patrix Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 "Läkarna är vår tids präster och piller avlatsbreven" För att förtydliga vill jag inte förringa 1900-talets fantastiska framsteg inom medicinen. Jag skulle inte vilja leva i en tid utan antibiotika, vacciner och titthålskirurgi m.m. Det jag menar med piller är exempelvis kolesterolsänkare, mediciner mot typ2 diabetes, blodtryckssänkare, obeprövade vacciner och mycket av dagens vedertagna cancerterapier. Det sista var väl så nära man kan komma en hädelse i vår tid Det känns som medicinsk vetenskap hamnat i en rejäl svacka de senaste åren. Hoppas botten är nådd snart. Ha en bra dag. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelenaB Posted October 9, 2015 Share Posted October 9, 2015 Det värsta tycker jag nästan är att vetenskapen finns där, det är bara det att den implementeras inte. Vi lever i ett sjukt samhällsklimat, där friska och i sig tämligen enkla lösningar på allvarliga sjukdomstillstånd ter sig snudd på omöjliga för de som är drabbade. Egentligen borde det ju vara hur enkelt som helst för en diabetiker att bara skippa en stor mängd kolhydrater i form av socker och stärkelse och därmed också slippa räkna ut vilken dos insulin. De flesta T2D injicerar insulinet innan måltiden och tvingas därmed att äta den mat som innehåller motsvarande mängd kolhydrater. Varför är det enklare 2015?Pengar, tid och ett kollektivt sockermissbruk är min spekulation. Pengar för att det finns pengar att tjäna på att tillverka medicin förutsatt att det finns köpare. Också för att vi premieras på alla sätt (förutom hälsomässigt) när vi ägnar tillgänglig tid till arbeta för att tjäna pengar.Tid för att vi är så upptagna med att arbeta att för att tjäna pengar att vi inte hinner bry oss tillräckligt om oss själva och våra kära så att vi äter och gör det som är mest hälsosamt för oss. Kollektivt sockermissbruk för att ingen vill droga i sin ensamhet och då kan man inte acceptera att omkringvarande medmänniskor inte vill fika/fredagsmysa med skräpmat.Den som faktiskt bryr sig mer om sin hälsa och visar det genom att lägga pengarna på bra råvaror och tiden på att laga riktig mat från grunden på dessa bra råvaror, passar inte längre in i gänget. Väljer man dessutom bort drogerna kring bordet blir man en riktig paria och tråkmåns. Att vägra att stressa och jobba obetald övertid för att istället ägna tid åt hobbies eller familjeaktiviteter är också ett snabbt sätt att bli omåttligt impopulär... Nu börjar det bli så många som vågar vägra tallriksmodeller och 5 mål om dagen. Tyvärr är det lätt glömma hur tjock isen är på sina ställen när man inte kan åka i kölvattnet av någon isbrytare. Man får ha förstärkt skrov i stäven om man själv ska lyckas bryta upp ett farvatten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts