigt.

ALA och LA omvandlas/desatureras i samma process.

"Conversion efficiency of ALA to EPA and DHA

Humans can convert short-chain omega-3 fatty acids to long-chain forms (EPA, DHA) with an efficiency below 5%.[61][62] The omega-3 conversion efficiency is greater in women than in men, but less-studied.[63] Higher ALA and DHA values found in plasma phospholipids of women may be due to the higher activity of desaturases, especially that of delta-6-desaturase.[64]

These conversions occur competitively with omega-6 fatty acids, which are essential closely related chemical analogues that are derived from linoleic acid. They both utilize the same desaturase and elongase proteins in order to synthesize inflammatory regulatory proteins.[45] The products of both pathways are vital for growth making a balanced diet of omega-3 and omega-6 important to an individual’s health."

https://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror RDI kan vara lite lurigt. De värden som är etablerade kanske bygger på att den kortsiktiga överlevnaden säkerställs, men jag undrar om vi inte egentligen behöver mycket mer av vissa näringsämnen för att behålla god hälsa upp i hög ålder.

Bara en spekulation som bygger på att de folkslag som ätit/äter näringsrik och näringstät mat decennium efter decennium inte uppvisar några spår av folksjukdom...

Sedan lider RDI också av att vetenskapen kanske inte förstått det hela ännu, t.ex. finns ju inget etablerat värde för K2 trots att det är nödvändigt för kärlhälsa och benstomme.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror RDI kan vara lite lurigt. De värden som är etablerade kanske bygger på att den kortsiktiga överlevnaden säkerställs, men jag undrar om vi inte egentligen behöver mycket mer av vissa näringsämnen för att behålla god hälsa upp i hög ålder.

Bara en spekulation som bygger på att de folkslag som ätit/äter näringsrik och näringstät mat decennium efter decennium inte uppvisar några spår av folksjukdom...

Sedan lider RDI också av att vetenskapen kanske inte förstått det hela ännu, t.ex. finns ju inget etablerat värde för K2 trots att det är nödvändigt för kärlhälsa och benstomme.

Ja, jag tänker liknande när jag ser min sammanställning. Jag som enbart äter ren mat kommer ju upp i 150-200% och mer av rdi på många poster, enbart genom att äta grönsaker och kött/fisk två ggr per dag. Därimot tror jag många äter långt under rdi för att man hoppar över näringsrika matvaror och äter ensidigt av tex pasta, bröd, grädde, smör eller soja eller vad man nu väljer att äta mycket av.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag tänker liknande när jag ser min sammanställning. Jag som enbart äter ren mat kommer ju upp i 150-200% och mer av rdi på många poster, enbart genom att äta grönsaker och kött/fisk två ggr per dag. Därimot tror jag många äter långt under rdi för att man hoppar över näringsrika matvaror och äter ensidigt av tex pasta, bröd, grädde, smör eller soja eller vad man nu väljer att äta mycket av.

Japp, det är bara titta på vad som händer om du utesluter grönsaker och inälvsmat på LCHF/paleo. Ser inte bra ut alls.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror man ska se RDI som en lägre gräns. Ibland kan gränsen vara väldigt låg, tex D vitamin. Kalcium verkar dock satt lite högt, kanske för att man inte insett vikten av K2. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror man kan se RDI i bästa fall som en blandning utav "best knowledge".. trender, lobbyism och och uttalanden av sk experter!

Mat Lalonde Nutrient Density: Sticking to the Essentials AHS12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror man kan se RDI i bästa fall som en blandning utav "best knowledge".. trender, lobbyism och och uttalanden av sk experter!

Mat Lalonde Nutrient Density: Sticking to the Essentials AHS12

Det här handlar inte om hur RDI beräknas/tas fram, det handlar om hur man ska ranka olika födoämnen efter hur mycket näring de innehåller. RDI är framtaget genom att man uppskattar hur mycket av vitamineralen som behövs för att bibehålla grundläggande funktion, efter de kunskaper vi har just nu.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, det är bara titta på vad som händer om du utesluter grönsaker och inälvsmat på LCHF/paleo. Ser inte bra ut alls.

Menar du att inälvsmat är nödvändigt att äta då och inte kan ersättas av annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. men varför då prata om RDI överhuvudtaget.. om näringen är ovesäntlig?

Bäst näringsvärde har väl piller/kosttillskott?

Grejen är väl att RDI fortfarande är det bästa vi har.. och att alla är fullt medvetna om att det saknas väldigt mycket kunskap inom området?

Och som Matt gör.. egentligen kan vi bara gå på de näringsvärden som det finns någon form av forskning på.. och det är rätt sällsynt med sådan forskning!

En helt annan sak är då hur mycket näring olika livsmedel innehåller.. och då får man först utreda retentionsfaktorer och sen hur väl vi tar upp sagda näringsämne.. och vad som krävs för övrigt för att vi skall klara av att göra det samma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att inälvsmat är nödvändigt att äta då och inte kan ersättas av annat?

Jag själv har alltid haft med inävlsmat i min mat så jag har aldrig provat utan, men när jag beräknade My's strikta LCHF kost så var det inte bara de typiska grönsaksmineralerna som saknades utan även vissa B vitaminer (spec B2). Du kan prova och se hur en kost med mycket grönsaker och varierade animaliska källor utan inälvsmat ser ut. Tänk på att äggula och musslor räknas som inälvsmat. Jag tror vissa spårmineraler som koppar, krom, zink kan bli lågt också, men kolla gärna!

PS. Jag menar inte att man behöver äta det varje dag men kanske 1-2 ggr/vecka?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mm.. men varför då prata om RDI överhuvudtaget.. om näringen är ovesäntlig?

Bäst näringsvärde har väl piller/kosttillskott?

Grejen är väl att RDI fortfarande är det bästa vi har.. och att alla är fullt medvetna om att det saknas väldigt mycket kunskap inom området?

Och som Matt gör.. egentligen kan vi bara gå på de näringsvärden som det finns någon form av forskning på.. och det är rätt sällsynt med sådan forskning!

En helt annan sak är då hur mycket näring olika livsmedel innehåller.. och då får man först utreda retentionsfaktorer och sen hur väl vi tar upp sagda näringsämne.. och vad som krävs för övrigt för att vi skall klara av att göra det samma!

Jag tycker det han gör är super men det känns lite som vi blandar ihop saker. RDI är uppskattat för ETT visst ämne utifrån vilken funktion man tror det näringsämnet ska uppfylla i kroppen. Om vi ska bygga en näringstät kost så gäller att få en hög halt av ALLA dessa ämnen (samt alla de ämnen som finns i mat som vi ännu inte vet är viktiga). I princip är det jag och Angelico gör detsamma som Lalonde, men på ett personligt plan, utifrån den mat som vi kan tänka oss äta (paleo). Han vill summera all den information man kan få fram genom att registrera min mat till en siffra och utifrån den motivera varför vissa matgrupper är viktiga. Vi (jag och Angelico) har engentligen mer information än så eftersom vi tittar på ALLA näringsämnen, Lalonde var tvungen att välja ut vissa. Man kan också kombinera med annan data (tex från matkalkyl) och få ut vilken typ av A-vitamin, omega 3 osv.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag själv har alltid haft med inävlsmat i min mat så jag har aldrig provat utan, men när jag beräknade My's strikta LCHF kost så var det inte bara de typiska grönsaksmineralerna som saknades utan även vissa B vitaminer (spec B2). Du kan prova och se hur en kost med mycket grönsaker och varierade animaliska källor utan inälvsmat ser ut. Tänk på att äggula och musslor räknas som inälvsmat. Jag tror vissa spårmineraler som koppar, krom, zink kan bli lågt också, men kolla gärna!

PS. Jag menar inte att man behöver äta det varje dag men kanske 1-2 ggr/vecka?

Enligt den vecka jag registrerat nu så har jag rdi och över på allt utom kalcium och D vitamin. Jag äter mkt egengjord majonäs med äggula, och ofta musslor så det kanske är grejen då! Visste inte att de räknades som inälvor, men såklart! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant kommentar från videon. Det är tydligen stor skillnad i näringsvärde mellan kokt och torkade spannmål/baljväxter (inte bara pga volym/vatten). Man bör använda värdena för tillagad mat eftersom vi inte kan äta spannmål/baljväxter råa.

Så om vi får någon vegan/vegetarian att registrera sin mat så är det viktigt att de registrerar spannmål och baljväxter som kokta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallas för vad jag vet för retentionsfaktorer.. dvs vilken näring som blir kvar vid olika behandling/tillagning!

En del näring är nästan omöjlig att ta upp utan tillagning.. andra minskar när de tillagas!

Bröd skall alltid blötläggas några timmar för att sen ätas med sked/som soppa! :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt den vecka jag registrerat nu så har jag rdi och över på allt utom kalcium och D vitamin. Jag äter mkt egengjord majonäs med äggula, musslor så det kanske är grejen då! Visste inte att de räknades som inälvor, men såklart! :)

Jag äter ju inte ägg så det är inte konstigt att jag måste ha annan inälvsmat för att det ska funka. Kan vara att My också är allergisk mot ägg och därför blev det extra näringsfattigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant kommentar från videon. Det är tydligen stor skillnad i näringsvärde mellan kokt och torkade spannmål/baljväxter (inte bara pga volym/vatten). Man bör använda värdena för tillagad mat eftersom vi inte kan äta spannmål/baljväxter råa.

Så om vi får någon vegan/vegetarian att registrera sin mat så är det viktigt att de registrerar spannmål och baljväxter som kokta.

Baljväxter brukar väl groddas istället för kokas av de som äter rawfood.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baljväxter brukar väl groddas istället för kokas av de som äter rawfood.

I alla fall vissa sorter, lite osäker. Minns hur otroligt hårt rawfood var för magen, inget roligt alls.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag testade idag att lägga in min mat i cronometer.com, som många här redan tidigare skrivit om. Det såg ganska bra ut, om det räknas som bra att det mesta hamnar på grönt. precis som flera andra skrivit så hamnade jag lågt på kalcium, sodium och potassium...och så carbs såklart :). I övrigt var allt grönt, utom B12 och vitamin A som var rött.

Jag la nu till tahin och lite mer bladspenat för att öka kalcium men kom ändå bara upp till 68%. Ändå äter jag ganska rikligt med broccoli och gröna blad mm.

Skulle vara kul om ni som använt cronometer och försöker komma upp i rdi vill kommentera hur ni utvecklat er kost sedan ni började regga. 

RDI för kalium (potassium) ligger sjukt högt. Detta finns utrett i detalj i en annan tråd (som nu är djupt begraven... :( ).

Det enda kända sättet en vanlig frisk person kan drabbas av kaliumbrist på är att sporta hårt och länge i stark hetta. Långvarig magsjuka kan också ge kaliumbrist. Det finns inga kaliumkosttillskott att köpa i Sverige. Det enda på apoteket jag hittat är Resorb, alltså vätskeersättning.

När jag "reggade" tycktes det mig att kaliet gick upp ungefär linjärt med antalet kalorier. Det är rimligt eftersom det mesta innehåller kalium.

Kalcium: RDI ligger onödigt högt även för detta mineral. Kalciumtillskott har som ni säkert läst ingen effekt på bentätheten men ökar tyvärr risken för kärlproblem. Svenskar äter mest kalcium i världen (mycket mjölkprodukter) men har samtidigt hög incidens av benskörhet. Så var det med den saken.

Natrium (sodium) hamnade du sannolikt lågt på för att du inte lagt in hur mycket du saltat maten (natriumklorid). Intaget av natrium i befolkningen anses snarare vara för högt än för lågt. Jag håller för sannolikt att de flesta äter precis som mycket natrium som är lagom för dem.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså framförallt Kalcium men även Kalium ligger lite högt på cronometern, är det det du menar anna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RDI för kalium (potassium) ligger sjukt högt. Detta finns utrett i detalj i en annan tråd (som nu är djupt begraven... :( ).

Det enda kända sättet en vanlig frisk person kan drabbas av kaliumbrist på är att sporta hårt och länge i stark hetta. Långvarig magsjuka kan också ge kaliumbrist. Det finns inga kaliumkosttillskott att köpa i Sverige. Det enda på apoteket jag hittat är Resorb, alltså vätskeersättning.

När jag "reggade" tycktes det mig att kaliet gick upp ungefär linjärt med antalet kalorier. Det är rimligt eftersom det mesta innehåller kalium.

Kalcium: RDI ligger onödigt högt även för detta mineral. Kalciumtillskott har som ni säkert läst ingen effekt på bentätheten men ökar tyvärr risken för kärlproblem. Svenskar äter mest kalcium i världen (mycket mjölkprodukter) men har samtidigt hög incidens av benskörhet. Så var det med den saken.

Natrium (sodium) hamnade du sannolikt lågt på för att du inte lagt in hur mycket du saltat maten (natriumklorid). Intaget av natrium i befolkningen anses snarare vara för högt än för lågt. Jag håller för sannolikt att de flesta äter precis som mycket natrium som är lagom för dem.

Sedan jag skrev den här posten har jag registrerat kosten för en hel vecka och fått genomsnittet för RDI på 7 dagar. Och då ligger jag alltså över RDI på allt utom kalcium. Jag har lagt in mineralsaltet också i beräkningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter organiskt kalium från Holistic för att se om mina diffusa muskelsmärtor försvinner. Har ätit strikt lchf ett tag och kommer inte upp i 500 gr grönsaker varje dag. Jag märkte att musklerna fick allt svårare att slappna av, och tror att det kan bero på kaliumbrist. Nu börjar det kännas bättre, redan efter en vecka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden fick mig att tänka lite... Jag är ju 43 år nu och har högst sannolikt ätit mig till någon typ av autoimmun sjukdom. Har alltid trott att det var ett högt intag av dåliga kolhydrater som ligger bakom detta, men nu började jag också fundera på om det kan ha varit pga för näringsfattig mat, att kroppen under lång tid har fått ett underskott av essentiell näring.

Så jag försökte erinra mig ungefär vad jag åt tidigare och reggade det  för att se hur dåligt det egentligen var och kom fram till detta:

Min korvperiod, ålder 20-33. Hård träning och åt mat från pizzatallrik för att få plats med all mat. Inga problem med vikten. Trodde att träning kompenserade för dålig kost. Åt inga grönsaker, åt ju ett litet vitamineralpiller.

En typisk matdag under denna period: Korvperioden

I kort smörgåsar, pasta, ris och korv alltså.

Sammanfattningsvis ca 3400 kcal, 117g protein, 408g kolhydrater och 143g fett och hela 96% täckning av rdi!

Blev otroligt paff att den här kosten i princip gav hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Så det är nog ändå kolhydrater och annat skräp som ställt till det för mig.

Reggade också en annan period i mitt liv, den "nyttiga" innan paleon. Ålder 33-40, moderat träning. Inga problem med vikten.

Började få autoimmuna besvär i allt högre grad. En typisk matdag: Nyttig mat, pre paleo

Sammanfattningsvis ca 2400 kcal, 102g protein, 249g kolhydrater och 114g fett och ca 92% täckning av rdi.

Mycket frukt, lite mer grönsaker och sånt som jag trodde var nyttigt då gav alltså en sämre täckning av rdi än perioden innan!

Nuvarande period. Paleo så gott det går. En ganska bra paleodag: Paleo

Sammanfattningsvis ca 1940 kcal, 68g protein, 103g kolhydrater och 146g fett och "bara" 93,7% täckning av rdi.

Min teori verkar alltså ha fått sig en rejäl känga, jag äter mindre nyttigt nu än tidigare om man bara tittar på rdi :-(.

Det borde också betyda att medelsvensson förmodligen äter nyttigare än man tänker sig ändå, men det kostar så klart mer kalorier att komma fram till samma rdi som någon som äter lchf/paleo.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden fick mig att tänka lite... Jag är ju 43 år nu och har högst sannolikt ätit mig till någon typ av autoimmun sjukdom. Har alltid trott att det var ett högt intag av dåliga kolhydrater som ligger bakom detta, men nu började jag också fundera på om det kan ha varit pga för näringsfattig mat, att kroppen under lång tid har fått ett underskott av essentiell näring.

Så jag försökte erinra mig ungefär vad jag åt tidigare och reggade det  för att se hur dåligt det egentligen var och kom fram till detta:

Min korvperiod, ålder 20-33. Hård träning och åt mat från pizzatallrik för att få plats med all mat. Inga problem med vikten. Trodde att träning kompenserade för dålig kost. Åt inga grönsaker, åt ju ett litet vitamineralpiller.

En typisk matdag under denna period: Korvperioden

I kort smörgåsar, pasta, ris och korv alltså.

Sammanfattningsvis ca 3400 kcal, 117g protein, 408g kolhydrater och 143g fett och hela 96% täckning av rdi!

Blev otroligt paff att den här kosten i princip gav hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Så det är nog ändå kolhydrater och annat skräp som ställt till det för mig.

Reggade också en annan period i mitt liv, den "nyttiga" innan paleon. Ålder 33-40, moderat träning. Inga problem med vikten.

Började få autoimmuna besvär i allt högre grad. En typisk matdag: Nyttig mat, pre paleo

Sammanfattningsvis ca 2400 kcal, 102g protein, 249g kolhydrater och 114g fett och ca 92% täckning av rdi.

Mycket frukt, lite mer grönsaker och sånt som jag trodde var nyttigt då gav alltså en sämre täckning av rdi än perioden innan!

Nuvarande period. Paleo så gott det går. En ganska bra paleodag: Paleo

Sammanfattningsvis ca 1940 kcal, 68g protein, 103g kolhydrater och 146g fett och "bara" 93,7% täckning av rdi.

Min teori verkar alltså ha fått sig en rejäl känga, jag äter mindre nyttigt nu än tidigare om man bara tittar på rdi :-(.

Det borde också betyda att medelsvensson förmodligen äter nyttigare än man tänker sig ändå, men det kostar så klart mer kalorier att komma fram till samma rdi som någon som äter lchf/paleo.

Intressant att se! Men jag förstår inte helt din jämförelse. Du jämför tre olika dieter där det är stor skillnad på kalorimängden. Det gör att den tredje varianten har mkt små mängder av olika matvaror. Är du man eller kvinna? Tränar du? För du äter, i mitt tycke små mängder av både protein och de olika grönsakerna i mkt små portioner.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att se! Men jag förstår inte helt din jämförelse. Du jämför tre olika dieter där det är stor skillnad på kalorimängden. Det gör att den tredje varianten har mkt små mängder av olika matvaror. Är du man eller kvinna? Tränar du? För du äter, i mitt tycke små mängder av både protein och de olika grönsakerna i mkt små portioner.

Jo, det skiljer ju i kalorimängd, men min poäng är att trots ganska olika kostvanor i tre olika perioder i mitt liv så har jag ändå, rätt så överraskande för mig, haft en bra täckning av rdi under alla tre perioder. Jag hade aldrig trott att en till stor del vetemjöl och korv skulle kunna få till en så pass bra rdi-%.

Jag är man, tränar måttligt. Men sedan jag började med paleo så väger jag nästan läskigt lite, runt 62-63 kilo. Är det för lite protein tycker du? Trodde jag låg på en bra nivå, är det inte ok med mer än 1g protein/kg kroppsvikt? Jag är ingen stor grönsaksätare så jag satsar på tre näringstäta alternativ i första hand, morot, paprika och spenat. Är verkligen 170 g morot, 100 g paprika, 70 g spenat och 200 g surkål så lite på en dag? Det kanske det är, hur mycket äter du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det skiljer ju i kalorimängd, men min poäng är att trots ganska olika kostvanor i tre olika perioder i mitt liv så har jag ändå, rätt så överraskande för mig, haft en bra täckning av rdi under alla tre perioder. Jag hade aldrig trott att en till stor del vetemjöl och korv skulle kunna få till en så pass bra rdi-%.

Jag är man, tränar måttligt. Men sedan jag började med paleo så väger jag nästan läskigt lite, runt 62-63 kilo. Är det för lite protein tycker du? Trodde jag låg på en bra nivå, är det inte ok med mer än 1g protein/kg kroppsvikt? Jag är ingen stor grönsaksätare så jag satsar på tre näringstäta alternativ i första hand, morot, paprika och spenat. Är verkligen 170 g morot, 100 g paprika, 70 g spenat och 200 g surkål så lite på en dag? Det kanske det är, hur mycket äter du?

2000 kcal känns för lite, speciellt också om din vikt är för låg, du borde nog ligga närmare 3000 kcal. Ät mer av allt :)

Autoimmuna besvär, kan du specificera vad du menar? Har du fått en diagnos? Metabolt sydrom är inte detsamma som en autoimmun sjukdom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2000 kcal känns för lite, speciellt också om din vikt är för låg, du borde nog ligga närmare 3000 kcal. Ät mer av allt :)

Autoimmuna besvär, kan du specificera vad du menar? Har du fått en diagnos? Metabolt sydrom är inte detsamma som en autoimmun sjukdom...

3000!!!  :) . Jag ska ligga på 2300 kcal med min vikt, aktivitetsnivå och kön så jag tycker jag ligger rätt så bra, jag äter mig ju mätt. Jag är inte för mager, det är väl min naturliga vikt med tanke på att jag äter paleo, det rör sig varken upp eller ner nu. Jag är starkare och mer uthållig nu än när jag vägde 5-6 kg mer och åt sämre.

Är inte kalorirestriktion en bra sak i sig annars? Jag tänker tex på periodisk fasta och sånt, kan inte det göra mer nytta för hälsan än att ligga bra till med rdi till och med? (Jag kör fasta till och från också).

Jag har försökt få en diagnos i många år, men det är ju så svårt. Innan jag började med paleo så hade jag många symptom liknande ME, fysisk och psykisk trötthet oavsett hur bra sömn, helt färdig i en/två dagar efter att ha skruvat ihop en ikeasäng tex. Ont i muskler och leder. Hade också torra ögon och mun. Det var väl dom största symptomen. Numera så är det ont i muskler och leder, men ibland så kan jag få lite lättare attacker av trötthet.

Jag vet inte vad metabolt syndrom är, är det någonting som jag har missat som jag skulle kunna ha så vill jag gärna veta mer tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det du skrev om att du "äter mindre nyttigt nu" som jag svarade på mest faktiskt. Och om du styrketränar så är det ganska lite protein du äter. Du skriver också att du " väger "nästan läskigt lite", och du äter ungefär samma mängd kalorier som jag gör och jag är kvinna så jag drar nog mindre energi till min ringa muskelmassa.

Så här äter jag idag, en träningsdag: 300 gram torskfilé, 200 gram blomkål, 100 gram rödlök, 100 gram tomat, 50 gram stångselleri, 100 gram mangold, 150 gram gröna bönor, två rödbetor, 40 gram gröna oliver, 150 gram rostbiff, 2 matskedar tahin, 75 gram paprika, 1 dl hemlagad majonäs. Jag äter ca 2 gram protein per kg vikt och ca 500-800 gram grönsaker.

Jag kör periodisk fasta men utslaget på en vecka så får jag ändå i mig 1800-1900 kalorier per dag. Kalorirestriktion tror jag också kan vara bra, men jag tänker fränst på att låta kroppen vila mellan målen och därför har jag en dag i veckan när jag bara äter middag, de andra dagarna äter jag lunch och middag. Att vara nästan för smal och samtidigt ligga på kaloriunderskott undrar jag lite över...är det för att minska din fettprocent så är det väl för en begränsad period du tänker äta så? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tex autoimmuna problem med sköldkörtel så är inte kalorirestriktion att rekommendera vad jag vet (men kanske vet för lite). 

Har aldrig hört att kalorirestriktion är mer viktigt än RDI, i alla fall aldrig i kombination med autoimmun sjukdom. Temporär fasta, ja, speciellt om du är i ett skov, men inte över längre tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det du skrev om att du "äter mindre nyttigt nu" som jag svarade på mest faktiskt. Och om du styrketränar så är det ganska lite protein du äter. Du skriver också att du " väger "nästan läskigt lite", och du äter ungefär samma mängd kalorier som jag gör och jag är kvinna så jag drar nog mindre energi till min ringa muskelmassa.

Så här äter jag idag, en träningsdag: 300 gram torskfilé, 200 gram blomkål, 100 gram rödlök, 100 gram tomat, 50 gram stångselleri, 100 gram mangold, 150 gram gröna bönor, två rödbetor, 40 gram gröna oliver, 150 gram rostbiff, 2 matskedar tahin, 75 gram paprika, 1 dl hemlagad majonäs. Jag äter ca 2 gram protein per kg vikt och ca 500-800 gram grönsaker.

Jag kör periodisk fasta men utslaget på en vecka så får jag ändå i mig 1800-1900 kalorier per dag. Kalorirestriktion tror jag också kan vara bra, men jag tänker fränst på att låta kroppen vila mellan målen och därför har jag en dag i veckan när jag bara äter middag, de andra dagarna äter jag lunch och middag. Att vara nästan för smal och samtidigt ligga på kaloriunderskott undrar jag lite över...är det för att minska din fettprocent så är det väl för en begränsad period du tänker äta så? 

Wow, det är mycket grönsaker! Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt angående vikten, det är mer en spegling av hur min mor uttryckte sig när jag började med paleo, men jag vet ju själv att alla har en naturlig vikt och att jag har nått den. Mindre nyttigt rent rdi-mässigt, men naturligvis mer nyttigt sett till paleo-synsättet.

Jag vet inte om jag ligger på ett kaloriunderskott egentligen. När jag reggar mat så skriver jag hellre in lite för lite eftersom det är rdi jag vill titta på, inte kalorier. Jag vill ju inte ha några glädjekalkyler. Så om jag är osäker så skriver jag in en mängd i underkant. Tex när jag äter rotfruktsmos, hur mycket palsternacka, sötpotatis och morot är det i en portion? För att inte tala om hur mycket fett det finns i min mos eftersom jag häller i både olivolja och kokosfett, men jag skriver inte ens in dessa i måltiden eftersom det inte finns så mycket micronutrienter i dessa. Bacon tar jag också i underkant, jag vet att bacon krymper med en faktor 0.69 när den steks enligt livsmedelsverket, men hur hårt har livsmedelsverket stekt sin bacon för att komma fram till det? Hur stor är min lax-filé? Jag väger oftast inte maten, så jag skriver 100 g fast den kanske väger 110, ju du förstår poängen.

Nå, det blev mycket kring kalorier i rdi-tråden, men ni kan vara lugna, jag ska inte svälta ihjäl mig själv  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tex autoimmuna problem med sköldkörtel så är inte kalorirestriktion att rekommendera vad jag vet (men kanske vet för lite). 

Har aldrig hört att kalorirestriktion är mer viktigt än RDI, i alla fall aldrig i kombination med autoimmun sjukdom. Temporär fasta, ja, speciellt om du är i ett skov, men inte över längre tid.

Jag har väl inte läst några studier, men jag vet att när Michael Mosley grävde i det här med fasta när han tog fram 5:2-dieten så drog han den slutsatsen (eller det kanske var i boken han skrev det). Personerna som frivilligt åt ett underskott av kalorier hade fantastiska värden på testerna dom gjorde, bla igf-1.

Knappast någon vetenskaplig studie, men jag tror nog att vi kan vara ganska säkra på att periodisk fasta är bra för dom flesta. Som jag skrev till Angelico så tror jag inte att jag egentligen ligger på ett underskott och jag kör max två 16:8-fastor i veckan, jag är lite för vek för att orka mer än så  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väl inte läst några studier, men jag vet att när Michael Mosley grävde i det här med fasta när han tog fram 5:2-dieten så drog han den slutsatsen (eller det kanske var i boken han skrev det). Personerna som frivilligt åt ett underskott av kalorier hade fantastiska värden på testerna dom gjorde, bla igf-1.

Knappast någon vetenskaplig studie, men jag tror nog att vi kan vara ganska säkra på att periodisk fasta är bra för dom flesta. Som jag skrev till Angelico så tror jag inte att jag egentligen ligger på ett underskott och jag kör max två 16:8-fastor i veckan, jag är lite för vek för att orka mer än så  :)

Ja men han har inte tittat på vad som händer om man har en autoimmun sjukdom och över lång tid. Och temporär fasta är inte detsamma som konstant kalorireduktion. Alltså, jag menar bara om väger läskigt lite och är trött och hängig så skulle jag äta mer. Det kan du göra fast du gör 16:8 fastor. Men återigen, är det sköldkörteln som är problem så skulle jag vara försiktig.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mindre nyttigt rent rdi-mässigt, men naturligvis mer nyttigt sett till paleo-synsättet.

Vet inte om jag håller med om detta. I AIP (Autoimmune paleo) så är näringstäthet en av de viktigaste grundpelarna. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag håller med om detta. I AIP (Autoimmune paleo) så är näringstäthet en av de viktigaste grundpelarna. 

Jo, jag håller med. Det jag menar är hur jag tidigare nådde denna högre rdi, dvs med 3400 kcal korv och spannmål, det tror jag inte är bra för någon! Det var ju inte näringstätt, det var ju näringsfattigt, men pga att det var så mycket mat så blev rdi bra.

Som jag skrev tidigare så reggar jag allt jag äter i underkant, så jag tror inte jag ligger för lågt i kcal/dag, jag äter mig mer än mätt hela tiden. Det betyder förhoppningsvis också att jag ligger högre i rdi också. Bla så reggar jag inte benbuljongen som antagligen höjer kalcium och annat.

Tror du att det kan vara sköldkörteln som har något problem? Har du liknande problem själv? Dela gärna med dig, jag får ju ingen som helst hjälp av sjukvården eftersom testerna som man gör på hälsocentraler är sååå bra när jag gör dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte så mycket om sköldkörtel, det finns de som kan mer här, men frusenhet, trötthet, depression är vanliga symptom.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

I Sverige och västvärlden anses de flesta fallen av hypotyreos orsakas av autoimmun sjukdom (Hashimoto's/Ord's). En autoimmun sjukdom är när immunförsvaret inte fungerar som det ska och börjar attackera kroppens organ som om de inte hörde till kroppen. När immunförsvaret attackerar sköldkörteln förstörs denna och kan inte fungera optimalt. Det är ofta ärfligt. Autoimmun hypotyreos gör ibland att sköldkörteln förstoras (Hashimoto's thyreoidit) för att sedan skrumpna ihop (atrofi). Ibland verkar sköldkörteln skrumpna ihop (Ord's thyreoidit) utan att ha gått igenom struma-stadiet– forskarna är osäkra på hur det hänger ihop.

Sköldkörteln kan också ha förstörts genom vissa mediciner eller medicinska ingrepp som t.ex operation för att behandla sköldkörtelcancer eller hypertyreos (för mycket sköldkörtelhormon), eller radiojodbehandling mot hypertyreos.

Förutom ovan beskrivna orsaker som gör att sköldkörteln inte fungerar ("primär hypotyreos") så kan saker gå fel varsomhelst i det komplicerade sköldkörtelhormonsystemet. Hypofysen kan missa att skicka ut TSH ("sekundär hypotyreos") eller hypothalamus kan missa att skicka ut TRH ("tertiär hypotyreos"). Kroppens celler kan ha defekter (ibland ärftliga) som gör att man inte kan ta upp sköldkörtelhormon så bra som man borde ("sköldkörtelhormonresistens") eller defekter på receptorerna som tar upp TSH hormonet.

http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/intro

PS. Jag säger inte att du har detta. Det enda jag menar är att om du har en autoimmun sjukdom så kan det vara bra att vara lite försiktig med kroppen. Kalorireduktion kombinerat med låg vikt kan kanske ge kroppen lite för mycket stress?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte så mycket om sköldkörtel, det finns de som kan mer här, men frusenhet, trötthet, depression är vanliga symptom.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

I Sverige och västvärlden anses de flesta fallen av hypotyreos orsakas av autoimmun sjukdom (Hashimoto's/Ord's). En autoimmun sjukdom är när immunförsvaret inte fungerar som det ska och börjar attackera kroppens organ som om de inte hörde till kroppen. När immunförsvaret attackerar sköldkörteln förstörs denna och kan inte fungera optimalt. Det är ofta ärfligt. Autoimmun hypotyreos gör ibland att sköldkörteln förstoras (Hashimoto's thyreoidit) för att sedan skrumpna ihop (atrofi). Ibland verkar sköldkörteln skrumpna ihop (Ord's thyreoidit) utan att ha gått igenom struma-stadiet– forskarna är osäkra på hur det hänger ihop.

Sköldkörteln kan också ha förstörts genom vissa mediciner eller medicinska ingrepp som t.ex operation för att behandla sköldkörtelcancer eller hypertyreos (för mycket sköldkörtelhormon), eller radiojodbehandling mot hypertyreos.

Förutom ovan beskrivna orsaker som gör att sköldkörteln inte fungerar ("primär hypotyreos") så kan saker gå fel varsomhelst i det komplicerade sköldkörtelhormonsystemet. Hypofysen kan missa att skicka ut TSH ("sekundär hypotyreos") eller hypothalamus kan missa att skicka ut TRH ("tertiär hypotyreos"). Kroppens celler kan ha defekter (ibland ärftliga) som gör att man inte kan ta upp sköldkörtelhormon så bra som man borde ("sköldkörtelhormonresistens") eller defekter på receptorerna som tar upp TSH hormonet.

http://skoldkortelforeningen.se/sjukdomsfakta/hypotyreos/intro

PS. Jag säger inte att du har detta. Det enda jag menar är att om du har en autoimmun sjukdom så kan det vara bra att vara lite försiktig med kroppen. Kalorireduktion kombinerat med låg vikt kan kanske ge kroppen lite för mycket stress?

Oj, jag prickar av många av symptomen under den andra länken. Tack för infon, helt klart värt att kolla upp detta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag håller med. Det jag menar är hur jag tidigare nådde denna högre rdi, dvs med 3400 kcal korv och spannmål, det tror jag inte är bra för någon! Det var ju inte näringstätt, det var ju näringsfattigt, men pga att det var så mycket mat så blev rdi bra.

Som jag skrev tidigare så reggar jag allt jag äter i underkant, så jag tror inte jag ligger för lågt i kcal/dag, jag äter mig mer än mätt hela tiden. Det betyder förhoppningsvis också att jag ligger högre i rdi också. Bla så reggar jag inte benbuljongen som antagligen höjer kalcium och annat.

Tror du att det kan vara sköldkörteln som har något problem? Har du liknande problem själv? Dela gärna med dig, jag får ju ingen som helst hjälp av sjukvården eftersom testerna som man gör på hälsocentraler är sååå bra när jag gör dom.

Men det vore intressant om du reggade allt en vecka istället , så man kunde se hur det verkligen förhåller sig med rdi på din kost. När du ändå är inne och reggar menar jag... :).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En intressant sak med RDI jag upptäckte nu när jag reggat en vecka. Livsmedelsverket poängterar väl att man behöver äta frukt. Jag har ingen frukt eller bär i min uträkning, bara många olika sorters grönsaker. RDI på C vitamin ligger på 353%. Man kan  undra om Livsmedelsverket någonsin undersökt detta innan de gjort rekommendationen. Elller är det kanske så att man gör reklam för frukt just för att det är sött och man tror sig kunna locka befolkningen att äta mer vitaminer om man lockar med "sötsaker"?

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slänger in den här föreläsningen här. Ett måste om man vill förstå varför näringstät kost är viktigt för hälsan.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En intressant sak med RDI jag upptäckte nu när jag reggat en vecka. Livsmedelsverket poängterar väl att man behöver äta frukt. Jag har ingen frukt eller bär i min uträkning, bara många olika sorters grönsaker. RDI på C vitamin ligger på 353%. Man kan  undra om Livsmedelsverket någonsin undersökt detta innan de gjort rekommendationen. Elller är det kanske så att man gör reklam för frukt just för att det är sött och man tror sig kunna locka befolkningen att äta mer vitaminer om man lockar med "sötsaker"?

Jag tror deras rekommendation är 500 gr frukt och grönt per dag. Men ja, börjar man titta på det så innehåller frukt mycket lite näring jämfört med grönsaker. Däremot verkar de innehålla mycket phytonutrienter. Jag har varit helt galen i lingon i perdioder tex, och det ska just innehålla mycket av sånt. Jag tror inte frukt är skadligt, men det verkar inte heller vara nödvändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frukogrönt.. fruktogrönt.. det har blivit ett helt ord!

Rätt många grönsaker är inget annat än frukter!

Såå.. nog äter du frukt.. duktigt av dig!  ;)

"Här i Sverige ska vi äta ett halvkilo grönt om dagen – potatis borträknat. I USA ska man äta nio portioner per dag. I Frankrike sex portioner.

I vissa länder betonas det att frukt och grönt skyddar mot cancer, i andra att det är hjärt- och kärlsjukdomar som hålls stången, i ytterligare andra att det är en kur mot övervikt och diabetes.

Om vi tänker bort alla moderniteter som frys, växthus och snabba transporter, hur fasiken skulle vi kunna äta enligt rådet ”Fem om dagen” nu, här, i mars månad?

Och vi är ändå inte sååå olika våra förfäder att vår överlevnad numer skulle hänga på importerade jordgubbar.

Vad hände med ”An apple a day keeps the doctor away”?"

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11712734.ab

Fortsätt med dina fruktgrönsaker.. det är ofta de som innehåller mest näring!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror deras rekommendation är 500 gr frukt och grönt per dag. Men ja, börjar man titta på det så innehåller frukt mycket lite näring jämfört med grönsaker. Däremot verkar de innehålla mycket phytonutrienter. Jag har varit helt galen i lingon i perdioder tex, och det ska just innehålla mycket av sånt. Jag tror inte frukt är skadligt, men det verkar inte heller vara nödvändigt.

Ja, jag har alltid svarta vinbär och blåbär  i frysen som jag äter i perioder med lite tahin eller mandelsmör. Men bäst är ändå "riktig mat" :)!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar lite på fettsyror när jag ser min sammanräkning av rdi på vitaminer och mineraler för 3 veckor. Jag äter ju inte alls smör och kokosfett nu utan bara olivolja. Däremot äter jag en hel del fet fisk varje vecka och olika sorters kött samt ägg.

Under perioden ligger enkelomättat fett på 63,7, fleromättat på 13,8 och mättat på 23,6. 

Jag äter ju inte LCHF så ur den synvinkeln behöver man inte analysera saken. Men jag tänker mer på om det är väl mkt enkelomättat fett  så som det ser ut nu? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelomättat lär hos de flesta dominera hur man än gör.. det är lite av en myt att animaliskt fett är mättat tex.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelomättat lär hos de flesta dominera hur man än gör.. det är lite av en myt att animaliskt fett är mättat tex.

Där ser man! Intressant hur väl media och olika aktörer har hamrat in påståendet att det är massor av mättat fett i kött! Jag trodde jag åt massor av mättat eftersom jag äter kött varje dag. Men är det angeläget att öka på fleromättat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt vanligt är att köttfett är nästan hälften enkelomättat, resten mättat och fleromättat.

Det är mejerier som består till nästan hälften av mättat fett.. märk väl.. till hälften!

Du behöver äta fisk med EPA+DHA minst varje vecka.. omega-6 lär du få i dig oavsett vad du vill.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom vi inte fram till att ungefär en tredjedel av fettet i kött är mättat fett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg