Jump to content

Glukos och brie

Petra183

Recommended Posts

På facebook såg jag en tråd baserad på en artikel i senaste numret av LCHF-magasinet. Där hävdar Martina Johansson att 500 gram brieost blir 70 gram glukos i kroppen. Någon som vet mer om det här och kan förklara mer på ett enkelt sätt vad det handlar om. 

Är det något man behöver bry sig om i sin vardag och planera sitt proteinintag och ätande efter? 500 g brie innehåller 85 g protein enligt kostbevakningen, dvs betydligt mer än vad de flesta kvinnor äter per dag. Jag äter sparsamt med mejeri och att äta flera hekto ost bara för att det är gott ingår inte riktigt i min diet, men det kan vara intressant att veta. Skiljer sig t ex kasein från mejeriprodukter från protein från kött?

• Like 1

Om man äter ketogen kost, så behövs det ju råvara för blodsocker eftersom de kolhydrater som man äter inte räcker till helt . Ketoner kan ju inte ersätta hela behovet av glukos. Jag försöker inte minimera proteinintaget därför, men äter dock inte ett halvt kilo brie på en dag. 

• Like 2

Om hon hade sagt att man får insulinhöjning som om man ätit mycket stärkelse så hade det berott på vasslet, nu verkar det inte vara det hon sa så Peters teori ligger nog närmare.

Mmm...det är ju det som brukar vara på tapeten när man pratar om proteiner...att vissa proteiner genererar höga insulinpåslag.

Jag har inte riktigt klart för mig hur man räknar ut insulinpåslaget... om det beror på en kombo av att proteinet generar insulinpåslag och att glukosen från glukoneogenesen gör det? Zepp brukar kunna sånt. :)

• Like 3

Har LCHF-magasinet men inte läst det ännu!

Men jag kan väl bidra med mer spekulationer?

Protein kommer alltid att åstadkomma en insulinutsöndring.. och en glukagonutsöndring.. de bägge balanserar varandra.. annars så skulle du fått hypoglykemi!

Altså igen.. var inte rädda för normala insulinutsöndringar.. de är där för ett syfte.. det är hyperinsulinemi man skall undvika.. dvs en insulinutsöndring som inte står i proportion till halten blodsocker!

Altså för det tredje.. på tok för mycket protein är heller ingen höjdare.. protein är främst en byggsten.. och om protein stiger högt så innebär det att man äter mindre av annat.. läs för lite fett!

Och för det fjärde.. Brie är gott.. dock så ersätter det inte kompletta måltider.. ta Brie till kvällsteet om du känner att du behöver fylla på lite för att slippa lägga dig hungrig!

• Like 2

Och för det fjärde.. Brie är gott.. dock så ersätter det inte kompletta måltider.. ta Brie till kvällsteet om du känner att du behöver fylla på lite för att slippa lägga dig hungrig!

Haha...tråden börjar med anklaga brieost för att vara rena sockerbomben och du uppmanar oss att äta eländet?!  ;)

• Like 1

Mmm...det är ju det som brukar vara på tapeten när man pratar om proteiner...att vissa proteiner genererar höga insulinpåslag.

Jag har inte riktigt klart för mig hur man räknar ut insulinpåslaget... om det beror på en kombo av att proteinet generar insulinpåslag och att glukosen från glukoneogenesen gör det? Zepp brukar kunna sånt. :)

Två länkar, man tänker sig att vassle kan vara en strategi för att få ner blodsockret efter intag av mycket kolhydrater:

http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/69.full

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25005331

• Like 1

Haha...tråden börjar med anklaga brieost för att vara rena sockerbomben och du uppmanar oss att äta eländet?!  ;)

Glömde.. det går lika bra med Selleri! :wacko:

Som Kjell nämner.. cirka 10% av energin i triglyceriderna är glycerol!

Det går till levern och omvandlas till Glukos! :o

Det glukoset strömmar sen fritt ut i blodet.. men höjer inget insulin per se.. iomed att det lättast hanteras utav GLUT1.

GLUT1 är en öppen port in i cellen och reglerar glukostransporten automatiskt via Osmos, eller liknande process.. dvs om glukoshalten är högre i blodet än inne i cellen så utjämnas gradienten!

Nu äter jag inte Brie så ofta.. utan vanligare är Cambosola, Gorgonzola och St Aigur.. nämner hon dem.. är de lika fullknökade av socker/glukoida substanser?

Gjorde ett hastigt överslag för rätt länge sedan och kom fram till att en LCHFare.. som kör strikt.. typ 5E% får i sig över 100 gram glukos och glukoida substrat.. som minimum! :huh:

• Like 2

Så vad är vitsen med att nolla????  :huh:

Man slipper räkna.. oså tar man sina vitaminer ur en burk.. lätt som en plätt!

Nämen, jag tror finessen är att aptiten sjunker som en sten.. om man behöver det?

Se bara till att den inte sjunker så mycket att du får glycerolbrist!  :wacko:

Oandrasidan lär det täckas utav det glycerol som frigörs via lipolysen? :unsure:

• Like 1

Nu har jag inte läst Martinas artikel, men det finns ju något som kallas Insulinlast uttryckt gram. En vidareutveckling från skaparna av GI i Australien.

Byggt på ett antal mätningar på människor så kom man fram till följande formel:

Insulinlast i gram = Kolhydrater (g) - Fiber (g) + 0,56 * Protein (g) -- Här räknar man att proteinet ger påslag motsvarande 56% av effekten KH.

Räknar man om det till insulindrivande kalorier för ett födoämne =

Insulinlast i % = ((Kolhydrater - Fiber + 0,56 * Protein) * 4 Kilokalorier / g) / Totala mängden kalorier

Så ger Brie ett påslag med 14% vilket får räknas som mycket lågt.

På följande blogg skriver man en del om insulinlast mm.

https://optimisingnutrition.wordpress.com

• Like 4

• 10 months later...

Allt protein som man äter utanför kroppens behov att reparera och bygga omvandlas till glukos (eller ketoner). De måste ta vägen någonstans. Vad som "resterande" protein omvandlas till beror på den individuella aminosyran. 75% av alla aminosyror är glykogen, alltså omvandlas till glukos. 

Allt protein som man äter utanför kroppens behov att reparera och bygga omvandlas till glukos (eller ketoner). De måste ta vägen någonstans. Vad som "resterande" protein omvandlas till beror på den individuella aminosyran. 75% av alla aminosyror är glykogen, alltså omvandlas till glukos. 

Mnjae.. en sanning med modifikation!

Stora delar av proteinöverskott kissas ut som Urea.

Man får skilja på "kan omvandlas till glukos", och det faktiska förloppet!

Vid brist på glukos så ökar omvandlingen utav glukoida aminosyror till glukos.. därav så tarvar en ketogen diet som regel mer än absoluta minimum av protein.

Vi kissar ständigt ut Urea som är spillet från proteinomsättningen i kroppen, iomed att cellena ständigt omvandlas/omsätts, via katabolism/syntes.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln

I första hand lagras överskott av protein som muskler!  :huh:

Överskott av aminosyror stimulerar nämligen en ökad proteinsyntes.

Såå att basera sin kost på j*vligt högt proteinintag är bortkastade pengar.. såvida man inte kissar i rabatten.

• Like 2