Gå till innehåll

Fasta respektive svält?

Recommended Posts

För några år sedan när de populära fastedieterna kom ( 5:2 resp 16:8) så var det ganska uppenbart att det inte var samma sak som svältkost...men nu sen man tittat på Dr Fungs fantastiska föreläsningar så känns det knepigare.

Fung rekommenderar att man gärna tar längre fasteperioder och att man nollar kaloriintaget under dessa.

Så var går gränsen mellan fasta och svält? Finns den?

Förut brukade vi prata om att metabolismen reglerar nedåt om man äter pulverdieter... när inträffar det ?

• Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reduserer man kaloriinntaket nok på sukkerholdig mat, vil kroppen ha vanskeligheter med å komme i ketose, men man får i seg for lite energi.

Kanskje det da kan klassifieres som sult (svält)?

Og hvor tar i såfall kroppen energi fra?  Muskler?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Energi tar kroppen från fettdepåerna.

Joda, men har den ikke vanskeligheter med å bruke fettet som energi før kroppen er i ketose?  

Det jeg mente var at man spiser mindre energi enn det kroppen behøver i form av sukkerholdig mat.

Insulinnivåene vil fremdeles stige under måltidene og forhindre kroppen i å ta ut energi i form av fett. 

Dette vil være spesielt ille hvis man allerede er insulinresistent vil jeg tro.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Du ställer för svåra frågor, hoppas någon annan vet.

Joda, men har den ikke vanskeligheter med å bruke fettet som energi før kroppen er i ketose?  

Det jeg mente var at man spiser mindre energi enn det kroppen behøver i form av sukkerholdig mat.

Insulinnivåene vil fremdeles stige under måltidene og forhindre kroppen i å ta ut energi i form av fett. 

Dette vil være spesielt ille hvis man allerede er insulinresistent vil jeg tro.

Länk till inlägg

Jo, han som fastade 382 dagar åt kosttillskott i form av vitaminer och mineraler.

Jag tror att i princip är fasta och svält principiell samma sak för kroppen. Bara att den som svälter inte har någon uppfattning om när hen ska få nästa måltid, dvs fasta innehåller en komponent av frivillighet. 

• Gilla 7
Länk till inlägg

Du behöver inte dagligdags tillföra kroppen näring.

Och hur länge kan man vara utan? Ett par dagar är inget problem men för mycket och under för lång tid... energi är inte detsamma som näring.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Da skulle man jo tro skotten som fastet i 382 dager burde fått mangel på endel viktige ting. men det fikk han vel ikke?

Man har gjort studier på råttor där man har tagit bort bara EN av alla mikronutrienterna de behöver ur kosten och de utvecklade sjukdomar. Skotten vet jag inget om.

Länk till inlägg

Oj beklager, her er studien:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2495396/

"Prolonged fasting in this patient had no ill-effects."

Han fikk multivitamin, gjær og vitamin C riktignok.

"A temporary period of hypercalcaemia occurred towards the end of the fast. Decreased plasma magnesium concentrations were a consistent feature from the first month onwards. After 100 days of fasting there was a marked and persistent increase in the excretion of urinary cations and inorganic phosphate, which until then had been minimal. These increases may be due to dissolution of excessive soft tissue and skeletal mass."

Method

Patient A.B. aged 27 years, weighed on admission 456 lb (207 kg). During the 382 days of his fast, vitamin supplements were given daily as 'Multivite' (BDH), vitamin C and yeast for the first 10 months and as 'Paladac' (Parke Davis), for the last 3 months. Non-caloric fluids were allowed ad libitum. From Day 93 to Day 162 only, he was given potassium supplements (two effervescent potassium tablets BPC supplying 13 mEq daily) and from Day 345 to Day 355 only he was given sodium supplements (2 5 g sodium chloride daily). No other drug treatment was given. Initially, the patient was treated in hospital but for the greater part of the time he was allowed home, attending regularly as an out-patient for check-up. Twenty-four hour urine collections were made periodically throughout the fast. His mean urinary creatinine excretion was 1541 mg/24 hr, with a ±25% variation, which indicates reasonable collections. No faecal collections were made, but evacuation was in fact infrequent, there being 37-48 days between stools latterly.

Men kör på om du tycker det är säkert.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Men er det egentlig annet å vente på en så ekstrem faste?   Mennesket er ikke ment å være så enormt overvektig som denne karen var, så følgelig ble fasten i lengste laget.  

Kroppen har fettlagre som til stor del er ment å benyttes i nødsfall, dvs. når man i perioder ikke klarer å skaffe mat.

Men den bryter ikke ned muskelmasse for å få næring. Det ville vært idiotisk sånn evolusjonsmessig.

Men alt i alt kom han bra ut av det vil jeg si.

• Gilla 2
Länk till inlägg

För några år sedan när de populära fastedieterna kom ( 5:2 resp 16:8) så var det ganska uppenbart att det inte var samma sak som svältkost...men nu sen man tittat på Dr Fungs fantastiska föreläsningar så känns det knepigare.

Fung rekommenderar att man gärna tar längre fasteperioder och att man nollar kaloriintaget under dessa.

Så var går gränsen mellan fasta och svält? Finns den?

Förut brukade vi prata om att metabolismen reglerar nedåt om man äter pulverdieter... när inträffar det ?

Med svält menas avsaknad av energi och annan näring.. eller för lite utav det!

Med fasta så är avsaknaden tillfällig oftast i korta perioder och/eller intermitent.. det är meningen att du skall äta igen åtminstone näringen.

Dvs fasta säger egentligen att det är längre tid mellan intagen av din mat.. timmar eller dagar.. eller hoppa över vissa måltider/dagar.

Man skall inte blanda ihop fasta med bantning!

Många religigioner har fasta.. och det är ingen slump att den brukar infalla den tid på året då det normalt sett är ont om mat.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Som mest fastade jag 27 dagar i sträck för 10-talet år sen. Då drack jag buljong för näringen (och för att jag frös) och mådde förträffligt. Så får man bara näring tror jag begränsningen snarare ligger i att tarmen får mindre att jobba med och kan minska näringsupptaget än att musklerna skulle brytas ned.

• Gilla 4
Länk till inlägg

lyssna på de senaste podavsnittet på "livin la vida low carb show" med jimmy moore som intervjuar Fung bla om denna fråga (avsnittet handlar om längre fasta). Han menar att kroppen först börjar svälta/bränna muskler när fettreserven är helt slut = inget fett kvar på kroppen. Men fattar som att han rekommenderar att man fyller på med lite protein i form av benbuljong samt salt och mkt vatten varje dag. 

http://www.thelivinlowcarbshow.com/shownotes/

• Gilla 2
Länk till inlägg

Nyckeln till hälsosamt fastande tror jag är att man är fettdriven. Det uppnår man enklast med LCHF och motion på tom mage. Om man däremot äter/dricker kolydratrik föda jackas inulinnivån upp och fettförbränningen stängs av. Om kalorintaget samtidigt är lågt så bryter kroppen ner muskler och sänker ämnesomsättningen, d.v.s svält.

• Gilla 7
Länk till inlägg

För att spinna vidare på tråden så tror jag fasta är bra oavsett kost.. tänker inte utveckla det vidare utan mer hänvisa till "Paleolitikum"!

Dvs vi har mekanismer för att överleva svältperioder.. de behöver övas.. och utan särskildt utvecklande utav olika biokemiska förklaringsmodeller så hänvisar jag till att det knappast är en överlevnadsstrategi att överleva ständigt lagrande.. troligen är våra gener inte anpassade för det ändamålet?

Lika lite som vi genetiskt är anpassade för ett stillasittande liv!

Oså igen för att förtydliga skillnaden mellan fasta och bantning.. de kan vara samma sak.. men man bör inte likställa de in absurdum!

Dvs ponera att man oavsett kostmodell ligger på energiöverskott.. dvs 2-6 måltider per dag.. LCHF eller SAD.. mittimellan eller var som helst vad gäller maconutieneter.. så applicerar vi "Paleolitikum", dvs tillgången på föda varierar, då är tanken (tror jag?) att vi skall lagra när energi och näring finns i överflöd, för att kunna överleva de perioder då tillgången är sämre!

Nu börjar vi närma oss filosofi!

Dvs över längre perioder.. månader/år/livslängd så skall intag av macronutrienter och övrig näring balanseras?

I dag är det knappast något problem med energisubstrat och macronutrieneter.. utan med tanke på dagens undermåliga billiga och rätt näringslösa mat så handlar det mer om "övrig näring"!

Såå.. man kan börja i rätt ända så att säga.. först o främst äta så näringsrikt som möjligt.. vad det nu är!

Sen så behöver man röra på sig oxå.. speciellt de som inmundigar hög andel energi, osen så är det inget fel om man uppgraderar förmågan att kunna leva utav lagren!

Fördelen med LCHF är att man har större chans att leva utav fettlagren.. inte är lika beroende utav ständig tillförsel av glukos.

Iomed att en av våra genetiska tillkortakommanden som art är att vi har dålig förmåga att lagra glukos.. för att inte tala om vår urusla förmåga att omvandla glukos till fett!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tror också att fasta är bra för oss!

Men har alla helt plötsligt glömt bort diskussionerna vi haft om svältkost? Den lägre metabolismen som lär uppstå då? Att mödrar som fått i sig för lite näring sedan föder barn som lättare får fetma och diabetes (gäller t o m barnbarnen).

Att man överlever ett år på fasta/svält är ju inte detsamma som att det varit nyttigt att göra det. Vart går gränsen?

Intressant teori i en del inlägg ovan att skillnaden mellan lång fasta och svält  är att man tillför mikronutrienter under den långa fasteperioden.

Kan det vara så att pulverdieter har varit rätt hela tiden?  (kanske med reservation för att energin som dessa tillför borde vara i form av fett istället för socker?)

Länk till inlägg

Jag tror gränsen går där kroppen sänker ämnesomsättningen märkbart!

Nu är väl främsta kritiken mot pulverdieter att det är en quick fix när maten/livsstilen i övrigt är dålig?

Odå spelar det som regel marginell roll förutom för ekonomin?

Eller för att parafrasera en annan person som jag nu inte kommer ihåg vad han heter.. vad det Malthrona?

"One cant outrun a bad diet"!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vid 16:8 har man ingen kalorirestriktion i ätfönstret samt följer naturliga hunger- och mättnadssignaler. Tänker att det då är svårt att komma i svält, särskilt man ser till att äta sammansatt.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vid 16:8 har man ingen kalorirestriktion i ätfönstret samt följer naturliga hunger- och mättnadssignaler. Tänker att det då är svårt att komma i svält, särskilt man ser till att äta sammansatt.

För mig är 16:8 Ingen fasta bara ett sett att äta sitt dagliga behov, det är ingen fasta!

• Gilla 5
Länk till inlägg

Har fastat 3 ggr det senaste året, med 3-4 månaders mellanrum.

Första fastan på enbart rent vatten. 9 dagar
Andra fastan på rent vatten och lite himalayasalt per dag. 11 dagar
Tredje fastan på rent vatten och lite himalayasalt per dag. 7 dagar

Har inte haft några problem förrutom att jag dränerade mig på salter under första fastan vilket resulterade i dåligt allmänttillstånd den 9 dagen.

Fastar framförallt för att hjälpa kroppen bryta en lång LCHF platå.
Dels för att forskningen tyder på stora positiva hälsoeffekter från dag 3 frammåt.
Dels för att tappa vätska och lite fett.

Har mätt blodketoner under fastorna och kan konstatera att kroppen går ut ur sk lchf-ketos efter ca 30h, är helt ute ur ketos under 20-30h (då tror jag kroppen tappar lite muskler som energi), för att sen i början av den tredje dagen gå in i fasteketos. Fasteketosen går sen djupare och djupare, förbi vad man i LCHF kretsar kallar optimal ketos och stabiliserar sig till sist på ca  9 mmol/l blodketoner.

Detta för mig då som har varit keto-anpassad under några års tid.
För sockerätare eller de som ätit LCHF under nån månad tror jag det tar längre, och därmed ökar muskelförlusten.

-----------------------------------------

16:8, 5:2, äggfasta och juicefasta är i min mening helt fel att alls kalla fastor, eftersom man inte fastar, utan bara gör olika sorters kalorierestriktioner på kosten.

Länk till inlägg

Har ni lyssnat på podden "livin la vida low carb show with Jimmy Moore" avsnitt 1017 där han intervjuar Jason Fung, alternativt sett intervjun med Jason på kostdoktorn? De är väldigt intressanta, det är ungefär samma info i båda.

Där pratar Jason om fasta som varar upp till flera veckor och att det inte drar på ämnesomsättningen, eller bryter ner muskler. Dock rekommenderar han benbuljong då och då under fastan för att ersätta mineraler och få i sig en liten mängd protein.

Har jag missförstått något av engelskan så får ni rätta mig.

Benbuljongen anser han vara väldigt paleo, när maten var slut och man inte fick tag i mer mat, vad åt man då? Jo man kokade det man hade, ben.

Muskelnedbrytning blir det inte då kroppen kommer att välja fett som första energikälla och tillväxthormon och adrenalin ökar och därmed minskar muskelnedbrytningen som alltid finns. Det protein som finns i benbuljong räcker för att ersätta den muskelnedbrytning som alltid finns.

Anledningen till att han rekommenderar sina patienter lång fasta är för att reversers diabetes typ 2

Blodketoner är väl även delvis en energireserv, dvs värdet är ett mått på energiöverskottet som lagras i blodet och som kan användas senare?

"blood ketone meters measures beta-hydroxybutyrate in blood, not acetoacetate or acetone."

https://www.ketonix.com/index.php/sv/30-2015q4-not-visible-yet/119-ketonix-home-2015q4-3

Länk till inlägg

Har ni lyssnat på podden "livin la vida low carb show with Jimmy Moore" avsnitt 1017 där han intervjuar Jason Fung, alternativt sett intervjun med Jason på kostdoktorn? De är väldigt intressanta, det är ungefär samma info i båda.

Där pratar Jason om fasta som varar upp till flera veckor och att det inte drar på ämnesomsättningen, eller bryter ner muskler. Dock rekommenderar han benbuljong då och då under fastan för att ersätta mineraler och få i sig en liten mängd protein.

Har jag missförstått något av engelskan så får ni rätta mig.

Benbuljongen anser han vara väldigt paleo, när maten var slut och man inte fick tag i mer mat, vad åt man då? Jo man kokade det man hade, ben.

Muskelnedbrytning blir det inte då kroppen kommer att välja fett som första energikälla och tillväxthormon och adrenalin ökar och därmed minskar muskelnedbrytningen som alltid finns. Det protein som finns i benbuljong räcker för att ersätta den muskelnedbrytning som alltid finns.

Anledningen till att han rekommenderar sina patienter lång fasta är för att reversers diabetes typ 2

Blodketoner är väl även delvis en energireserv, dvs värdet är ett mått på energiöverskottet som lagras i blodet och som kan användas senare?

"blood ketone meters measures beta-hydroxybutyrate in blood, not acetoacetate or acetone."

https://www.ketonix.com/index.php/sv/30-2015q4-not-visible-yet/119-ketonix-home-2015q4-3

Vad är det för fett kroppen väljer som energikälla då om man inte äter något på flera veckor? Förutsätter inte det att man har ett överskott i form av fett/övervikt?

Länk till inlägg

Vad är det för fett kroppen väljer som energikälla då om man inte äter något på flera veckor? Förutsätter inte det att man har ett överskott i form av fett/övervikt?

Ligger man inte på en väldigt låg fettprocent så är det nog inget problem, även relativt smala har rätt många kilo fett. Nu kommer jag inte ihåg tiden (1 eller 2v eller längre?) men de pratar om 10-20 pounds (ca 5-10kg) viktnedgång.

Och om man går ner 20 så kommer 5 tillbaka rätt fort då det är vätska.

Han rekommenderar inte fasta om man är "marathonsmal" dvs kanske 5% kroppsfett. Men väldigt få (här åtminstone) ligger väl under 10%. Ska säkert anpassas efter individen så det inte blir för låg fettprocent, då börjar kroppen bryta ner sig själv för att överleva.

Länk till inlägg

Ligger man inte på en väldigt låg fettprocent så är det nog inget problem, även relativt smala har rätt många kilo fett. Nu kommer jag inte ihåg tiden (1 eller 2v eller längre?) men de pratar om 10-20 pounds (ca 5-10kg) viktnedgång.

Och om man går ner 20 så kommer 5 tillbaka rätt fort då det är vätska.

Han rekommenderar inte fasta om man är "marathonsmal" dvs kanske 5% kroppsfett. Men väldigt få (här åtminstone) ligger väl under 10%. Ska säkert anpassas efter individen så det inte blir för låg fettprocent, då börjar kroppen bryta ner sig själv för att överleva.

Ja, men 5-10 kg viktnedgång kan vara riktigt mycket för någon som redan är smal. Så jag antar att hela detta ändå utgår från en önskan om att gå ner ett antal kg som man anser är överflödiga? Eller, vad är vinsten med att gå ner 10 kg om man redan är relativt smal?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja, men 5-10 kg viktnedgång kan vara riktigt mycket för någon som redan är smal. Så jag antar att hela detta ändå utgår från en önskan om att gå ner ett antal kg som man anser är överflödiga? Eller, vad är vinsten med att gå ner 10 kg om man redan är relativt smal?

Grundfrågan var ju när det blir svält istället för bara fasta.

som jag skrev så blir det svält om man är för smal och fastar för länge.

I Jasons fall så handlar det som jag förstod det inte i första hand för viktnedgång utan för att reversera diabetes typ 2.

Själv fastar jag för alla troliga hälsofördelar, men fastar normalt ca 23h då och då. Jag har fastat 39h som längst, men blir mer och mer övertygad om att relativt (tja relativt vadå egentligen?) långa fastor är ofarliga och enbart bra för kroppen, så länge man inte har/får för låg fettprocent. (Varning om man äter blodsockersänkande preparat)

• Gilla 2
Länk till inlägg

Grundfrågan var ju när det blir svält istället för bara fasta.

som jag skrev så blir det svält om man är för smal och fastar för länge.

I Jasons fall så handlar det som jag förstod det inte i första hand för viktnedgång utan för att reversera diabetes typ 2.

Själv fastar jag för alla troliga hälsofördelar, men fastar normalt ca 23h då och då. Jag har fastat 39h som längst, men blir mer och mer övertygad om att relativt (tja relativt vadå egentligen?) långa fastor är ofarliga och enbart bra för kroppen, så länge man inte har/får för låg fettprocent. (Varning om man äter blodsockersänkande preparat)

Ja visst, jag fastar ju själv både 16:8 och en dag i veckan med 24 timmarsfasta. Men jag ser till att inte gå ner i vikt av det. Att jag kommenterade på detta är för att jag tycker det är så vanligt att man skriver generellt som att det är önskvärt att gå ner i vikt, utan att förtydlga vad det är man vill uppnå med det.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ja visst, jag fastar ju själv både 16:8 och en dag i veckan med 24 timmarsfasta. Men jag ser till att inte gå ner i vikt av det. Att jag kommenterade på detta är för att jag tycker det är så vanligt att man skriver generellt som att det är önskvärt att gå ner i vikt, utan att förtydlga vad det är man vill uppnå med det.

Det var inte min mening.själv vill jag inte heller gå ner i vikt, men fastar ändå pga andra hälsofördelar.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag fastar (1-2 dagars) primärt för att det läker kroppen.

Har kroppen inte nog med energi för att behålla allt halvtrasigt så gör den sig av med det.

Så de lite besvärligare inflammationerna som jag har försvinner oftast under fasta.

Länk till inlägg
  • 4 years later...

Alltså min vikt har bara ökat och ökat med åren .. har provat lchf, även strikt sådan, 5:2 16:8 men inget har funkat, bmi 40, så detta är min enda chans att typ vattenfasta. (inga problem för mig att ställa om mig för det .. så behöver komma ner i vikt drastiskt och omgående .. hur länge törs jag fasta och hur länge bör det gå mellan mina fasta, om jag nu måste ta det i omgångar?

• Gilla 2
Länk till inlägg
6 timmar sedan, kaerrma sade:

... hur länge törs jag fasta och hur länge bör det gå mellan mina fasta, om jag nu måste ta det i omgångar?

Än en gång hittar man svar på Kostdoktorn. 👍

"En av de allvarligaste komplikationerna av längre fasta, även om det dessbättre är ovanligt, kallas refeedingsyndromet. 

Komplikationer med refeeding beskrevs först i gravt undernärda amerikanska fångar i japanska krigsläger under andra världskriget. Det har också beskrivits vid behandling av anorexia nervosa som pågått under längre tid, och patienter som lider av alkoholism. Det är viktigt att ha förståelse för dessa syndrom om du försöker dig på en längre fasta – som vanligtvis varar i mer än 5-10 dagar per gång."

Fasta och refeedingsyndrom text av Jason Fung.

• Gilla 5
Länk till inlägg
6 timmar sedan, kaerrma sade:

Alltså min vikt har bara ökat och ökat med åren .. har provat lchf, även strikt sådan, 5:2 16:8 men inget har funkat, bmi 40, så detta är min enda chans att typ vattenfasta.

Du verkar ha problem med hormonbalansen. 🤔

Är du kille eller tjej? 👫

• Gilla 5
Länk till inlägg
21 timmar sedan, iAnna sade:

21 timmar sedan, iAnna sade:

Tjej

• Gilla 1
Länk till inlägg

Så åter till mina frågor:

hur länge törs jag fasta och hur länge bör det gå mellan mina fasta, om jag nu måste ta det i omgångar?
och är det tillåtet att dricka citronvatten eller är det endast rent vatten som gäller?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Att lyssna på Jason Fung brukar vara bra om man vill fasta. Hur länge och hur ofta kan vi nog inte svara på, du får prova dig fram. Börja med t ex 3 dagar och se hur du mår. Vill du kan du köra ett par dagar till. Vänta några veckor och se hur det känns innan du testar igen. Citron kan du absolut ha i vattnet.

Och nej, vattenfasta är inte din enda chans. Det kan vara en lösning, eller del av lösning, men inte din enda. Viktreglering är hormonell, precis som iAnna är inne på och funkar inte LCHF är det där du ska leta, hävdar jag. Fasta kan hjälpa hormonregleringen men det kan andra metoder också göra. Då måste man iofs vara intresserad av andra spår. Det kanske du blir om fastan inte hjälper eller du mår dåligt av den. Då är det andra saker som måste lösas först. Du får gärna berätta hur det går med fastan! Lycka till!

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag har kört periodisk fasta en hel del. Förra vintern körde jag 4:3 med fasta 36 timmar tre gånger i veckan och en ätardag mellan varje fasta. Men det har tagit lång tid att vänja kroppen vid att kunna fasta så länge och ofta utan att känna hunger och obehag.

Mitt råd är att du provar dig fram. Hoppa över något mål, fasta en dag och se hur du känner dig. Förläng allteftersom du känner att du kan hantera det. Du ska ju må bra under tiden, inte uppleva att du svälter dig!

Jason Fung och Megan Ramos har varit mina inspirationskällor. De har lång erfarenhet av fasta som behandlingsmetod vid övervikt och diabetes.

Jason Fung har skrivit böcker om fasta och fetma som finns på svenska. På deras hemsida finns ett protokoll för fasta där man äter ett mål varje dag, men med olika fastetider emellan. Men det finns andra upplägg.

• "The key to fasting is it tricks your body. It’s unpredictable, and unpredictability is the magic! If you do the same thing every day, your body will adapt."

Mina erfarenheter av fasta hittar du här

Vad gäller dryck så brukar jag ta kaffe, grönt te, vatten, ibland hemkokt benbuljong med salt (särskilt om jag känner mig frusen eller får hungersug). 

• Gilla 3
Länk till inlägg

Jag har ätit frukost v typ 10:30 och nästa mål vid 17:00 varje dag och efter det målet har jag inte ätit någonting förrän 10:30 nästa morgon. Så har min dag sett ut mvh

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vad har du ätit då? Hur kombinerar du maten? Hur gammal är du? Man kan tycka att sådant inte borde spela nån roll men det gör det eftersom alla är olika och i olika faser i livet. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Är 6O+
äter inte bröd pasta ris  potatis mejeri, 

Får diarre av blomkål olivolja, nötter, mandel så det låter jag bli

det blir mycket gröna grönsaker nån frukt ägg färs på nöt lamm gris fet fisk 

dricker citronvatten för det mesta men en liten skvätt mjölk till kaffet blir det  buljong

Redigerad av kaerrma
  • Gilla 2
Länk till inlägg

Om man vill testa fasta så finns det hjälp att få. Man kan gå med i FB gruppen The Fasting Method Network by Dr. Jason Fung & Megan Ramos. Där får man en hel del inspiration och hjälp. Om du gillar att läsa böcker så är Allt om fasta av Jason Fung kan vara en bra inspirationskälla.

Det finns en stor skillnad mellan svält och fasta och den ligger på det mentala planet om man har fettförråd att ta av. Egentligen handlar det om ett val. Fastan är frivillig. Man väljer att avstå från mat eftersom man vet att man har stora fettförråd som kroppen kommer att använda om man inte äter. Biologiskt är vi byggda att lägga på oss och spara den maten vi inte kan använda direkt för att kunna använda det senare. Det är en överlevnadsmekanism. Tyvärr har vi i det moderna samhället och med den moderna maten vänt den överlevnadsmekanismen mot oss och förvandlat den i dö-fortare-mekanism. Om man har hamnat i en situation då fettförrådet håller på att kväva dig så är fastan en utmärkt lösning. Svält är däremot en påtvingad, ofrivillig, skrämmande situation. Man är stressad över och är rädd för att maten inte finns vilket skapar mycket stress och oro. I västvärlden finns maten överallt så det kan inte handla om den fruktade svälten. Dessutom om man har ansenliga fettförråd så svälter man inte. Man har mat lagrad på kroppen. Är man tunn och underviktig då ska man kanske inte fasta. Då har man andra problem att jobba med.

Fastan har många fördelar men man måste känna till dem, veta varför man fastar och vilja fasta för att det ska bli en behaglig upplevelse. Därför ska man helst utbilda sig först. Sedan måste man träna att fasta. Man måste vara beredd att kliva ur sin invanda rutin att äta vid vissa tider. Kroppen är ju van så den kommer att påminna dig att du brukar äta vid en viss tidpunkt. För dem som är socker- eller matberoende kan det bli en riktig kamp. Det handlar om att bryta vanor, vilket är svårare för vissa än för andra. Hunger är det många som fruktar. Men det är inte det svåraste. Man är inte hungrig hela tiden. Hunger kommer i vågor. Man dricker lite vatten, tar lite salt och så går vågen över. Man kan få inre dialoger då den ena halvan av ditt medvetande försöker övertyga den andra att det vore så gott att äta något speciellt som du tycker extra mycket om. Man kan bli uttråkad om man brukar använda maten som underhållning. Då ska man helst hitta en annan hobby för man kommer inte att gå ner i vikt om ätandet används som underhållning. Det lär man sig att hantera efter ett tag. Dessutom ju mer man fastar desto lättare blir det. Kroppen lär sig att ta av fettet som den redan har och ju mer man tränar desto bättre blir det.

Jag har fastat rätt så mycket på sistone och jag tycker om mina fastedagar. Jag är fokuserad, klar i huvudet, är på gott humör, full av energi. När formen svajar beror det oftast på att man har slarvat med elektrolyterna och då äter man mer Himalaya salt till svart kaffe, te eller vatten. Jason Fang och Megan Ramos förespråkar en periodisk fasta på ca 42 timmar 3 gånger per vecka som en framgångsrik fasterutin även för kvinnor i klimakteriet. Jag har testat det under några veckor och tyckte att tre fasteomstarter i veckan är för många för min smak. Jag trivs bättre med 3 dagas kontinuerlig fasta varje vecka. Men man måste ibland skifta om sina rutiner för att få kroppen att gissa. Man måste även se till att man äter bra de dagarna man äter. Det ska vara näringsrik ren mat och man ska inte snåla med maten heller. Om man kan äta LCHF baserat på riktigt kött och djurfett så blir fastan ännu enklare. Då behöver inte kroppen ställa om från fasta till fest. Under fastan går den på animalisk protein (autofagi då den återanvänder uttjänta celler) och animaliskt fett (det egna fettet) och under ät-dagarna på samma slags föda. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2020-06-29 at 06:57, MariaF sade:

Att lyssna på Jason Fung brukar vara bra om man vill fasta. Hur länge och hur ofta kan vi nog inte svara på, du får prova dig fram. Börja med t ex 3 dagar och se hur du mår. Vill du kan du köra ett par dagar till. Vänta några veckor och se hur det känns innan du testar igen. Citron kan du absolut ha i vattnet.

Och nej, vattenfasta är inte din enda chans. Det kan vara en lösning, eller del av lösning, men inte din enda. Viktreglering är hormonell, precis som iAnna är inne på och funkar inte LCHF är det där du ska leta, hävdar jag. Fasta kan hjälpa hormonregleringen men det kan andra metoder också göra. Då måste man iofs vara intresserad av andra spår. Det kanske du blir om fastan inte hjälper eller du mår dåligt av den. Då är det andra saker som måste lösas först. Du får gärna berätta hur det går med fastan! Lycka till!

Min sköldkörtel är det inget fel på enl de tester jag nyss gjort, all var ok

Länk till inlägg