Basisk Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Hej Jag letar efter en produkt som basar magen. Just nu intar jag magnesium/kalcium (PH-kalk), men det leder till diarré i stora mängder. Även zink har den effekten. Har också provat alger som Chlorella och Spirulina men dessa är "utdrivande" och gör mig trött. Finns det något som basar magen och som inte leder till diarré/trötthet? Tacksam för svar Hälsar Eva Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Jag skulle välja att inte bry mig så mycket om de här teorierna gällande sur och basisk mat...de verkar vila på svag grund. Om du har problem med magen är det högst sannolikt att det beror på något annat. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Varför vill du få ett högre PH-värde i magen? Magsyran ska vara ordentligt sur för att kunna bekämpa bakterier, virus och parasiter som vi får i oss via mat och dryck. Om du verkligen har för sur magsaft fråga på Apoteket efter produkter som neutraliserar magsyran. Om det är övriga kroppen som du inte vill ska bli sur, ät LCHF och stoppa i dig så mycket ovanjordsgrönsaker som du förmår. Socker och stärkelse är det som främst ställer till det i kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Varför vill du basa magen? Har du reflux? Magen strävar efter att vara sur det är sur den ska vara. Om du stoppar i dig olika basgörande saker kommer magen att svara med mer syra, det är onödigt att fresta på systemet. Basgörande saker är bra på andra sätt oftast är det mineraler men ät detta samtidigt som maten så det blir färre syrahöjningar. Om du har reflux beror det på för dålig syra i kombination med kolhydrater och bakterier på fel ställen. Syran blir sämre med åren och om du är saltskrämd får du troligen i dig för lite klorid att bygga syra med. Att ta mediciner som hämmar syrapumparna är ingen lösning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Om du tar magnesiumolja utvärtes i stället blir det inte så hårt för magen. Sen... vilken sorts magnesium är det i dina tabletter? Magnesiumoxid påverkar magen. Välj ett preparat med magnesiumcitrat i stället. Det har bättre biotillgänglighet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Basisk Posted October 6, 2015 Author Share Posted October 6, 2015 Magnesium/kalcium har en "antacid" inverkan, så de används när man har gastrit (kronisk magkatarr) som jag har. Det används till exempel i Pepcid Duo. Dessa mineraler håller magkatarren borta, men ger diarré vid större mängder. Veteran - biotillgängligheten i magnesiumcitrat har motsatt verkan. Det vill säga, mindre magnesium krävs för att få diarré. Jag har en burk här hemma, och det räcker med 200 mg för att sätta fart på tarmarna. Om jag får i mig magnesiumkarbonat så klarar min mage dock större mängder än 200mg innan den protesterar. Jag kanske ska vända mig till ett annat forum? Vill bara veta vilka produkter som man kan använda för att basa magen som inte orsakar diarré eller trötthet. Rotfrukter är ett alternativ - men det vore enklare med något i pulverform som kunde köpas på en hälsokostaffär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Hela vitpepparkorn verkar stoppande. Prova en msk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Jag har lidigt av diverse magproblem; kronisk diarré i fem års tid, gallstenar (gallblåsan bortopererad), sura uppstötningar, uppsvälld mage, magknip (så att man inte kan röra sig ur fläcken för att det gör så ont, antagligen någonslags magkatarr, men det blev aldrig diagnostiserat). Åt diverse syrahämmande tabletter till och från i några års tid. Efter två dagar på LCHF tog alla mag-problem slut!!! Jag rekommenderar varmt att prova på LCHF istället för att försöka ändra på en mage (som antagligen gör sitt bästa i en dålig situation) med kemiska preparat. Jag trodde också att jag behövde syrahämmande mediciner, när det som var problemet var för mycket mjöl och socker i maten och avsaknad av naturligt fett. Lycka till :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted October 6, 2015 Share Posted October 6, 2015 Två informativa videor om gastrit. Kolhydrater och bakterier på fel ställe är boven. Sluta med alla kolhydrater och ta en hutt äppelcidervinäger 10 min innan måltid och sluta med antiaciderna. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Basisk Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 Vi har alla individuella problem Mina problem bottnar i att magen producerar för mycket magsaft, inte för lite. Jag har inga reflux problem, utan bara magkatarr. Själv nyttjar jag havreavkok och magnesium/kalcium mot magkatarren. Det har fungerat utmärkt, förutom att magen nu börjar reagera på magnesiumet så till den grad att jag knappt kan inte det utan att bli gasig i magen. Om ni känner någon som har kronisk magkatarr rekommenderar jag ovanstående. Inte alla är så känsliga mot lite magnesium som jag är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Basisk Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 Att magen producerar för mycket magsaft har till viss del med kosten att göra, men min kosthållning är bra. Jag har dock genetiskt mycket magsaft - förblir smal hur mycket jag än äter. Därmed bör jag inte äta något som ger "mer" magsaft, och behöver inte mer enzymer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Bikarbonat använder jag när jag får känningar av magkatarr. Fungerar utmärkt! Mycket bättre än t.ex Omeprazol... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Basisk: Har du koll på vad som orsakar din magkatarr? Magnesium och zink t ex är bra för att stärka magslemhinnan och det kan vara det som du upplever håller magkatarren borta. Men, om du fortsätter med det som är orsaken till att katarren kommer tillbaka hela tiden så är det ingen bot i längden. Att basa magen ger utrymme för de bakterier som i de flesta fall orsakar både magkatarr och magsår ihop med en del andra faktorer. Fel forum? Mitt personliga svar är att ja det är det om du bara är ute efter en quick fix som inte ger bot annat än för stunden. De flesta som huserar här söker långsiktiga lösningar baserat på riktig mat typ LCHF/Paleo. Det innebär inte att du inte kan ställa dina frågor här, men svaren du får lär bygga på lågkolhydratkost lagad från grunden med så bra råvaror som möjligt och ev tillskott som komplement. Att ständigt ha höga halter av enskilda tillskott låter väldigt fel i mina ögon. Jag led under ca 30 år ständigt upprepade magkatarrer och knaprade mediciner, antacider i mängd för att hålla dessa stången. Problemet löste sig mirakulöst när jag började med LCHF och åt mat utan gluten och tillsatser. Framför allt äter jag mycket mer fett än tidigare då jag av sjukvården fått med felaktiga rådet att undvika fett, just med hänsyn till att detta skulle trigga magkatarr/magsår. Kanske har jag missförstått och du kanske har en överproduktion av magsyra som behöver balanseras upp. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Min magkatarr, som jag hade haft i 25 år,försvann när jag började med periodisk fasta. Jag började med LCHF ett halvår senare och katarren har inte kommit tillbaka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Ju mera basiska saker du äter desto mera magsyra kommer magen att producera. Pröva lämna bort alla sädesslag, allt socker (gäller även frukt), alla onaturliga fetter (såsom margarin, industriellt behandlade vegetabiliska oljor) och åtminstone först alla mjölkprodukter. Om det hjälper kan man prova vad som händer om man sätter tillbaka ett ämne åt gången. Jag vet vad som händer när jag sätter tillbaka sädesslagen - diarrén och alla andra magbesvär kommer tillbaka dom också. Man lär sig av sina misstag :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts