stefanhall Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Jag följer delvis LCHF-kosten, men inte fullt ut. Har hört att man bör vara noga med att inte blanda fett med kolhydrater för då kan det bli motsatt effekt. Till frukost äter jag ofta havregrynsgröt med lite bär i, ägg och dricker té. Hur ser ni LCHF:are på den frukosten, själv trivs jag och min kropp bra med den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Till frukost brukar jag ta en stor tallrik ingenting och ett glas vatten. Jag skulle inte råda dig att äta gröt till frukost vardagsvis. Alldeles för insulindrivande. Ta en kaffe/te med grädde istället. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Bra LCHF frukost är kokta ägg mosade med lite smör och gott salt eller en fluffig äggröra med grädde i. Eller ett stekt ägg som lite ost får smälta ner på. När jag behöver boosta immunförsvaret kan jag ta lite creme fraiche med hackad ingefära och gurkmeja med frön och nötter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Rickard Posted September 28, 2015 Popular Post Share Posted September 28, 2015 Ät MAT! Spelar ingen roll om det är ”frukost,” ”lunch” eller ”middag”. Finns ingen frukost egentligen, bara måltider. Ät naturlig mat! Om jag är hungrig på morgonen äter jag gärna en fet biff. Finns ingen regel för vad man ska äta till ”frukost”. Det är bullshit att man måste äta en viss typ av mat på morgonen och något helt annat senare på dagen. Du kan lika gärna äta ”middagen” till "frukost" om du vill. Det var ju inte så att stenåldersmänniskan vaknade på morgonen och tänkte; ”nu har solen precis gått upp så nu kan jag inte äta kött.” Dom åt det dom hade tillgängligt för stunden. Hade dom kött åt dom kött, hade dom fisk åt dom fisk, osv. 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stödstrumpan Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Jag tycker fet och stekt mat är oaptitlig på morgonen. Om jag är hungrig äter jag en paprika eller några körsbärstomater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 På vardagarna när jag stigit upp så tar jag en kaffe/fettkaffe/ägglatte och sen äter jag lunch när jag är hungrig ngn gång mellan 10:30-12:30, ofta faktiskt 10:30. Men då har jag stigit upp strax efter 05:00. På helgerna blir det ofta brunch vid vardagslunchtid, typ bananpannkakor med bacon stekt i kokosfett eller så ingenting till tidigmiddag/lunch vid 14-tiden. Så här åt jag inte i början när jag lagt om kosten men min kropp gillar det. Jag tror jag äter för mkt på vardagarna pga stress. För många mål och lite småätande på kvällen. På helgerna är jag nöjd med ett lagat mål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted September 28, 2015 Share Posted September 28, 2015 Allt beror ju på vad ditt syfte är med att äta LCHF. Viktminsking, blodsockerkontroll, andra hälsoskäl.... Men havregryn är aldrig LCHF... Det viktiga är vad du äter över dygnet. Om du sen äter bara kolhydrater till frukost, bara protein till lunch och bara fett till kvällen eller blandar de tre över dygnet spelar ingen som helst roll. Men om du äter mycket kolhydrater och mycket fett samtidigt alltid är det aldrig bra. En tumregel för LCHF är att ca 75-80% av energin ska komma från fett, 15% från protein och ca 5% från kolhydrater. I praktiken är det ca 150-180 g fett, ca 1-1,5 g protein per kg normal kroppsvikt (rent protein! 100 g kött innehåller ca 20 g protein, 100 g ägg ca 10 g) och ca 20-50 g kolhydrater. (Vid ett energibehov på ca 2000 kcal/dag). Sen rekommenderas man att inte äta mer än 6 g kolhydrater per måltid för att inte trigga upp insulinet. en portion havregryn (40 g) innehåller ca 23 g kolhydrater.....2 dl mjöl till det blir 10 g kolhydrater till från mjölksockret). Bär har ca 4 g socker/100 g.... Bara du vet vad du äter för kost, men antagligen äter du inte LCHF. möjligtvis kolhydratreducerad sk "normalkost" (beroende på vad du äter resten av dagen). Men trivs du med det, så fortsätt! Bara kalla det inte för LCHF. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted May 22, 2016 Share Posted May 22, 2016 http://martinajohansson.se/men-vad-ska-jag-ata-till-frukost/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 DOMINIC D’AGOSTINO’S BREAKFAST – SARDINES, OYSTERS, EGGS AND BROCCOLI https://optimisingnutrition.com/2016/08/15/dominic-dagostinos-breakfast-sardines-oysters-eggs-and-broccoli/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted September 3, 2016 Share Posted September 3, 2016 Jills ägg gröt kör jag med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reefer Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Havregryn och bär är såklart inte LCHF. Inte på långa vägar, och orsaken är självfallet dess höga innehåll av kolhydrater. Kroppen reagerar här och nu på vad du äter. Äter du kolhydrater så kommer blodsockret att sticka iväg och belastningen på bla levern öka. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IML Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Varför undrar du? Gröt är inte LCHF men trivs du och din kropp så är det väl bara att fortsätta. Kan jämföra med min man, som alltid varit smal utan att tänka på vad han äter. Efter 40 började han lägga på sig, och gick på ett par år upp 10-15 kg. Han har gått ner igen, och håller vikten, på vad jag skulle kalla en kolhydratsreducerad kost, men det är ju inte LCHF. Han äter ägg istället för macka till frukost, och utesluter pasta / ris / potatis till lunch. Till middag äter han oftast som förut, dvs pasta, ris, potatis till maten. Gärna en bakelse till helgen, och / eller en skål chips på fredag kväll. Det passar honom, själv behöver jag vara striktare än så för att må bra och gå ner i vikt. F.ö. gillar jag också gröt, och det händer att jag fuskar med en liten portion havregrynsgröt. Äter då med smörklick och grädde. Upplever inte att det triggar mitt sug på samma sätt som om jag fuskar med tex bröd, men bromsar viktnedgång. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 I min värld så äter man antingen LCHF och håller sej till det. Eller så äter man nåt annat. Att ofta gör avsteg från kosten är absolut inte bra. Kroppen blir förvirrad och går aldrig över till fettdrift vilket är själva grejen med LCHF. Och du har rätt i att det inte är bra att blanda kolhydrater och fett. Men det är ju precis det du gör när du ofta äter havregrynsgröt till frukost. Vad menar du med att du och din kropp mår bra av grötfrukost? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
filipagirl Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Jag äter 2 kokta ägg eller äggröra och en skiva bacon och en kopp kaffe till det med grädde i.. Blir jäkligt mastigt men då får man även en rejäl mättnadskänsla som håller i sig i upp mot 8h för mig iaf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Det senaste året så hoppar jag över frukosten för det mesta eller ev. ägg i någon form. Förut har jag under flera års tid varje dag ätit min egna LCHF äggröt. Det smakar som varm ostkaka ungefär. Om du vill prova så gör så här: ÄGGRÖT Du behöver: 3-4 ägg ca 200g. Keso ca ½ tsk. Fiberhusk/ Psylliumfröskal (binder ihop allt men kan uteslutas) (ev. lite hackad mandel och/eller bittermandelolja som smaksättning) Gör så här: Rör ihop allt i en bunke som tål micro. Kör på full effekt någon minut, rör om och kör lite till tills det stelnat. Färdigt! Lägg på tallrik, hyvla smör över och ev. en skvätt grädde/grädde blandat med vatten. Pudra över med kanel eller smaksätt med bär. Mums! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Jag vill ju varken ha frukost eller gröt...men jag har sett recept på lchf-gröt. Har t.o.m. sett någon lyckligt utropa att hon lyckats få till en lchf-gröt som smakar précis som havregrynsgröt! Varför? undrar jag I mitt stilla sinne, lycklig over att slippa äta gröt, särskilt havregryns-, och inte gillar jag substitut-mat heller, alltså mat som låtsas vara något annat, som ska ersätta något man hellre vill ha. Men smaken är olika. Det finns en hel del recept att googla efter, om man vill testa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted October 4, 2016 Share Posted October 4, 2016 Är det något jag saknar så är det havregrynsgröt med mjölk. Jag älskar gröt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennica.Rocks Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Jag tycker att det bästa rådet med LCHF är att man kan strunta i frukosten. Jag har alltid struntat i frukosten på veckodagarna .. förutom helgerna då jag förut (läs för en månad sedan) lätt kunde dricka cola och äta överblivet fredagsgodis till frukost.. men så är jag lite matskadad. Nu äter jag först vid lunch och är jag fantastiskt jättehungrig, brukar det bli ett kokt ägg.. Annars om man ska lyxa till det är ju LCHF pannkakor jättegott 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 På engelska dietdoctor börjar det finnas en ganska diger samling med frukostförslag. https://www.dietdoctor.com/low-carb/recipes?s=&st=recipe&kd_recipe_type%5B%5D=189 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Ja Kostdoktorn har jättebra frukostförslag - förresten gillar jag de allra flesta recepten som finns på Diet Doctor - brukar använda mig av dem ganska ofta, inga konstiga substitut som tex olika sötningsmedel. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 17, 2016 Share Posted October 17, 2016 Breakfast routine with Tim Ferriss 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smogz Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Ett kokt ägg med majonnäs och en kaffe med lite kokosolja och lite smör. Alternativt inget alls. Plus en trea olivolja 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Breakfast routine with Tim Ferriss Jag gillar Tim Ferris Skickat från min iPhone med Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Mm.. det är väl en av anledningar till att jag hoppar över frukosten/kemikaliefabriken och som regel drar i mig några svarta koppar kaffe när jag väl kommit till jobbet? Menar.. det är ju bara några få timmar till lunch! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 On 2015-09-28 at 16:03, Rickard sade: Ät MAT! Spelar ingen roll om det är ”frukost,” ”lunch” eller ”middag”. Finns ingen frukost egentligen, bara måltider. Ät naturlig mat! Om jag är hungrig på morgonen äter jag gärna en fet biff. Finns ingen regel för vad man ska äta till ”frukost”. Det är bullshit att man måste äta en viss typ av mat på morgonen och något helt annat senare på dagen. Du kan lika gärna äta ”middagen” till "frukost" om du vill. Det var ju inte så att stenåldersmänniskan vaknade på morgonen och tänkte; ”nu har solen precis gått upp så nu kan jag inte äta kött.” Dom åt det dom hade tillgängligt för stunden. Hade dom kött åt dom kött, hade dom fisk åt dom fisk, osv. Måste och måste...bullshit med en viss typ av mat...hm. Jag tror det finns flera anledningar till att många vill äta olika typer av mat olika tider på dygnet. Inte för att man måste, utan för att man vill. Själv skulle jag aldrig bli sugen på fläsk med löksås klockan 05.00 på morgonen. Men mjuka lena smaker som ost, smör, ägg, fettkaffe, lchf gröt osv känns fint att vakna till med. Sen på kvällen när jag har gott om tid att laga till en riktig middag och jag är mer allert vill jag gärna ha fläsk och löksås och grönkål och sånt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 1 timme sedan, Peter B sade: Jag gillar Tim Ferris Skickat från min iPhone med Tapatalk Vad gör han mer? Bloggar han om träning eller kost eller både och? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted May 10, 2017 Share Posted May 10, 2017 Han verkar hålla på med flera saker ...men han har podcasts med diverse folk, bland annat har han haft med Peter Attia och Dominic D’Agostino 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 7 timmar sedan, Peter B sade: Han verkar hålla på med flera saker ...men han har podcasts med diverse folk, bland annat har han haft med Peter Attia och Dominic D’Agostino The Tim Ferris show? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
np422 Posted May 11, 2017 Share Posted May 11, 2017 9 hours ago, Angelico said: The Tim Ferris show? Japp, han har också haft med Arnold Schwarzenegger, hans mest lyssnade avsnitt. Och hundtränare, programmerare, investerare och en hel massa annat folk - det är ganska stor bredd på de ämnen som han talar om. Jag lyssnar inte på långa vägar när på alla hans avsnitt, men ibland surfar jag förbi och ser om han har pratat om något som intresserar mig. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted November 20, 2017 Share Posted November 20, 2017 On 2017-05-09 at 20:18, smogz sade: Plus en trea olivolja En trea olivolja? Shottar du olja? Tre centiliter då eller? Underbart! ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts