Tommy Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Hej jag undrar om någon kan svara på att om man skulle spela fotboll på elitnivå träffat några som säger att det skulle aldrig gå.Lchf kosten gör att man inte klarar hög intensiv träning och därmed utveckling. Sverige snittar 30-40min i hi och topp EU 60 min. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Klart man kan.. grejen är att elitidrottsmän och kvinnor sällan behöver ligga på bantningsnivåer av kolisar! Man får för det första skillja på induktionsfasen och sen på huruvida man lider av metabolt syndrom! "Nye spillere er ofte en god målestokk for diettens effekt. Nykommerne Ulf Riis, Erik Midtgarden og André Hansen veide, ifølge Odd-treneren, for mye da de kom til klubben. Men på kort tid har mer fett og mindre karbohydrater, sammen med trening, gitt alle riktig vekt og fettprosent. - Vi tok tak direkte, og de har nå nesten blitt for bra. Mer fett i kostholdet gjør også at spillerne holder lenger på energien, noe som igjen gir bedre kvalitet på hver trening og resultater i kampene. At vi slapp inn færrest mål av samtlige det siste kvarteret i fjor, er ikke tilfeldig. Spillerne holder lenger, Dessuten restituerer de seg raskere, mener Fagermo. - Jeg har aldri hatt en så veltrent stall, legger han til. - Før skulle de som hadde for mye fett ta en ekstra joggetur. Vi er mer bevisste på kosthold. Spillerne trener mer enn nok som de allerede gjør. Det dreier seg om å optimalisere hormonbalansen i kroppen, og å holde blodsukkeret stabilt, forteller Kenn Hallstensen." http://www.ta.no/odd-grenland/fettprosent-i-verdensklasse/r/1-111-5477228 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Mästare i fotboll på lågkolhydratkost http://www.kostdoktorn.se/mastare-fotboll-pa-lagkolhydratkost Basketlaget Los Angeles Lakers äter lågkolhydratkost!http://www.kostdoktorn.se/basketlaget-los-angeles-lakers-ater-lagkolhydratkost 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted October 8, 2015 Share Posted October 8, 2015 Det är klart att man kan men det är inte säkert att alla kan göra det med strålande resultat Snabba rusher (vilket fotboll består av) kräver att musklerna har direkt tillgång till bränsle Är man kolhydratdriven utgörs detta av glykogen vilket finns lagrat inuti muskeln Beroende på hur väl omställd till Lchf-kosten kan man ha olika nivåer av glykogen Är man dåligt omställd har man knappt nåt glykogen och som bra omställd Lchf:are omkring 75% av fulla nivåer För den här typen av elitidrott krävs alltså att man är duktigt insatt i kosten och har en väl förberedd kropp som klarar av en lägre glykogennivå och samtidigt är van att drivas på ketoner fria fettsyror och mjölksyra Skulle frågan däremot vara om man som ultramarthon-löpare skulle klara sig bra på Lxhfkost blir svaret däremot ett rungande ja Där är det en enorm fördel att vara fettdriven och ha direktlkoppling till sina fettreserver för energiåtgången 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tirill77 Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Klart man kan.. grejen är att elitidrottsmän och kvinnor sällan behöver ligga på bantningsnivåer av kolisar! Man får för det första skillja på induktionsfasen och sen på huruvida man lider av metabolt syndrom! "Nye spillere er ofte en god målestokk for diettens effekt. Nykommerne Ulf Riis, Erik Midtgarden og André Hansen veide, ifølge Odd-treneren, for mye da de kom til klubben. Men på kort tid har mer fett og mindre karbohydrater, sammen med trening, gitt alle riktig vekt og fettprosent. - Vi tok tak direkte, og de har nå nesten blitt for bra. Mer fett i kostholdet gjør også at spillerne holder lenger på energien, noe som igjen gir bedre kvalitet på hver trening og resultater i kampene. At vi slapp inn færrest mål av samtlige det siste kvarteret i fjor, er ikke tilfeldig. Spillerne holder lenger, Dessuten restituerer de seg raskere, mener Fagermo. - Jeg har aldri hatt en så veltrent stall, legger han til. - Før skulle de som hadde for mye fett ta en ekstra joggetur. Vi er mer bevisste på kosthold. Spillerne trener mer enn nok som de allerede gjør. Det dreier seg om å optimalisere hormonbalansen i kroppen, og å holde blodsukkeret stabilt, forteller Kenn Hallstensen." http://www.ta.no/odd-grenland/fettprosent-i-verdensklasse/r/1-111-5477228 Jeg vet om flere fotballklubber i Norge som har fokus på dette. Jeg vet også om en del utøvere i Moss fotballklubb som gjør dette.. Lchf altså, med utmerket resultat. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Om man med LCHF avser en rent ketogen kost så undrar jag verkligen om det är optimalt för högintensiv sportprestation på elitnivå. Men en kolhydratsnål kost funkar garanterat och är sannolikt mycket hälsosammare än de enorma mängder socker och kolhydrater som de flesta idrottsutövare verkar trycka i sig och då pratar vi inte bara om elitnivå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Om man med LCHF avser en rent ketogen kost så undrar jag verkligen om det är optimalt för högintensiv sportprestation på elitnivå. Men en kolhydratsnål kost funkar garanterat och är sannolikt mycket hälsosammare än de enorma mängder socker och kolhydrater som de flesta idrottsutövare verkar trycka i sig och då pratar vi inte bara om elitnivå Beror ju på vad man menar med LCHF! Fotboll är oxå en uthållighetssport! Grejen är väl snarare att friska elitidrottare lurats att tro att de måste bulka näringslös pasta i parti och minut? Oså.. för att tala om elit.. train low, race high är ett utmärkt koncept.. så länge de undviker näringslös pasta! Nu vet jag inte hur mycket forbollsspelare drar.. men skidåkare kan dra upp till 5000 Kcal om dagen.. 10E% blir då cirka 125 gram kolisar om dagen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Mmm...jag tog mig runt Lidingöloppet för några veckor sedan...det är sockerfest utan dess like...antagligen mer eller mindre helt i onödan och det känns inte som en trend i avtagande utan snarast tvärtom. Skulle inte förvåna mig om vi framöver kommer få en allt större grupp välträndae människor med typ2 diabetes.... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Mmm...jag tog mig runt Lidingöloppet för några veckor sedan...det är sockerfest utan dess like...antagligen mer eller mindre helt i onödan och det känns inte som en trend i avtagande utan snarast tvärtom. Skulle inte förvåna mig om vi framöver kommer få en allt större grupp välträndae människor med typ2 diabetes.... Hela vårt samhälle är en sockerfest.. och det får sina konsekvenser överlag! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 1, 2015 Share Posted November 1, 2015 New Zealand Wins Rugby World Cup – Without Much Sugar http://www.dietdoctor.com/new-zealand-wins-rugby-world-cup-without-much-sugar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts