Nu har även jag gjort en massa prov och förstår ingenting... Hjälp!

enahel

Recommended Posts

Jag förstår att jag har högt kolesterol, men inte om jag borde vara oroad över det. 

Sen har jag kollat en massa annat (var med i en hälso studie) och vet inte riktigt hur jag ska tolka allt.

Kanske ni fina människor på forumet som är mer inlästa på ämnet kan hjälpa mig? :unsure:

Bakgrund - jag är 33 år, har ätit LCHF i snart 3 år med mindre avhopp och har ett syndrom som gör att jag har konstat inflammation i kroppen, tog proverna efter en natts fasta.

Nu kör vi!

P-Glukos  4,8

P-CRP, känslig 0,63

fP - Triglycerid 0,65

P-Kolesterol 9,4

P-HDL kolesterol 1,9

P-LDL kolesterol 7,2

fP LDL/HDL kvot 3,9

p-apoliprotein A1   1,93

p-apoliprotein B  1,95

kvot                      1,0

fS insulin   3,6

Så vad säger experterna? Borde jag vara orolig / ändra kosten?

Tack!  :wub:

CRP på 0,63 är som jag förstår det lågt och verkar inte tyda på så mycket inflammation?

Triglyceriderna är låga och fina, liksom HDL är högt och fint. Det är ingen tvekan att dessa värden signalerar god hälsa och låg risk för hjärtsjukdom.

Men Apo-kvoten är lite hög, medan totalkolesterol dividerat med HDL är under 5 (vilket är bra), så det är aningen tvetydigt.

Har du fler prov bakåt i tiden att jämföra med?

• Like 2

Jag har alltså inte så mycket inflammation?? LCHF for the win. :) 

Jag vet att inflammationerna i min kropp har blivit bättre i.o.m. kostomställningen, men jag förväntade mig inte att en mätning skulle ge ett lågt värde.

Nej, det är tyvärr första och enda gången jag har mätt något sånt här.

Ok, men som jag förstår det så är då allt helt ok, förrutom just LDL?

Hur får man, kostmässigt ner det?

Och är Glukos/insulinen bra? Har väldigt mycket diabetes typ 2 i släkten, så ännu en anledning till att jag äter LCHF.

Aha! 

Då blev det helt plötsligt mycket mer logiskt. Tyckte att det kändes skumt att en inflammationsmätning var låg, men om det är snabbsänkan förstår jag det.

Okok, men då är allt fint och bra förutom APOb alltså? 

Hur gör jag för att sänka den lite? Finns det några bra kostknep?

Jag satsar på superhälsa på allt jag kan påverka eftersom jag har så mycket som inte är super och som jag inte kan påverka.  :D

Jag tyckte att allt kändes lite väl högt fram till att jag såg videon som postades på kostdoktorn bloggen bara för någon dag sen. 

Nu känner jag mig rätt så nöjd med att det är högt. :)

Vi kan alltid sträva efter perfektion.. då lär vi få en livsuppgift.. för man lär aldrig uppnå det tillståndet!

Du har ungefär lika usla lipider som jag har.. men mina usla har blivit betydligt mycket bättre sedan kostomläggningen.. dock inte perfekta!

Såå.. låt säga att vi dör vid 93 års ålder i stället för vid 94 år.. sätter man det perspektivet så har vi trots allt en del år kvar.. så då handlar det mer om att göra något roligt under den tiden!

Äta god mat, må så bra det går, finnas till för nära och kära!

• Like 5

Haha, okok, så det är alltså inte så dåligt alls om jag tolkar dig rätt Zepp.

Då tackar jag för hjälpen, känner mig nöjd med mina värden och fortsätter att äta god LCHF mat som jag har gjort hittills.

(jag fick med en fin liten lapp med dessa provsvar från en läkare om att jag borde ta upp mina värden med min husläkare för eventuell behandling, men jag kände att det var bättre att kolla med er här eftersom kolesterol kunskaperna hos läkarkåren inte alltid är helt uppdaterade)

Tack tack! 

• Like 3

Grejen är.. att blodlipider är en (1) av hundra andra riskfaktorer som kan förkorta livet/leda till sjukliga tillstånd!

De flesta går överhuvudtaget inte att mäta iomed att de handlar psykisiska-/sociala- och andra livstils-faktorer!

• Like 3

Helt sant,

Det blir ju tyvärr så, eftersom det är en sak som får så mycket utrymme i media/från läkarkåren (läs läkemedelsindustrins lobbyverksamhet) att det känns som en grej som är otroligt viktigt, och definitivt dödligt om man inte tar hand om det.  

Men det är verkligen en liten droppe i havet i vårat komplexa system.

Men som sagt, alltid bra att hålla koll på vad man nu kan hålla koll på. 

Och eftersom kosten har förändrat så mycket för mig redan, på ett positivt sätt så blir jag ju girig och funderar på om jag kan förändra ännu mer, så att jag mår ännu bättre. :)

• Like 2

För kvinnor går dödligheten (den totala) ner med ökat kolesterol. För män är kurvan mer V-formad (det kan finnas ett optimalt värde även för kvinnor, men det ligger så pass högt att man inte lyckats mäta upp det, eller i vart fall inte lyckats publicera det i någon publikation jag lyckats få tag i).

Har man lite högre kolesterol så minskar risken för cancer (och infektioner) medan risken för hjärtsjukdom ökar. Och det är väl mer eller mindre dessa dödsorsaker vi har att "välja" på, om man nu inte skulle råka bli överkörd av en buss innan kroppen kör igång sitt autodestruct-program.

• Like 4

För kvinnor går dödligheten (den totala) ner med ökat kolesterol. För män är kurvan mer V-formad (det kan finnas ett optimalt värde även för kvinnor, men det ligger så pass högt att man inte lyckats mäta upp det, eller i vart fall inte lyckats publicera det i någon publikation jag lyckats få tag i).

Har man lite högre kolesterol så minskar risken för cancer (och infektioner) medan risken för hjärtsjukdom ökar. Och det är väl mer eller mindre dessa dödsorsaker vi har att "välja" på, om man nu inte skulle råka bli överkörd av en buss innan kroppen kör igång sitt autodestruct-program.

Vad menar du med kolesterol här, totala kolesterolet? Eller HDL/LDL?

Hm.. Så mindre risk att dö. Och om man väl dör blir det snabbt och relativt smärtfritt i jmf med cancer. Svårt val, svååårt val. 

Det här låter ju bättre och bättre.  :D

• Like 2

Fundera på över om det kan vara reverse causation som ställer till det angående risk att dö i cancer och infektioner. Kemoterapi och svåra infektioner kan göra underverk på kolesterolet, så att säga. Det finns ingen cancerorganisation som argumenterar för att höja kolesterolet, http://www.aicr.org/cancer-research-update/2015/02_18/cru_the-cancer-cholesterol-connection.html

Fundera på över om det kan vara reverse causation som ställer till det angående risk att dö i cancer och infektioner. Kemoterapi och svåra infektioner kan göra underverk på kolesterolet, så att säga. Det finns ingen cancerorganisation som argumenterar för att höja kolesterolet, http://www.aicr.org/cancer-research-update/2015/02_18/cru_the-cancer-cholesterol-connection.html

Tack för den länken.. frågan är varför du länkade den över huvudtaget.. om det nu inte var för att påvisa korruptionen i dessa organisationer!

Alla som är intresserade av hälsa bör läsa den och begrunda hur de bygger sin ekonomiska beroenden på folks ohälsa!

Man kan inte seriöst göra som de gör och blanda ihop riktiga livsmedel med junkfood i olika grupper.. såvida man nu inte får pengar från Cocacola och andra!

Följ pengarna!

http://www.aicr.org/how-you-can-help/corporate_partners.html

• Like 1

Haha, ja jösses, Det var ovanligt uselt till och med för att vara mainstream. :blink:

Blanda ihop "rött kött" och charkuterier - charkuterier som är knökfulla med E-ämnen är ju en helt annan sak än en köttbit från en glad kossa. (Brasklapp här: köttindustrin i USA är så fantasitkt usel att jag själv skulle bli vegetarian om jag bodde där och inte kunde komma åt hyggligt kött)

Och det riktigt usla att blanda ihop smör och ost med "baked goods". Men snälla. Det är ju inte ens avlägset samma sak, en ostskiva eller en bit rulltårta med mängder av socker och nån skum växt"grädde" bakat på margarin. Pff.

Vi får djupandas ihop verkar det som för jag tänker inte heller hålla andan i väntan på nåt vettigt därifrån.  ;)

• Like 4

Jag tänker över huvudtaget inte invänta att man rekomenderar att mickla med blodlipiderna annat än med livstilsförändringar!

Blodlipider är vad jag begriper mer ett symptom på något, antingen genetiskt eller att något annat är kajko, tex hyperinsulinemi/metabolt syndrom för att nämna några!

Det svåra är att skilja genetiska varianter från livstilsproblem!

En helt annan sak är om piller överhuvudtaget påverkar genetiska problem eller livstil?

Inte för att jag vill vara tjatig.. men Kitavaborna med högre APOb än västerlänningar lär slippa CVD i någon större utsträckning!

Oandra sidan misstänker jag att de i stor utsträckning saknar västerländsk livstil?

• Like 1

Kolesterolvärdena som analyserades mättes vad jag förstår upp många år (t ex 19) innan döden inträffade.

"March 25, 2012 (Updated March 25, 2012) (Chicago, Illinois) — Does cancer cause low levels of LDL cholesterol, or are lower levels of LDL cholesterol a precursor to the development of cancer? New data from the Framingham Heart Study (FHS) offspring cohort help shed light on the question, mainly by eliminating the reverse-causality hypothesis that cancer is responsible for significantly lower serum concentrations of LDL cholesterol."

[...]

"The results showed that serum LDL-cholesterol levels were inversely associated with all-cause cancer incidence, consistent with previously published data. The relationship of LDL-cholesterol levels and time did not differ between cancer patients and healthy controls throughout an average of 18.7 years preceding diagnosis. Lavigne noted that the LDL-cholesterol levels observed in the study "were not that low," with patients having LDL-cholesterol levels between 90 and 100 mg/dL when first assessed. LDL levels rose with time, seeming to peak around 135 mg/dL about eight years before cancer diagnosis, a trend that was similar in the control patients."

Källa: http://www.medscape.com/viewarticle/760891

(Edit: lade till källa samt utdrag från denna.)

Vad gäller infektioner har man studerat patienters risk för postoperativa infektioner. Man har alltså mätt LDL före inläggning och operation, och sedan funnit att de med lägre LDL i högre grad råkade ut för infektioner som komplikation av operationen. Riktningen på tidspilen indikerar ett kausalt samband även här. Man har även sett att en diet med extra högt innehåll av kolesterol har en positiv effekt på TBC.

Edited by ɐuuɐ
  • Like 3

Spännande! Kanske en fråga om att en tredje faktor, som sänker kolesterol och ökar risk för cancer, som forskarna också säger själva. Samtidigt finns det studier som visar på ökad risk med högre kolesterol också. Verkar finnas lite att bena ut där för forskarna.

En sammanfattning från 2015 visar på spridda skurar, men övervägande negativt för kolesterol både gällande risk för ny cancer och reducering av cancertillväxt. Detsamma för infektioner.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4502043/

Några små kommentarer:

44: det finns väl en risk för reverse causation i det upplägget. En intressant hypotesbildande korrelation om inte annat.

45: dom som har haft tillgång till hela artikeln har förhoppningsvis gjort en rättvis bedömning av innehållet

46: statiner sänker kolesterol, så om lågt kolesterol orsakar cancer borde man se en effekt. I avsnitt 2.2 skriver dom om hur statiner både kan öka och sänka risken för cancer. Då kan det ju även finnas bieffekter i båda riktningarna vilket gör ekvationen svårare.

I övrigt så handlar ju hela avsnitt 2 om cancer i "Impact of cholesterol on disease progression". Deras totala slutsats:
"These findings indicate that an adequate regulation of cholesterol may prevent cancer progression as well as mitigate microbeinduced the pathogenesis of hosts." 

Det känns väl överlag som rätt osäkert läge än så länge. Observationsstudierna har många potentiella confounders (tex reverse causation åt ena hållet, korrelation med övervikt och dålig mat åt andra hållet). Tester av statiner ger varierande resultat. Överlag ont om mekanistiska beskrivningar såvitt jag vet, nämns dock att extra kolesterolrika cellmembran eventuellt gör det lättare för cancercellerna. Jag vill ju påstå att det inte är någon idé i dagsläget att ge råd om att öka eller sänka kolesterol för att minska cancerrisk, men om något så verkar det väl väga över lite mot att kolesterol är problematiskt. Eller, så kanske det har både negativa och positiva effekter, som det så ofta är här i livet. Jag tror cancer- och hälsoorganisationerna är bäst lämpade att göra en samlad bedömning av alltihop.

En föreslagen mekanism för korrelationen med bröstcancer finns dock http://cancerdiscovery.aacrjournals.org/content/4/3/OF4.full

Jag känner väl att om jag håller mitt ldl på en evolutionärt och fysiologiskt normalt låg nivå så är det nog säkrast... Massor med studier har visat hur grönsaker, frukt, bär, fullkorn osv är skyddande mot cancer, medan kolesterolhöjande mat verkar klara sig betydligt sämre, även om det inte är kolesterolet i sig som är boven i dramat. Det finns ju en viss risk att man glömmer helheten när man tänker så här reduktionistiskt...

• Like 1

Ok, men vad jag får ut av den här diskussionen är nog mest att kolesterolet troligtvis inte har jättestor positiv eller negativ effekt på cancer, beror på en massa andra variabler.

Nu spånar jag fritt, socker och liknande brukar ju kallas för cancer föda, och är nog ganska duktigt på att höja kolesterolet. Bra fetter kan nog även höja kolesterolet en del, (som jag har sagt tidigare, dåligt insatt).

Men sen gäller det väl att se vad de olika alternativen har för annan effekt på kroppen, och hur man mår av de olika sakerna man kan äta.

Jag äter mycket mat som är gjord från grunden, som finns naturligt och som inte är tillverkad på ett labb, min kropp mår väldigt bra i övrigt av det, med minskad inflammation, miskad vikt, pigghet, osv.

Så jag gissar att det till syvenes och sist gäller att lyssna på kroppen. Jag har lite högt kolesterol, men jag mår bättre än vad jag har gjort på många många år- min kropp berättar alltså att det är bra föda.

Jag äter en massa skit - jag mår sämre än vad jag har gjort på flera år och har lite högt kolesterol - min kropp berättar att det är dålig föda.

Man kanske kan se kolesterolet som indikationer att något inte står helt rätt till, men inte att det orsakar sakerna som inte står rätt till.  

Sen är ju frågan när "normal" kolesterolet är fastställt. Om det är uppmätt på människor som trots att de äter en fettsnål kolhydratsrik kost har högt så kanske det visar på att något är i ordentlig obalans i kroppen, men om det är uppmätt på människor som äter en fettrik kolhydratssnål kost kanske det inte behöver visa på något annat än att kroppen tar upp den näring som den får till sig?

• Like 1

Jag säger som du.. kolesterol (lipoproteiner) är en sak och de kan peka på att något är fel.. dvs något stör deras normala funktioner.

Några har genetiska fel (FH) andra drabbas av störningar av framförallt nedbrytningen av LDL i levern.. då borde man mer fundera på hur levern mår i stället!

Oså finns det ett spann av normalitet, en del har högre tot andra lägre.. men så länge som HDL är högt och bra så förefaller det inte ha så stor betydelse för framtida risk.

Triglycerider är ytterligare en sak att grunna på och tyder för det mesta om något helt annat än LDL/HDL.

Folk som drabbas av cancer kanske rent utav har flera olika konstiga värden.. på litta allt möjligt.. frågan är om något av dem är orsak eller orsakade utav cancern i sig?

• Like 1