Jump to content

Ketogenic diet delays the phase of circadian rhythms and does not affect AMP-activated protein kinase (AMPK) in mouse liver.

WimanX
 Share

Recommended Posts

Kan avslöja att jag inte riktigt förstår denna slutsats..

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26408964

Gött.. för jag begrep inget heller!

Altså jag begriper orden.. och känner igen några utav enzymerna/signalsubstanserna.. men förstår inte vad själva slutsatsen är.. förutom att levern producerar glukos oavsett intag!

Misstänker nämligen att det betyder att möss inte är någon sorts små håriga människor och att test av icke artegen diet på andra arter kan får helt andra resultat på möss????

Gött.. för jag begrep inget heller!

Altså jag begriper orden.. och känner igen några utav enzymerna/signalsubstanserna.. men förstår inte vad själva slutsatsen är.. förutom att levern producerar glukos oavsett intag!

Misstänker nämligen att det betyder att möss inte är någon sorts små håriga människor och att test av icke artegen diet på andra arter kan får helt andra resultat på möss????

Håller med, det känns som om rapporten är för uppfödare av möss..

Kanske kostdoktor teamet kan förstå bättre än oss lekmän?

Håller med, det känns som om rapporten är för uppfödare av möss..

Kanske kostdoktor teamet kan förstå bättre än oss lekmän?

Altså översätter jag till svenska så står det att KD fas-fördröjer/förskjuter? dygnsrytmen men påverkar inte leverns förmåga att bilda glukos hur som helst!

Säger mig inget alls.

Från fulltextartikeln http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0303720715300782:

"As KD-fed mice had less than 1% carbohydrates in their diet, the increased blood glucose levels can be explained by increased gluconeogenesis, glucose intolerance and reduced β-cell mass" - hur går detta ihop med att labmöss sägs behöva sockrad mat för att äta ö h t? Har keto-mössen fått svälta, eller har man använt sötningsmedel? (Sötningsmedel triggar insulin.) Keto-mössen hade 3 ggr så hög ketosnivå (3,5 mmol/l) som lågfettmössen (1,2 mmol/l). Vilken nivå av ketos anses vara svält för labmöss? Över 3 mmol/l är svält för människor... (och f ö är LCHF inte svält) Experimentet varade i 8 veckor, det är en lång tid om man svälter.

"The KD diet was based on stearin (fatty acid composition: 0.1% C:12, 0.3% C:14, 14.9% C:16, 11.4% C:18, 25.44% C:18-1, 41.42% C:18-2, and 4.7% C:18-3) and contained 67.4% w/w fat (90.5% of calories)." - Vad ger detta för förhållande omega-6 / omega-3? Var kosten näringskomplett? Var den sötad?

Conclusion:

"KD leads to insulin resistance and delayed circadian rhythms. In the brain, KD leads to increased pAMPK and SIRT1 levels and decreased mTOR signaling indicating reduced satiety and increased energy preservation. In the liver, KD leads to increased gluconeogenesis and decreased anabolism. Further studies are needed to delineate the metabolic pathways affected by KD in other peripheral tissues and in specific areas in the brain." - Kan det vara så att om man svälter så vill kroppen desperat hålla sig vaken och alert (förlängd och boostad vakenhet) för att försöka hitta och få i sig tillräckligt med näring och energi? Kan det vara så att studien endast är giltig för svälttillstånd, och i stort irrelevant för icke-svält t ex LCHF? Är ketosbehandling av epilepsi verkligen uppe i svältnivåer?

Ps. Intressant att se om det blir knasiga rubriker kring denna också. LCHF funkar för många, t ex diabetiker - så denna studies slutsats känns väldigt märklig. Kanske är riktad just till uppfödare av labbmöss som WimanX är inne på... :)