Ti Ti

Alkoholfritt alternativ till rödvin?

Recommended Posts

Kör en vit månad, kanske två, men så köpte jag idag några smaskiga ostar från en lokal gård på höstmarknaden i Tyresta by.

Så nu leter jag efter en alkoholfri dryck som passar till ostbricka. Systembolagets alkoholfria rödviner innehåller tyvärr väldigt mycket socker (från 23 upp till 51 g/liter) 

Förslag på någon annan dryck som passar till ost mottages tacksamt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iste, mitt förslag är att använda jasminte. Jag har gjort jasminte på hett vatten, låtit det svalna först i rumstemperatur och sen i kylskåp över natten. Jag har också läst tips om att man kan låta tepåsen dra i en kanna kallt vatten i kylskåp över natten, att det ska bli mindre beskt av det. Men jag tyckte inte att mitt iste blev det minsta beskt heller.

För övrigt tycker jag att även varmt te passar bra till ost, men det blir ju väldigt stor skillnad jämfört med rödvin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker kolsyrat vatten med en skvätt vinäger i är oväntat gott. Ger lite av det man saknar från vinet förutom yrseln.

Vatten med lite vinäger dracks som läskedryck av romerska soldater. Det heter posca på latin. I bibeln står det har jag för mig att när Jesus på korset sa att han var törstig så gav dom honom ättika att dricka. Men i den latinska bibeln, versio vulgata, står det att dom gav honom posca; ättika är alltså en felöversättning.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör en vit månad, kanske två, men så köpte jag idag några smaskiga ostar från en lokal gård på höstmarknaden i Tyresta by.

Så nu leter jag efter en alkoholfri dryck som passar till ostbricka. Systembolagets alkoholfria rödviner innehåller tyvärr väldigt mycket socker (från 23 upp till 51 g/liter) 

Förslag på någon annan dryck som passar till ost mottages tacksamt. 

Varför inte ta ett glas av det med 23 gram/liter... 2 dl >> 5 gram kollisar...och dessutom med bubbelvatten till så blir det  en riktig fest.  ;)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Det här är mina högst personliga smakpreferenser:

• Rödvnsvinäger
    Testade det i bubbelvatten, men jag är inte särskilt förtjust i vinäger, så det gick bort

• Iste
    Jag gillar varken jasmin eller grönt (utom det med citron, men det visade sig ju sedermera innehålla socker, så kanske inte så konstigt) så jag gjorde iste (med kallvatten, jag tycker defintivt det blir skillnad i smaken jämfört med hett vatten) på svart te - nja

• Rött alkoholfritt vin Natureo 23 gram socker/liter
    Jag smakade lite på vinet först, smakar hallonsaft, precis som jag anade, med den sockerhalten
    Med bubbelvatten smakar det utspädd hallonsaft
    Med det svarta isteet däremot - now we're talking! 

Jag ska nog testa att brygga svart te på hett vatten, så att jag får lite beska/garvsyra i det (garvsyra fälls inte ut i kallvatten).och blanda med det alkoholfria rödvinet.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Granatäppeljuice, ekologisk, utan tillsatt socker. Jag brukar ta 1-2 msk och spä med bubbelvatten. Man kan också lägga till lite pressad lime och mynta.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter omfattande research har jag nu kommit fram till att den av de alkoholfria rödvinerna som jag tycker smakar bäst, utspätt med bubbelvatten, till framför allt ostbricka är Rawson's Retreat Cabernet Sauvignon. 50g socker/liter eller 36,5g per flaska (75 cl). Finns på såväl Systembolaget som ICA Supermarket, som förresten hade ett hyfsat brett utbud av alkoholfria viner.

Något jag ännu inte testat är iste på Rooibos, viket jag skulle kunna tänka mig passar till ost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iste på Rooibos blev lite väl mycket parfymaktig arom när det stått framme i rumstemperatur en stund.

Hittade till slut granatäppeljuice utan tillsatser, från Kung Markatta. Det var inte alls tokigt, oväntat mycket strävhet i smaken. Tack för tipset, Johanna07!

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har börjat dricka äppelcidervinäger (Kung Markatta ofiltrerat), en tesked i kallt vatten. Mmmm, jättegott. Lite vinägrig när man luktar i glaset men smakar som jättegod torr cider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Iste på Rooibos blev lite väl mycket parfymaktig arom när det stått framme i rumstemperatur en stund.

Hittade till slut granatäppeljuice utan tillsatser, från Kung Markatta. Det var inte alls tokigt, oväntat mycket strävhet i smaken. Tack för tipset, Johanna07!

Ja, det är super. Det finns ett märke till, som jag nu inte kommer ihåg namnet på. Jag brukar ta ett par msk ch blanda med kolsyrat vatten, lime och mynta. Drink-time!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, ska man få bort all alkohol får man nog koka den så länge att den kraftigt reduceras. Googlade på: alkohol "koka bort" och hittade en pdf från Läkartidningen, där man testat:

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

Fast jag stör mig på att man, vilket är alltför vanligt, inte kan skilja på procent och procentenheter i artikeln. Det är en j-vla skillnad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast egenblandad alkoholhaltig glögg är riktigt gott, gjord på riktiga kryddor som fått ligga i blöt i en kvarting Absolut eller renat.

Jag kan använda den som tillsats till ett torrt rödvin. Gör så om jag vill ha sangria på sommaren också. Låter citron och apelsin zest dra i sprit och spetsar (vattenspätt) rödvin med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, ska man få bort all alkohol får man nog koka den så länge att den kraftigt reduceras. Googlade på: alkohol "koka bort" och hittade en pdf från Läkartidningen, där man testat:

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

Fast jag stör mig på att man, vilket är alltför vanligt, inte kan skilja på procent och procentenheter i artikeln. Det är en j-vla skillnad!

Kommer jag ihåg rätt förångas alkohol vid 70 grader. Då kan nan väl inte behöva mer än koka upp den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer jag ihåg rätt förångas alkohol vid 70 grader. Då kan nan väl inte behöva mer än koka upp den?

Grejen är nog att det inte är all alkohol som förångas på en gång, utan lite alkohol i taget, om jag läste rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppsan, upptäckte att granatäppeljuice har urindrivande effekt. Får nog använda det lite sparsammare, åtminstone kvällstid.

Testade att blanda lite juice i rött te (hett) och smaken påminde lite om glögg, inte alls dumt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu