Dubblerat LDL efter 2 mån med lchf

BJohan

Recommended Posts

Hej

Jag var hos läkaren idag efter att ha fått provsvar. LDL har i princip dubblerats efter två månader med lchf. Totalkolesterol på 8,8. Han övervägen att sätta in statiner.

Jag har lagt in provresultat sedan 2010 i ett diagram. Där ser man tydligt vad som hänt sedan sist. Den enda skillnaden är att jag ätit lchf i två månader. Jag väger nu 10 kg mindre än jag gjorde 2014.

post-10505-0-35084400-1444236529_thumb.png

post-10505-0-47539900-1444236542_thumb.png

Återvänd genast till 2010, där allt var bra! :unsure:  :wacko:  :blink:

Nämenaltså.. trenden verkar ha stigit redan innan LCHF.. gick du upp i vikt under de fem åren.. tidigare?

Om man säger som så.. det är ytterst få som ens funderar på LCHF om de inte har något problem!

Så vad var ditt?

• Like 1

Efter övergång till LCHF har dina triglycerider sjunkit och HDL stigit, vilket är utmärkt. Jag hade inte direkt oroat mig för dina värden, men fortsatt mäta för att hålla koll. Apokvoten skulle gärna ner en aning.

Däremot undrar jag om inte HDL-värdet på 4,47 från 2010 är felaktigt - så högt HDL tror jag inte finns...

• Like 4

Kanske något håller på att repareras i din kropp, och då tycker den att ett högre kolesterol kan vara på sin plats, då kolesterolet är inblandat i en väldig massa processer i vår kropp för att läka och hela.

Jag tycker inte att det verkar vara helt ovanligt att det stiger efter ett tag på LCHF, för att sedan sjunka igen.

• Like 6

Nåt av kolesterolvärdena brukar väl vara högre under viktnedgång. Är du under viktnedgång? Två månader in på LCHF hade jag tappat 9 kg, kan tänka mig att omsättningen av fett under den perioden knuffade upp nåt kolesterolvärde. Har något högre kolesterol nu (mätt innan sommaren) än för 5 år sedan, då jag åt ganska bra "normal" kost. Men jag mår väldigt mycket bättre nu drygt ett år in på LCHF.

• Like 1

Jag började med lchf för att få ordning på magen. Jag har haft 3-4 tarmficksinflammationer om året de senaste 15 åren. Fibrer verkar inte hjälpa. I juni hade jag en riktigt kraftig inflammation som inte gick över av flytande föda, utan jag hamnade på sjukhus med dropp, morfin och intravenös antibiotika. Jag gick ned 5 kg på 2 veckor. (Det var i och för sig bra, eftersom jag har haft 10-15 kg övervikt, men lite väl snabb viktnedgång kanske) Magen blev jättedålig av antibiotikan och den hade svårt att repa sig. Jag läste boken "Magstarkt" och började i augusti med lchf. Nu har jag gått ned ytterligare 5 kg och fortsätter sakta ned. 

Jag håller med om att HDL-värdet från 2010 måste vara fel. 

Frågan är om det är något i kosten som driver upp LDL? Jag äter inga vegetabiliska oljor förutom olivolja. På morgonen äter jag ofta ostomelett och fet yoghurt med psylliumfrön hemgjord musli gjord på nötter. Lunch och middag varierar mer, men jag äter mycket mer grönsaker än jag gjorde förut. Cashewnötter och mörk choklad är favoriter när jag är sugen. Omega 3 kapslar och D-vitamin som tillskott.

• Like 1

Jag tror att det kan vara så att mättat fett driver upp LDL värdet hos vissa personer. Så även om LDL går tillbaka så är min gissning att det kan komma att ligga högre än innan LCHF. Men samtidigt får du tydligt lägre triglycerider och HDL. 

Är det bra eller dåligt...?  ;)  Jag tror inte att det finns några säkra svar på det. Men vi vi är väl några stycken här som tror och hoppas på det.  :)

När det dyker upp någon i debatten som tvärsäkert säger att det ligger till på det ena eller andra sättet så kan du iallafall vara säker på en sak. Personen ifråga ljuger!

• Like 4

• 4 months later...

Dina värden är nästan på pricken samma som mina. Jag hade nyligen en total på 8 och LDL på 6,5. Detta efter 6 år på LCHF. Varenda läkare säger att jag borde äta statiner, vilket irriterar mig inte så lite. Jag vägrar varje gång!

Jag försöker nu se över andra saker som kan påverka kolesterolnivåerna som t ex sömn, alkohol och stress men eventuella förändringar verkar ta väldigt lång tid på sig.

Man kan inte säga att jag upplevt samma "förbättring" av kolesterolet som andra gjort enligt anekdoterna. Men är det verkligen farligt om man i övrigt mår bra?

• Like 1

Apo A1 har sjunkit från 1,76 till 1,59. Varför har den sjunkit när HDL har ökat?

Apo B har sjunkit från 1,75 till 1,57. Har det att göra med att LDL sjunkit?

Däremot är kvoten Apo B/Apo A1 oförändrad 1,0 och lite för hög. Denna riskmarkör bör vara under 0,9.

Övriga riskmarkörer Tot Kol/HDL=4,56. Den bör vara <6 så den är ok. LDL/HDL=3,39, dvs <6,6 bra.

• Like 1

Apo A1 har sjunkit från 1,76 till 1,59. Varför har den sjunkit när HDL har ökat?

Apo B har sjunkit från 1,75 till 1,57. Har det att göra med att LDL sjunkit?

Däremot är kvoten Apo B/Apo A1 oförändrad 1,0 och lite för hög. Denna riskmarkör bör vara under 0,9.

Övriga riskmarkörer Tot Kol/HDL=4,56. Den bör vara <6 så den är ok. LDL/HDL=3,39, dvs <6,6 bra.

Jävligt bra frågor!

För att göra en enkel fråga litta mer komplicerad så tänker jag bidra lite till förvirringen!  :D

APO-b är LDL-P.. dvs antalet LDL lipoproteinpaket som snurrar runt i ditt blod!

Det är lixom inte samma sak som LDL-C.. som är ett annat sätt att prediktera antalet APO-b eller LDL-P.

På detta så har vi HDL att ta hänsyn till.. för om HDL är högt och kvoten Tot-C/HDL-C är bra så är det väldigt sällan någon ko på isen!

I så fall bör man heller fokusera på andra riskfaktorer!

Oandra sidan.. vill man riskera sin hälsa/välmående och helst ha bra siffror vid vanlig kolesterolmätning/screening så kan man strunta i livstilsfaktorer och mumsa statiner.. de tendera att sänka LDL något.. gärna i kombination med Becel pro active! :huh:

• Like 2