Jump to content

Vågar ni äta blåbär?

Zepp

Recommended Posts

De fria radikalerna håller cancern i schack, dvs de är en del av kroppens försvar, om vi tar ner försvarsförmågan med antioxidanter kan cancern spela mer fritt. Kroppen producerar enorma mängder antioxidanter själv, mycket mer än vad vi rimligen kan sätta i oss, frågan är om den produktionen hålls nere under sjukdom och att därmed tillskott blir en väsentlig del av antioxidanterna vid sjukdom. En vän drack enorma mängder rödbetsjuice vid cancer, det var nog ingen bra idé, det blev heller inte bättre.

En annan fråga är om man ska "missköta" sig vid sjukdom, dvs dricka, äta och gå på så att det bildas och intas mycket fria radikaler för att spä på bombardemanget mot sjukdomen. Det vore i så fall en intressant paradox. "Vid sjukdom missköt dig maximalt."

Återigen tycker jag att man kan dra slutsatsen att sånt som kroppen reglerar själv ska vi låta bli att lägga oss i med våra övertänkande hjärnor, det gäller tex kolesterol och antioxidanter. 

Våran uppgift är att försöka förstå vilka byggstenar kroppen behöver för att upprätthålla sina funktioner, inte minst immunförsvaret, och förse den med dessa. 

• Like 6

Docent Göran says:

Utan att nu ‘gräva ned mig’ i detta låter det i mina öron absurt att antioxidanter skulle gynna cancer; allt talar för att det är precis tvärtom. Sådana här ‘larmrapporter’ om hur farligt det är med vitaminer luktar ”BigPharma”- korruption av vår sjukvård lång väg.

Att t.ex. C-vitamin, som är en väldigt kraftig antioxidant, i stora doser kunde användas intravenöst för att just bekämpa cancer även i dess slutstadier visade redan nobelpristagaren Linus Pauling. Själv mår jag idag alldeles förträffligt med mina stora doser av naturligt E-vitamin (1600 IU per dag) och 6 gram C-virtamin plus magnesium och D-vitamin. Dessa antioxidanter och vitaminer verkar hålla inflammationsnivåerna i min kropp i schack eller med andra ord befinner sig immunförsvaret på topp och det verkar vara detta som hälsa handlar om. Mina tidigare vidriga förkylningar varje år är idag bara obehagliga minnen.

Även om det skulle vara väldigt svårt i praktiken skulle jag själv försöka komma åt intravenös behandling med C-vitamin om jag drabbades av cancer trots att detta enligt läkemedelsindustrin är det mest horribla exemplet på kvacksalveri. Här finns inte en krona att tjäna för läkemedelsbolagen vilket kanske kan förklara deras inställning till sådana alternativbehandlingar.

Samtidigt är det också klart visat att deras egna extremt dyrbara cellgiftsbehandlingar har ytterst begränsade effekter på cancer om det finns någon effekt överhuvud taget. Så länge resultaten av läkemedelsbolagens egna kliniska undersökningar, som ligger bakom myndigheternas godkännanden av preparaten inte kan granskas av någon oberoende forskare litar jag inte för ett ögonblick på alla försäkringarna om att läget är lugnt i hönshuset från dessa rävar som vaktar dessa hönshus eller sjukhus kanske man skulle säga.

Vid de sällsynta fall då oberoende forskare efter domstolsförfarande tvingat bolagen att öppna sin låsta skåp och då lyckats komma åt resultaten har jag själv inte hört talas om något fall där man i inte har visat på en systematisk korruption.

Vad jag själv nu har kommit fram till efter sex år som LCHF-are är följande.

Det hela handlar om att stärka immunförsvaret som försvagats av:

Höga insulinnivåer – Kolhydrater
– Kör strikt LCHF

Omega 6
– Undvik alla växtoljor och satsa istället på eko-smör och kokosfett

Stress
– Jobba aktivt på att minska den negativa stressen – det finns många sätt. Att t.ex. hålla någon man tycker om i handen under promenader är en ideal sysselsättning.

Jordbruksgifter som kommer in i kroppen och på vägen förstör tarmfloran och då bland annat ger upphov till just cancer.
– Kör stikt eko-mat så långt det är möjligt

Fredrik Nyström endokrinologen i Linköping gjorde en liten studie där man såg att t ex blåbär och antioxidanter efter träning var negativt. Nedbrytningen av musklerna stoppades så att effekten av träningen uteblev i motsvarande mängd. 

Jag tänker då att om man hindrar nedbrytningen av celler så gäller det ju även cancerceller. Kanske det också hämmar självförstörelseprogrammet cellerna har som ska gå igång när något har gått snett. Bara en tanke... 

Jag funderar också på vad man utfodrade mössen med. Ska man översätta till vad gängse standard för normalkost för människan så är den inte särskilt gynnsam vad det gäller cancer och tillväxten därav. Lägg där också till att vi rekommenderar folk att smörja in huden med sörja som ökar cancerrisken för att kunna vara ute i solen. Dessa "skyddsmedel" verkar också hindra bildandet av D-vitamin som är bra när det kommer till att förhindra och motverka cancer.

Sen begreppet kosttillskott, är ju väldigt brett. Kan ju handla om alla möjliga mineraler, vitaminer och protein. Jag tror inte på att stoppa i sig en massa bara för att, men är helt övertygad om det fiffiga att rätta till brister.

• Like 3

Här intressant information, det verkar inte vara helt enkelt: 

http://www.kostdemokrati.se/zazzio/2015/08/18/fria-radikaler-och-antioxidanter-jubileumsturne-6-12-september/#comment-49

Låg nivå av fria radikaler (lågt FORT-VÄRDE)

Av befolkningen är det omkring tio procent som har en mycket låg nivå av fria radikaler i blodet. Dessa individer ska definitivt inte stoppa i sig kosttillskott som innehåller några större mängder antioxidanter, eftersom alltför låga värden av fria radikaler medför en nedsatt förmåga att importera byggstenar in i cellerna för det ständigt pågående cellreparations- och uppbyggnadsarbetet.

Fria radikaler har nämligen även en transportfunktion i kroppen och behövs således för att det arbetet ska kunna utföras på ett tillfredsställande sätt. Låga nivåer av fria radikaler ökar risken för att utveckla cancersjukdomar av olika slag. Ett värde på ungefär 260-270 FORT units är optimalt och eftersträvansvärt eftersom det är vid den nivån som det i kroppen råder en balans mellan de fria radikalerna och de antioxidativa ämnena och det är just balans som eftersträvas.

Jag har svårt att ta till mig forskning som sker på djur eller på människor som äter en annan kost än mig.

Fasta verkar vara mycket potent när det gäller återuppbyggnad på cellnivå. Jag är sugen på att prova att fasta i 5 dagar som Dr Sigfried rekommenderade för att få kroppens friska celler att äta upp de sjuka. Hittils fastar jag i 36 timmar utan problem, men kraften försvinner när jag försöker längre. Någon som provat att fasta längre tider?

Jag har hållt mig borta från klassisk dålig mat i flera år nu. Men den största skillnaden gjorde jag i juni, började fakira och ta C-vitamin och jag har aldrig mått bättre. Jag brukade äta blåbär och hallon men det mår jag inte bra av.

Angående solens skadliga strålar och stenåldern och sånt så funderar jag på att vi lever väldigt mycket längre än på stenåldern. Så solen kanske är skadlig även på bra kost, ev så kanske den inte ger cancer på ketogen kost, men rynkor och åldersfläckar vilket är intressant för mig som är ytlig :P  Men jag har även tur att verkligen inte tycka om varken värmen på sommaren eller solstrålarna resten av året. Så även fast jag åt skit i över 30 år så tror folk att jag är 10 år yngre än vad jag är  :D

• Like 1

Intressant! På vilket sätt mår du inte bra av dem - allergi, eller nåt annat?

Jag tror det var fruktosen i dem som störde min kropp. Efter att jag slutat äta dem så mådde jag bättre överlag, och min livmordertapp drog sig uppåt ytterliggare, var nog nära framfall innan LCHF, som blev bättre ett par veckor efter jag slutade med "vanlig" dålig mat! Och alltså ännu bättre resultat helt utan bär. Så alltså tror jag att bären år dåliga för bäckenbottenmusklerna - alla muskler?! MEN jag åt en hel del bär. De som kan äta en 1dl eller så märker kanske ingen skillnad. Jag åt typ 300g....

• Like 1

Har pricis fått diagnosen malignt melanom vad ska jag göra.

Usch vad hemskt det måste kännas. Ät så få kolhydrater så att du kommer in i ketos. http://martinajohansson.sepå denna blogg står det mycket om att vara i ketos och hur det fungerar, cancerceller behöver glukos för att överleva så de svälter i en kropp som går på ketoner. Googla på cancer och ketogenic diet om du klarar engelska.

Du som väl äter så strikt redan nu! Vad livet kan vara orättvist. Kan du dra in på ytterligare kolisar? Skulle gissa på att närinstät kost så du stärker ditt immunförsvar så mycket som möjligt kan hjälpa till. Kan gurkmeja och ingefära vara nåt? Det ruskar ju om immunförsvaret. Svartpeppar förstärker gurkmejan. Jag har också colostrum som jag tar när jag behöver extra starkt immunförsvar. Johanna07 gav mej det tipset... HIV patienter äter visst sånt

• Like 1

Margaretha, om vi ska försöka ge råd och idéer är det nog nödvändigt att du ger oss mer info om dina kost- och livsvanor, och hur din hälsa är i övrigt. Eller står det redan sammanfattat på nåt annat ställe här? Förstår att du har det jobbigt nu och då kanske inte har ork att skriva så mycket, men vi kommer tyvärr nog inte så långt genom att halvgissa oss fram.

Min mamma fick malignt melanom för några år sedan, hon hade haft ett "märke" på låret i ett halvt år, men inte riktigt förstått vad det kan ha varit. Det var min hund som "diagnostiserade" det hela, mitt i sommaren när min mamma hade shorts på sig, så reagerade vår hund mycket märkligt, hon gick till "anfall" mot "märket" på min mammas lår. Ett ytterst märkligt beteende från vår hunds sida. 

Jag berättade att hundar faktiskt kan nosa sig till cancer och min mamma beställde tid på vårdcentralen dagen efter och fick ta bort "fläcken" vilket visade sig vara malignt melanom.

Man gjorde en ganska genomgående undersökning av lymfsystemet, och hon fick operera bort en relativt stor del av mjukdelarna omkring melanomet. Min mamma fortsatte att äta LCHF som hon redan gjort i ett par år och det hela utvecklade sig väl, hon har nu gått på kontroll årligen och inget "farligt" någon annanstans har ännu upptäckts.

Så Margaretha, fortsätt med din kost och ta emot de behandlingar du blir "erbjuden".

Tack för omtanken jag har också min fläck på låret tog bort i somras och fick diagnos för 1 vecka sedan mitt problem är att jag har opererats och strålats för livmoderscancer skulle bli friskförklarad nu i slutet av oktober känner mig väldigt nervös och orolig men fortsätter med strikt LCHF.

• Like 7

Margaretha, om vi ska försöka ge råd och idéer är det nog nödvändigt att du ger oss mer info om dina kost- och livsvanor, och hur din hälsa är i övrigt. Eller står det redan sammanfattat på nåt annat ställe här? Förstår att du har det jobbigt nu och då kanske inte har ork att skriva så mycket, men vi kommer tyvärr nog inte så långt genom att halvgissa oss fram.

Jag har ätit lchf sedan 2006 kunnat sluta med metformin mina värden är bra lite högt blodtryck. Äter D-vitamin omega 3 k2 och magnesium solar inte speciellt mycket promenerar jobbar i trädgården plockar mycket svamp styrketränar.

• Like 6

Höga doser i form av kostillskott av vissa vitaminer (t ex A och E) är inte bra, det har man visat tidigare. Dessa vitaminer är också antioxidanter.

Intag av antioxidanter i form av vanlig mat (t ex blåbär) korrelerar med bättre hälsa, inte sämre.

Det finns tusentals, kanske miljontals ämnen som kan benämnas antioxidanter.

För att reda ut exakt vad de givit mössen måste man läsa hela fulltextartikeln.

• Like 3

Aj då.

Man ska nog inte ha övertro på att någon specifik kost kan åstadkomma underverk. Undvika skräpmat samt äta näringstätt är antagligen en bra idé men det är det ju alltid.

Däremot verkar det lovande att vara i ketos under cellgiftsbehandlingar och strålningsbehandlingar (samt ett par dagar före och efter). Det gör tydligen att cancercellerna blir mer mottagliga, medan de vanliga cellerna blir mer motståndskraftiga. Förhoppningsvis kan du dock helt slippa sådana behandlingar, om cancern hittades tidigt.

• Like 2

Jag har ätit lchf sedan 2006 kunnat sluta med metformin mina värden är bra lite högt blodtryck. Äter D-vitamin omega 3 k2 och magnesium solar inte speciellt mycket promenerar jobbar i trädgården plockar mycket svamp styrketränar.

Funderingar:

- Om möjligt, öka upp intaget av d-vitamin, k2, omega-3 och magnesium genom naturlig kost, t ex naturbetat kött och vildfångad fet fisk, ekologisk gouda (Willys), blötlagda nötter o fröer.

- Resistent stärkelse, t ex rå potatis, potatismjöl.

- Gurkmeja (gärna tillsammans m svartpeppar), ingefära, äkta kanel.

- Vanor för bra sömn, t ex träna på f m istället för senare på dagen, kamomillté tidig kväll, vallmofrö, försiktig m kaffé, té, kakao efter lunch, blåfilter på mobil/platta/dator, etc.

- Fortsätta kolla blodsockret trots att du inte längre behöver metmorfin, så att du kan hålla koll på vilken mat som verkligen funkar bra blodsockermässigt. Jag tänker på t ex proteinrika grejer som man kanske inte ska överdriva med.

- Styrketräningen bör fokuseras på muskelvolym tror jag, för muskelmassan underlättar hanteringen av blodsocker då den utgör en depå. För volym är det väl typ 8-10 reps/set som gäller tror jag. (Vikten anpassas så att man precis orkar det, men det där kan du redan.)

- Om magen inte funkar perfekt så är det läge att försöka komma rätt med det. T ex probiotika och/eller utesluta sånt man kanske tål sämre.

- Milda tillagningsmetoder, t ex koka/ånga istället för att steka.

- Försök minska ner på kemikalier mot huden, t ex behöver man inte duscha varje dag och man behöver inte tvåla in hela kroppen, och man kan använda mildare grejer, och mindre/inga parfymer.

- Vissa säger ju att cancer är svamp, ifall de har rätt kan det ju vara värt att prova deras rön (i den mån de inte är skadliga, tror dock inte jag sett några rön som verkat skadliga hittills).

- Prioritera rätt för minimal stress, det man kan göra en annan dag/vecka månad... osv. Och så ökar du möjligheten att ta hand om det viktigaste.

- Vad o vem uppskattar du mest? Gört' o träffa dem!

• Like 4

Docent Göran says:

Utan att nu ‘gräva ned mig’ i detta låter det i mina öron absurt att antioxidanter skulle gynna cancer; allt talar för att det är precis tvärtom. Sådana här ‘larmrapporter’ om hur farligt det är med vitaminer luktar ”BigPharma”- korruption av vår sjukvård lång väg.

Att t.ex. C-vitamin, som är en väldigt kraftig antioxidant, i stora doser kunde användas intravenöst för att just bekämpa cancer även i dess slutstadier visade redan nobelpristagaren Linus Pauling. Själv mår jag idag alldeles förträffligt med mina stora doser av naturligt E-vitamin (1600 IU per dag) och 6 gram C-virtamin plus magnesium och D-vitamin. Dessa antioxidanter och vitaminer verkar hålla inflammationsnivåerna i min kropp i schack eller med andra ord befinner sig immunförsvaret på topp och det verkar vara detta som hälsa handlar om. Mina tidigare vidriga förkylningar varje år är idag bara obehagliga minnen.

Även om det skulle vara väldigt svårt i praktiken skulle jag själv försöka komma åt intravenös behandling med C-vitamin om jag drabbades av cancer trots att detta enligt läkemedelsindustrin är det mest horribla exemplet på kvacksalveri. Här finns inte en krona att tjäna för läkemedelsbolagen vilket kanske kan förklara deras inställning till sådana alternativbehandlingar.

Samtidigt är det också klart visat att deras egna extremt dyrbara cellgiftsbehandlingar har ytterst begränsade effekter på cancer om det finns någon effekt överhuvud taget. Så länge resultaten av läkemedelsbolagens egna kliniska undersökningar, som ligger bakom myndigheternas godkännanden av preparaten inte kan granskas av någon oberoende forskare litar jag inte för ett ögonblick på alla försäkringarna om att läget är lugnt i hönshuset från dessa rävar som vaktar dessa hönshus eller sjukhus kanske man skulle säga.

Vid de sällsynta fall då oberoende forskare efter domstolsförfarande tvingat bolagen att öppna sin låsta skåp och då lyckats komma åt resultaten har jag själv inte hört talas om något fall där man i inte har visat på en systematisk korruption.

Vad jag själv nu har kommit fram till efter sex år som LCHF-are är följande.

Det hela handlar om att stärka immunförsvaret som försvagats av:

Höga insulinnivåer – Kolhydrater

– Kör strikt LCHF

Omega 6

– Undvik alla växtoljor och satsa istället på eko-smör och kokosfett

Stress

– Jobba aktivt på att minska den negativa stressen – det finns många sätt. Att t.ex. hålla någon man tycker om i handen under promenader är en ideal sysselsättning.

Jordbruksgifter som kommer in i kroppen och på vägen förstör tarmfloran och då bland annat ger upphov till just cancer.

– Kör stikt eko-mat så långt det är möjligt

Håller med dig!!

Tyvär är jag inte så bra på engelska.

En google-översättning från engelska Wikipedia:

"... Rigvir är ett läkemedel som innehåller levande, naturligt virus, som har cytolytiska och immunmodulerande effekter. Cytolytisk action - att hitta och förstöra elakartade celler, gäller endast cancercellerna utan att påverka de normala vävnadsceller. Beträffande immunmodule, på grund av dess struktur påverkar Rivgir selektivt celler i känsliga tumörer. Rigvir aktiverar celler i immunsystemet på grund av vad som orsakar specifik immunrespons mot sig själv. Rigvir är inte genetiskt modifierat och inte patogent virus, det är inte i stånd att replikera i människokroppen. Det utfärdas i onkologi för förebyggande av sekundär immunbrist. År 2015 registrerades Rivgir i Georgien [3] och ingår i de lettiska nationella riktlinjer för hudcancer och melanom behandling..."

https://en.wikipedia.org/wiki/RIGVIR

• Like 2