Gå till innehåll

Intressant läsning

Recommended Posts

Fantastiskt bra skrivet!

Jag fick en "filosofisk förnimmelse" med anledning av detta jag vill dela med mig av:

Kolesterolhypotesen och klimatypotesen är exempel på felaktiga lösningar på stora angelägna problem. Vad gäller kolesterolhypotesen är jag numera tillräckligt påläst för att vara övertygad om det. Vad gäller klimathypotesen vet jag fortfarande för lite, men det Lars Bern skriver låter övertygande.

Men hur kan det komma sig att det kan bli så ohyggligt fel? Hur kan fel lösning vinna?

En tanke är att fel lösning gör att problemet finns kvar och därmed så kan de som propagerar för fel lösning fortsätta att verka och kräva mer resurser. Om man hittar rätt lösning eller inte ser något problem så försvinner ju anledningen att göra något. Och att fortsätta lösa problemet på fel sätt kan ju ge andra fördelar i form av ökad försälning av läkemedel t.ex.. När bubblan blivit tillräckligt stor får den eget liv eftersom tillräckligt många människors uppehälle beror på att den finns kvar. Det blir med andra ord precis som en ekonomisk bubbla.

</filosofisk förnimmelse>  :)

• Gilla 5
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din tanke om fel lösning var ju jäkligt bra formulerad, patrix! :)

Den tanken lagrar jag in för bra-att-ha-argument.

Tack! Ja, ibland får man till det så man blir överraskad själv :-)

Det är ju en alternativ förklaring till att t.ex. läkare och läkemedelsbolag är genuint ondskefulla och väljer att sälja medicin som förvärrar sjukdom, exemplevis lågfettkost, statiner och insulin till typ2 diabetiker. Man tror verkligen att det är rätt medicin, och eftersom det är fel medicin som dessutom förvärrar problemet blir det ekonomiskt gångbart - det säljer hur bra som helst eftersom det egentligen inte botar och dessutom ökar sin egen efterfrågan genom att förvärra sjukdomen. Och eftersom man vill ha kvar kassakon så producerar man framsynt mer forskning och bevis för den felaktiga lösningen.

"Den dåliga idén vinner oftare hypotesen"  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Lars Bern levererar alltid en osedvanligt nykter och korrekt analys av omvärlden och hur den fungerar till skillnad från 99,9% av allt som skrivs i mainstreammedia. Trogen följare av hans blogg.

• Gilla 2
Länk till inlägg