Jump to content

Hyperglykemi efter träning


ultrajunkie
 Share

Recommended Posts

Hej!

Är 25 årig typ 1-diabetiker som äter LCHF sedan 1 år tillbaka vilket har dramatiskt förbättrat min diabetes(vilken iofs var välreglerad innan). Jag sysslar även med ultralöping vilket innebär mycket löpträning i lugnt tempo och långt. Har kraftigt förbättrat min uttålighet efter att ha bytt kost och träffar aldrig någon vägg längre utan brukar ha kvar god energi fortsatt efter 6-7mils löpning då mina konkurenter brukar börja bli hängiga. Äter ca 50gram kolhydrater per dag kan jag tillägga, mest från grönsaker, har försökt dra ned på mejeriprodukter men kan få lite kolhydrater därifrån när jag äter det.

 

Det jag funderar över är när jag tränar(oavsett pass men tränar de flesta pass runt 70% av maxpuls för att ligga aerobt och stimulera fettförbränning) så ligger jag stabilt i blodsocker under träningen. Efter träningen så går jag ofta upp i blodsocker och måste kompensera med extra insulin. Om jag har kört ett längre pass brukar jag göra en smoothie med kokosmjölk, hallon och något typ av proteinpulver(dock ej mer änn 20gram protein totalt) och sen äta efter 1-2h alternativt äta mat direkt efter träning. Har en insulinpump så kan övervaka exakt mitt insulinbehov noga. Behöver dels lite extra i måltidsdos efter träning samt dra upp min basaldos 30-50% de närmsta timmarna efter träningen. Gissar att detta beror på att min glukoneogenes ökar tillfälligt under träningen(för även om jag är fettadapterad så behövs det samtidigt alltid en viss glukosmängd) som fortsätter någon timme efter träning. Har märkt om jag blandar ned honung i smoothien så behöver jag inte öka min basaldos efter träning vilket jag gissar beror p att jag tillför en mindre mängd kolhydrater så kroppen ej behöver producera dessa själv.

 

Min fråga är dels, tror ni att detta stämmer? och nummer två, vilket är att föredra, att kroppen drar upp glukoneogenesen tillfälligt med lite blodsockersvängning eller tillföra lite kolhydrater tillfälligt efter träning ur ett hälsoperspektiv?

 

Ursäkta långt inlägg men ville lägga till lite bakgrund! :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du verkar ha stenkoll!

 

Jag tror det stämmer, har inga som helst avvikande åsikter!

 

Du har alltid celler som kör anaerobt.. tex alla röda blodkroppar!

 

Troligen oxå de delar i hjärnan och njuren som enbart kan använda glukos?

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet! :)

Vi behöver bli flera här som är intresserade av träning....för alla vet ju att egentligen handlar det inte om vad vi äter utan att vi borde träna mer. ;)

Skämt åtsido ... jag har skrivit ett inlägg  tidigare som berör det här ämnet lite ...du får också gärna bidra med lite grafer. :)

 

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6457-experiment-blodsocker-och-tr%C3%A4ning/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...