Gå till innehåll

Hur ofta går ni till tandläkaren?

Recommended Posts

Det handlar just nu om höga tandläkarkostnader på radion. Själv har jag inte gått till tandläkaren på fyra år. Det är ingenting jag rekommenderar, men jag har inte sett något behov. Jag borstar tänderna två ggr dag med eltandborste och använder oftast vanlig kokosolja istället för tandkräm. Bikarbonat ibland. Tandtråd och tungskrapa då och då. 

Hur gör ni och hur ofta går ni till tandläkaren?

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig haft hål, aldrig tandsten vad jag minns, så jag har inte varit hos tandläkaren på 8 år eller nåt... kanske lite craze men så är det :)

Borstar morgon o kväll, vanlig tandkräm på en väl inkörd borste - mina borstar håller många år. Gillar inte sprillans nya borstar, känns inte lika bekväma.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Alltid haft dåliga tänder under hela min uppväxt, ända sen mjölktänderna.

De senaste åren, sen jag började med LCHF, så får jag bara beröm av min tandläkare! :D

Hon vet att jag inte äter några plackbildande kolhydrater och tänderna är sååå fina - inga fickor i tandköttet heller.

När jag senast talade om att jag använde fluorfri tandkräm så hickade hon till lite, men sa sen att jag inte behöver det när jag äter som jag gör.

Att jag ändå fortsätter att gå till tandläkaren en gång per år är för att det alltid finns en risk för att de gamla, fula lagningarna går sönder. 

• Gilla 5
Länk till inlägg

Alltid haft dåliga tänder under hela min uppväxt, ända sen mjölktänderna.

De senaste åren, sen jag började med LCHF, så får jag bara beröm av min tandläkare! :D

Hon vet att jag inte äter några plackbildande kolhydrater och tänderna är sååå fina - inga fickor i tandköttet heller.

När jag senast talade om att jag använde fluorfri tandkräm så hickade hon till lite, men sa sen att jag inte behöver det när jag äter som jag gör.

Att jag ändå fortsätter att gå till tandläkaren en gång per år är för att det alltid finns en risk för att de gamla, fula lagningarna går sönder. 

Min mun blev uppborrad av en skoltandläkare på 70-talet. Hon var såå pigg på att laga. Stora feta amalgamfyllningar i nästan alla kindtänder. 

Jag bytte ut några mot plast, men dom går ju sönder. En är trasig nu, men jag har inte lagat den och det verkar gå bra. Har inte minsta ont i alla fall.

Misstänker att det finns en stark koppling mellan näringsriktig kost och tandhälsa. Denise Minger skriver i sin bok hur tänderna blev fulla med hål när hon var vegan. Det finns koppling mellan munbakterier och hjärtkärlproblem också.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Eftersom jag via salivens sammansättning tydligen är genetiskt disponerad till en sorts tandsten som inte orsakar tandlossning men väl blir besvärlig med tiden så går jag till tandhygienist ett par gånger om året för att ta bort den. Har inte haft karies på 25 år så tandläkare behövs inte, tycker jag. Har rådfrågat en tandläkare jag känner privat och hen håller med  :)

EDIT: Tandstenen är mycket lättare att ta bort sedan jag lade om kosten 2012.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Går till tandläkaren bara vid behov,har slutat med rutinkontroller. Borstar en gång per dygn och använder tandtråd ett par gånger per vecka. Borstar alltid FÖRE måltid, inte efter. Fettet från maten skyddar tänderna, så det vill jag inte borsta bort.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Rutinkoll med 1,5-2 års mellanrum. Ibland ringer jag däremellan, för att någon gammal lagning spruckit och blivit vass... Har ett "början till hål" som dock sett oförändrat ut i flera år, så någon slags koll vill jag ändå göra emellanåt.

Länk till inlägg

Går på årlig kontroll men minns inte när jag haft ett hål senast. Borstar med eltandborste en gång per dag och kör tandtråd en gång per dag. Använder fluor-fri tandkräm sedan 2 år.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag går max en gång per år, men bara till tandhygienist för att ta bort lite lite tandsten. 

Sällan till tandläkaren, men jag har aldrig haft ett hål och har järnkoll på mina tänder som jag borstar 2ggr per dag. Använder ofta tandtråd och använder fluortandkräm. Skjöljer med fluor någon enstaka gång men gjorde det regelbundet som barn, kanske inte är növändigt när man snart fyller 54!

Efter att jag började med LCHF för fem år sedan är det stor skillnad på hur tänderna känns, lika rena och släta på kvällen när det är dags för nattborstningen!

Jag förstår inte riktigt det här med att det är så dyrt (dyrt blir det naturligtvis om man har mycket reparationsbehov). De flesta lägger ju mer otroligt mycket mer på hårvård än tandvård!

Länk till inlägg

Jeg går bare ved behov. Det går gjerne 10 år mellom hver gang selv om jeg har endel tannsten.

Jeg fjerner jo det meste av tannstenen selv, så det bygger seg ikke opp enorme mengder heller  :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Går bara inför utlandstjänst och då är det ni som betalar, tack ska ni ha!

Det bjussar vi på!

Soldater som inte kan tugga har vi inte mycket nytta av!

• Gilla 3
Länk till inlägg

Oj, det har blivit mycket tandläkare på senare tid, men det beror närmast på att det varit väldigt lite tandläkare under många år före. Nu är väl det mesta under kontroll men det gick ju iväg en del flis, 10kkr efter rabatter eller hur det nu var. Det kan man ju ha roligare för.

Länk till inlägg

Eftersom jag via salivens sammansättning tydligen är genetiskt disponerad till en sorts tandsten som inte orsakar tandlossning men väl blir besvärlig med tiden så går jag till tandhygienist ett par gånger om året för att ta bort den. Har inte haft karies på 25 år så tandläkare behövs inte, tycker jag. Har rådfrågat en tandläkare jag känner privat och hen håller med  :)

EDIT: Tandstenen är mycket lättare att ta bort sedan jag lade om kosten 2012.

Läste någonstans att vitamin K2 kan minska tandsten, för då skall kalcium lagras in i skelettet i stället för att finnas fritt i kroppen.

Vore intressant om du provade och skriver om resultatet här på bloggen.

Länk till inlägg

Mina tänder har varit bra sen 2012 då jag började med LCHF annars alltid hål. Jag blir kallad vartannat år och har aldrig några hål och de har blivit ännu vitare på fakirkost  :D Jag funderar på om jag ska gå ännu mer sällan.

Glöm inte att magnesium är bra för tänderna oxå  :P

Länk till inlägg