Jump to content

Brödet blir flottigt

linda.f

Recommended Posts

Varje brödrecept jag testat blir misslyckat. När man tar i det blir fingrarna feta och brödet smakar inte bröd utan ägg eller ex. mandelmjöl. Har testat massa recept både med och utan mandelmjöl/kokosmjöl. Har testat att ha brödet inne längre än det ska men det blir inte bättre.

Vad gör jag för fel?  Blir LCHF bröd mer flottigt än vanligt bröd?

Vad är det för något som gör att det blir det? Är det mandelmjöl/kokosmjöl, äggen eller vad?

Inte omöjligt att få det mer torrt - men trots allt så ligger ju en stor del av fokuset hos LCHF på mer fett - och ett "LCHF-bröd" är ofta per automatik mer fettrikt (jämfört med "vanligt" bröd) - och fett är ofta just flottigt. Om du vill så kan du välja att göra bröd med ett högre proteininnehåll - men då kan det vara viktigt att du sänker proteinintaget någon annanstans i ditt kostintag över dagen (det är inte LCHF med högt proteinintag).

Har inget eget tips på hur du får mindre äggsmak på brödet (bortsett från att ha mindre/färre/inget ägg i brödet...), men jag har smakat både och så det finns i.a.f. Hoppas någon har tips kring just det. :)

Jag har inget matfett i de bröd jag bakar. Senaste hiten är zuccinifrallor med ost i. De tyckte t o m sonen var goda och han avskyr min "ADHD" kost. Jag har bara lite mer salt i och den där msk vinägern. Annars är det samma. Jag har också experimenterat med 50/50 mandel och hasselnötsmjöl. Blir lite mer "robust" smak

http://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/zucchinibaguetter/

Ett tips är att rosta brödet och sedan låta det svalna lite innan du lägger på pålägg. Brukat ge en torrare och mer brödlik känsla. Men att få LCHF-"bröd" att smaka som spannmålsbröd är nog jättesvårt. Antingen får man skippa allt brödlikt eller så får smaklökarna lära om.

• Like 5

Kan brödet bli flottigt om man använder ägg och inget smör/grädde?

Jag använder Finax psyllium som fiberhusk. Läste när jag började med lchf att det är samma. Stämmer det? Läste nämligen nu att man inte ska använda samma mängd psyllium som fiberhusk. 

• Like 1

Om man nu envisas med att baka substitut av mandel/kokosmjöl och ägg - är det inte ganska självklart att det kommer att smaka just mandel/kokos och ägg? Jag menar, är det inte en felaktig förväntan/förhoppning att försöka nå någonting som inte är rimlig? Vad du än bakar på kommer resultatet inte vara "bröd" eller ha "brödsmak". Jag förstår att det kan vara svårt att överge "brödberoendet". Men ofta fungerar det inte att ersätta en drog med ett substitut som liknar drogen, utan man får skapa nya vanor med andra saker kanske. PUMA, kanske? (Pålägg Utan MAcka)....

• Like 3