Jump to content

Inlagd sill, bra eller dåligt

Blomman

Recommended Posts

Hej

Hoppas få svar från dig Andreas på om fördelarna med att äta sill uppväger det faktum att jag bara tycker om inlagd sill (matjessill och senapsill är favoriterna). Jo jag vet att det innehåller en del socker, men jag har inga problem med vare sig övervikt eller sockerberoende. Jag vill inte ha svaret att det är bättre med stekt strömming eller inlagd makrill för det är inte aktuellt. Min konsumtion ligger väl på en liten burk (250 gram) per vecka.

Altså.. sockerinnehållet i sill är rätt litet har jag för mig!

Och det finns värre saker att äta.

Du får i dig 5,7 gram socker om dagen via sillen.. om det är något problem för dig?

http://www.abba.se/produkter/sill/matjes/abba_klassisk_matjes/

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=859〈=sv

Och 0,15 gram från ägget!

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=858〈=sv

En sak jag funderat på angående sillen är vad som händer med omega-3 fetterna i inläggningen? Fleromättade fetter är ju de fetter som härsknar snabbast, så är det någon som vet ifall dessa faktiskt överlever inläggningen, eller antar man bara att det finns lika mycket i inlagd fisk som i färsk?

Egentligen tror jag att man känner det på smaken.. för härsket fett smakar inte bra.

Och fleromättat fett är extra känsligt för oxidation.

Men.. som regel innehåller feta råvaror ofta antioxidanter som skall förhindra härskning.. ofta E-vitamin.

Sen så handlar det oxå om produktionsförhållanden, lagringstemperatur och lite annat.

Abbas sill tycker jag inte håller samma kvalitet som Nordfalks sill, som är (eller skall jag skriva var) mycket fastare i köttet. Dessvärre finns den inte längre på varken Coop eller ICA. Där dominerar Abba, Coop har även Klädesholmen, något godare än Abba.

Finns en del recept på inlagd sill med stevia och tydligen sukrin också. Läser man guider om inläggning handlar det om hög syrahalt eller salthalt. Det är således ättikan och salt som står för själva konserveringen mestadels.

Klargravad strömming innehåller exempelvis inget socker alls, och är svagare än vanlig sillag, så nog kan man fixa sig sill till midsommar med mera utan socker. Man gör väl grunden enligt nedan. Sedan lägger man strömmingen/sillen i en ny lag ett dygn innan man äter den om man är väldigt rädd för botulism (och det ska man vara för det är inget skämt, men lyckas man med det, då har man grundläggande tabbat sig med förseglingen och vakuumet i inläggningen så att syre kommer in och gör så att processen kan ske. Har man misslyckats med den delen spelar det mindre roll om det är socker/salt med i inläggningen eller inte - man blir fruktansvärt dålig och kan dö. Ett av de giftigaste människan känner till det giftet som skapas).

http://www.recept.nu/elisabeth_johansson/_/_/klargravad_stromming__grund/

Detta är något jag tycker man borde låta snacka med livsmedelsforskare om. Vore intressant om de kunde göra inläggningar med stevia etc istället och undersöka hur inläggningarna utvecklar sig, bakterier med mera.

Lägg in egen sill. Det gör jag alltid med ca 1/6 del av rekommenderad sockermängd och det blir en syrlig men jäkligt god inläggning. Med den som bas kan du sen göra alla möjliga varianter, senaps, tomat, sherry etc. Bara testa. I julas ersatte jag sockret med stevia och kunde inte märka någon smakmässig skillnad. Hur det påverkar hållbarhet vet jag inte eftersom mina sillburkar sällan blir kvar längre än 2 veckor.