Jump to content

Familjär Hyperkolesterolemi

Hoppsan!

Recommended Posts

Har lite funderingar om Familjär Hyperkolesterolemi och statiner.Äter LCHF sedan några månader, vilket min läkare tycker är bra. Har Familjär Hyperkolesterolemi och de flesta i släkten är drabbade av detta redan i låg ålder. Jag äter Lipitor 80 mg + Ezetrol 10 mg. Min läkare säger att man ska ligga väldigt pressat i värden vid FH. Mina värden: p-kolesterol 4,1, fp-triglycerider 1,64, fp-hdl-kolesterol 1,4, fp-LDL-kolesterol 2,5, fp-LDL/HDL-kvot 1,8. Har 20 kg övervikt, högt blodtryck, diabetes typ 2 med ett HBA1C på 51 samt insulinresistens. Har ätit statiner i över 20 år och märker inga biverkningar. Blev lite fundersam över om min d-vitaminbrist beror på mina statiner då jag ätit hög dos med d-vitamin i över ett halvår och värdena sjönk ytterligare, ( har läst om samband med statiner.) Svårt att hitta forskning som säger att FH är ofarligt och inte behöver medicineras.De som medicineras har blivit gamla i släkten, utan statiner har folk dött unga, så jag är otroligt kluven till statiner. Tror att jag fick diabetes av statinerna,, och de kan föra med sig en massa skit. Jag är kvinna över 50 år. Vågar jag sluta med statinerna, har ätit LCHF max 15 gramkolhydrater/dag och har ätit det i 2,5 månader.

Nu har du att göra med en polemisk LCHFare på nätet och inte med en legitimerad läkare, men det var du som frågade... :-)

Det finns inga evidens för någon nytta med att sänka kolesterol med hjälp av medicin och kost vad gäller total dödlighet. Tvärt om. Detta framgår av läkemedlesbolagens egna studier. Det finns dock en marginell nytta beträffande hjärtkärlsjukdom med statiner. Ungefär 1 på 100 kan ha nytta av dom. Det talar för att det är något annat än statinernas kolesterolsänkande egenskaper som har effekt. Tyvärr finns det också risk för biverkningar med statiner t.ex. diabetes som misstänks vara högre är den positiva effekten.

Familjär Hyperkolesterolemi diagnostiseras idag vad jag vet genom att man observerar ett förhöjt LDL-kolesterol samt noterar fettansamlingar runt ögonlock, senor och leder. Det är i mina ögon en ganska godtycklig diagnos.

Personligen skulle jag med vetskap om detta inte äta statiner även om jag fått FH diagnos. Jag skulle istället äta LCHF kost och motionera regelbundet.

• Like 4

Läs Uffe Ravnskovs bok "Fett och kolesterol är hälsosamt".

Där finns ett helt kapitel om familjär hyperkolesterolemi (FH) - och det blir helt klart att det inte är FH som är farligt. Endel personer med FH har dessutom ett annat genfel, som gör att blodet koagulerar lättare och det gör att man kan få hjärtattack redan i ung ålder. Dom som har FH utan detta genfel lever för det mesta mycket längre än mänskor utan FH. Har man detta genfel behöver man medicinera för att förhindra att blodet koagulerar så lätt. Statiner hjälper inte, så jag skulle sluta med dem helt och hållet. 

• Like 3

Se tidigare tråd: http://forum.kostdoktorn.se/topic/7399-hj%C3%A4lp-jag-ser-ut-som-mona-lisa-borde-jag-oroa-mig/

Ravnskov är inte helt överens att FH är ett problem. Det är till och med skyddande. Dessa personer har tydligen ofta en stor del mutationer som i sig är starka riskfaktorer för hjärtsjukdom.

Mot den bakgrunden och med kännedom om statiners biverkningar ska man nog ta sig en riktig funderare på om statiner är rätt för FH. (Inte rätt för någon.)

Kan det vara så att larmet om FH nyligen är industrins påtryckning för att statinförsäljningen börjar dala och de nu vil skrämma in alla FH och få samhället att sätta in resurser på att leta upp FH åt dem så att statiner kan skrivas ut i mängder.

http://www.lakartidn...articleId=11122

Wiklund har inte förstått varför jag i aterosklerosstudierna separerar data från patienter med familjär hyperkolesterol-emi (FH) från de övriga. Orsaken är den att om man analyserar varje grupp för sig finns det inget samband mellan kolesterolvärdet och graden av åderförkalkning. Detta fenomen, som med ett slag pulveriserar kolesterolhypotesen, borde sätta myror i huvudet hos varje sann forskare, men tydligen inte hos Wiklund. Han har till och med själv varit medförfattare till en studie, där denna uppseendeväckande observation framgick kristallklart, något han emellertid inte tycks ha uppmärksammat [1].

Vad jag skriver om familjär hyperkolesterolemi är givetvis svårt att smälta för den som i alla år trott att det är en dödlig sjukdom som beror på en hög kolesterolnivå. Det är korrekt att yngre människor med denna genetiska variant har en betydligt högre risk att dö av hjärtinfarkt än andra, men den kraftiga överdödligheten i Simon Broome-studien förekom blott upp till 40 års ålder. Därefter störtdök den och var efter 60 års ålder i nivå med normalbefolkningenstrots att kolesterolvärdet var betydligt högre (Tabell I) [2]. Dessutom var dödligheten i andra hjärtsjukdomar, i stroke och i cancer lägre än hos normala, varför medellivslängden, tro det eller inte, var densamma som i normalbefolkningen (Tabell II) [3].

Författarna påpekade dessutom att deras patienter var en selektion av särskilt allvarliga fall med tidiga hjärtinfarkter i släkten och att dödligheten troligen hade varit ännu lägre om man även letat fram oupptäckta fall utan infarkthereditet.

Det är sant att hjärtdödligheten vid FH har minskat radikalt sedan statinbehandlingen introducerades, men Wik-lund glömmer berätta att det huvudsakligen gäller åldersklassen 20–39 år (Tabell I). För de äldre var hjärtmortaliteten låg både före och efter. Förklaringen är inte den, som man ofta får höra, att de som har de högsta kolesterolvärdena dör som unga. I stort sett alla kohortstudier har nämligen visat att medelvärdet på kolesterol hos människor med FH är detsamma hos dem som redan har eller som senare får en hjärt–kärlsjuk-dom som hos de friska [4, 5]; ännu en observation som är oförenlig med kolesterolhypotesen.

Det är uteslutet, skriver Wik-lund, att kranskärlssjukdomen vid FH är orsakad av de många andra mutationer som man påvisat hos dessa individer. Hur förklarar han då att höga halter av fibrinogen, faktor VIII och protrombin, som ofta ses hos individer med FH, är starka riskfaktorer för koronarsjukdom, men inte deras höga kolesterolvärden [4,5]?

• Like 2

Tack för svaret! Jag är absolut inne på samma tankar. Är nybörjare på LCHF och tänker som så att jag ska bli av med övervikten och komma igång med ordentlig motion för att förbättra min hälsa och där efter ta tag i statinerna. Min läkare kommer nog att skrika högt, men man ska göra det som man tror är rätt. Har långvarig stress på grund av smärta och sömnbrist och hjärnan fungerar inte. Med mina låga kolesterolvärden så känns det som om kroppen inte har något byggmaterial att läka med. Så jag ska satsa på mig själv med LCHF och motion. Egentligen tror jag att diabetes är en större riskfaktor än högt kolesterol. Och ger statiner diabetes så är det rent vansinne!

• Like 4

Lite svårt att smälta efter drygt 20 år med statiner. Känner mig liksom lite lurad av vården. Naturligtvis tror de själva på detta, det är inte illvilja. Ett stort steg att börja tänka själv! Vi har barn i släkten som är på gång att börja med statiner. Tror det var i förra veckan som de pratade på nyheterna om FH, okänd och dödlig sjukdom. Då hade mina tankar om statiner farlighet börjat gro, men jag blev lite "rädd" av det nya larmet. Nu är det ris och riskakor som är farligt, imorgon är det något annat. Det är farligt att leva!

Det är farligt att leva.. livet är en sexuellt överförd sjukdom som slutar med döden!  :o

Grejen är att FH är en riskfaktor.. en av flera hundra andra man känner till.. högt LDL/APO-b är en annan väl känd.. de kan ha samband.. bägge var för sig kan leda till CVD!

Mycket kan man säga om Statiner (mykotoxiner).. men brist på mykotoxin är hur som helst ingen känd sjukdom.

Det verkar som att man kan förhindra 2/100 CVD på personer med redan genomgången händelse.. det gäller med andra ord att ha tur och att man är en av de två!

Och väger man in risken för diabetes.. en av de främsta orsakerna till CVD så är frågan om man inte snarare borde kika på att reducera alla andra riskfaktorer först?

• Like 3

Jag tycker ändå du ska sluta med statiner så fort som möjligt. Det går inte att motionera och äta statiner. Statinerna blockerar fettupptagningen på cellnivå (om jag har förstått rätt?), vilket gör att cellerna lider av energibrist. Inte så konstigt att man blir trött. Statiner ger även muskelsmärta och svaga muskler, vilket liksom gör att det är svårare att bli av med övervikt också. Man får även brist på Q10, som behövs för cellernas energiproduktion.

Station Nation videon på medlemssidorna tog visst upp det här med problemen statiner orsakar. 

Enda fördelen med statiner är att dom är lite inflammationsdämpande - men då fungerar nog små doser av acetylsalicylsyra bättre!

Äter Trombyl också, då borde det räcka. Visst känns benen svaga, trots att jag går väldigt mycket. Har trott att jag är dåligt tränad, kanske är statinerna som spökar? Har haft det så länge qtt jag inte tänker på det. Är även inne på kortisolbrist då hjärnan inte funkar. Beror på smärta och total sömnbrist. Men det känns som om kroppen inte kan läka med de pressade kolesterolvärden jag har. Är lite velig.. 10 kg mindre, då slutar jag med statinerna! Ska köpa Ravnskogs böcker och titta på en engelsk film om kolesterol. Jag ligger alltid på en vilopuls på 130 på grund av smärtan och den går upp till 170-180 vid ett smärtanfall. Har en nervskada i en arm sedan 32 år tillbaka på grund av en olycka.

• Like 1

Jag tror också att hjärnan har kolesterolbrist. Läste att man behöver Q10 och K2 för att kunna ta upp d-vitamin. Ligger lågt i d-vitamin trots ett högt intag av den ena av de d-vitamin som Kostdoktorn testat. Jag rannsakade mig själv och letade orsaker. Började misstänka de j-a statinerna, och jag har nog rätt. Hur lång tid tar det för kroppen att läka efter över 20 år med statiner?

• Like 1

Hur är det med växtoljor? I en annan tråd rekommenderades mer växtoljor och mindre mättat fett om man har högt kolesterol. Gjorde mig lite tveksam då jag hört att det är mycket omega 6, som enligt vissa är inflammationsframkallande. Raps- och olivolja ska vara minst skadligt, men förbättrar inte omega 6-omega3 balansen. Vad gäller för oss med högt kolesterol?

Mnja.. livet är inte lätt.. eller för att citera Monthy Pyton.. "life is shit.. and then one dies"! :blink:

D3 och K2 är litta olika saker.. D3 är ett prohormon som gör en massa saker i kroppen.. en av de sakerna är att det ökar kalciumomsättningen.. K2 ser till att kalciumet hamnar där det gör nytta och inte skada!

Såå.. tar du D3 som supplement, ta då ett kombinationspreparat med D3+K2.. alternativt käka ett kilo grönkål varje dag! :wacko:

Varning.. varning.. det gäller att ha läst alla trådar för att hänga med i debatten.. och varning nummer tre.. till slut blir du tvungen att väga all din mat på brevvåg, regga den på någon online app.. oså räkna om allt med hänsyn till retentionsfaktorer!

Men altså.. ta inte mina varningar på allt för stort allvar.. här diskuterar vi vitt och brett.. silar mygg och sväljer kameler emellanåt! :ph34r:

Växtoljor är bäst om de kommer med sina växter.. men hur som helst så har man käkat olivolja i några tusen år utan att de verkar ha orsakat någon större pandemi!

Kruxet med olivolja är.. att du inte alltid får det du tror att du köper.. maffian är en stor intressent i olivoljebranschen! :(

Som regel finns en regel som sållar agnarna från vetet.. dvs ju dyrare ju bättre!

• Like 1

Tackar för all kunskap! Det finns massor av fusk inom livsmedelsbranschen och tydligen har man hittad kopplingar till maffia när det gäller olivolja. Olivolja som inte är bra säljs och sägs vara av god kvalitet trots att det är skräp. Dottern köpte en olivolja när hon var på Lesbos. Helt gudomligt god! Där märktes det direkt att den var helt annorlunda än den man oftast hittar här. Var hittar man bra olivolja? Känner mig osäker på de där glasflaskor man köper i butikerna även om jag alltid köper dyrare, ekologisk, variant.

Blir lite full i skratt när jag tänker på mitt intresse för näring, vitaminer och mineraler. Försöker få min 87-åriga far att tänka LITE på vad han stoppar i sig. Mamma är jättesjuk, ett vårdpaket, som har hemtjänst dygnet runt. Pappa klarar knappt att koka vatten och nu ska han själv fixa mat. Korv som är billig plus potatis är grundkosten. Försöker få honom att åtminstone se till att han får i sig tillräckligt med protein och fett. Men nej han förstår inte vad jag menar, han blir ju mätt. Grönsaker äter han inte pga Waran, och det blir max ett par frukter i veckan. Vitaminerna jag köpte tar han inte. Han hade "engelska sjukan" som barn, alltså d-vitaminbrist. Han har ätit kolesterolsänkande medicin i minst 45 år, och började med Lipitor när det lanserades. Han säger att han mår bra, är dock väldigt kutryggig, och jag tror att han har diverse brister. Men var och en får ta ansvar för sitt liv och jag tar mitt på största allvar, och försöker därför lära mig så mycket som möjligt.

Tycker det är intressant med diskussioner

,och man plockar upp det man själv tror är bäst. Älskar diskussioner och olika infallsvinklar. Skönt att jag börjat tänka själv ( trots att hjärnan nog har kolesterolbrist?) och ifrågasätter kost, statiner, etc. En bra början i alla fall! ? Är övertygad om att LCHF är bästa kosten, där har jag min läkare med mig. Hon säger "tål man inte kolhydrater så ska man inte äta kolhydrater"(diabetes) och "Det blir ordning i kroppen med LCHF." Hon är överläkare i endokrinologi och forskar på diabetes. Men när det gäller statinerna så är vi nog inte överens. Har inte diskuterat det med henne. Men hon tyckte att de prover jag tog i juni var för höga, trots att de var långt under gränsvärdena. De sjönk och då åt jag LCHF. Nu är hon nöjd. Men är jag det? Nej, jag tror att statinerna stället till skit!

• Like 2

Förresten! Jag läste att statiner ökar 5-årsöverlevnaden från 90- % till 92 % för män över 65 år som haft hjärtinfarkt. Kan låta som en liten ökning. Men antingen är man död till 100 % eller levande till 100 %. Även om det finns folk som går levande döda genom livet. Men för oss kvinnor gjorde det ingen skillnad med statiner. Tur för oss!

• Like 4

Mm.. tur att du är kvinna.. annars hade det varit stor chans att du hade dött som medelålders.. vilket vissa av männen gör som lider av konstaterad FH!

Bara det säger lite om att det är ytterligare komplext.. det räcker altså inte att ha FH.. man skall ha rätt/fel kön oxå!

Oså skall man helst garantera att man tillhör de 2% oxå.. om det skall vara säkerställt!

Dvs det är som med lotto.. har man tur så har man.. och man kan fortfarande inte fastställa vem som lider utav mykotixinbrist!

Jag har redan konstaterat att jag inte har FH.. det stämmer inte för fem öre.. däremot har jag knasiga lipider.. och den jag har kommit främst att fokusera på är mitt låga HDL!

Tyder/pekar mer på metabolt syndrom.. dvs helt plötsligt blir allt rätt komplext, det räcker inte att äta rätt utan man bör oxå leva allt annat rätt oxå!

Allt det där andra är vad det är.. möjligen kommer jag att ägna det en större tanke när jag är pensionär?

Här har du en bra genomgång.. av en ingenjör.. läkare är oftast värdelösa för sådant.. Jason Fung/Andreas/Ravnskog är undantagen!

Hur är det med växtoljor? I en annan tråd rekommenderades mer växtoljor och mindre mättat fett om man har högt kolesterol. Gjorde mig lite tveksam då jag hört att det är mycket omega 6, som enligt vissa är inflammationsframkallande. Raps- och olivolja ska vara minst skadligt, men förbättrar inte omega 6-omega3 balansen. Vad gäller för oss med högt kolesterol?

Jag har sniffat runt lite vad gäller FH och har just stött på de rekommendationerna men då har det gällt BRA vegetabiliska oljor och fet fisk. 

Det är ju STOR skillnad på växtoljor och växtoljor. Ingen ska äta de där skumma bomullsoljorna och allt vad det är (majsolja, vafasen?). Det ska vara riktiga (helt kallpressade) oljor från oliver och nötter.  Men som sagt, jag har inte sett några definitiva vetenskapliga rapporter, bara rekommendationer. De kan ju ha sin grund i ogrundad rädsla för mättat fett men de ka ju också ha en viss relevans eftersom FH är en mutation med om inte störd så åtminstone annorlunda lipidmetabolism.  :)

Om jag hade den diagnosen skulle jag hålla ett öga på min lipidprofil och OM det behövdes prova att luta mig mer åt högkvalitativa fettkällor från fisk och växtrike. 

• Like 1

Tack för svaret! Tydligen finns det ca 1000 olika varianter av genmutationer vid FH, men många ligger mycket nära varandra. Är glad över att jag blivit intresserad av kost, mineraler, vitaminer,och annat inom näring. Kosten är nummer ett för hur vi mår, och ju äldre man blir ju viktigare blir det. Vill ju leva som frisk så länge det går. Är 51 år och är i den åldern då sjukdomar knackar på dörren. Och extra påtagligt blir det när gamla klasskompisar inte längre finns kvar på jorden. Nu går jag inte runt och är rädd, men naturligtvis tänker jag ett extra varv när människor går bort.

• Like 4

Gurkmeja sägs lindra smärta (och hämmar därmed blodtryckshöjande smärta), hämma inflammation (minskar då svullnade kärlväggar, varpå blodtrycket sjunker), och minska blodets koagulation. Både omega-3 och vatten tunnar blodet. Och mindre mängd kolhydrater tar ner kroppens vätskebindning vilket i sin tur leder till lägre blodtryck. Och som grädde på moset av allt detta får man blodtrycksmarginal (om man nu var orolig) att salta maten ordentligt - vilket kan ha många positiva effekter. Jag är oerhört tacksam för de som delat med sig så att jag lärt mig detta, därför passar jag det vidare till fler. Läs gärna vidare på dessa spår, kanske blir du övertygad så att du vågar prova och då kan du själv se om du får positiva effekter och kan minska/eliminera medicinerna. 

Ps. Sägs att kroppen knappt tillgodogör sig vegetabilisk omega-3, 15% har jag läst nånstans. Då blir kvoten mellan omega-6 och omega-3 ännu mer sned i vegetabiliska oljor, i praktiken - näringstabellerna är inte hela sanningen. Nånstans läste jag att gräsbetat nötkött har typ dubbelt så mycket omega-3 som kraftfodrat dito. Kyckling får ännu större försämring av fettkvoten om de inte får den mat de skulle valt själva som frigående i naturen. Gäller även majskyckling. 

• Like 1