DaniM Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Var på vårdcentralen för att testa mina värden. Min distriktsläkare var mycket positivt inställd till att jag följde LCHF och väldigt nyfiken på vad mina prover skulle visa. Tyvärr ringde hon nyss med tråkiga svar, blodsockret var bra, ämnesomsättningen var bra...men kolesterolet var tyvärr förhöjt. Tror hon var lika besviken som jag... Jag var så förvånad att jag nu inte kan upprepa exakta siffror men hon kommer skicka mig provsvaren hem, så jag antar att jag får dessa imorgon eller nästa vecka. Jag tror att hon betonade att det onda kolesterolet var 7 och att totalvärdet blev 5,5 eller så. Jag tror att det var dumt att jag accepterade den bokade tiden när jag visste att jag hade "fuskat" under sommaren... Jag släppte på tyglarna lite och var inte strikt (jag blev less på att jag efter 6 månader på kosten inte gått ned i vikt, men jag mådde ju bra så egentligen var det dumt). Jag återvände inte till gamla vanor direkt, men jag började äta lite frukt och även lite glass ibland. För att allt ska vara värre, så var jag utomlands en vecka innan besöket, där det var nästintill omöjligt att undvika vissa saker (tänker mest på när man åt ute men även när de serverade hemma, jag tror att det landet baserar hela sin matkultur på mjöl och socker...). Hursomhelst är jag tillbaka på spåret nu igen, men min fråga är hur mycket kan detta snedsteget ha påverkat mitt kolesterol? Kan det påverka det i öht och hur fort kan det gå att få dåliga värden? Jag kom överens med min dr att köra strikt i några månader och höra av mig i jan-feb nästa år för att ta nya prover. Hon tyckte inte att det var alarmerande direkt, men på sikt är det självklart inte bra. Hon hade diskuterat det med sina kollegor och föreslog att jag ska börja med Metformin (jag har PCOS och har testat detta förut men inte gillat det), men först nästa år - kanske. Det är inte statiner mot kolesterol, jag vet, men blodsockret och blodfetterna är kopplade ihop, sa hon och jag vet själv att gynekologerna sätter in Metformin nästan direkt när man upptäcker PCOS. Så vad tycker ni? Har mina snedsteg under sommaren kostat mig dyrt? Eller reagerar jag bara så på kosten? Dr tyckte att LCHF var mycket intressant och kände till kostdoktorns hemsida, hon medgav att det hela låter bra men att det inte var bara frid och fröjd i verkligheten, med hennes patienter...och det visade sig stämma i mitt fall... Men, men...skam den som ger sig... Nya tag... Men jag blir orolig och stressad nu. Jag vill inte sluta med LCHF, jag mår ju bra i övrigt, kroppen funkar mycket bättre, men man ska inte gå med höga värden heller och fortsätta som man gjort förut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Spara med att hetsa upp dej till så har svart på vitt vilka värden du har. Det som läkarna är tillsagda av läkemedelsbolagen att de ska tycka är högt är inte alls alarmerande. Det finns en tråd här på forumet om PCOS och jag har för mej att kosten har gjort stor positiv verkan där 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Det är rätt osannolikt att en stunds annorlunda kost skall förändra blodlipiderna mer än marginellt! Sådant där brukar ta år av dålig mat för att påverka. Ja det finns en koppling mellan blodsocker, lipoproteiner och PCOs.. man brukar nämna PCOs som en speciell kvinnlig variant av metabolt syndrom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bengt Nilsson Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Läs gärna: Hur kolesterolmyten hålls vid liv av Uffe Ravnskov 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 8, 2015 Author Share Posted October 8, 2015 "Sådant där brukar ta år av dålig mat för att påverka" Det är precis det jag är rädd för, att ja kanske hade dessa värden även innan jag började med lchf för 1 år sedan. För mig låter det som att den här kosten inte är bra för min kropp när det gäller blodfetter. Sedan att den är bra för PCOS vet jag, det är mycket därför jag vill fortsätta... Där funkar det exemplariskt och där märker jag skillnad så fort jag tar snedsteg... Men om det är så att det funkar för det ena och inte det andra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Det är inte osannolikt att du fått höjt LDL men om du samtidigt fått höjt HDL och fått sänkta Triglycerider skulla jag ta beskedet med ro. Din PCOS verkar ju också vara bättre! I länken nedan når du en artikel från Läkartidningen...där finns tabeller där du kan jämföra om du verkar vara i någon riskzon på grund av kolesterolet...man tittar då på HDL, ålder, blodtryck och LDL. Visa gärna din läkare. http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2861/LKT0603s131_134.pdf 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 "Sådant där brukar ta år av dålig mat för att påverka" Det är precis det jag är rädd för, att ja kanske hade dessa värden även innan jag började med lchf för 1 år sedan. För mig låter det som att den här kosten inte är bra för min kropp när det gäller blodfetter. Sedan att den är bra för PCOS vet jag, det är mycket därför jag vill fortsätta... Där funkar det exemplariskt och där märker jag skillnad så fort jag tar snedsteg... Men om det är så att det funkar för det ena och inte det andra... Om man säger som så.. det kan mycket väl vara så.. däremot så är det inte automatiskt så! Det är mer troligt att du hade dåliga värden före LCHF.. iomed det jag skrev.. PCOs brukar ha något med metabolt syndrom att göra för de flesta! Såå.. då kommer vi till vad du kan göra.. du kanske nu rent utav har fått en större motivation att inte falla tillbaka i gamla vanor? Du kanske som jag har kajko lipoproteiner men kan förbättra dem lite grand.. medans annat blir bra mycket bättre? Det är de olika riskfaktorerna tillsammans som gör hela riskbilden! Har man reducerat flera av dem.. de man kan mäta iallafall, så har man hur som helst ökat sin överlevnadsförmåga! Och då kan det hampa sig att man lever tills man blir gammal och mår bra under tiden, får barn.. barnbarn och finns till för dem rätt länge! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bitte Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Här kan du se hur mina värden sett ut genom åren. Första värdena från -09 är efter att jag ätit lchf i nio månader. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 "Sådant där brukar ta år av dålig mat för att påverka" Det är precis det jag är rädd för, att ja kanske hade dessa värden även innan jag började med lchf för 1 år sedan. För mig låter det som att den här kosten inte är bra för min kropp när det gäller blodfetter. Sedan att den är bra för PCOS vet jag, det är mycket därför jag vill fortsätta... Där funkar det exemplariskt och där märker jag skillnad så fort jag tar snedsteg... Men om det är så att det funkar för det ena och inte det andra... Jag hade astronomiska kolesterolvärden och har ätit mej frisk med LCHF http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=9&submit.y=20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 8, 2015 Author Share Posted October 8, 2015 Hm, jag måste forska lite och se om det finns något resultat från innan jag började för ett år sedan. Jag tvivlar inte på att man kan sänka kolesterolet med lchf, men jag vet inte vad jag ska göra om det visar sig att det påverkar mitt dåligt Antingen funkar lchf inte på mig eller så gör jag något fel...jag hoppas det är det senare... För på ett år måste man se något resultat, men det enda jag har är högt kolesterol Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Som andra sagt, avvakta med att oroa dig innan du fått alla data. Ett totalvärde på 5.5 är absolut inget att oroa sig för. Bara läkemedelsindustrin som tycker att gränsen för att äta mediciner ska gå vid 5... Totalkolesterol är dessutom ganska ointressant värde om man inte vet det andra dvs HDL, Triglycerider, APO-kvot. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Efter ett drygt år på LCHF hade jag 9,5 i totalt kolesterol men höga HDL och 0,43 i triglycerider, normalt blodsocker och 115/80 i blodtryck. Alla omkring mej var oroade utom jag. Ett år senare var totalt kolesterol nere i 7,5. Jag är 62 år och kvinna. Kanske är det så att det höga kolesterolet i min kropp behövdes för att läka de olika sjukdomar som jag led av och att behovet är mindre idag? Jag vet att kvinnor med högt kolesterol lever längre och får färre hjärtinfarkter. Det finns flera studier som visar detta. Bland annat en av alla Framinghamstudier som Kostdoktorn nyligen har skrivit om. Flera framstående forskare (bland annat Joseph Kraft) har visat att högt insulin i blodet är en mycket säker indikation på risk för framtida hjärtsjukdom medan kolsterolhalt inte förutsäger ett skvatt! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 9, 2015 Author Share Posted October 9, 2015 Jag undrar vad som händer i kroppen med kolesterolet när man tar snedsteg, korta eller långa perioder. Jag förstår att värdena är resultat av många års av dåliga vanor, men påverkas värden om man börjar äta kolhydrater igen? Någon som kan förklara? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 DaniM, det finns ingen anledning att anta att kolesterolvärden sjunker med LCHF kost. Det gör det för vissa men för andra stiger det. För många ligger de still.Det finns ingen sanning i påståendet : lågt kolesterol =Frisk högt kolesterol= Sjuk (det omvända är inte heller sant) Det är mer komplicerat än så, tyvärr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Läs Uffe Ravnskovs book om kolesterolmyterna. Han har också en blogg med en hel del information: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm Jag slutade oroa mej för mina kolesterolvärden (totalkolesterol lite över 7, HDL 1,8, triglycerider 0,73). Speciellt värdet på LDL spelar ingen roll! LDL brukar kallas för det "onda" kolesterolet, men det stämmer inte. LDL och triglycerider är viktiga för vårt immunsystem. Om vi får i oss främmande bakterier/virus/partiklar så är vårt första immunförsvar kolesterolet, som omringar dom främmande partiklarna för att oskadliggöra dem. Därefter kan makrofagerna (en slag vita blodkroppar) äta upp hela kolesterolklumpen. Kolesterol hittas där det finns inflammationer, men det är inte orsaken utan "plåstret". LDL finns dessutom av två olika sorter A) stora, fluffiga partiklar och små, täta partiklar. Att ha partikler av typ B är farligt, men knappast för att partiklarna B gör något, utan för att dom är restpartiklar som uppstår då levern förbränner fruktos. Dessutom räknar man inte antalet LDL-partiklar i ett vanligt kolesterolprov, utan man räknar ut det via en formel. Jag vet inte riktigt hur laboratorie-proven analyseras, men av diverse saker jag har läst har jag förstått att det går till så här: 1) Totalkolesterolet mäts i volym-% 2) Antalet HDL-partiklar räknas i antal/volym(?) 3) Antalet triglycerider räknas i antal/volym(?) 4) LDL räknas ut genom att subtrahera (ta bort) HDL och triglycerider från total kolesterolen Blir det inte då problem med LDL ifall det finns partiklar av olika storlekar? Stora fluffiga partiklar kommer ju att ge mycket större volymen än små täta, fast antalet skulle vara samma. HDL och triglycerider har väl alltid samma storlek. Kolesterolprov är i mina ögon relativt onödiga. Det enda man kan utläsa är om man äter LCHF eller inte. Det är väl lättare att fråga direkt ;-) Praktiskt taget alla undersökningar (t.ex. Framingham) visar att lågt kolesterol är assosierat med högre dödlighet - speciellt för kvinnor och äldre. Zoe Hardcombe har ett bra inlägg om kolesterol http://www.zoeharcombe.com/2015/10/national-cholesterol-month/ 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Jag förstår inte riktigt problemet, du bestämmer ju faktiskt själv hur du vill äta och vilka mediciner du stoppar i dig Eftersom du mår bra på LCHF är väl valet enkelt 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Jag undrar vad som händer i kroppen med kolesterolet när man tar snedsteg, korta eller långa perioder. Jag förstår att värdena är resultat av många års av dåliga vanor, men påverkas värden om man börjar äta kolhydrater igen? Någon som kan förklara? Det händer inte så mycket på kort sikt! Oså.. man mäter altså fastevärden.. beroende på att om du inte är fastande så mäter man delvis föregående måltid. Man vill altså veta hur kroppen funkar mellan måltiderna. Om man säger som så dina lipider påverkas inte utav kolhydrater per se.. snarare utav för mycket, mer än vad din kropp klarar att lagra rätt snabbt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 10, 2015 Share Posted October 10, 2015 Jag har läst att ellsehåeffare kan behöva fasta längre för att få korrekta provsvar så jag brukar inte äta efter lunch dagen före ett prov bara så det blir så rättvisande som möjligt 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 11, 2015 Author Share Posted October 11, 2015 Jag förstår inte riktigt problemet, du bestämmer ju faktiskt själv hur du vill äta och vilka mediciner du stoppar i dig Eftersom du mår bra på LCHF är väl valet enkelt Det finns inga problem, jag ville bara kolla hur andra tänker kring det. När en läkare rekommenderar ngt så är jag van att lyssna på denne eller åtminstone överväga det som sägs. Om man inte kan lita på sin läkare, vem ska man lita på? Det skrämmer mig lite faktiskt. Jag måste tillägga att min läkare inte var helt negativ till lchf, snarare ledsen att det inte verkade funka riktigt som det ska för mig. Hon uppmuntrade mig att fortsätta ett tag till, vara strikt och inte ta snedsteg, men att vi följer hur kroppen reagerar. Jag tänkte lite på det hela tidigare idag. Om de relativt höga värden inte är så alarmerande som både ni och min läkare säger, då måste väl mitt mående väga mer. Så på ena sidan har vi att jag mår bra och har lite höga kolesterolvärden, medan vi på andra sidan har värden som kanske förbättras (inte säkert dock att det sker med enbart kost dock) men med magkatarr, sötsug och viktuppgång, för att bara nämna några problem. Om man säger som så dina lipider påverkas inte utav kolhydrater per se.. snarare utav för mycket, mer än vad din kropp klarar att lagra rätt snabbt. Men är det inte det som händer när man börjar äta "vanlig" kost igen med mkt kolhydrater som kroppen inte längre är van vid? Eller har jag inte förstått dig rätt? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 "Men är det inte det som händer när man börjar äta "vanlig" kost igen med mkt kolhydrater som kroppen inte längre är van vid? Eller har jag inte förstått dig rätt? " Det beror i stor utsträckning vem du är.. hur väl du dränerar dina muskulära glykogendepåer med jämna mellanrum och annan medicinsk status. Vanlig kost kan var lite vad som helst.. ingen är tvungen att äta socker tex. Störst problem har de som sällan eller alldrig gör av med något muskelglykogen/har små muskler. Är kroppen inte van sedan länge så får man så klart en topp, men den är övergående. Det krävs som regel år av för mycket glukos och för lite lagringsplats innan det påverkar vad gäller just den biten.. man kan ju ha andra problem oxå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 14, 2015 Author Share Posted October 14, 2015 Nu har jag fått provsvar. Triglycerider 2.1 (ref intervall 4.0 - 2.6) Kolesterol 7.7 (ref 3.3 - 6.9) HDL 1.1 (ref 1.0 - 2.7) LDL 5.3 (ref 1.4 - 4.7) LDL/HDL-kvot 4.8 (ref 0.4 - 6.6) Okej, allt är på gränsen eller i den övre kanten, både triglycerider och LDL lite över gränsen, men annars inte så farligt för en kraftigt överviktig person (110 kg och 165 cm). Eller vad tycker ni? Jag ska också be att de skickar mina tidigare provsvar från innan jag startade med lchf, mest för att jag är nyfiken på hur min kropp reagerar på lchf (eller, ja, mer än att jag mår bra på det), men jag har för mig att jag minns att det sades att jag låg på gränsen även då, vilket jag tänkte inte var så konstigt mtp min mångåriga övervikt och brist på motion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 7,7/1,1=7,0 Det bör hamna på 6 eller lägre! Det är framförallt HDL som är lågt.. samma som mitt.. hopplöst att få upp. Triglyceriderna ligger oxå lite högt.. bra om de ligger på 1,7 eller lägre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Du skrev att du "fuskade" innan testet. Det finns nog risk att det påverkar en del. För det jag tycker man ser hos nästan alla som äter LCHF någorlunda rätt är att Triglyceriderna ligger betydligt lägre typ 1 eller lägre... Så jag skulle ta testa om när du ätit "korrekt" i några månader och se vad värdena blir då. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Jag som har lika usla värden som dig.. brukar säga till de som är lika illa ann som jag.. att vi lever till 93 år i stället för till 94 år! Tar man statiner så kan man leva till 93 år och fyra dagar.. jag tror jag skippar statinerna! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 14, 2015 Author Share Posted October 14, 2015 Du skrev att du "fuskade" innan testet. Det finns nog risk att det påverkar en del. För det jag tycker man ser hos nästan alla som äter LCHF någorlunda rätt är att Triglyceriderna ligger betydligt lägre typ 1 eller lägre... Så jag skulle ta testa om när du ätit "korrekt" i några månader och se vad värdena blir då. Precis så jag tänkte, och läkaren tyckte också det var en bra idé. Räcker 3-4 mån att vänta? Eller ska jag vänta längre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Bra fråga Min gissning är att efter någon månad ska det synas på TG-värdet och sannolikt också att HDL värdet rör sig en bit uppåt...LDL är lurigare. Och om du kan få din vikt att röra sig nedåt så är det också något väldigt positivt för hälsan. Var inte rädd för att använda intermittent fasta...det kommer en massa bra videos på medlemssidorna med Dr Fung om detta....om man inte har lust att bli medlem kan man gå till Fungs egen sajt med samma information (och mer) men kanske lite rörigare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 15, 2015 Author Share Posted October 15, 2015 Hmm, vikten är svår. Det var därför jag började, men inte varför jag vill fortsätta först och främst (hmmm, vart har jag hör det förut? ). Jag har ett problem att vad än jag gör så går jag ner i vikt 5-6 kg och sedan stannar det där. Men jag går i alla fall inte upp... så det är alltid nå't. Det är lite jobbigt det här, jag hade precis blivit av med fettskräcken, nu kryper den sig upp igen. Jag vet inte riktigt vad jag ska äta för att undvika maten med det "dåliga" fettet. Ägg, smör, grädde, ibland bacon... behöver jag utesluta allt...eller kanske minska och se om jag blir hungrig? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Dåligt fett är vegetabiliska oljor utom högkvalitativ olivolja och till nöds lite rapsolja. Dåligt fett är industritillverkade margariner och det fyrkantiga kokosfettpaketet. Det du räknar upp är bra fetter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 15, 2015 Share Posted October 15, 2015 Hmm, vikten är svår. Det var därför jag började, men inte varför jag vill fortsätta först och främst (hmmm, vart har jag hör det förut? ). Jag har ett problem att vad än jag gör så går jag ner i vikt 5-6 kg och sedan stannar det där. Men jag går i alla fall inte upp... så det är alltid nå't. Det är lite jobbigt det här, jag hade precis blivit av med fettskräcken, nu kryper den sig upp igen. Jag vet inte riktigt vad jag ska äta för att undvika maten med det "dåliga" fettet. Ägg, smör, grädde, ibland bacon... behöver jag utesluta allt...eller kanske minska och se om jag blir hungrig? Samma som jag då.. så du är inte ensam.. om det kan vara någon tröst? Jag är oxå glad för att jag inte fortsätter att gå upp något kilo per år.. så något har jag/du gjort rätt.. det finns alltid mer att göra.. men jag väntar tills jag är pensionär om fem år! Som det ser ut nu så finns det ingen tid för motion, träning, kontemplation, yoga, what ever! Inte nog med att man börjar bli till åren själv, utan man har två skröpliga föräldrar oxå.. som man har att hantera och ge goda råd om livsstil och annat, det är bara synd att man saknar tid att följa alla de råd man delar ut själv! Min mor slutade med statinerna.. och tvärvägrar att mäta sitt kolesterol.. hon vill inte veta längre.. dör man så dör man säger hon! Hon är 80 och bor på äldreboende.. det bästa beslut hon någonsin tagit säger hon.. är som att bo på pensionat! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted October 16, 2015 Author Share Posted October 16, 2015 Dåligt fett är vegetabiliska oljor utom högkvalitativ olivolja och till nöds lite rapsolja. Dåligt fett är industritillverkade margariner och det fyrkantiga kokosfettpaketet. Det du räknar upp är bra fetter. Jag använder inte dåliga fetter då... förutom att jag inte riktigt kan köpa den riktigt kvalitativa olivoljan, men jag köper inte den billigaste heller... Rapsoljan köper jag kallpressad och kokosfett i silverpaketet finns inte i min värld, att det säljs i överhuvudtaget är ofattbart... Jag är inte tveksam om man ska äta ur den "goda gruppen" utan hur stor mängd man får äta utan att det blir för mycket. Men när jag läser runt så verkar det inte påverka kolesterolhalten i blodet mer än direkt efter en måltid. Dessutom sägs socker och snabba kolhydrater ha mer påverkan på kolesterolet i blodet än själva fettet man äter. Vilket tar mig tillbaka till min originalfråga, alltså är det fullt möjligt att jag med överdriven konsumtion av kolhydrater (och då menar jag vitt bröd och socker då och då...ok, rel ofta under sommaren ) har ökat mina kolesterolvärden. Det är i alla fall det jag hoppas på. Kanske lurar jag mig själv, vad vet jag, men det måste man också göra ibland för att man ska komma någonstans. Så det som gäller framöver är att vara strikt (helst under 20 g kh men i alla fall däromkring) samt motion. Sen får vi se till våren. Zepp, jag tycker att du har en väldigt klok mor. Skillnaden är att hon är 80 år, vi som är i medelåldern och dessutom har någon sjukdom, kanske flera riskfaktorer och hoppas leva många år framöver, det är där man blir lite fundersam. Jag hoppas din mor lever många år, njuter av de åren och unnar sig allt hon kan, men faktum är att man inte säger lika lätt "dör man så dör man" när man är i 40 års åldern som när man är 80, även om man hoppas leva länge även då, det är inte det. Ja, jag hoppas du förstår vad jag vill säga. Åter igen, jag tycker att det är lite läskigt att man inte riktigt kan lita på vetenskapen då politiken på sätt och vis blandat i sig och gett folket fel uppgifter (jag tänker på det som hände på 80-talet). För mig var vetenskapen det enda man kunde lita på, man ifrågasatte inte det. Självklart kan man alltid ifrågasätta, men här handlar det att det ena drar det andra och till slut känner man sig tveksam till allt. Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag jobbar själv inom vården och ser hur svårt det är för läkarna att acceptera när jag säger att jag äter lchf... jag tror att jag måste börja betona att jag inte äter friterad mat, jag tror det är mycket det man tänker på när man pratar om, att vi frossar i all fett, nyttigt som onyttigt. Den enda som tyckte att det var någorlunda okej att jag åt så var en läkare från Grekland, men då bara efter att jag förklarat vad jag äter egentligen. Även då frågade han vilken olivolja jag använde, vart jag köpte den, och när jag sa att det var det jag kan hitta i affären så gjorde han en grimas. För honom var det inte olivolja om det inte kom från ngn privatodling i Grekland alt en mycket dyr variant som man hittar någonstans i ngn specialiserad affär . Det jag försöker säga är att det inte är så konstigt att sjukvården har svårt att släppa de gamla inställningarna, det här är en riktig revolution som jag tror kommer förändra mycket inom både medicin och livsstil. Förhoppningsvis ändrar det också vår hälsa, för låt mig inte börja med sjukdomar som helt plötsligt utbrett sig de senaste årtionden... Men det är ett annat ämne... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 16, 2015 Share Posted October 16, 2015 Från det ena till det andra.. den Grekiska läkaren har antagligen rätt.. de vet vad som är en riktig olivolja.. de ser det och känner det på smaken.. medans vi nordbor går på vad som står på etiketten.. och priset! Kostar det mindre än 150 kr litern är det garanterat ingen riktig Jungfruelig olivolja! Samma gäller antagligen Spanjorer och Salami.. tveksamt om de skulle erkänna att det vi säljer i våra butiker är Salami? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 24, 2015 Share Posted October 24, 2015 Ta ett glas vin... http://www.lifezone.se/lchf-teori/vin-ar-bra-for-halsan-punkt/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dazzle Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Det finns inga problem, jag ville bara kolla hur andra tänker kring det. När en läkare rekommenderar ngt så är jag van att lyssna på denne eller åtminstone överväga det som sägs. Om man inte kan lita på sin läkare, vem ska man lita på? Det skrämmer mig lite faktiskt. Jag måste tillägga att min läkare inte var helt negativ till lchf, snarare ledsen att det inte verkade funka riktigt som det ska för mig. Hon uppmuntrade mig att fortsätta ett tag till, vara strikt och inte ta snedsteg, men att vi följer hur kroppen reagerar. Jag tror att ett problem för lchf är det höga antal (av vad jag uppfattar i olika forum ovh fbgrupper) personer som säger att de äter lchf (och inte berättar att de varit av och på en längre tid, eller avvikit ett tag från kosten). Jag hade högt kolesterol förr, nu har jag bra (ska kolla vilket värde sköterskan sa så sent som på tester i fredags). Berättade du för din läkare när hon blev besviken exakt hur länge du ätit kosten utan avbrott? Jag tycker hon lät hur bra som helst. Hon rekommenderade ju dig att äta lchf tills nästa gång ni tar prover, så jag undrar nu om du är igång med detta? Kanske skriver du det mot slutet av tråden så jag kanske får svar på det strax, blev bara så berörd av din fråga om man skulle lyssna på läkaren och vill skicka med följande: Jag tycker man ska lyssna på rätt läkare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dazzle Posted November 16, 2015 Share Posted November 16, 2015 Hur går det för dig DaniM? Du borde vara igång nu? Jag kom igång jättefint och mår jättebra efter äggfasta. Jag har oxå mycket att gå ner (136/176, det är knappt man fattar att det första är vikten...). Jag fokuserar dessutom nu på bara fem kilo i taget. Fokuserar på att det är den summan jag vill se på vågen och sen när jag når dit sträcker jag på mig och tänker fem kilo till och fokuserar på den summan! Det hjälper mig att inte se hela. Jag har tänkt att köra en omgång äggfasta varje månad länge jag orkar. Det var en bra artikel i allt om lchf augusti om det, och finns en bra grupp på fb med info och pepp. Håller tummarna för dig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaniM Posted November 25, 2015 Author Share Posted November 25, 2015 Tack Dazzle! Nja, det går så där, tyvärr, just nu. Jag har inte mått så bra den senaste tiden, magen har spökat, sömnen har inte varit det bästa heller... Inget oroande, jag brukar ha mina perioder då jag mår mindre bra. Jag håller mig till programmet, kör inte super-strikt men avviker inte så mycket heller. Jag har tidigare försökt köra både jättestrikt och lite mer liberalt, och vad än jag gör så går jag inte ned i vikt utan står på exakt samma hela tiden (inte några resultat på måttbandet heller). Det enda som är säkert är att så fort jag börjar äta som jag gjorde förut (fettsnålt, typ tallriksmodellen) så börjar jag gå upp i vikt. Jag måste erkänna att jag är rejält besviken att det inte verkar funka för mig att gå ner i vikt på det här sättet, samtidigt är den här kosten mirakel för mina hormoner och PCOS, så jag tänker inte ens tanken att sluta med det. Jag tror jag skulle behöva sluta med mejeri också så kanske, KANSKE skulle vikten börja röra sig åt rätt håll...tveksamt dock, jag har redan dragit ner på allt känns det som. Samtidigt tycker jag att jag gjort så många förändringar, men jag vill gärna ha lite grädde i kaffet och lite smetana till maten ibland (som jag dessutom gör själv med kefirgryn) och ost i maten. Och det handlar inte om några stora mängder heller, men antagligen är jag jättekänslig för kh. Jag undviker redan så många saker (och det har blivit naturligt att göra det också), jag kan inte leva på kött och smör (lite överdrivet sagt men jag tror du vet vad jag menar) och jag vill inte heller, för om jag känner mig själv så kommer jag tröttna fort och återgå till mina gamla vanor. Är jag i ketos? Antagligen inte, men allt annat fungerar bra så jag får nöja mig med det. LCHF ska vara enkelt och långsiktigt. Jag tror att mina övriga sjukdomar sätter käppar i hjulen för mig (PCOS, MS och högt bltr + hypotyreos som jag båda medicinerar för) att det ärligt talat inte spelar så stor roll vad jag gör - jag går inte ner i vikt i alla fall. Jag tror också att det finns en hel del som det går "dåligt" för, och med dåligt menar jag att de inte går ner i vikt, men att de inte orkar skriva här. Så visst, jag tar prover till våren och håller mig till programmet, men även om det visar sig att mina värden inte har förbättrats och inte heller försämrats markant, så tror jag jag kommer säga till läkaren att jag sätter allt det där andra positiva framför dåliga blodfetter... det handlar ju trots allt om lite förhöjda värden. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts