Jump to content

Hvor lang tid kan det ta å komme til ketose?


Tirill77
 Share

Recommended Posts

Du märker det på något dygn.. lite beroende på vad du äter och hur aktiv du är!

 

Sen så tar det tre veckor innan hjärnan ställt om sig till att ta upp till 70% av sin energi från ketoner.

 

Musklerna kan ta månader.. men de går främst över till att förbränna fett direkt!

 

Du märker att du är i ketos när det känns som att du bär en riddarrustning samt har en död råtta i munnen!  :wacko:

 

Gismos att mäta med kan du skaffa den dag då du är omställd, äter rätt men vill kolla om du är i ketos!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du märker det på något dygn.. lite beroende på vad du äter och hur aktiv du är!

 

Sen så tar det tre veckor innan hjärnan ställt om sig till att ta upp till 70% av sin energi från ketoner.

 

Musklerna kan ta månader.. men de går främst över till att förbränna fett direkt!

 

Du märker att du är i ketos när det känns som att du bär en riddarrustning samt har en död råtta i munnen!  :wacko:

 

Gismos att mäta med kan du skaffa den dag då du är omställd, äter rätt men vill kolla om du är i ketos!

Tusen takk :) Satser på at fettet forsvinner fort da..

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk :) Satser på at fettet forsvinner fort da..

 

Sen så är inte ketos så himla viktigt.. förutom för ett fåtal!

 

Betaoxidationen är viktigare för viktminskning.. dvs att den är hög och konstant.

 

Se ketos mer som en hjälp inte som det ultimata målet!

 

Däremot så kan man sikta på ren ketos de tre första månaderna.. sen så kan man utvärdera var man skall ligga rent kolhydratmässigt och vilket som blir mest optimalt för just dig!

Link to comment
Share on other sites

Sen så är inte ketos så himla viktigt.. förutom för ett fåtal!

 

Betaoxidationen är viktigare för viktminskning.. dvs att den är hög och konstant.

 

Se ketos mer som en hjälp inte som det ultimata målet!

 

Däremot så kan man sikta på ren ketos de tre första månaderna.. sen så kan man utvärdera var man skall ligga rent kolhydratmässigt och vilket som blir mest optimalt för just dig!

Tusen takk:) Jeg har litt vondt i hodet i dag og det føles som det skjer noe i kroppen:)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk:) Jeg har litt vondt i hodet i dag og det føles som det skjer noe i kroppen:)

 

Ja i början får man glukosbrist.. det är lite som med när man börjar träna.. mest ont/trött i början.. står man ut och fortsätter inom rimliga gränser så anpassar sig kroppen så småningom till de nya förutsättningarna.. och som regel så är det detta man vill uppnå.

 

För att sen gå vidare med resten av livstilsförändringarna!

Link to comment
Share on other sites

Ja i början får man glukosbrist.. det är lite som med när man börjar träna.. mest ont/trött i början.. står man ut och fortsätter inom rimliga gränser så anpassar sig kroppen så småningom till de nya förutsättningarna.. och som regel så är det detta man vill uppnå.

 

För att sen gå vidare med resten av livstilsförändringarna!

Takk igjen:)

Jeg har jo vært relativt liberal lavkarbo fram til nå.. ca 70-90 g karb om dagen over flere år så det er jo litt omstilling :)

Link to comment
Share on other sites

Takk igjen:)

Jeg har jo vært relativt liberal lavkarbo fram til nå.. ca 70-90 g karb om dagen over flere år så det er jo litt omstilling :)

 

Då går det förmodligen rätt snabbt att ställa om till en mer strikt variant.. kör så tre månader!

 

Det kan visa sig att den gamla inte lika strikta varianten funkar bättre.. det handlar rätt mycket om aktivitetsnivå och vilka livsmedel du fick de kolisarna från!

 

Rent metabolt borde det egentligen inte vara så stor skillnad mellan 70-90 och 20-30 gram per dag!

 

Där spelar nog aktivitetsnivå och hälsoproblem större roll.

 

Fördelen med en högre nivå är att man har ett större utbud av livsmedel!

 

För en ung aktiv tränande och frisk individ så ligger gränsen någonstans på 20E% kolisar (cirka 100 gram).. där sker en metabol förändring.. till det bättre eller sämre!

 

Sen från det ena till det andra.. i Norge är väl brödberoendet den största grejen att övervinna?

Link to comment
Share on other sites

Då går det förmodligen rätt snabbt att ställa om till en mer strikt variant.. kör så tre månader!

 

Det kan visa sig att den gamla inte lika strikta varianten funkar bättre.. det handlar rätt mycket om aktivitetsnivå och vilka livsmedel du fick de kolisarna från!

 

Rent metabolt borde det egentligen inte vara så stor skillnad mellan 70-90 och 20-30 gram per dag!

 

Där spelar nog aktivitetsnivå och hälsoproblem större roll.

 

Fördelen med en högre nivå är att man har ett större utbud av livsmedel!

 

För en ung aktiv tränande och frisk individ så ligger gränsen någonstans på 20E% kolisar (cirka 100 gram).. där sker en metabol förändring.. till det bättre eller sämre!

 

Sen från det ena till det andra.. i Norge är väl brödberoendet den största grejen att övervinna?

Jeg har ikke hatt brød o kosten siden 10 år-- Kun innimellom, men ja norge har mye brød i kosten. jeg håper bare å miste de siste 5 kg på strickt lchf da de ikke forsvant med 70-90 karb så vi får se hvordan det går.. takk for svar :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen:)

Jeg kan merke at det skjer forandringer nå. Etter at jeg ikke tar fitline lenger skjedde det ganske sp raskt faktisk. "Død rotte i munnen" og ridderrustning med litt hodepine i to dager. Det går fint. 

Sist jeg forsøkte lchf tok jeg fortsatt vitaminene og ingen forandring skjedde. Denne gangen kjenner jeg mindre sult og mer energi. Fantastisk.

Jeg vil takke dere alle for et supert forum, jeg hadde ikke klart det uten dere:)
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...