Jump to content

Enorma mängder slem i avföringen

Spannen

Recommended Posts

Hjäääälp! Jag har problem med extrema mängder slem och gaser i samband med avföring. Just nu sitter jag på toaletten över ett dygn i sträck utan att kunna tömma ut allt... Jag kan tyvärr inte lämna toaletten innan allt har kommit ut för då drabbas jag av avföringsläckage och/eller får kramper. Jag har varit hos läkaren men ej fått hjälp. Vad kan det bero på? Jag har en tjock vit päls på tungan så jag misstänker att jag har candida. Jag reagerar även på livsmedel som innehåller mycket histamin.

Det började för tre år sedan med diarré upp till 50 gånger per dygn. Det höll i sig i tre månader och sedan gick det över till blandad konsistens men med mycket slem och gaser.

Hjälp! Alla tips och tankar är välkomna! Jag har en liten dotter som knappt får se sin mamma på grund av att jag sitter på toaletten dygnet runt. Det är så oerhört plågsamt att se hur hon lider. :'(

Jag tycker tyvärr att det låter som om det kunde vara inflammatorisk tarmsjukdom. Vet du om läkaren tog calprotectinprov? Det är ett avföringsprov för att se om det finns inflammation i tarmen. 

Vad det än är så hoppas jag verkligen att du snart får må bättre! Jag har Crohns så jag vet hur jävligt det kan vara. Kram och krya på dig!

• Like 2

Hjäääälp! Jag har problem med extrema mängder slem och gaser i samband med avföring. Just nu sitter jag på toaletten över ett dygn i sträck utan att kunna tömma ut allt... Jag kan tyvärr inte lämna toaletten innan allt har kommit ut för då drabbas jag av avföringsläckage och/eller får kramper. Jag har varit hos läkaren men ej fått hjälp. Vad kan det bero på? Jag har en tjock vit päls på tungan så jag misstänker att jag har candida. Jag reagerar även på livsmedel som innehåller mycket histamin.

Det började för tre år sedan med diarré upp till 50 gånger per dygn. Det höll i sig i tre månader och sedan gick det över till blandad konsistens men med mycket slem och gaser.

Hjälp! Alla tips och tankar är välkomna! Jag har en liten dotter som knappt får se sin mamma på grund av att jag sitter på toaletten dygnet runt. Det är så oerhört plågsamt att se hur hon lider. :'(

Kanske du ska prova med en uteslutningskost? Börja med enkla saker som fisk, kött, buljong. Det finns mycket på nätet om candidakost, jag skulle välja en variant som baserar sig på paleo (dvs utan spannmål, baljväxter och mjölkprodukter). Kolla också upp SCD kost (Specific Carbohydrate Diet). Men det är ett tufft jobb att få ordning på tarmfloran. Jag tror även att vissa grönsaker/frukt kan vara problem i början. En ide för att fortfarande få i sig näringsämnen är kanske att dricka grönsaksbuljong istället. 

Kan inte så mycket om candida men jag gjorde lite snabbsökningar hos paleo/SCD-bloggar som verkar ok:

http://www.thepaleomom.com/2012/07/modifying-paleo-small-intestinal.html

http://chriskresser.com/get-rid-of-heartburn-and-gerd-forever-in-three-simple-steps/

http://chriskresser.com/sibo-what-causes-it-and-why-its-so-hard-to-treat/

http://scdlifestyle.com/page/2/?s=candida+overgrowth

http://scdlifestyle.com/2013/12/small-intestinal-bacterial-overgrowth-signs-symptoms-and-testing/

http://scdlifestyle.com/2011/08/how-to-tell-if-you-have-small-intestinal-bacterial-overgrowth-and-what-to-do-about-it-scd-podcast-25/

• Like 1

För en gångs skull så låter det som en svampinfektion.. Candida eller någon annan?

"Indelning 

Tidigare har oral candidos indelats i flera olika underavdelningar. Idag talar vi om: 

• erytematös candidos (den röda svampen)
  • pseudomembranös candidos (den vita svampen)

För ytterligare indelning används termerna akut och kronisk, vilka då beskriver varaktigheten respektive förtydligar symtombilden. 

Det finns också en modernare klassifikation av oral candidos där man delar in sjukdomsbilden i: 

• primär oral candidos (enbart svampinfektion relaterad till munhålan)
  • sekundär oral candidos (svampinfektion förekommer förutom i munhålan också på andra ställen i/på kroppen)

ORSAKER 

Den vanligaste orsaken till oral candidos är nedsatt motståndskraft hos individen, lokalt eller generellt. 

Lokalt 

Lokalt kan den minskade motståndskraften bero på den belastning en tandprotes utgör, ofta i kombination med undermålig protesfunktion och/eller bristfällig munhygien, samt nedsatt salivsekretion. Det sistnämnda är en mycket vanlig orsak. Andra lokala faktorer kan vara: 

• tobaksrökning
  • frekventa sockerinnehållande måltider
  • förändringar i salivens kvalitet

Generellt

Generellt nedsatt motståndskraft kan ses vid en rad olika medicinska tillstånd som nedsätter immunförsvaret, t ex: 

• tumörsjukdomar
  • immunbristsjukdomar (i synnerhet T-cells-defekt [HIV])
  • hematologiska sjukdomar
  • bristtillstånd
  • undernäring
  • endokrina sjukdomar
  • läkemedelsbehandling med t ex antibiotika, cytostatika och steroider"

"

DIFFERENTIALDIAGNOSER 

Sveda kan vara ett symtom på många olika tillstånd, inte bara oral candidos. Sveda är vanligt vid olika bristtillstånd. Sveda är också vanligt vid opportunistiska infektioner i munhålan med t ex bakterier från tarmen. 

Andra differentialdiagnoser: 

Lichen (oral lichen planus, lichenoid reaktion) – retikulära ej avskrapbara vita stråk på främst kindslemhinnan. Kan också ibland förekomma i en erosiv form och inte så sällan blandas båda formerna. Kan förekomma med eller utan sveda. Sveda utgör behandlingsindikation. Behandling är lokal, med starka steroider, och ger ofta upphov till candida som biverkan. 

Visa bild lichen 1
Visa bild lichen 2

Leukoplaki – vit enstaka fläck i munslemhinnan, ej avskrapbar, som inte har någon förklaring.

Visa bild leukoplaki

Lingua geografica är en förändring (normalvariant) som bara förekommer på tungan. Vita och röda områden ger en bild som liknar en karta. De vita partierna är ej avskrapbara.

Visa bild lingua geografica

Virusinfektioner eller virusreaktiveringar har vanligtvis en helt annan symtombild med kraftig smärta och en klinisk bild med vanligtvis frekventa mindre blåsbildningar eller ulcerationer (vanligast)."

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=2528

• 2 weeks later...

Ta en vattenfasta, Spannen?

Har länge gått och grubblat på det här med tandproteser och salivproduktion, utan nödvändigtvis att de är sammankopplade. Min mun har länge känts ovälkomnande, dvs torr och dryg, och tänker att detta har med religiöst snusande att göra samt tandproteser. Alltså att man ställer om munnen till att producera sämre/mindre saliv. Slutade snusa, a voìla, bättre mun! Fuktigt och bra. Och visst har jag noterat mindre belägg på tungan också!

Bara en tankeställare.

Candida görs nog bäst av med genom exkludering av FODMAPS...?

Och att läkare beter sig som de gör kan bara bekräftas och beklagas. Sparka denne!