Jump to content

Skillnad mellan Finax Psyllium och fiberhusk?

linda.f

Recommended Posts

"Finax Psyllium är en produkt från müslitillverkaren Finax som också består av malda psylliumfrön. Fröna i Finax Psyllium kommer dock från Plantago Psyllium istället för Plantago Ovata. Det gör att denna produkt skiljer sig smått i smak och vätskebindade egenskaper från Lindroos fiberhusk."

Citatet kommer från länken nedan:

http://www.supernyttigt.se/fron/fiberhusk/

• Like 3

Ser oxå att det finns vita respektive svarta!

Antagligen det som Peter nämner vid latinska namn?

Rena frön går under epitetet "loppfrön" och används inom äldreomsorgen mot trög mage!

Om det är någon skillnad mellan de vita och de svarta vad gäller peraldisk funktion har jag ingen aning om.

Hur som helst så köper jag de till min mor.. dessutom använder jag dem själv mot sk semestermage.. dvs vid utlandssemester i varmare länder!

• Like 4

Ser oxå att det finns vita respektive svarta!

Antagligen det som Peter nämner vid latinska namn?

Rena frön går under epitetet "loppfrön" och används inom äldreomsorgen mot trög mage!

Om det är någon skillnad mellan de vita och de svarta vad gäller peraldisk funktion har jag ingen aning om.

Hur som helst så köper jag de till min mor.. dessutom använder jag dem själv mot sk semestermage.. dvs vid utlandssemester i varmare länder!

Loppfrön är väl chiafrön (finns svarta och vita) och inte psylliumfrön? Två helt olika frön. När psylliumfrön mals blir det husk. Om det är skillnad mellan olika märken av husk vet jag inte. Båda frösorterna är små och hårda, dock är psylliumfröna något hårdare och något större än chiafröna. Båda skulle kunna gå som "loppor".

Båda funkar säkert mot trög mage.

• Like 1

Loppfrön är väl chiafrön (finns svarta och vita) och inte psylliumfrön? Två helt olika frön. När psylliumfrön mals blir det husk. Om det är skillnad mellan olika märken av husk vet jag inte. Båda frösorterna är små och hårda, dock är psylliumfröna något hårdare och något större än chiafröna. Båda skulle kunna gå som "loppor".

Nej, det är inte samma sak.

Loppfrön / psylliumfrön är från släktet Plantago (groblad, kämpar).

Chiafrön är från släktet Salvia (salvia)

Båda åker väl rakt igenom magen om de är hela, precis som linfrön.

• Like 5

Min mor har jobbat i äldreomsorgen.. och hon kallar Psyllum för loppfrön!

Det är nog inte helt omöjligt att man använder samma beteckning på olika fröer på olika ställen?

Chia har jag för mig man mest använder för att de är näringsrika?

• Like 1

köpte risentas variant härom dan, missnöjd! Inte finmald/pulver utan mer som små tunna flagor....

De kjøpte jeg også, men jeg er fornøyd med den :) Det spørs nok hva du er ute etter. Til bakverk blir det det samme, men i smooties osv synes jeg fiberhusk er best !

• Like 1

Min mor har jobbat i äldreomsorgen.. och hon kallar Psyllum för loppfrön!

Det är nog inte helt omöjligt att man använder samma beteckning på olika fröer på olika ställen?

Chia har jag för mig man mest använder för att de är näringsrika?

Chia har veldig mye omega 3 og er veldig næringsrike..Men også mye fiber. Begge kan brukes hvis magen er treg. 1 tsk i et glass vann, la svelle noen timer og bland ut i mer vann og drikk ! 

• 3 years later...

Godmorgon!

Eftersom det finns en sån här gammal tråd, hoppar jag på den istället för att börja på en ny.. Jag försökte googla vad skillnaden är mellan fiberhusk och andra psylliumprodukter. Jag har sedan barn haft långsam mage som blir förstoppad om jag inte mutar den med goda fibrer. Innan lchf åt jag spannmål, vilket inte gjorde annat än att kasta mina tarmar mellan förstoppning och diarré med gaser som extra bonus. Nu vet jag ju NATURLIGTVIS bättre och rör inte spannmål. Undantag kunde jag göra för havregryn, men kolhydrater... 🙄 

Hursom.. Min mage är också kräsen då det gäller fiberhusk och psyllium. Min tarm får ingen som helst hjälp att föra sin last vidare mot slutdestinationen av olika sorters psyllium (alltså allt annat än fiberhusk). Jag har provat att använda i bakverk, käka med matsked 🤢🤢🤢🤮 och i form av kapslar. Tarmen min tar lång siesta, visar ingen som helst reaktion på psylliumet. Äter jag fiberhusk med matsked, vilket är lika äckligt som vilken psyllium som helst, händer igen inget. MEN om jag bakar med fiberhusk, då händer det först saker. Bästa tarmkompisen är Cecilia Folkessons fröknäcke. En annan favorit är Höglunds bröd på valnötter. Jag undrar om psyllium i kombination med fett är grejen? Eller förvandlas vanliga huskfibrer till dunderhuskfibrer då de gräddas? 

Jag är bara nyfiken, jag är nöjd att det fungerar oberoende orsaken. Men jag är nyfiken. Finns det någon annan med samma erfarenheter? Och vad tror/gissar/VET?? ni? Är det fett+fiberhusk som orsakar magi? 

Och kom nu inte och påstå att det här är en slump, att jag råkat äta fiberhusk just då som min mage bestämt sig för att komma igång. Den knarrar inte heller motvilligt igång med hjälp av lchfbröd på fiberhusk, utan det fungerar som jetbränsle som måste handskas med med särskild försiktighet. Jag har många års erfarenhet av detta och har experimenterat mig fram. 

Ha de!

• Like 7

On 2019-03-06 at 05:28, Tr0llet sade:

Godmorgon!

Eftersom det finns en sån här gammal tråd, hoppar jag på den istället för att börja på en ny.. Jag försökte googla vad skillnaden är mellan fiberhusk och andra psylliumprodukter. Jag har sedan barn haft långsam mage som blir förstoppad om jag inte mutar den med goda fibrer. Innan lchf åt jag spannmål, vilket inte gjorde annat än att kasta mina tarmar mellan förstoppning och diarré med gaser som extra bonus. Nu vet jag ju NATURLIGTVIS bättre och rör inte spannmål. Undantag kunde jag göra för havregryn, men kolhydrater... 🙄 

Hursom.. Min mage är också kräsen då det gäller fiberhusk och psyllium. Min tarm får ingen som helst hjälp att föra sin last vidare mot slutdestinationen av olika sorters psyllium (alltså allt annat än fiberhusk). Jag har provat att använda i bakverk, käka med matsked 🤢🤢🤢🤮 och i form av kapslar. Tarmen min tar lång siesta, visar ingen som helst reaktion på psylliumet. Äter jag fiberhusk med matsked, vilket är lika äckligt som vilken psyllium som helst, händer igen inget. MEN om jag bakar med fiberhusk, då händer det först saker. Bästa tarmkompisen är Cecilia Folkessons fröknäcke. En annan favorit är Höglunds bröd på valnötter. Jag undrar om psyllium i kombination med fett är grejen? Eller förvandlas vanliga huskfibrer till dunderhuskfibrer då de gräddas? 

Jag är bara nyfiken, jag är nöjd att det fungerar oberoende orsaken. Men jag är nyfiken. Finns det någon annan med samma erfarenheter? Och vad tror/gissar/VET?? ni? Är det fett+fiberhusk som orsakar magi? 

Och kom nu inte och påstå att det här är en slump, att jag råkat äta fiberhusk just då som min mage bestämt sig för att komma igång. Den knarrar inte heller motvilligt igång med hjälp av lchfbröd på fiberhusk, utan det fungerar som jetbränsle som måste handskas med med särskild försiktighet. Jag har många års erfarenhet av detta och har experimenterat mig fram. 

Ha de!

Grejen vad jag förstår med loppfrön är att de passerar rätt igenom och att de bildar en gel.. dvs de binder vatten.

Handskas hur som helst försiktigt med loppfrön, de förstör din diskmaskin, gelen funkar som ett lim och man blir tvungen att plocka isär alla delar.

Husken är då malda frön vad jag förstått, de använder man då främst i matlagning/bakning.. de borde då få lite samma effekt på peralistiken?

Iallafall.. återigen om jag begripit något som helst så börjar det med peralistiken, dvs stimulans av tarmrörelserna, som till slut hamnar i tjocktarmen, som till slut stimulerar ändtarmen som ger signaler om att det kan vara bra att uppsöka en toalett?

Inte nog med det.. såg ett barnprogram som förklarade tarmens funktion, de hävdade då att tjocktarmen försöker tre gånger per dygn att stimulera tarmtömning tre gånger per dygn.. missar man då de tillfällena så blir det nya försök nästa dag?

Dvs den förklaringen verkar vara lite genetisk.. jag köpte den rätt av, dvs det förklarar en del dvs det var några år sedan vi bodde i skogen och kunde uträtta vårt tarv när det var påkallat!

Dvs vi har raster och annat ta hänsyn till vi kan inte uträtta vårt tarv när vi vill, det är inte ens säkert att det finns en toalett tillgängligt!

Guest Tureborgaren
On ‎2019‎-‎03‎-‎06 at 05:28, Tr0llet sade:

Jag undrar om psyllium i kombination med fett är grejen? Eller förvandlas vanliga .huskfibrer till dunderhuskfibrer då de grädda

Jag är ganska övertygad om att det är kombinationen degvätska + husk som är grejen:

• Psylliumfröskalen suger åt sig vätska upp till 40 gånger sin egen vikt och fungerar som ett mjukt och lent smörjmedel./.../ Dosering vid användning av fiberHUSK för din mage: 1 tsk à 3 g ger 2,5 g fibrer. Viktigt med minst 2 dl vätska till varje dosering."

Enligt LINDROOS: Fiberhusk för mage och tarm https://www.lindrooshalsa.se/glutenfritt/fiberhusk/

22 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag är ganska övertygad om att det är kombinationen degvätska + husk som är grejen:

• Psylliumfröskalen suger åt sig vätska upp till 40 gånger sin egen vikt och fungerar som ett mjukt och lent smörjmedel./.../ Dosering vid användning av fiberHUSK för din mage: 1 tsk à 3 g ger 2,5 g fibrer. Viktigt med minst 2 dl vätska till varje dosering."

Enligt LINDROOS: Fiberhusk för mage och tarm https://www.lindrooshalsa.se/glutenfritt/fiberhusk/

Men då skulle det ju inte ha någon betydelse hur man tar huset, bara det är med vatten. Och det har det helt tydligt. 

Det är ju inte världens viktigaste fråga, men jag är nyfiken eftersom det är så kinkig med min mage 😊

• Confused 1

Guest Tureborgaren
1 timme sedan, Tr0llet sade:

Men då skulle det ju inte ha någon betydelse hur man tar huset, bara det är med vatten. Och det har det helt tydligt. 

Det är ju inte världens viktigaste fråga, men jag är nyfiken eftersom det är så kinkig med min mage 😊

De bröden du nämner i inlägget är ju fulla med nötter och frön. Det sätter i vart fall fart på min mage, även utan husk. 🤪

• 1 month later...