Bazinga

Uppsala

Recommended Posts

Rekommenderar varmt PriMaten!

Ligger i Uppsala Science Park, i samma hus som Campus 1477:s gym.

Restaurangen är visserligen åt paleo-hållet, men det går la bra för oss högfettare också! :)

(plus att de serverar satans goda Coltingbollar...)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Jalla är riktigt schysst! Jag brukar beställa en kebabsallad och då får man sallad, tomat och gurka, kebab, välja 4 valfria ingredienser sedan välja mellan olika feta såser (gyrossåsen innehåller CF och majonnäs). Fräscht!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kött, Kök och bar - Här kan man välja att äta A la carte där man väljer kött, sås och tillbehör.

Tzatziki - Här är det inga problem att byta ut potatisen mot wokade grönsaker.

Cupido - Bra snabbmatsställe om man är sugen på en sallad. Isbergssallad, gurka och tomat i grunden + 5 (av 39) valfria ingredienser.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luthagens kök och bar - Säg att du vill ha Gyros sallad, då får man marinerat fläskkött med tzatziki och fräsch sallad med rödlök och fetaost, kan även fås med kycklingfilè..

Jalla - kan jag också rekommendera som Joel här ovanför, dom har även grillspett..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill höja en varningens ord för kebab. Jag är glutenintolerant och tål inte kebabkött då det oftast innehåller en massa ströbröd eller vetemjöl. Oftast är det ju köttmassa som limmas ihop med just ströbröd. :-(  Jag skulle tro att Luthagens gyros är lite bättre då jag har för mig att det bara är "riktigt" fläskkött i den.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kött, Kök och bar - Här kan man välja att äta A la carte där man väljer kött, sås och tillbehör.

Tzatziki - Här är det inga problem att byta ut potatisen mot wokade grönsaker.

Cupido - Bra snabbmatsställe om man är sugen på en sallad. Isbergssallad, gurka och tomat i grunden + 5 (av 39) valfria ingredienser.

Så Cupido finns kvar? Trevligt att känna till ifall jag har vägarna förbi igen. Gillar skarpt deras koncept med "blanda själv"-sallad som du nämner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Så Cupido finns kvar? Trevligt att känna till ifall jag har vägarna förbi igen. Gillar skarpt deras koncept med "blanda själv"-sallad som du nämner.

Jadå, åt där senast i måndags. Brukar ta med en sallad därifrån på väg till stationen när jag behöver mat på resan. Kanske inte den mest mättande salladen, men fräscha ingredienser och ok pris. Enda problemet är att jag alltid har svårt att välja :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jadå, åt där senast i måndags. Brukar ta med en sallad därifrån på väg till stationen när jag behöver mat på resan. Kanske inte den mest mättande salladen, men fräscha ingredienser och ok pris. Enda problemet är att jag alltid har svårt att välja :)

På den tiden då jag nästan bodde i Cupidos salladsdisk så blev det gedigna proteinkombinationer... Rostbiff, räkor, skinka etc. Idag hade det blivit mer fetaost etc. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har strosat förbi PriMaten (butiken) som ligger i...Svavagallerian (heter det väl?). Intressant koncept och riktigt kul att de ex. säljer kokta ägg etc. :) Råkade halka in där igen i förmiddags och det var någon färdigmat som luktade helt ok. Tror det var "pulled pork". Någon som provat på det? Framför allt, är det mycket mat man får? Utgår från att ingen har koll på energiintag men det vore inte dumt med 1000+ kcal för egen räkning.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dom butik? Jag vet tamejtusan ingenting fast jag bor i Uppsala... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, inte konstigt med tanke på att det ju hänt ett och annat här under de senaste 10 åren eller så som jag varit frånvarande mer än närvarande. För stunden är det dock tvärtom så jag utforskar det mesta med ljus och lykta. ;)

Har förstått att de visst har en "riktig" restaurang ute vid f.d. regementsområdet (Polacksbacken) också men där har jag inte varit än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Restaurangen har jag varit på. Den är bra. Ligger vid Sciencepark. Jag har bara bott här i drygt ett år så det är mycket jag inte vet...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med Café Victoria i Botan? Jag har fått den rekommenderad, men aldrig testat. Stänger dock för säsongen 30:e september.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var där i somras och åt en riktigt juste getostsallad. Visst var det lite grejor jag fick peta bort, men OK. Mitt sällskap tog pulled pork. En rejäl portion med macka. Hon äter gärna allt utom brunt bröd, så hon blev mätt på bara köttet

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Restaurang Maestro i Gamla Uppsala måste rekommenderas.

De har inte LCHF på menyn, men god och vällagad mat och en mycket servicevillig personal som gärna fixar varma grönsaker i stället för potatisen och kommer ut med mera sås om det behövs.

De har både lunch och middag och utomhusservering om vädret tillåter.

Och om man äter tillsammans med blandkostare finns sushi, thai och pizza att välja på där också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paleofantasy föreläsning 13 februari 2014. Gratis inträde:

On Thursday 13 February, the traditional Celsius-Linné lectures will be 
held at the Ångström Laboratory, Siegbahnsalen.

15.30: Paleofantasy: What Our Evolutionary Past Really Tells Us about 
Modern Life
Linné lecturer: Marlene Zuk, Professor of Biology, University of Minnesota, USA

Läs gärna vad Mark har att säga om hennes bok:

http://www.marksdailyapple.com/is-it-all-just-a-paleofantasy/#axzz2mmlCAPvg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har strosat förbi PriMaten (butiken) som ligger i...Svavagallerian (heter det väl?). Intressant koncept och riktigt kul att de ex. säljer kokta ägg etc. :) Råkade halka in där igen i förmiddags och det var någon färdigmat som luktade helt ok. Tror det var "pulled pork". Någon som provat på det? Framför allt, är det mycket mat man får? Utgår från att ingen har koll på energiintag men det vore inte dumt med 1000+ kcal för egen räkning.

Jag kan varmt rekomendera pulled pork, käkar på Primaten uppe vid 1477 ett par gånger i veckan (alla gånger jag inte får ihop en matlåda). Deras mat är helt fantastisk, det är vällagat. Otroligt trevlig personal. Man blir otroligt mätt av deras pulled pork, kompletteras gärna med deras coleslaw, rödkålssallad samt några frökex!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro´t eller ej. I Gränby centrum finns LCHF-alternativ. Den där lilla baren med höga barstolar, med alla mackorna vid ICA Kvantum. Vi hade lite akutläge igår, eftersom maken glömt att äta helt och hållet, så jag gick dit och frågade om de hade nånting öht utan bröd.

Javisst... man kan köpa allt från delikatessdisken och salladsbaren på Kvantum, få det serverat på tallrik och äta där. 

Mycket trevligt med grillade revbensspjäll, cole slaw och oliv/mozzarellasallad. Dessutom har de vin där, så maken fick köra hem medan jag fick en komplett fredagmiddag.  ^_^

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Primaten i Svava har börjat sälja Vivanis 92% choklad (på min inrådan :P ). Vidare har dom Kleen Kanteens matlådor, tistelvinds fermenterade grönsaker, kombucha och pure pharmas vitaminer/mineraler. 

Dom här även börjat något som heter fredagskassen (360 kr) som är fredagsmat för drygt 2 personer. Innehåller, tilltugg, förrätt, huvudrätt, efterrätt och dricka.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat en fredagskasse från Primaten och den kan jag rekommendera.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom hade Tacos förra veckan och det missade jag :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag passade på att gå in där på väg till frissan förra veckan. Lovar att om jag lättvindigt kunde komma förbi på en fredagskväll skulle jag nog vara stadig abonnent på den. Lät jättegott, men lite långt att åka 5 mil för att hämta mat

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker vi ska be PriMaten i Svava att ta in stockpots färska buljonger :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här fick jag i ett ebrev idag och tänkte tipsa er andra. Jag gjorde undersökningen sommaren 2013 och tyckte det verkade seriöst. Man får svara på frågor och göra tester. Sen får man en inloggning och kan studera sig själv när det är klart. Kul om många friska LCHF:are är med :) Rekommenderas! 

Hej XXXX,

Tack för att Du har deltagit i EpiHealth-studien. Under de första åren har vi bjudit in deltagare slumpmässigt via brev, men nu går vi vidare och inbjuder alla invånare i åldern 45-75 år i Uppsala län.

Om du tycker deltagandet i EpiHealth var värdefullt ber vi Dig nu om tjänsten att prata med eller maila till andra Du känner, t ex familjemedlemmar eller vänner, och berätta att de också är välkomna.

Deltagandet innebär att svara på en enkät om livsstilsfaktorer (tar knappt en timme) och att komma på ett besök på vårt testcenter för en gratis allmän hälsokontroll (tar ca 40 min). Vi kommer där att mäta blodtrycket, längd, vikt och andra kroppsmått, kontrollera lungfunktionen, ta ett enkelt EKG och en typ av hjärnfunktionstest. Vi kommer även att göra en kontroll av Dina blodfetter och blodsocker, samt ta blod som kommer frysas in för framtida analyser av olika proteiner, hormoner mm samt utföra analyser av dina gener. Vi kommer även att följa Din framtida sjuklighet, sjukskrivning, receptförskrivning mm via nationella register.

Om Dina familjemedlemmar eller vänner är intresserade kan de kontakta oss per mail på: info@epihealth.se, så skickar vi mer detaljerad information om studien och hur de går med.

De kan även läsa mer redan nu på: www.epihealth.se.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oh intressant, vad innebär en fredagskasse från primaten?

Allt du behöver för en delikat middag för två. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nämen varför inte en lunch i röboområdet någon dag med fint väder? Ta med något gott och prata lite strunt. Jag jobbar men måste både äta och springa. Vad sägs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade nåt intressant på Facebook.

En kille med kravmärkt nötkött som levererar inom området.

Mattiaskott.se

Fb: Mattias kött

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul, jag tittade just på Mattias kött här om dagen. Fick även tips om Åhl Grönt http://www.ahlgront.se/produkter.html  och Örby Angus: http://tarpan.se

Hittade nåt intressant på Facebook.
En kille med kravmärkt nötkött som levererar inom området.

Mattiaskott.se
Fb: Mattias kött

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inne på primaten efter att hav varit i Italien under vintern, blev inte alls nöjd. Vad har hänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var inne på primaten efter att hav varit i Italien under vintern, blev inte alls nöjd. Vad har hänt?

Jag vet inte, bra är det fortfarande men ibland finns ingen coleslaw till exempel. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte, bra är det fortfarande men ibland finns ingen coleslaw till exempel. 

Jag gillar inte att dom blandar bönor och grönsaker, tex hade de en sallad med rödbetor och kidneybönor. Jag vill ha rödbetorna men kan inte äta kidneybönor. Jag bryr mig inte om de har bönor separat, men blanda inte när ni heter primaten! Mycket mindre bra grönsaker på salladsbordet nu. Sen är dagens ibland gjort på bara bönor, förut hade de 3 olika dagens där kanske en var vegetarisk. Och de har ändrat receptet på deras chokladbollar, smakar urk nu.

(Jag tror att det är din gamla polare som har tagit över mycket av det dagliga arbetet och han är ju inte paleo/LCHF utan mer en bön-nisse)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har tips på lunchrestaurang i norra delen av Uppsala? Helst buffé och gott om grönsaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gamla Uppsala food court (Maestro m fl) äter vi gärna på. De har massor med olika rätter och är inte omöjliga att få varma grönsaker istf pompa till köttet. Fast du vill väl ha det som lunchrestaurang... jag har mest varit där under a la carte-tid, så jag vet faktiskt inte hur det funkar annars

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat där på lunchtid men det var ingen höjdare...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Restaurang Det goda samvetet marknadsför sig som det fettsnåla alternativet. Tror inte det är något för mig :D

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg