Jump to content

Om vanlig mat nu är så farlig...

Pizza

Recommended Posts

... hur kommer det sig då att vi är många som lever väl och länge?

Först vill jag säga att jag tycker att LCHF-anhängare är lite som en sekt. Pratas det vanlig mat så är den genast skit och inget att ha, rent av farlig. Och man måste tystas.

Jag äter vanlig svensk husmanskost men också ris/pasta merparten av mitt matintag men det slinker gärna ner en pizza på helgen samt lite chips och en eller två öl. På sommaren blir det några glassar per vecka och när man är i väg blir det kinan, mojen eller donken.

Konstigt att jag är normalviktig, hälsosam och mår bra. Via arbetet så måste man genomgå en full hälsokontroll vare 12 mån och enligt läkaren är allt prima... och jag motionerar inte ens.

Jag tror att det är hälsosammare att äta vanlig riktig mat än att äta en diet som består till 80% av fett. Med riktig mat menar jag svensk husmanskost med potatis och kött, grönsaker och fet sås. Visst blir det lite skräpmat men det är som med allt annat. I måttliga mängder är det ingen fara.

Om LCHF nu är så bra kan man ju undra varför merparten av alla forumtrådar oavsett forum, även utländska, handlar om problem med dieten, och då pratar jag inte om omställningsbesvär?

Nä, sekt är vad det är. ;)

Edit: Om ni undrar över namnet Pizza så är det för att jag älskar pizza men äter det i måttliga mängder.

• Like 1

Har man tur och valt rätt föräldrar så är det ju ingen konst. Jag har hela mitt liv varit fettskrämd och ätit jättenyttigt. Det höll på att ta livet av mej. Törs inte tänka på om jag njutit pizza och pasta istället.

Jag äter fortfarande i stort sett husmanskost men med smör och grädde i stället för lättmjölk och margariner.

Pizza och sushi är extrem festmat nån gång per år. Pasta har jag lätt att avstå

http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=8&submit.y=7

• Like 6

En person är ett ganska magert statistiskt underlag.

Det som normalpersonen menar med vanlig mat har gjort normalpersonen överviktig och ofta även andra följder.

Eftersom statistiken visar att normalviktig numera inte är det normala utan merparten är överviktiga så är det inte så svårt att inse att något är fel med vanlig mat....

• Like 5

Ät för guds skull inte lite utav allt.. för det innebär att du måste äta en del gifter oxå! :mellow:

Vad vi behöver är mat med essentiell näring och sen på det någon form av energi!

Det var Rössner som sa.. för att få i sig sitt näringsbehov från vanlig mat som finns i affären så måste man äta långt över sitt energibehov!

Lugn, lugn.. det där blir sällan något problem fören du passerat medelåldern, iomed att kroppen kan kompensera för olika energiintag, genom att öka REE och därmed TEE! :blink:

• Like 3

Grattis till god hälsa! Du är förmodligen man, och hur gammal?

Edit: ganska stor sekt då eftersom undersökningar visar att stora delar av den svenska befolkningen verkar vara medvetna om att man bör begränsa kolhydratintaget.

• Like 3

För det första kan man vara drabbad av det metabola syndromet (http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom) och ändå vara normalviktig. Dvs, din kropp kanske inte mår så bra på insidan utan att du märker det.

För det andra beror det lite på hur uppdaterad din läkare är på den senaste forskningen - speciellt vad gäller kolesterolvärden - när han säger att allt är prima.

För det tredje så stämmer det att vi lever längre idag, men de allra flesta lever de sista åren med massor med olika besvär och behöver mängder med mediciner för att hanka sig fram.

Men självklart kan du vara en sådan som klarar av att äta "lite av varje", inklusive mycket kolhydrater och socker och ändå må bra idag och kanske även i framtiden, på samma sätt som det finns några få som rökt hela livet och blivit 100 år gamla och friska hela vägen, men då är du nog ett undantag och ska vara extremt glad för det. ?

• Like 5

Grattis till dej att du mår bra, hittills åtminstone. Eftersom du är här och läser/skriver så anar jag ändå en sorts nyfikenhet.

Själv var jag inte frisk på den där vanliga maten. Jag var överviktig och drogs med trötthetssyndrom och ständig luftvägsinfektion.

När jag började med lchf så försvann alla dessa problem, jag började känna mej pigg och frisk. Inte ens förkyld har jag varit på tre år. Det är därför man blir lite överentusiastisk, så att omgivningen kan uppfatta en som frälst. För man är faktiskt lite frälst, frälst ifrån fetma och förkylningar!

• Like 4

Jag har gjort en ny (snabb) uppskattning av hur många % fett jag äter, och det borde ligga mellan 15-20% för mig. Vikt-% alltså. Jag äter så pass mycket grönsaker.

Man kan ju tänka sig hur fel det blir om någon ser en tallrik med 80% fett framför sig. Det skulle ju vara oätbart, för att inte tala om hur onyttigt det skulle vara.

• Like 3

Pizza skrev:

"Först vill jag säga att jag tycker att LCHF-anhängare är lite som en sekt."

"Nä, sekt är vad det är. ;)"

Jaha, och vad tycker du vi ska göra med den informationen?

Ät vad du vill. Det gör jag.

• Like 5

Pizza har en poäng, även om hen raljerar en del. Jag tror inte att så kallad husmanskost är dålig kost och jag tror inte att ett måttligt intag av kolhydrater som potatis och ris är något att oroa sig över, kan till och med vara nyttigt. Men kring ett sådant här forum samlas av naturliga skäl de som på olika sätt rubbat sin kolhydratkänslighet och då framstår det för "friska" som lite sektaktigt. När sedan en del kommentatorer drar kolhydraträdslan lite för långt får nog detta forum stå ut med en del kritik.

• Like 2

Pizza har en poäng, även om hen raljerar en del. Jag tror inte att så kallad husmanskost är dålig kost och jag tror inte att ett måttligt intag av kolhydrater som potatis och ris är något att oroa sig över, kan till och med vara nyttigt. Men kring ett sådant här forum samlas av naturliga skäl de som på olika sätt rubbat sin kolhydratkänslighet och då framstår det för "friska" som lite sektaktigt. När sedan en del kommentatorer drar kolhydraträdslan lite för långt får nog detta forum stå ut med en del kritik.

Håller med. Här samlas folk som är intresserade av kost, hälsa, vetenskap osv osv och som vill diskutera. Tror verkligen inte det är representativt för alla de som försöker äta mindre kolhydrater. De vill bara må bättre och gör det oftast och  de är vanligtvis rätt ointresserade av mekaniskerna bakom.

• Like 1

Konstigt att jag är normalviktig, hälsosam och mår bra. Via arbetet så måste man genomgå en full hälsokontroll vare 12 mån och enligt läkaren är allt prima... och jag motionerar inte ens.

Haha! Ja såna hälsokontroller är ju verkligen ett bevis på att man är fullt frisk! Nu vet jag inte vad som avses med en "full hälsokontroll" i ditt fall men de gånger jag gjort detta hos mina arbetsgivare har det varit typ, synkoll, hörselkoll, mätning, vägning, BMI-räkning, lungkapacitetstest, arbetsprov, blodsocker, triglycerider och kolesterolmätning på blodet.

Samtliga tester faktiskt rätt värdelösa om man faktiskt vill veta något om hur ens metabolism mår och den verkliga risken för kardiovaskulär sjukdom/cancer.

Ett betydligt bättre test skulle föregås av 48 timmars fasta och innebära blodanalyser av kortisol, D3-vitamin, urinsyra, CRP och Interleukin 6. Det vill nog knappast din arbetsgivare betala dock.

Men visst, om du känner dig trygg med din företags hälsokontroll, som uppskattningsvis släpper igenom ett par tusen cancerfall, hjärtinfarkter och strokes varje år trots att "alla världen var bra" så be my guest..

P.S. Älskar också pizza äter säkert en i veckan :)

• Like 2

Då är vi ändå inte fallgamla, bara kring 50-årsstrecket.  :mellow: Den enda skillnaden på dem och mig är att de äter vanlig mat (och godis och snacks och läsk och energibarer och juice för de är hungriga jämt) och inte tror att det är nyttigt att utesluta hela födoämnesgrupper (som spannmål och socker).

Själv åt jag "vanlig mat" och var frisk som en nötkärna, och jättesnygg i kroppen, tills jag fyllde 25 ungefär. Sen gick det åt h*lvete med musik.  <_<

Det är en märklig diskussion detta om att utesluta födoämnesgrupper, har aldrig hört dietister m.fl säga det att det är farligt till vegetarianer, veganer m.fl som utesluter kött, fisk, ägg m.m

• Like 7