Jump to content

Hur länge varar en måltid= insulinutsöndring?

DRAKULLA
 Share

Recommended Posts

Jag har förstått att det är bra för viktnedgång att fasta och/eller minimera antalet måltider per dygn så att levern hinner tömma ut fettet mellan måltiderna. 

Hur länge kan en måltid vara för att inte ge flera nya insulinutsöndringar?

T.ex. en trerättersmiddag förrätt, varmrätt och efterrätt. Då brukar det ju vanligtvis vara lite paus mellan de olika rätterna.

Eller om man äter förrättvarmrättefterrätt utan uppehåll. Bli det skillnad i insulinutsöndring?

Hur blir det om man dricker (småsmuttar) två glas vin under ca två timmar? Utsöndras insulin vid varje smutt?

Är det stor skillnad om man bara dricker vinet tillsammans med mat? 

Kommer ihåg att Skaldeman skrev någonstans att om han dricker vin till maten tar han det i slutet av måltiden, då påverkar det blodsockret minst.

Är det någon som vet hur det ligger till?

Det handlar mer o kroppens/tarmens förmåga att absorbera olika saker.

Kolhydrater cirka 1 gram/kilo och timme, fett cirka hälften och protein cirka hälften igen.. mellan tummen och pekfingret!

Och på detta.. det tar olika lång tid att spjälka olika macronutrienter.

Lättast går kolhydrater, följt av protein och sist fett.

Så en måltid inverkan via upptag kan sägas ske sålunda; först stiger blodsocker, och när det är på väg ner så stiger aminosyror och när det är på väg ner så stiger fett.

Alkoholen är jag osäker på.. men troligen påminner det starkt om kolhydraterna.. om det inte går fortare?

Min egen erfarenhet är att man känner av alkoholens verkan rätt snabbt?

Äter du en rejäl måltid så lär du inte äta något sen på åtskilliga timmar.. och det är min erfarenhet iallafall.

Grejen är.. att det mesta du äter lagras.. iallafall om man äter normala måltider!

Så man får vänja kroppen vid att leva på lagrad energi.. främst fett mellan måltiderna.. det kan oxå ha den fördelen att kroppen blir mer inställd på att använda fett som huvudbränsle, det ger möjlighet till att äta något mindre om man nu har en del fett lagrat och man vill minska det en del.

Problemet med insulin är främst hyperinsulinemi.. dvs när insulinhalten är högre än vad som krävs för motsvarande blodsocker.

• Like 2

Mnja Zepp, jag blev inte så mycket klokare av din förklaring....

På föreläsningsvideon med Dr.Jason Fung så hävdar han att det har betydelse hur ofta man äter och inte bara vad man stoppar in i munnen.

Jag bara undrar hur stor betydelse det har hur länge måltiden pågår. 

Det kanske inte har så stor betydelse då? :rolleyes:

Jag har förstått att det är bra för viktnedgång att fasta och/eller minimera antalet måltider per dygn så att levern hinner tömma ut fettet mellan måltiderna.

Hur länge kan en måltid vara för att inte ge flera nya insulinutsöndringar?

T.ex. en trerättersmiddag förrätt, varmrätt och efterrätt. Då brukar det ju vanligtvis vara lite paus mellan de olika rätterna.

Eller om man äter förrättvarmrättefterrätt utan uppehåll. Bli det skillnad i insulinutsöndring?

Hur blir det om man dricker (småsmuttar) två glas vin under ca två timmar? Utsöndras insulin vid varje smutt?

Är det stor skillnad om man bara dricker vinet tillsammans med mat?

Kommer ihåg att Skaldeman skrev någonstans att om han dricker vin till maten tar han det i slutet av måltiden, då påverkar det blodsockret minst.

Är det någon som vet hur det ligger till?

Jag tror inte att alkohol bidrar till några större insulinutsöndringar ... snarast borde de kunna minska eftersom alkoholen blockerar glukoneogenesen. (så länge vi talar om torra viner). Rätta mig gärna om jag har fel :)

Sen så är det lite svårt att svara generellt på den fråga du ställer...men om man äter LCHF och fastar typ 16:8 så är det nog inte så viktigt om du äter med eller utan uppehåll mellan rätterna...om det inte ger det resultat som du vill ha skulle jag snarast försöka med att fasta en längre tid typ 1-2 dygn.

• Like 2

"Jag bara undrar hur stor betydelse det har hur länge måltiden pågår."

Mig veterligen är det bättre ju längre tid och mer sällan maten intas!

För om det tar lång tid så äter man långsamt.

Det Fung pratar om är att låta kroppen uppreglera sin förmåga att ta utav lagren.. och en del finns inuti cellerna.. först när du har nallat tillräckligt av cellens interna energidepåer ställs kroppen om till att ta ur andra förråd.

Äter du för ofta så lever du ur hand i mun så att säga.. sett ur cellperspektiv.

Det mesta du äter lagras altså, vi har bara något gram av glukos, aminosyror och fett i blodet.

Först försöker kroppen fylla på dina muskelceller och deras förråd, sen lagras resten som fett i fettväven, aminosyror i levern och som muskler, och glukos som en del av triglycerider, glycogen i lever och muskler.

En måltid fyller altså främst på förråd.. för kortsiktigt och långsiktigt behov.

Vad Fung är ute efter är altså att det under lång tid skall tas ur lager.. på så sätt kan man bli av med insulinresistensen!

Ett annat bra tips är faktiskt från Paolo Roberto.. man skall ut och springa i två timmar i högt tempo.. 7 dar i veckan.. det tömmer främst muskelcellernas depåer!

Och då kan du räkna in de två timmarna till måltiden, det räknas då som desserten! :P  :blink:

• Like 2

Men frågan är intressant också för att den handlar mycket om vår livsstil idag om man tar ett helt annat exempel än trådskaparens, att sitta framför tv n och småäta hela kvällen är ju ett välkänt nöje. Frågan är ju då om det inte är mer hälsosamt att äta det man ska äta under en kortare tid än att dra ut på ätandet hela kvällen...?

• Like 1

Mmmm igår sprang jag lidingöloppet i 3 1/2 timme .... jag funderade på att ta lite pasta efteråt... det skulle Paolo gilla...men det fick bli några vetebullar istället  ;)

Bra då räcker det att du kör den rundan varje dag i veckan!

När du är på Lidingö kan du kika in hos Kjelle på Preem-macken och hälsa från mig!

De säljer hemmagjorda mackor och kanelbullar!

• Like 2

Men frågan är intressant också för att den handlar mycket om vår livsstil idag om man tar ett helt annat exempel än trådskaparens, att sitta framför tv n och småäta hela kvällen är ju ett välkänt nöje. Frågan är ju då om det inte är mer hälsosamt att äta det man ska äta under en kortare tid än att dra ut på ätandet hela kvällen...?

Alldeles riktigt fast det är ett annat problem egentligen!

Dvs det att godis, snacks och läsk ersätter riktig mat med näring.. så jag tror inte man i förstone skall blanda in insulin fast det är klart det får en påverkan på det oxå!

Men hade man bytt ut TVsnackset mot riktig mat från bra råvaror i lämpliga ätintervall tror jag man slår två flugor på en smäll?

• Like 1

För att spinna vidare på temat.. så har jag läst om Italiensk matkultur.. där sägs en måltid ta minst 2 timmar/minst tre rätter och minst tre generationer skall äta samtidigt!

Finns altså vetenskapliga undersökningar där man testa om det har någon positiv inverkan på vikt och hälsa!

De påstår att så är fallet.. men iomed alla konfunding factors så kan man inte närmare peka ut vad som gör vad, vinet, tiden, gemenskapen eller desserten!

Alldeles riktigt fast det är ett annat problem egentligen!

Dvs det att godis, snacks och läsk ersätter riktig mat med näring.. så jag tror inte man i förstone skall blanda in insulin fast det är klart det får en påverkan på det oxå!

Men hade man bytt ut TVsnackset mot riktig mat från bra råvaror i lämpliga ätintervall tror jag man slår två flugor på en smäll?

Nej, godis och läsk är ju inte bra men man kan ju faktiskt småäta LCHF framför TVn också.

Vad menar du med lämpliga ätintervall? 

• Like 1

Angående Italienarnas matkultur så skulle det vara intressant att veta hur det övriga ätandet ser ut. 

Det kanske är så att man inte äter så mycket tidigare på dagen utan att det är just på kvällen man äter och att det blir

som en slags 16:8 fasta. 

Ja precis så har jag hört flera beskriva saken. Även i Spanien har jag läst att man traditionellt äter mycket sent på kvällen men inte frukost.

• Like 1

Nej, godis och läsk är ju inte bra men man kan ju faktiskt småäta LCHF framför TVn också.

Vad menar du med lämpliga ätintervall? 

Ja det var så jag menade också, det där med småätande framför tvn verkar vara en starkare vana än att det skulle vara kopplat till just skräpmat. Mer verkar det vara en inövad livsstil att man ska äta när man sitter ner och underhåller sig :). Tänk bio till exempel, hur många sitter och ser en film utan att äta under tiden?