abh Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Fick sju stentar i juni efter att haft ett jättedåligt förhållande till mat i 30 år, jag är 41 år, kvinna. Jag har diabetes som inte har skötts, nu äter jag metformin och tar insulin på kvällen. Jag sköter kosten mycket bättre nu men inte perfekt än. Jag har funderat på kolesterolet och efter att ha träffat hjärtläkaren den här veckan så måste jag nu fråga en del saker. Jag vet inte vad mina prover visade den här gången men jag närmar mig de nummer de vill att jag ska ha men att han tyckte att det skulle gå fortare, jag borde redan nått dom. De vill att mitt totalkolesterol ska vara 4.5 ldl 2.7 och hdl över 1.3, Han vill att jag byter medicin från atorvastatin 80mg till Crestor, Kosuvastatin 40mg eftersom den är starkare, han sa att det inte fanns så mycket dokumenterat om den medicinen men den borde trycka ner mina nummer mer och om det inte blev tillräckligt lågt så sa han att jag var en bra kandidat till att ta sprutor som var ett helt nytt sätt att ta ner kolesterolet på. Jag har funderat: kostdoktorn skriver ju att de som haft infarkt ska ha lägre kolesterol och att vi ska äta medicin för det, varför? vilka nivåer bör vi ha? Läkaren och sköterskan har båda sagt att det är viktigt att äta medicin för kolesterolet för att det skyddar kärlen???? Tack, Anne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 "Jag har funderat: kostdoktorn skriver ju att de som haft infarkt ska ha lägre kolesterol och att vi ska äta medicin för det" Riktigt så tror jag rent utav att han inte sagt! Utan det är nog snarare de som skulle kunna ha någon nytta utav medicinerna.. framförallt i början.. medans de gör alla de livstilsförändringar som behövs! En gång CVD,, är en person som hela tiden behöver ha koll på vad man stoppar i munnen, livstilsfaktorer, tid för kontemplation/mindfullness/träning.. osv! Under tiden kan man hålla koll på alla andra labbvärden som tänkas kan påverka negativt/positivt! För det första.. det finns inga mediciner "för" kolesterol.. däremot finns det mykotoxiner mot allt för höga sådana! De hjälper som bäst 2 utav hundra som redan haft en hjärtkärlhändelse! Det de pratar om mistänker jag är arteroskleros.. be dem om en kärlröntgen.. om de är seriösa! Vill de inte kosta på en sådan kan du säga det rent ut till dem.. de borde byta yrke! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Välkommen till forumet abh Det viktigaste för dig är att minska inflammationerna i kroppen. Det gör du bäst med en kolhydratfattig och glutenfri kost. Det sänker oftast Triglyceriderna, det sänker LDL och höjer HDL, det sänker även blodsockret och därmed insulinutsöndringen, du får med andra ord ett normaliserat blodsocker som minskar de inflammatoriska processerna i kroppen som banar väg för hjärtkärlsjukdomar. Statiner banar väg för diabetes, cancer och demens (läs gärna "Hotet mot din hjärna" av David Perlmutter, "Ett sötare blod" av Ann Fernholm, och "Fett och Kolesterol är hälsosamt" av Uffe Ravnskov. Sen är det som Zepp skriver, att väldigt få människor har nytta av statiner, och absolut inte kvinnor, kroppen behöver sitt kolesterol, det är livsviktigt för många funktioner i kroppen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Jag hade gräääsliga biverkningar av Crestor. Med hyfsad strikt LCHF har jag fått rimliga nivåer av kolesterol och andra värden. Kroppen håller på att läka. http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=7&submit.y=20 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor H Posted October 2, 2015 Share Posted October 2, 2015 Kostdoktorn har en fin illustrasjon på de engelske sidene sine som viser hvordan de trikser med tallene: http://www.dietdoctor.com/demonization-and-deception-in-cholesterol-research-great-new-presentation-by-professor-david-diamond Se også videoen der. Kolesterolsenkende medisiner er ren svindel og lureri. 1%, er det virkelig verdt alle bivirkningene? Husk at det kolesterolnivået du har uten medisiner er det korrekte for kroppen. Edit: nå finnes den på svenske siden også: http://www.kostdoktorn.se/demonisering-och-vilseledning-i-kolesterolforskning-fin-ny-presentation-av-professor-david-diamond 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
abh Posted October 4, 2015 Author Share Posted October 4, 2015 Tack för alla svar, läst på lite mer och ser att kostdoktorn säger att man kan sluta med mediciner om värdena är absolut perfekta utan medicinerna. Så min fråga kvarstår, vad är perfekta värden för en som har haft hjärtinfarkt? Kostdoktorn skriver oxså: Slutligen kan man behöva ta blodproppsförebyggande medel som Trombyl eller Clopidogrel, särskilt om man har stentar inopererade i kranskärl. Jag har 7 stentar, bör jag äta trombyl för alltid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Det som många är tveksamma till när det gäller medicinering efter hjärtinfarkt är just statinerna, som ju diskuterats ovan. Däremot tror jag i stort sett alla är överens om att trombyl eller liknande är mycket viktigt, liksom blodtrycksmedicin om det är för högt. Så trombylen hade jag definitivt fortsatt med. Min fru som haft diabetes typ 1 sedan hon var 14 fick en hjärtinfarkt som stentades för några år sedan. Hon tar inte statinerna men äter LCHF och tar trombyl o blodtrycksmedicinen. Hennes triglycerider är superlåga, HDL högt och fint men ibland ligger LDL samt totalkolesterol över referens, så då kan det bli lite gruff med läkaren om statiner... En annan sak jag gärna vill slå ett slag för är att ta vitamin K2, som enligt ny forskning verkar kunna skydda mot förkalkning av blodkärl och annan mjuk vävnad, samtidigt som det säkerställer starka ben: se denna tråd http://forum.kostdoktorn.se/topic/4153-synpunkter-p%C3%A5-detta-med-vitamin-k2/ Lycka till och njut av maten 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Jag är personligen lite tveksam till blodtrycksmedicin, men det är pga av spridda saker jag läst i förbifarten, inte för att jag satt mig in i det ordentligt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Visst finns det risker med blodtrycksmedicin, så jag är tveksam till att ta det om "enda" problemet är måttligt förhöjt tryck. Men efter hjärtinfarkt, speciellt i kombo med diabetes, tror jag det gör mycket mer nytta än eventuell skada. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Mm.. friska har många önskningar.. den sjuke bara en! Grejen är.. att det förmodligen är några som kan ha nytta även utav Statiner.. den andra grejen är att det skrivs ut på rätt veka grunder.. till rätt många.. mest relaterat till något förhöjda lipider! Det finns egentligen rätt dåligt med vetenskap angående Statiner.. altså det finns massor publicerade, de handlar alla om att läkemedelsbolag försöker påvisa nyttan av sina mykotoxiner! Det är lite som att låta Volkswagen påvisa att deras diselmotorer är miljövänliga.. och de är/var de under väldigt specefika förhållanden.. men inte i verkligheten! Jag kommer aldrig och hoppas att ingen här heller kommer att säga till dig att sluta med diverse mediciner.. det är en sak mellan dig och din behandlande läkare! Det innebär ett tungt ansvar för dig själv.. och du skall inse att läkarna bara gör sitt jobb/följer sina rekomendationer.. rätt ofta faktist är de skylldiga att göra så! Problemet med alla potenta mediciner är.. att de har biverkningar.. icke potenta mediciner har varken biverkan eller verkan som regel! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts