Phlebas Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Hej Jag gjorde en kopp té av Icas I love eco (med smak av havtorn och skogsbär). Och nu sitter jag här med en underlig smak i munnen. Kan det vara... socker??? På paketet står det att det finns "aromer" i. Är det någon som vet om det finns dolt socker i denna tépåse (också). Hur kan jag testa det på nåt enkelt sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Hej Jag gjorde en kopp té av Icas I love eco (med smak av havtorn och skogsbär). Och nu sitter jag här med en underlig smak i munnen. Kan det vara... socker??? På paketet står det att det finns "aromer" i. Är det någon som vet om det finns dolt socker i denna tépåse (också). Hur kan jag testa det på nåt enkelt sätt? Jag hittade socker som ingredient i just "fruk"t-té. Håller mig undan sånt nu. Mejla och fråga vetja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlebas Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 Jag skrev en fråga till ICA-s kundtjänst. Nu får vi se om de svarar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Nyfiken på svaret. Man vill ju trots allt veta vad man stoppar i sig. Det lär finnas dolt socker i grönt te. En del fabrikat har upp till 25 % socker i tepåsarna. Om en tepåse väger 1,5 gram så blir det iofs inga stora mängder, utan det handlar mer om principen, att innehållet inte framgår av innehållsförteckningen fullt ut. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Det stora problemet är ju att det inte är gott om det är för sött...och när man köpt för manga sorter som är odrickbara slutar man handla tepåsar helt och hållet. Så om det skulle finnas något gott te att ha på jobbet (hemma har jag lös-te), så hittar man det inte...:-( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Det stora problemet är ju att det inte är gott om det är för sött...och när man köpt för manga sorter som är odrickbara slutar man handla tepåsar helt och hållet. Så om det skulle finnas något gott te att ha på jobbet (hemma har jag lös-te), så hittar man det inte...:-( Köp löspåsar och fyll upp hemma med ditt favvete. Jag hade massor med färdiga påsar i en teburk vid skrivbordet 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Köp löspåsar och fyll upp hemma med ditt favvete. Jag hade massor med färdiga påsar i en teburk vid skrivbordet ...och köp några egna teplantor och starta en odling. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 ...och köp några egna teplantor och starta en odling. Det låter jobbigare eftersom det är en tropisk växt men mynta funkar ju. Jag började med en kvist och har nu 4 kvm 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Det räcker med några skott som man drar upp.. och ett sjujädrans växthus! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
*Sara* Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Jag har hittat ett fantastiskt kanelte. mums, med lite grädde i så är det rena efterrätten. ett tips. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Jag ställde frågan om mitt nuvarande favorit-påste, örtteet Passion Lemon (där arbetskamraterna tittar lite skeptiskt och undrar om jag har en myrstack I påsen). Jag tycker det är gott, men kanske lite väl söt eftersmak. Fick svaret att 80% av aromen är socker. I en två-grams-påse är det 0,064 g socker, och I en kopp te (2 dl) är det 0,0004 g (hur de räknade fram den sista siffran förstår jag inte, men det är väl för tidigt på morgonen). Det kanske är lakritsroten som smakar sött. Påsar, och egenodlad mynta på balkongen...? och vad mer jag nu skulle kunna hitta på. Det får väl bli så. På åttiotalet köpte jag torkade svart-vinbärsblad, lindblom, kamomill m.m. I lösvikt på hälsokosten och blandade eget örtte...finns sådant kvar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Jag ställde frågan om mitt nuvarande favorit-påste, örtteet Passion Lemon (där arbetskamraterna tittar lite skeptiskt och undrar om jag har en myrstack I påsen). Jag tycker det är gott, men kanske lite väl söt eftersmak. Fick svaret att 80% av aromen är socker. I en två-grams-påse är det 0,064 g socker, och I en kopp te (2 dl) är det 0,0004 g (hur de räknade fram den sista siffran förstår jag inte, men det är väl för tidigt på morgonen). Det kanske är lakritsroten som smakar sött. Påsar, och egenodlad mynta på balkongen...? och vad mer jag nu skulle kunna hitta på. Det får väl bli så. På åttiotalet köpte jag torkade svart-vinbärsblad, lindblom, kamomill m.m. I lösvikt på hälsokosten och blandade eget örtte...finns sådant kvar? Säger som stoscha; köp en förpackning tomma påsar och fyll med löste medan vattnet kokar upp. Inte jobbigt alls, vad Peter B än verkar tro 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse™ Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Ett temärke som jag upptäckt på senaste tiden är Clipper. Har själv testat vitt te med hallon och med apelsin, båda väldigt goda. Finns de inte där du brukar handla så har t ex apotea. Kolla http://www.apotea.se/clipper "Clipper - Natural, Fair and Delicious Clipper startades 1984 och är ledande inom ekologiskt och rättvismärkt te i Storbritannien - och där gillar man som bekant sitt te! Clipper jobbar nära sina leverantörer för att vara säkra på att teet de köper in fritt från miljögifter och kommer från plantager där arbetarna jobbar under bra villkor. Clippers teer är gjorde på rena ingredienser och med ett rent samvete." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Det låter jobbigare eftersom det är en tropisk växt men mynta funkar ju. Jag började med en kvist och har nu 4 kvm Jag köper plantor varje år och har i krukor. Det jag undrar är om mynta kan övervintra om man planterar i rabatt istället? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Jag köper plantor varje år och har i krukor. Det jag undrar är om mynta kan övervintra om man planterar i rabatt istället? En del myntor övervintrar och brer ut sig rejält. Andra är känsligare. Även om man bara krukodlar över sommaren så får man gott om mynta och varje planta kostar inte speciellt mycket i inköp (gissar på 20-30 kr, beroende på var man handlar). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Jag köper plantor varje år och har i krukor. Det jag undrar är om mynta kan övervintra om man planterar i rabatt istället? Ja herregud. Mynta är starkväxande. Se till att du gräver ner dem i en hink annars får du som jag 4 kvm av en liten pinne 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Clipper teer är underbara. Min favorit just nu är Wild Berry. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlebas Posted October 10, 2015 Author Share Posted October 10, 2015 Lördag och inget svar från Ica. Jag väntar... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Säger som stoscha; köp en förpackning tomma påsar och fyll med löste medan vattnet kokar upp. Inte jobbigt alls, vad Peter B än verkar tro Jag bara vårdar min image här. Självklart har jag tomma påsar hemma och använder löste...dock ej ekologiskt. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Men var köper man sådana påsar?? Jag har tackat min lyckliga stjärna att jag varit i Kina med jobbet och lärt mig sila te mellan tänderna men det är förbaskat jobbigt till vardags... Och inte så snyggt med teblad mellan tänderna heller så jag går på jobbet som en surkärring för säkerhets skull... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Men var köper man sådana påsar?? Jag har tackat min lyckliga stjärna att jag varit i Kina med jobbet och lärt mig sila te mellan tänderna men det är förbaskat jobbigt till vardags... Och inte så snyggt med teblad mellan tänderna heller så jag går på jobbet som en surkärring för säkerhets skull... De finns i affärer där de säljer lösviktste 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Älskar denna, med färsk skivad ingefära och gurkmeja plus pressad citron och kokosolja. http://www.jordklok.se/ekologiskt-te/ortte/yogi-te-classic-cinnamon-spice-17-pasar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Men var köper man sådana påsar?? Jag har tackat min lyckliga stjärna att jag varit i Kina med jobbet och lärt mig sila te mellan tänderna men det är förbaskat jobbigt till vardags... Och inte så snyggt med teblad mellan tänderna heller så jag går på jobbet som en surkärring för säkerhets skull... I kaffe- och tehandeln, på vissa caféer som t ex Gateau och numera även i min vanliga ica-butik. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Påsar? Jag använder tesil, en tesil som är en tång, en rund behållare av nät. Jag har nog tre i olika storlekar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Japp, de stoppar socker i tepåsarna men deklarerar det inte. Frågar man så säger de att sockret bara är smakbärare. Analyser visade att upp till 20% av påsens innehåll var socker. Det var i tidningarna för några månader sen, jag svor en ramsa och slutade köpa te i påse och väljer i stället lösvikt och lättdiskad (och snygg) "teblomma". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Grejen är att sockermängden är minimal.. det går under benämning smakämnen om det inte överskrider vissa mängder! Såå.. egentligen handlar det mer om huruvida vi skall bojkotta de sorter/fabrikat, där det behövs socker i påsen för att det skall smaka gott? Sen så.. med tanke på hur mycket socker folk har i sitt te så är jag mest förvånad över att de behöver ha det i påsen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Påsar? Jag använder tesil, en tesil som är en tång, en rund behållare av nät. Jag har nog tre i olika storlekar. Jag har också några olika sådana men det blir "bôs" (skräp) på botten i koppen och även om det inte på nåt vis är ett stort problem gillar jag påsar för det är rent och enkelt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Jag har också några olika sådana men det blir "bôs" (skräp) på botten i koppen och även om det inte på nåt vis är ett stort problem gillar jag påsar för det är rent och enkelt. Dessutom kan man förbereda ett gäng och ha i teburken så det är snabbt att fixa te när man är sugen. På jobbet är det stökigt att joxa med löste 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 Finns det någon garanti för att lösviktsteer är osockrade? Eller är det bara så att påste har granskats? Är ekologiska teer sockerfria eller är de också sockrade i smyg? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 Finns det någon garanti för att lösviktsteer är osockrade? Eller är det bara så att påste har granskats? Är ekologiska teer sockerfria eller är de också sockrade i smyg? Det finns inga garantier för nåt... Men hoppas kan man ju! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 Det förekommer socker i lösviktsteer också, men jag vet inte hur vanligt det är. Jag har råkat ut för lösteer med strösselstjärnor i... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phlebas Posted October 15, 2015 Author Share Posted October 15, 2015 Jag har fått svar från ICA: "Hej! Tack för ditt mejl. Te Havtorn och skogsbär I LOVE ECO innehåller endast naturliga aromer från havtorn, jordgubbar, blåbär samt björnbär. Vid ytterligare frågor vänligen kontakta oss genom att besvara detta mejl alternativt ring 020-83 33 33 Med vänlig hälsning " ... Det var ju bra att det var naturliga aromer bara, vad nu det betyder.... Jag brukar också har lösviktste och påsar, men på jobbet är det så smidigt med färdiga tepåsar. Och nu undrar jag över de naturliga aromerna. Socker är ju inte onaturligt precis. Jag har läst att det går att testa om det finns socker i teet med Trommers prov, men då hittar man kanske bara glukos (och man behöver kopparsulfatlösning och natriumhydroxidlösning ). Någon som vet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Petra183 Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Jag har fått svar från ICA: "Hej! Tack för ditt mejl. Te Havtorn och skogsbär I LOVE ECO innehåller endast naturliga aromer från havtorn, jordgubbar, blåbär samt björnbär. Vid ytterligare frågor vänligen kontakta oss genom att besvara detta mejl alternativt ring 020-83 33 33 Med vänlig hälsning " ... Det var ju bra att det var naturliga aromer bara, vad nu det betyder.... Jag brukar också har lösviktste och påsar, men på jobbet är det så smidigt med färdiga tepåsar. Och nu undrar jag över de naturliga aromerna. Socker är ju inte onaturligt precis. Jag har läst att det går att testa om det finns socker i teet med Trommers prov, men då hittar man kanske bara glukos (och man behöver kopparsulfatlösning och natriumhydroxidlösning ). Någon som vet? Om jag minns "Den hemlighetsfulle kocken" rätt, så behöver inte naturliga aromer innebära att de faktiskt använt äkta havtorn och blåbär till teet. Naturliga aromer kan vara en blandning av t ex druvor och citron som smakar något helt annat. I vilket fall som helst så tycker jag ICA:S ekologiska havtornste smakar märkligt. Det påminner mig om söt blåbärssoppa. Jag vet inte om mina smaklökar behöver vänja sig eller om teet verkligen smakar sött. Av någon anledning känns det trögflytande. Jag tycker det blir bättre som iste än som varmt te. Någon som vet om det finns något gott, svart ekologiskt påste? Grönt och vitt verkar finnas, men jag har haft svårt att hitta svart. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Kung Markatta har jättebra tesortiment om än inte så stort. Deras Earl Grey har äkta bergamottolja (citrus) medan jag misstänker att de andra kanske gärna använder "naturliga aromer" som jag också vill minnas inte behöver ha varit i närheten av något naturligt i den mening jag avser bara de har samma kemiska beteckning. Kolhydrater enl websidan är 0,2g/100g så det kan inte vara så ruskigt mycket socker i. Och de är både KRAV och Fairtradecertifierade (tycker jag som gillar deras produkter är bra). Ingredienser Svart te*°(Indien), bergamottolja 12% (Italien), (torkad)* 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JJAOA Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Men är det ingen som har noterat att ICA Eco te "Havtorn & skogsbär" smakar PRECIS som gamla "Juice Fruit" tuggummi från tonåren på 70/80-talet ! Man får rena nostalgi-resan i första klunken! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts