StefanLarsson

Saltet - hur ligger det till?

Recommended Posts

För ett tag sedan insåg jag (det var ngt jag läste) att min LCHF-kost i princip är fri från halvfabrikat (särskilt i strikta perioder), vilket ju blir fallet för många LCHF:are. Men med detta följer ett minskat intag av salt, där debatten verkar rasa kring hälsoeffekterna. Jag har sedan tidigare "passivt" matats med tron att salt nästintill borde undvikas helt, eller att man iaf inte borde salta extra på sin (halvfabrikat-?) mat, men den senaste läsningen på nätet gav mig intrycket att (i termer av bordssalt) livsmedelsverket (?) rekommenderar 6 gr/dag eller mindre, men vissa studier tyder på att dagens genomsnittliga intag i Sverige på ca 10-12 gr (särskilt en relativt ny och stor studie på över 100 000 personer i 18 länder) inte är så farligt, och att Livsmedelsverkets gräns kan vara för låg.

 

Vad jag uppfattat, så är det primärt en fråga om natriumet - vilket gör att mängderna ovan kan bli lite högre om man kör med "natriumsnålt" salt.

 

Vad har ni andra funnit på detta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av egen erfarenhet så är det bara när jag vet att jag fått i mig lite salt som jag kan känna mig lite yr(svag). Men när jag saltar maten som jag vill och äter det som är bra för mig så mår jag prima.

Hade inga känningar av salt brist när jag åt skräpmat och liknande. Men då hade jag andra problem :P

Så det är lite märkligt när man läser olika rekommendationer om det ena och det andra. De är oftast inte anpassade för oss som äter LCHF. Så man får nog tänka till och använda sunt förnuft, och gärna läsa på lite om man har några problem eller funderingar om rekommendationer av olika slag. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behöver mer salt ju striktare jag äter. Nu på fakir så tar jag minst 1 tsk om dagen annars så märker jag det direkt på orken och att blodtrycket blir för lågt. Jag äter himalaya salt som jag tycker är mycket godare att ta som det är, eftersom det har en mild smak jämfört med äckligt salt med tillsatt jod, då äter jag heller jodtillskott  :P

 

Vilka salter har mer/mindre natrium?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är natriumet du är ute efter för att reglera blodtrycket!

 

Sk, mineralsalter har lägre andel natriumklorid, mer av magnesium och kalium.. lite olika för olika paket, läs innehållsförteckningen.

 

Eftersom Jason Fung är en av våra profeter inom vår lilla sekt så länkar jag till honom!

 

Som vanligt är en av hans kommentarer.. "It make no sens!"

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ralf Sundberg: Skyll inte på saltet

http://www.forumfrisk.se/kost/index.asp?g=2&r=75

 

"Njurarna reglerar extracellulärvätskans salthalt via hormoner, som utsöndras från hypofysen, där det strax ovanom finns receptorer som monitorerar blodets salthalt. I regleringen ingår även renin-angiotensinsystemet. Äter vi mindre salt leder det till minskad utsöndring. Och äter vi rikligt med salt mat - som man gjorde förr (saltad sill, rimmat fläsk var huvudfödan) - utsöndrar vi helt enkelt mer. Har man lärt sig grundvetenskaperna cellbiologi, fysiologi och medicinsk kemi är detta självklarheter. Är maten sen på tok för salt gillar vi den inte."

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick lära mig, när de någon av de stora barnen var spädbarn, att det bara skulle ta tre dagar att vänja sig med en mindre saltmängd. Sagt och gjort, slutade salta grönsaker, potatis, ris och pasta, för att kunna ge mini samma som oss. Det var på den tiden vi åt sådant pasta, ris och potatis... Det stämde! Efter tre dygn, upplevde både jag och sambon att maten var lagom salt, efter att dagarna innan ha upplevt den som osalt och smaklös. Troligen var också vår saltkonsumtion innan dess onödigt hög och minskningen av salt, om inte nödvändig, så ofarlig.

 

När jag var gravid med min yngsta, hade jag sådant illamående, att jag under en period fick dropp dagligen i hemmet. (Jadå, med en massa socker i...) Innan detta sattes igång, togs en del prover på min näringsstatus. När svaren kom, någon vecka senare, var natrium det enda jag hade uttalad brist på. Jag kunde konstatera, att min kropp redan visste det. Jag hade under den senaste perioden haft ett enormt sug efter salt. Jag kunde knappt behålla någonting alls, men jag sög i mig saltet och kryddorna från chips, slängde själva chipsen, då gick det oftast bra. När jag senare fick ett liknande sug efter mjölk, tolkade jag det som att även det var precis vad jag då behövde, men det fick jag aldrig bekräftat. Det gick dock även det över efter någon vecka.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla era svar!

Om jag får prova att sammanfatta, så upplever alltså flera att främst det låga intaget av salt är negativt - ingen verkar ha upplevt att de mått bättre efter att ha dragit ner på saltet, utan snarare efter att ha ökat dosen. Och kroppen verkar ha sitt eget sätt att reglera "överdoser" på (=inte så farligt), men inte för att reglera underskott (=farligt).

 

Och det vi behöver från saltet är jod och natrium - kanske framför allt natrium? (Är det natriumet i saltet som är bra för "pigghet" och musklerna ( jag tror att det på andra ämnen i denna blogg har pratats om salt mot kramper)?)

Natriumet reglerar blodtrycket, och en minskning av saltet kan minska blodtrycket (men försumbart) men skapar då också andra justeringar i hormonutsöndringar som kan vara negativt (?). Därför är ett relativt "högt" intag (enligt SLV) att föredra framför deras 5gr.

 

Och det salt jag nu äter (mineralsalt), med bara "30% av natriuminnehållet", är med andra ord en dålig idé om jag vill få bukt med trötthet et c..(?).

 

Håller ni med? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror oraffinerat havssalt är värt att prova - om jag fattat rätt innehåller det väldigt många mineraler och spårämnen och dessutom hyfsad mängd jod. Och det sägs ha bra biotillgänglighet. Köpte själv Urtekrams stora påse på ICA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med himalayasalt? Är det bra eller dåligt?

 

Jag har blandat Anna Halléns supersalt som består av 1/3 himalayasalt, 1/3 havssalt (skickade efter något grått atlanthavssalt) och 1/3 trocomare som är något slags örtsalt. Det använder jag till mat. Känner jag att jag behöver extra salt så tar jag seltin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Himalayasalt är i mitt tycke ett gott salt, utöver att det har mysig färg. Nackdelen är väl att det inte är jodberikat. Så om man bara använder det saltet, torde det vara viktigt att hitta sig någon annan jodkälla, som alger eller tillskott.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med himalayasalt? Är det bra eller dåligt?

 

Jag har blandat Anna Halléns supersalt som består av 1/3 himalayasalt, 1/3 havssalt (skickade efter något grått atlanthavssalt) och 1/3 trocomare som är något slags örtsalt. Det använder jag till mat. Känner jag att jag behöver extra salt så tar jag seltin. 

 

Det är främst Natriumklorid och någon liten knappt mätbar del rost!

 

Så länge du köper det från välrenomerade saltmärken så skulle jag inte vara rädd, då är det rent och livsmedelssalt!

 

De promillena andra ämnen lär göra varken till eller från.. avsaknaden utav jod är däremot inte bra!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är främst Natriumklorid och någon liten knappt mätbar del rost!

 

Där satt den, en helt perfekt beskrivning av Himalayasalt. Tyvärr Zepp är din text dock inte lika säljande som den pseudovetenskapliga texten om "cellulära strukturer", "vibrationer" och allt vad det nu är som hänvisas till. Författarna till den texten skrattar hela vägen till banken!

 

Ett problem med jod är att det avgår som gas relativt fort (några år) ur allt salt.  http://fnb.sagepub.com/content/28/4/412.full.pdf

 

Ett tips är att köpa algpulver och salta med en blandning av algpulver och salt. Det smakar som salt om man inte överdriver. Ett annat ännu bättre tips är att äta färska jodkällor som färska alger och fisk från havet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som de andra hintar om, glöm inte joden.

Jag körde en längre period bara havssalt och åt mest bara mat lagad från grunden - dvs inget jod berikat salt.

 

Sen så började jag må sämre och sämre (trött, frusen, nedstämd), googlade symtomen och kom fram till  att de kunde härröra från jodbrist.

Så tog lite extra shottar med jod berikat salt och symtomen försvann på någon dag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Himalayasalt plus jodtabletter med andra ord.. eller tugga Kelp!

 

Grejen är att det är marginell skillnad om natriumkloridinnehållet är 99% eller 97%.. det är ändock mest natriumklorid.. och det är fortfarande essentiellt!

 

Skillnaden är sk mineralsalt.. där andra mineralsalter kan ingå i större utsträckning.. typ magnesiumsalt och kaliumsalt!

 

Bägge dessa sista kan vara bra mineraler att få i sig.. de funkar oxå som elektrolyter och/eller ingår i olika processer i kroppen!

 

Om det är något man kan undvika är sk klumförebyggande medel.. oftast Blodlutsalt!

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kaliumferrocyanid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är rdi för jod tillräckligt? http://matkalkyl.se/naringsamnen53.php.Tittar man i den listan känns det inte så svårt att täcka rdi. Eller är behovet väldigt varierande mellan individer och situationer, t ex långvarig stress (matta binjurar) och sköldkörtelstatus? I vilken form blir biotillgängligheten bra/bäst?

Ps. Rättat, tidigt på morgonen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillsatsen av klumpförebyggande medel bör man absolut undvika.

Det är en kemikalie som kan ge allvarliga problem med hälsan.

 

Jag använder blandat havssalt och Himalayasalt och det viktigaste är att det inte blir brist på salt i kroppen, hellre för mycket salt än för lite.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är endast i kombination med högt intag av snabba kolhydrater som man kunnat se hälsovinster av att minska på saltet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är endast i kombination med högt intag av snabba kolhydrater som man kunnat se hälsovinster av att minska på saltet.

Kan du ge någon källa till ditt påstående här. Det vore bra att ha mer koll när man kommer i saltdiskussioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har salt-shot:at i flera månader nästan varje dag då jag ätit väldigt strikt och dessutom kört vattenfasta två dagar i veckan. På fastedagarna märks det redan vid 12-snåret om jag glömt saltet på morgon. Jag mår allmänt dåligt rakt igenom på nåt konstigt smygande sätt. Efter salt och vatten så mår jag prima igen bara efter nån kvart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salt är jävla spännande! Tar jag ett glas varmt vatten med en tesked bergssalt direkt på morgonen så erfar jag direkt en vakenhet som kan tilliknas den efter två-tre espressos. 

 

Är nu inne på kalium-supplementering då jag inte kan få bukt på kramper och svaga muskler... är fan svagare på gymmet än nånsin! Tråkigt, men jag misstänker att boven i dramat är väldigt specifik, just kalium. Gör därför buljong på potatisskal, och mycket! Får se vad som händer.

 

Vet någon mer om elektrolyt-ratio? Dvs kalcium, magnesium, kalium och sodium? Särskilt de två sistnämnda ska ha en bra balans och förklarar tydligen bra varför man går och säger att folk äter för mycket salt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salt är jävla spännande! Tar jag ett glas varmt vatten med en tesked bergssalt direkt på morgonen så erfar jag direkt en vakenhet som kan tilliknas den efter två-tre espressos. 

 

Är nu inne på kalium-supplementering då jag inte kan få bukt på kramper och svaga muskler... är fan svagare på gymmet än nånsin! Tråkigt, men jag misstänker att boven i dramat är väldigt specifik, just kalium. Gör därför buljong på potatisskal, och mycket! Får se vad som händer.

 

Vet någon mer om elektrolyt-ratio? Dvs kalcium, magnesium, kalium och sodium? Särskilt de två sistnämnda ska ha en bra balans och förklarar tydligen bra varför man går och säger att folk äter för mycket salt.

Jag har läst att våra kroppar fortfarande efter hundratals miljoner år har samma salthalt som världshaven hade när våra förfäder en gång lämnade dem. Då skulle man kunna tänka sig att de optimala förhållandena mellan de olika salterna är de som rådde i världshaven då. Om man nu kan ta reda på det, annars kanske man kan snegla på världshavens nuvarande fördelning.

 

Fast förmodligen är det viktigaste inte att man intar salter enligt dessa förhållanden utan att man inte intar för lite av någon av dem, för överskott kissar man ju ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu