Jump to content

LCHF, gikt, högt ketonvärde etc!!


Gonzo
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Har gått på strikt LCHF i 4.5 månader. Började användas som bantningsmetod men då magproblemen försvunnit så ser jag nu "dieten" md andra ögon. Har gått igenom alla omställningsbesvär så ungefär fyra månader har varit problemfria förutom gikt som jag fått två gånger.

 

Har i skrivande stund det andra "giktanfallet" och är inne på dag två. Har aldrig under mina snart 40 år haft gikt utan det har uppstått nu när jag gått över till LCHF. Detta anfallet är markant mycket värre än det första. Kan knappt gå på foten utan "går" genom att böja fotvalvet vilket också gör ont men mindre ont än att gå vanligt med foten. Detta gör att det går mycket långsamt att gå. 

 

Jag äter inga mediciner, dricker ingen alkohol. Stressar inte och har mig veterligen ingen sjukdom. Jag är dock rätt överviktig men tycker att jag borde fått gikt innan om det nu är orsaken.

 

Har dock slarvat sista veckan med att dricka korrekt. Har inte varigt törstig av någon anledning. Har bara druckit två-tre koppar kaffe och två glas vatten per dag i snitt. Lite vatten får man också i sig med maten. Vid mitt första giktanfall drack jag korrekt så att det skulle bero på vätskebrist, att man inte kissar ut urinsyran, har jag svårt att tro. Det jag hade ändrat då var att salta mer i maten.

 

Har sedan jag började med LCHF mätt med Keto-Diastix och glukos har jag negativ men på ketoner har jag maximalt av. Runt 1,5 – 3 mmol/l kallas optimal ketos enligt Kostdoktorn. Jag har >160 mmol/l. Har läst att "som frisk ska man nog akta sig för att utsätta sig för ketoner >3,0 mmol/l någon längre tid."

 

Äter frukost, middag och kvällsmat. Får i mig mellan 1,700 till 2000 kcal. Äter ca 150 g fett per dag och mellan 80-85 g protein (har läst att man ska äta protein efter den vikt man önskar ha). Vet inte hur jag ska göra för att  komma ner i ketoner? Högt ketonantal kan bero på för lite föda men jag kan inte äta mer för då mår jag illa.

 

Jag gör mig veterligen allt rätt (förutom detta med vätskeintaget sista veckan) så det är kanske min "bantning" som ställer till det för enligt vårdguiden kan en "alltför kraftig bantning utlösa ett giktanfall". Har gått ner 14.5 kg på 137 dagar. Tycker personligen inte att 106 g per dag är mycket.

 

Någon här med liknande erfarenheter som har tips/förslag/ideér?

 

Mvh

Gonzo

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mm, då svarar jag.. om du löser Giktens gåta får du Nobellpris i medicin!

 

Dvs man vet faktist inte!

 

Vi har flera trådar här på forumet om personer som drabbats av gikt.

 

Och du är inne på en grej.. vatten.. drick mer vatten.. drick hur som helst alldrig för lite vatten om du har problem med gikt!

 

Först kallades gikt för portvinstå.. senare såg man sambandet lite tydligare.. det handlade främst om puriner.. en sorts aminosyror, som finns i DNA.. så då trodde man att det handlade om överkonsumtion av kött.. det var oxå fel!

 

Det är fortfarande orsaken till att man bör undvika livsmedel med hög purinhalt.. främst inälvor och vissa grönsaker.. typ sparris!

 

Oså kom man på att det kunde handla om leverns samarbete med njuren.. oså visade det sig att högt intag av fruktos och glukos ställde till det.. och slår du ihop fruktos och glukos så får du.. rent bordssocker/HFCS!

 

Alkoholen tar fortfarande sin tull av samarbetet mellan lever njure.. i det senaste scenariot!

 

Grejen är att vi inte vet.. ketos kan oxå vara en sådan faktor.. hur som helst.. undvik purinhaltiga livsmedel och drick mycket vatten.

 

Oså.. hur går det till.. man vet faktist inte där heller.. en del får gikt med låga halter urinsyra.. för andra handlar det om höga halter urinsyra!

 

En sak är man nog rätt överens om.. man bör undvika höga halter urinsyra i blodet om man lider av gikt!

 

Och man är rätt överens om att det handlar om huruvida urinsyra/puriner kristalliseras och på så sätt ställer till det/orsakar själva giktanfallet!

 

Så det återstår altså oxå att lösa frågan om vad som orsakar själva kristalliseringen!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte uttala mig om dina problem med gikt, tyvärr. det finns några tidigare inlägg om gikt på forumet.

 

När det gäller ketos så avser det värdet du anger, 3 mmol/l när man mäter ketonkroppar i blodet. 

Ketoner du kissar ut är ett tecken på att det producerad ett överskott som kissas ut på grund av att din kropp inte har lärt sig än att använda ketoner som bränsle. Efterhand som din kropp lär sig detta kommer ketonmängderna du kissar ut att minska. 

 

Äter du inga grönsaker alls? För att nå en bra fettförbränning räcker det oftast att ligga under under 20-50 g kolhydrater per dag. Så här i början är det ofta onödigt att "nolla" och gör mer skada än nytta. När din kropp är helt fettdriven och du hamnar på en lång platå kan det vara meningsfullt att skruva lite, Om du väljer grönsaker (t ex alla kålsorter mm) kan du äta 500 gr grönt per dag och kommer ändå inte upp i 20 g KH ens....

 

Här kan du läsa lite mer om ketoner pch fettförbränning:

http://www.jonasbergqvist.se/fettforbranning-och-ketos

Och så har du säkert läst detta: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt#16

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen orimlig tanke att en ketogen kost hos vissa kan ge biverkningar...

 

Jag vet inte hur överviktig du är? Rör det sig om kraftig övervikt kanske det kan vara värt att bita ihop och köra på ett tag till?

 

Du verkar ändå ha bra framgång med viktndedgången. När du upnått dikt viktmål kan du enkelt lämna ketosen genom att äta mer kolhydrater vilket sannolikt också stimulerar aptiten och hoppas på att dina giktanfall då slutar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Har sedan gårdagen börjat dricka mer så jag hoppas att giktanfallet går över för i natt har jag bara kunnat sova i 30-40 min. Har tagit maximal dos av Ipren 400 mg men det hjälper ingenting mot smärtan. Hoppas dock det hjälper mot inflammationen.

 

Självklart äter jag grönsaker, glömde bara att skriva detta. Äter främst broccoli till mitt kött och har ofta både lök och/eller tomat i gräddsåsen eller som tilltugg. I går åt jag 1691 kcal fördelat på fett 78% (150g), protein 72g (17%) och kolhydrater 7g (1%).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Har sedan gårdagen börjat dricka mer så jag hoppas att giktanfallet går över för i natt har jag bara kunnat sova i 30-40 min. Har tagit maximal dos av Ipren 400 mg men det hjälper ingenting mot smärtan. Hoppas dock det hjälper mot inflammationen.

 

Självklart äter jag grönsaker, glömde bara att skriva detta. Äter främst broccoli till mitt kött och har ofta både lök och/eller tomat i gräddsåsen eller som tilltugg. I går åt jag 1691 kcal fördelat på fett 78% (150g), protein 72g (17%) och kolhydrater 7g (1%).

 

Jag tror du behöver öka grönsakerna. De flesta på forumet som har fått gikt har ätit väldigt lite grönsaker. Minst 500 gr om dagen är en bra riktlinje. Gärna syrade grönsaker också. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Min man har haft gikt i mer än tio år. Det jag tycker du behöver se upp med är inflammatorisk mat. Läs Magstarkt av Martina Johansson (finns på biblioteket). Det är enklast att läsa sig till tyvärr, och du vet ju vad du äter själv.

 

http://www.diagnosisdiet.com/got-gout-but-love-meat/Här tycker jag det står jättebra dock på engelska. En kort sammanfattning är ät naturlig mat i den mängd du vill ÄVEN protein.

 

Det jag kan tänka mig ha utlöst giktanfallen är att du har gifter i dina fettdepåer från "vanlig" processad mat och att de nu släpps ut fritt i kroppen eftersom kroppen försöker göra sig av med gifterna. Så ev kan du minska i vikt i långsammare takt för att slippa attackerna.

 

Bra att du inte dricker alkohol det är helt förödande för gikten.

 

En snabbkur som inte är LCHF som har hjälpt min man väldigt mycket med snabb effekt är körsbär! I stora mängder kanske en 15st om dagen, det spelar ingen roll om de är torkade eller inte.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag väldigt lite om din bakgrund i övrigt, men jag gör gissningen att du varit T2-diabetiker eller definitivt på gränsen till detta, samt kämpat med högt blodtryck ett antal år. Troligen tillsammans med en skaplig alkoholkonsumtion.

 

Gikt är egentligen inget annat än njurarnas oförmåga att filtrera ut urinsyra från blodet. Ett par njurar som spenderat sista årtiondena med huvuduppgift att försöka hålla blodsockret på en icke-skadlig nivå för kroppen är inte alls vana att i stället nästan enbart behöva hantera urinsyran som är biprodukten av alkohol/fruktosnedbrytning. En abrupt omställning från HCLF till superstrikt LCHF riskerar bli en chock för njurarna, då den primära arbetsuppgiften plötsligt blir en helt annan.

 

Levern är det organ där kroppskadliga ämnen som inte kunnat rensas ut på annan väg lagras, och när den inte längre är upptagen med att bilda kardiovaskulärt fett från skadliga blodsockernivåer så börjar den i stället tömma sina förråd på fett och urinsyra. Problemet blir när njurarna i andra änden inte har optimal funktion, så stannar urinsyran i stället kvar i blodomloppet. När den nu är "fri" i blodet kan den inte återvända till levern utan hamnar på andra oönskade ställen och utkristalliserar där det finns lågdensigt LDL-kolesterol i ökad koncentration.

 

Lösningen: Undvik så pass hård ketos! Superstrikt LCHF kan verka lockande att handlöst kasta sig in i p.g.a. den viktminskning som många rapporterar om, men det är sällan klokt att göra det efter ett långvarigt "missbruk" av fruktos och/eller alkohol med all urinsyra som detta lagrat i levern. Släng in lite långsamma kolhydrater (enbart glukos typ kall potatis eller råris) i kosten, det kommer att förhindra värsta ketosen vilken är den stora drivkraften till att urinsyra utkristalliseras för snabbt tillsammans med lågdensitets LDL.

 

Det urinsyrelager du har i levern kommer att ta lång tid att rena ut (upp till något år beroende på njurfunktion), drick mycket mer vatten än du är van vid och ät samtidigt lite av de bra kolisarna med fokus på glukos och lågt GI. På så sätt kommer utsöndringen av urinsyran att minska i.o.m. minskad ketos, samtidigt dom njurarna kommer få fler tillfällen att filtrera ut den urinsyra som faktiskt finns i blodet.

 

Under resans gång är det optimalt om du har möjlighet att mäta halterna av urinsyra i blodet med jämna mellanrum, för att se hur de förändras. När en längre tids minskning kunnat ses, kan man övergå till en mer strikt LCHF och hårdare ketos.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

 

I går åt jag endast grönsaker/sallad gjord på tomat, lök, jalapeño och koriander (Pico de Gallo) plus tillsatt fett samt en röra på tomat, rödlök, paprika plus tillsatt fett. Som dryck intogs vatten (1.6 liter) och tre koppar kaffe (0.9 l) med en skvätt grädde. Blev otroligt hungrig vid kl 20 så jag kokade två ägg som jag mosade med majonnäs. Intog också totalt 3 st Ipren á 400 mg över dygnet.

 

Smärtan i den vänstra tån (den enda del som hittills gör ont) har blivit något bättre. Om det har med mer vatten, Ipren, avstått köttprotein, eller en kombination av dessa, vet jag inte. Kunde dock somna vid kl 01 p.g.a. mindre smärta men vaknade igen 04:15 av att det nu börjar göra ont i min högra stortå. Om min vänstra som smärtade 95% nu smärtar 60% så smärtar den högra 25%... och tyvärr verkar det stiga, om än sakta.

 

Vad trött jag blir!

 

Läste precis att koffein är en luktlös purinalkaloid (basisk). Började dricka kaffe för ett par månader sedan (bättre(?) sent än aldrig). Kommer därför sluta med detta, om än så bara för att se om det påverkar.

 

Ska dricka ännu mer och även prova köpa körsbär samt C-vitamin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Läste precis att koffein är en luktlös purinalkaloid (basisk). Började dricka kaffe för ett par månader sedan (bättre(?) sent än aldrig). Kommer därför sluta med detta, om än så bara för att se om det påverkar.

 

När jag slutade dricka kaffe för ett par veckor sedan försvann nästan all odefinierad värk i hela kroppen. Tror inte att kaffe är nyttigt för något. Varken mage eller kropp. Var förberedd på att du kan få huvudvärk och bli väldigt trött och sömnig när du slutar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om det är kaffet som spökar så tar jag gärna huvudvärken/tröttheten.

 

Har köpt C-vitamin och körsbär (frysta, fanns inga färska) och har nu tagit en C-vitaminstablett och käkat en liten skål med körsbär (25-30 st). Hoppas verkligen det hjälper!

 

Har ökat på med dryck och har sedan kl 07 druckit 1.25 l. Kommer ha druckit minst 2.5 liter innan jag går till kojs (dock under 3 l, mer kan ju vara skadligt).

 

Trots denna mängd med vatten så tycker jag mig se att urinen är lite, lite grumlig. Sökte efter grumlig urin + gikt och hittade följande:

 

"När jag hade gikt hade jag mycket ketoner i urinen som också var grumlig och luktade rätt starkt."

 

 

Min urin är lite, lite grumlig som sagt, har högt ketonvärde och jag tycker att det luktar lite mer om urinen än vanligt om jag ska vara ärlig. Har kanske förstadie till njursten? 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt  har man hög halt urinsyra så kan man lägga sig så lågt det går.. men alla med gickt har inte hög urinsyrehalt i blodet!

 

Annars så är det Puriner man bör undvika en sorts proteiner som finns främst i DNA, dvs främst i inälvor och vissa grönsaker!

Link to comment
Share on other sites

Hur gikt uppstår är som sagt inte klarlagt. Gikt är t.ex. förknippat med hypotyreos. Jag har hypotyreos och har haft giktanfall både före och efter lchf. Troligtvis har min sköldkörtel funkat halvbra i 30 år innan den brakade ihop ordentligt för ett par år sedan. För mig personligen är jag övertygad om att det var orsaken.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som sagt  har man hög halt urinsyra så kan man lägga sig så lågt det går.. men alla med gickt har inte hög urinsyrehalt i blodet!

 

Annars så är det Puriner man bör undvika en sorts proteiner som finns främst i DNA, dvs främst i inälvor och vissa grönsaker!

Dr Georgia Ede http://www.diagnosisdiet.comlyfte fram något som jag fann intressant. efter att hon letat i olika studier så menade hon att purin inte har med gikt att göra. Eftersom människan inte äter mer purinrik föda nu än vi gjort tidigare tillbaka när människan inte hade gikt. Men att den föda som ökat i takt med att gikt ha blivit mer och mer vanligt är just processad och modern mat.

Link to comment
Share on other sites

Hur gikt uppstår är som sagt inte klarlagt. Gikt är t.ex. förknippat med hypotyreos. Jag har hypotyreos och har haft giktanfall både före och efter lchf. Troligtvis har min sköldkörtel funkat halvbra i 30 år innan den brakade ihop ordentligt för ett par år sedan. För mig personligen är jag övertygad om att det var orsaken.  

 

Hur menar du förknippat? De som har hypotyreos har ofta gikt? Eller finns det någon förklaringsmodell om varför det är så?

Link to comment
Share on other sites

Jag har googlat och försökt hitta information om näringsvärde på kokosmjöl.

Alltså inte kolhydratinnehåll, utan hur mycket mineraler och vitaminer det innehåller.

 

Använder det en del och funderar på hur mycket / lite nyttigheter det finns i.

 

 

Jag tror du behöver öka grönsakerna. De flesta på forumet som har fått gikt har ätit väldigt lite grönsaker. Minst 500 gr om dagen är en bra riktlinje. Gärna syrade grönsaker också. 

Jeg tror også at du bør spise mer grønnsaker.. Ingefær og gurkemeie ( curcummin) virker også veldig smertedempende og antinflammatorisk. Forsøk å spise 1-2 cm ingefær eller gurkemeie i en periode. Ellers vet jeg at det finnes som kapsler på helsekost i sverige( jeg må handle det der for i Norge er det hur dyrt som helst :))

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøv ingefær og gurkemeie i ganske store mengder.. Helst frisk, men finnes i kapsler på helsekost. Dette virker veldig smertedempende og antiinflammatorisk . Du bør også ta dette når du IKKE  har vondt for å forebygge.. Det har i hvertfall hjlupet meg :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dr Georgia Ede http://www.diagnosisdiet.comlyfte fram något som jag fann intressant. efter att hon letat i olika studier så menade hon att purin inte har med gikt att göra. Eftersom människan inte äter mer purinrik föda nu än vi gjort tidigare tillbaka när människan inte hade gikt. Men att den föda som ökat i takt med att gikt ha blivit mer och mer vanligt är just processad och modern mat.

 

Puriner har med det att göra att vi inte bryter ner dem.. så de skall kissas ut!

 

Men jag håller med om att de inte har kasualitet vad gäller Gikt lika lite som urinsyra.. vilket puriner omvandlas till då vi sällan kissar ut rent protein!

 

Likt förbannat så förefaller det som att man är överens om att det är urinsyran som kristaliseras.. ofta i leder och orsakar Gikt!

 

Numera förefaller det som att man är ute efter vilka mekanismer som gör att urinsyran kristaliseras!

Link to comment
Share on other sites

Hur menar du förknippat? De som har hypotyreos har ofta gikt? Eller finns det någon förklaringsmodell om varför det är så?

 

Hypotyreos påverkar ju i princip alla celler i kroppen och kan ge sig uttryck i hur många olika symptom som helst. En snabb googling på "hypothyroidism gout" ger en rad träffar som tyder på att de som lider av hypotyreos har en högre risk att drabbas av gikt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...