lelleleo Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Mycket själlan äter jag (lite) potatis...men ibland. Som till fårikål, lutefisk, ja där rätten blir "förstörd" utan.. Men/och så fick jag se ett Engelskt kokprogram.. Han skulle göra pommes frittes... Men av nån annledning, så skar han upp potatisen i lagom bitar, och kokade dom i 10 min... sen upp och tårka dom..för frittering då..."Det tar bort det mesta av stärkelsen" sa han... Men vad om man skiva potatisen tunt, kokar i 10 min, tar ur och kokar färdigt i nytt vatten...skulle det va nån ide´? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Mycket själlan äter jag (lite) potatis...men ibland. Som till fårikål, lutefisk, ja där rätten blir "förstörd" utan.. Men/och så fick jag se ett Engelskt kokprogram.. Han skulle göra pommes frittes... Men av nån annledning, så skar han upp potatisen i lagom bitar, och kokade dom i 10 min... sen upp och tårka dom..för frittering då..."Det tar bort det mesta av stärkelsen" sa han... Men vad om man skiva potatisen tunt, kokar i 10 min, tar ur och kokar färdigt i nytt vatten...skulle det va nån ide´? Näe.. glöm det.. ät din potatis rå i stället.. och tugga den inte! Du tar inte bort någon stärkelse i någon som helst omfattning! Kockar gör så,, de förkokar potatis.. som en förberedelse för värsta lunchrusningen.. då slänger du snabbt ner din förkokta potatis i fritösen/pannan/what ever.. tar 2 minuter så är de färdiga! Litta samma som när man steker kokt potatis dagen efter! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 Näe.. glöm det.. ät din potatis rå i stället.. och tugga den inte! Du tar inte bort någon stärkelse i någon som helst omfattning! Kockar gör så,, de förkokar potatis.. som en förberedelse för värsta lunchrusningen.. då slänger du snabbt ner din förkokta potatis i fritösen/pannan/what ever.. tar 2 minuter så är de färdiga! Litta samma som när man steker kokt potatis dagen efter! Ha ha ha.. Nä du..rå potatis blir det inte...då får jag hellre våndas.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Ha ha ha.. Nä du..rå potatis blir det inte...då får jag hellre våndas.... Finns ett knep till.. koka 4 potatisar, lägg dem på din tallrik.. släng en, så har du reducerat stärkelsen med 25%! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lelleleo Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 Finns ett knep till.. koka 4 potatisar, lägg dem på din tallrik.. släng en, så har du reducerat stärkelsen med 25%! Låt mig bara säga, att jeg äter kanske potatis 4-5 ggr pr år...mot typ 310-320. Är ingen jäkel på prosenträkning, men det blir väl en sänkning på runt 98%... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted September 30, 2015 Share Posted September 30, 2015 Olle Haglund Medicine doktor http://www.naturligtomhalsa.se/parser.php?did=805:440 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts