topsgubben Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Hej Måste bara ställa en fråga jag klurar på. Du säger att man ska äta 2g omega 3 (DHA + EPA) för antia egenskaper Det jag undrar, hur många tabletter ska jag ta?!? För att komma upp i 2g REN DHA+EPA så måste jag äta en jävla massa Innehåll 1 kapsel Högkoncentrerad fiskolja 1000 mg varav omega-3 640 mg - varav EPA 320 mg - varav DHA 230 mg övriga omega-3-fettsyror 90 mg I detta fallet 4 för annars kommer jag under 2g. Eller menar du att 2g Fiskolja? Och isåfall hur många mg av EPA DHA ? JA jag vet, måste vara puckad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 http://www.drperlmutter.com/daily-dose-dha/ For starters, DHA is a valuable anti-inflammatory, and you all know how dangerous inflammation is to our brains and our bodies. A recent study found that macrophages (a type of white blood cell) use DHA to produce maresins, which fight inflammation. Since our bodies encounter inflammation almost daily, it’s important to always make sure we’ve got enough omega-3 in our system to help our bodies quiet down these flare ups. But the key reason that DHA has become such a darling of medical researchers lately is that it triggers the production of BDNF, meaning that it’s DHA which kickstarts the growth of new neurons in our brain, leading to improved memory. If you don’t eat a lot of fish, I suggest you start taking a DHA supplement. As I have previously noted, you’ll want to be getting about 1,000mg/day. This can come in pill or liquid form, be it derived from fish or algae…it doesn’t matter as long as you’re getting your daily requirement. And, as with any supplement, you should consult your physician before making any changes to your daily regimen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
topsgubben Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 http://www.drperlmutter.com/daily-dose-dha/ For starters, DHA is a valuable anti-inflammatory, and you all know how dangerous inflammation is to our brains and our bodies. A recent study found that macrophages (a type of white blood cell) use DHA to produce maresins, which fight inflammation. Since our bodies encounter inflammation almost daily, it’s important to always make sure we’ve got enough omega-3 in our system to help our bodies quiet down these flare ups. But the key reason that DHA has become such a darling of medical researchers lately is that it triggers the production of BDNF, meaning that it’s DHA which kickstarts the growth of new neurons in our brain, leading to improved memory. If you don’t eat a lot of fish, I suggest you start taking a DHA supplement. As I have previously noted, you’ll want to be getting about 1,000mg/day. This can come in pill or liquid form, be it derived from fish or algae…it doesn’t matter as long as you’re getting your daily requirement. And, as with any supplement, you should consult your physician before making any changes to your daily regimen. Tack, läste detta , men då är min fråga, för att KLARGÖRA; menar dom då att DHA ska vara 1g. Eller är det DHA+EPA ska vara 1g. Om endast DHA ska vara 1g, vad ska då EPA vara.... Och 1g DHA är en del tabletter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Tack, läste detta , men då är min fråga, för att KLARGÖRA; menar dom då att DHA ska vara 1g. Eller är det DHA+EPA ska vara 1g. Om endast DHA ska vara 1g, vad ska då EPA vara.... Och 1g DHA är en del tabletter Jag tror det är DHA som är viktigast. Men jag håller med att 1 gr är högt, jag tror jag brukar ligga på 500 gr DHA. Men det beror på om du är frisk eller lider av neurologiska problem. Jag har en neurologisk sjukdom och jag känner effekt av tillskott av DHA direkt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Jag köper MorEpa Platinum till min dotter. Innehållet i en kapsel är: Omega-3 fettsyror 1100 mg EPA Eikosapentaensyra 764 mg DHA Dokosahexaensyra 236 mg Andra Omega-3 fettsyror 100 mg Vitamin D3(kolekalciferol) 7,5 mg Efter att ha jämfört mååånga olika Omega3-preparat, är detta det jag hittat som innehåller mest EPA och DHA. Det finns andra sorter med mycket EPA, men lite eller inget DHA. Det finns också någon variant som innehåller mer DHA, men då betydligt mindre EPA. Som denna, MorDHA: Omega- 3 fettsyror 640mg DHA 480mg EPA 104mg Andra Omega-3 fettsyror 56mg Den senare marknadsförs till gravida kvinnor, men kan kanske vara ett bra alternativ för vem som helst, som vill få i sig mesta möjliga av just DHA. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Jag köper MorEpa Platinum till min dotter. Innehållet i en kapsel är: Omega-3 fettsyror 1100 mg EPA Eikosapentaensyra 764 mg DHA Dokosahexaensyra 236 mg Andra Omega-3 fettsyror 100 mg Vitamin D3(kolekalciferol)7,5 mg Efter att ha jämfört mååånga olika Omega3-preparat, är detta det jag hittat som innehåller mest EPA och DHA. Det finns andra sorter med mycket EPA, men lite eller inget DHA. Det finns också någon variant som innehåller mer DHA, men då betydligt mindre EPA. Som denna, MorDHA: Omega- 3 fettsyror 640mg DHA 480mg EPA 104mg Andra Omega-3 fettsyror 56mg Den senare marknadsförs till gravida kvinnor, men kan kanske vara ett bra alternativ för vem som helst, som vill få i sig mesta möjliga av just DHA. Intressant. Jag har letat efter en med hög DHA och mindre EPA, ska testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Får man bara EPA så fixar kroppen resten helt galant.. tex till DHA! Därför kan man säga att EPA och DHA är ekvivalenter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
topsgubben Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 Intressant. Jag har letat efter en med hög DHA och mindre EPA, ska testa. Vilken sort använder du idag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts