Jump to content

Recommended Posts

Att hårda fröer t ex linfrö bara passerar är jag med på, men har noterat samma med cashewnötter. Då kan man alltså inte/knappt räkna med näringen i dem? Näringsinnehållet i dem ser bra ut i "teorin", men i praktiken funkar de mest bara mot förstoppning och tillför liksom ingen näring eller energi, eller? De kanske t o m bara tar energi i form av misslyckad matsmältning? Några andra såna här livsmedel som mest bara passerar och som egentligen är rätt onödiga? 

I motsats till detta har jag läst om folk som knappt tuggar bitar av kött, ja t o m rått kött, och sväljer dem i princip hela. Och de verkar matsmältningen inte ha svårt med. 

Hur individuellt är detta, och hur läser man av vad ens kropp verkligen drar nytta av? Jag fantiserar om allt från reflektera hur man känner sig till att rota i b*js a la Anna Skipper... :) Mörk avföring kan betyda att näringen absorberades väl, och ljus att den inte absorberades väl? 

Nåt speciellt att tänka på som kan förbättra kroppens förmåga att dra nytta av maten? T ex att dricka vatten en stund före maten och inte vara rädd för salt, för att stimulera magsyreproduktionen? Ge tusan i kaffe och té på maten? Nåt annat? 

Fett i maten sägs ju förbättra upptaget av fettlöslig näring. Och fett sägs sänka en måltids GI, matsmältningen blir långsammare antar jag, och kanske effektivare då? Och/eller så ger fettet utsöndring av galla, som gör matsmältningen effektivare? 

Svartpeppar sägs förstärka effekten av gurkmeja, kanske förbättrar näringsupptaget? 

Mm.. jag använder nötter vid trög mage, funkar för det mesta!

Altså.. du är inne på en grej, jag har nämnt det förut.. det e hur komplicerat som helst att äta.. dvs att få i sig all essentiell näring.. energin verkar vara det lättaste!

Och den grejen heter "Retentionsfaktor"!  :blink:

Så altså,, du reggar allt du äter och väger allt på brevvåg, då får du fram vad du har stoppat i ansiktet.. sen får du checka allt igen och räkna om allt.. iomed att allt du stoppade i fejan inte tas upp!

Litta beroende på hur du hanterat livsmedlet i fråga!

Ta tex bröd.. där gör folk helt fel.. först går de till sin lokala brödbutik.. sen skall de blötlägga brödet några timmar för att sen äta det med sked.. om de vill ha i sig de mineraler som fröerna kan innehålla!

Ett knep för att undvika blötläggning av brödet är att baka surdegsbröd.. hemma, själv.. av råg!

• Like 2

• 3 weeks later...

Läste nånstans (Martina Johansson?) att det är bra att blötlägga nötter o fröer i 24 timmar. Blir ju simpelt att hålla reda på, bara att äta och fylla på varje morgon. Har nu några cashew o solrosfön i saltat vatten redo för imorgon bitti.