Recommended Posts

Tänkte börja tråden om Norrköping med att tipsa om lite ställen där jag då och då äter och där det inte är några problem att beställa mat utan potatis eller ris...

Asken

När jag beställer här så säger de -"aha, GI"... Det är nära nog. Ruskigt bra mat har de i alla fall...

Hugos

Här har de tidigare haft bra buffé med trevligt salladsbord. Har inte varit där på ett tag nu så jag vet inte.

Hemköp på Kungsgatan

Här har jag hört rykten om att man har LCHF-matlådor. Har inte kollat själv, men tipsa gärna om du varit där.

Paus

Stans bästa sallad och godaste fetaosten jag ätit... Mycket "sovel" att välja bland...

Fler tips?

Redigerad av Leopold Roos
Länkar
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att Hemköp har LCHF-lunclådor! Har köpt två stycken där. Den ena var köttfärssås med broccoli och den andra kyckling i ostsås. Den sistnämnda var mycket god

och innehållsförteckningarna såg bra på på de båda. Inget socker eller tillsatta ämnen, men vad för slags grädde vet jag inte vad de har i, men jag antar att det

är riktig sådan, dvs 40 %. :) De verkar vara väldigt populära iaf, för om man kommer dit vid 12.30 är de slut!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Restaurangen på SMHI (öppen för alla) har alltid olika dagens kött- och fiskrätter. Det är buffé och självservering, även av själva rätten och så har de en fantastiskt fin salladsbuffé därtill! Man behöver alltså inte lägga till sig vare sig potatis eller ris. Såser är väl naturligtvis inte utan mjölredning, men valfriheten gör att man kan äta riktigt hyfsat där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade lunchlådan på Hemköp idag. Mycket bra.

Vad har ni för andra tips på butiker? City Gross och Maxi har väl en del, men jag tänkte väl mer på andra butiker. T.ex. på Mimmis visthus köpte jag kokosfett. 

mvh/Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag åt lunch på Bagarboden idag, ja det låter ju verkligen som det sista stället att äta på som lchf:are, men de hade jättegoda sallader och goda dagens som gick utmärkt att beställa utan potatis/pasta. Vid brödet hade de en jättebytta med smör så det gick att "fetta upp" maten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två nya tips:

Zondera säljer kokosfett. 

Kamraterna säljer gott men dyrt bröd (40 kr för två frallor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att den här tråden var ganska gammal men jag bor i Norrköping och undrar om människor här har några tips på mataffärer med bra ekologiskt utbud? Tänker på ost, smör osv. Är student så har inte råd att köpa eko-kött men resterande mat försöker jag köpa ekologiskt, skulle vara toppen med lite tips!

Mvh maria

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellan Norrköping och Linköping, i lilla byn Norsholm, finns Britta och Lennarts nära kött. Närproducerat kött, tyvärr inte ekologiskt. Det är vansinnigt dyrt med nötkött, men de har lammkött också till lite humanare priser. Och fantastiskt god falukorv med 90% kötthalt och väldigt lite konstigheter i!

I Linköping kan man äta otroligt god lunch på Collegium ute i Mjärdevi. Där får man själv välja vilken sorts potatis man vill ha, så eftersom man äter lchf är det bara att kryssa förbi de byttorna och styra mot salladen istället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga till mina kära medmedborgare i Peking, även känd som den vackra staden Norrköping; om ett gatukök skulle skapa en tydlig LCHF- meny som alternativ till det gamla vanliga; skulle det locka folk då och vad skulle man servera? Bra korv med blomkålsmos?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vore en mycket kul idé. Jag har själv i mina vildaste tankar funderat på att öppna något bra LCHF-hak men det vore nog svårt att få det att gå runt utan att servera mat till kolhydratsätarna. 

För ett gatukök finns det ju vissa saker man kan tänka sig. Blomkålsmos som du säger och bra korvar. Även burgare med ost och feta majonnäsdressingar funkar ju också. Kolhydratstomma köttbullar borde funka och även grillspett med lite grönsaker (broccoli, blomkål etc. Det går nog att få till en hygglig liten meny.

Om det råkar vara så att du själv driver eller funderar på att driva gatukök så kan jag gärna vara med och bolla fram lite snabbmatsalternativ över en kopp kaffe någon gång...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu i nöttider tänkte jag tipsa om Rättvisebutiken mittemot Spiralens gatukök, de säljer fantastiskt goda paranötter. Jag har tidigare köpt paranötter hos Orion livs men ofta fått med några som smakar mögelurk. Från Rättvisebutikens nötter kom inget sånt, de är tydligen skalade enligt en gammal metod så det tunna skyddande skalet blir kvar och det gör att nöten håller bättre. Tror även de har fler nötsorter. God jul-nöt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som vet om man kan köpa sesammjöl någonstans i Norrköping?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det har jag inte sett, "bevakar" utbudet av LCHF-vänliga produkter på Coop, Willys, Netto o Citygross. Mera sällan Matöppet (Orion livs), ICA och Lidl. Menar du sesamfrö som är malet eller menar du den torkade restprodukten som blir över efter tillverkning av sesammjölk? Om du kan tänka dig att fixa till mjölet själv så funkar det med stavmixer om man håller för runt staven med hushållspapper så man inte sprider vilt hoppande frön över hela köket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag flyttar till Norrköping i början av juni och tar gärna emot tips om var som är bäst att handla LCHF-mat =). Finns fortfarande LCHF-matlådor på Hemköp i Norrköping?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till "Peking" då!

Om Athena är en hund som gillar/står ut med en glad valp, kanske vi kan rasta våra hundar ihop nångång.

Jag är okunnig om LCHF-lådorna på Hemköp, gissar att Tommy kommer svara dig om det.

Det finns två bagerier som bakar LCHF-bröd, dels Sockerbagaren(!) i Norra Promenaden och Finbageriet Kamraterna som finns på flera ställen. Jag tror det är bröd som endast passar väldigt liberal LCHF, har själv aldrig köpt någotdera ännu.

Vill du köpa gräsbetat kött, finns faktiskt i denna håla två köttaffärer, dels "Britta och Lennarts" i det kvarter som kallas Knäppingsborg, dessutom finns "Skönero" på Hantverkaregatan. I Knäppingsborg finns dessutom en fin ostbutik; Norins med riktigt hyggliga priser på sitt välsorterade sortiment. När det gäller fisk är jag ledsen att meddela att det sällan går att få fatt i fin och färsk fisk här. Jag som är tokig i musslor, vägrar faktiskt att köpa ett nät som packades en hel vecka före försäljningsdatum.

Jag handlar mest på Coop, Willys (schysst korvsortiment med <1% kolisar) och Citygross.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till "Peking" då!

Om Athena är en hund som gillar/står ut med en glad valp, kanske vi kan rasta våra hundar ihop nångång.

Jag är okunnig om LCHF-lådorna på Hemköp, gissar att Tommy kommer svara dig om det.

Det finns två bagerier som bakar LCHF-bröd, dels Sockerbagaren(!) i Norra Promenaden och Finbageriet Kamraterna som finns på flera ställen. Jag tror det är bröd som endast passar väldigt liberal LCHF, har själv aldrig köpt någotdera ännu.

Vill du köpa gräsbetat kött, finns faktiskt i denna håla två köttaffärer, dels "Britta och Lennarts" i det kvarter som kallas Knäppingsborg, dessutom finns "Skönero" på Hantverkaregatan. I Knäppingsborg finns dessutom en fin ostbutik; Norins med riktigt hyggliga priser på sitt välsorterade sortiment. När det gäller fisk är jag ledsen att meddela att det sällan går att få fatt i fin och färsk fisk här. Jag som är tokig i musslor, vägrar faktiskt att köpa ett nät som packades en hel vecka före försäljningsdatum.

Jag handlar mest på Coop, Willys (schysst korvsortiment med <1% kolisar) och Citygross.

Tack, jag har fått höra att det kallas så (Peking).

Jag har tyvärr fått göra mig av med Athena =(....hon har ett nytt hem. Hon har fruktansvärd separationsångest, vilket innebär att hon inte kan vara hemma själv i mer än två timmar (om ens det!) och nu kommer jag att jobba 8 timmar om dagen =(. Det var mitt ex hund egentligen, men när vi gjorde slut så sket han i sitt ansvar för hunden =(, Nu har hon i alla fall precis fått ett nytt hem och jag saknar henne såååå mycket  :( . Men ja, hon står ut med valpar (hennes "bästis" är en valp) bara hon får lov att bestämma  :P . Tack i alla fall för erbjudandet att rasta hundarna ihop  :)

Oj, det fanns visst gott om LCHF-affärer i Norrköping! Tack för tipsen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det var ju h-lvete vad ni har det backigt i Norrköping! Skitjobbigt att cykla ju  :P  :blink:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer att Hemköp har LCHF-lunclådor! Har köpt två stycken där. Den ena var köttfärssås med broccoli och den andra kyckling i ostsås. Den sistnämnda var mycket god

och innehållsförteckningarna såg bra på på de båda. Inget socker eller tillsatta ämnen, men vad för slags grädde vet jag inte vad de har i, men jag antar att det

är riktig sådan, dvs 40 %. :) De verkar vara väldigt populära iaf, för om man kommer dit vid 12.30 är de slut!

Finns de fortfarande? Hittar inte dem =(. Är det Hemköp på Kungsgatan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lite fråga som någon kanske kan svara på; Vilken restaurang har den bästa Gyrosen i Norrköping? Det är verkligen skillnad på Gyros och Gyros så det är alltid ett lotteri var man köper det tycker jag! Vill gärna ha de STORA köttbitarna, inte de tunna smala slamsorna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angry Bull har alla sina hamburgare som LCHF-variant där man får ugnsrostade grönsaker istället för bröd och Halloumiost istället för pomesssssss! (jag jag stör mig lite på att ni inte kan säga och skriva pommes ordentligt ? #inflyttad)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg