Jump to content

Recommended Posts

Ett register över LCHF positiva läkare har efterlysts tidigare och skulle nog vara mycket välkommet av många.

Även ett internt forum för LCHF positiv vårdpersonal är ju också en bra idé och kan kanske rymmas på samma plattform?

Som några tipsat, kolla med Andreas om han eventuellt har funderat på något av detta redan eller om det är något han kan tänka sig att ha på kostdoktorn.se.

Annars är det ju inte så svårt att starta en sluten Facebook-grupp där man bara släpper in vårdpersonal (kräver dock lite administration).

• Like 7

På LCHF-kryssning i våras deltog två LCHF-intresserade dietister. De efterlyste just detta, ett nätverk för vårdpersonal. Tror att det möjligen kan vara samma dietister som bloggar på "Matkärlek"?

Ja, vad jag förstår är det samma dietister. Och, som sagt, det finns skriande behov av lågkolhydratsvänliga vårdgivare, dit vi vårdtagare kan vända oss om vi behöver eller skicka anhöriga eller andra.

• Like 7

Hej hela forumet!

Jag är en legetimerad läkare som jobbar på en vårdcentral någonstans i Sverige. Mitt intresse för kost och livsstil är stort sedan länge, varför jag såklart inte kunnat undgå att stöta på LCHF och sätta mig in i det. Både för egen, vänners, anhörigas och patienters del ser jag vilken enorm potential det finns i kostens sammansättning att göra oss friska eller sjuka - beroende på hur vi väljer/lär oss/uppmanas att äta. Nog är det både ofattbart, förvånande och framförallt skämmigt hur majoriteten av svensk sjukvård och akademi fortsätter "ta hand" om folkhälsan och sina patienter enligt den gamla läran (HCLF). Jag är en av de som ihärdigt proklamerar de positiva möjlighetena med LCHF-kost för mina patienter. Och dem går det bra för, men det är för mig oerhört frustrerande att jobba med en och en i taget..

Av det lilla jag läst på detta forum verkar det finnas ett skriande önskemål om LCHF-läkare/sjuksköterskor/dietister/vårdpersonal - var hittar man "oss"? Vi finns lite varstans inom den svenska sjukvården och vi är fler än både ni och vi själva tror. Jag misstänker att det här forumet frekventeras av en hel del utbildad vårdpersonal! Problemet är att vi LCHF-pålästa inom vården inte vet att vi finns - vi hittar inte ens oss själva!

För egen del är jag trött på att jobba i det dolda och jag erkänner utan tvekan att jag ofta undviker diskussion kring kost på jobbet, av rädsla för konflikt och ändlösa fikarumsdebatter med kollegor av diverse kategorier som läst en tiondel i ämnet av vad jag har och som anser att det man lärt sig på universitet, av Livsmedelsverket och läkemedelsbolagen är sanningen och det enda rätta. (Låter säkert wesserbisseraktigt, men kanske nån av er förstår vad jag menar..!)

Så till min fråga, var kan vi LCHF-positiva inom vården hitta varandra? Jag har googlat runt men hittar inget existerande forum. Någon som har tips på existerande nätverk, eller är det dags att bygga upp ett nu?

Alla tips mottages tacksamt!

(Vill understryka att jag i egenskap av läkare inte kommer kommentera personliga frågeställningar eller dylikt på detta fourm.)

Jag har skickat PM till dig  :)

• Like 5

Hej igen!

Och tack för alla idéer!

Jag har fått kontakt med dietisten från LCHF-kryssningen :) Fler som har kontakt med/själva är LCHF-påläst vårdpersonal? Alla tips motages tacksamt!

Föreslår att du/ni startar en facebook-grupp för lågkolhydratintresserad vårdpersonal, skulle tro att du når ut till många fler på det sättet. Lägg sedan ut länken här på forumet så är det lätt att hänvisa dit.
  • Like 3

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jag håller på att utbilda mig själv till ssk (I'm on my way!), ska bara ta mig igenom den kolhydrats- och Livsmedelsverksglorifierande kurslitteraturen först. ;)

Bara att välja, antingen tar du striden och riskerar att göra dig osams med läraren och få sämre betyg eller så sätter du på dig skygglapparna  :blink:

• Like 1

Bazinga - Eller, som du är inne på -  så väljer du att mer "utmana etablissemanget" först efter du gått färdigt din utbildning. Högskole/universitets-studier kan vara jobbiga nog, även utan att behöva strida och eventuellt riskera betyg och prov/kurser i sig själv. Att avvakta/vänta in ett mer okej tillfälle behöver inte vara att ha på sig skygglapparna (att "rusa in i en strid", innan man är tillräckligt redo - kan innebära att man har en form av skygglappar på sig).

Men ibland behöver man inte välja så svart eller vitt, utan att t.ex. det går att vara med/hjälpa till i en grupp gällande LCHF - samtidigt som man håller tillräckligt låg profil på en skola/utbildning/sitt jobb/osv, om människorna (eller/och företags/grupp-kulturen) där låter "ryggradsreflexerna" gå i anti-LCHF's anda. :)

• Like 3

Ny registrerad, och snart legitimerad läkare. Rädd att hamna på en vårdcentral med en handledare med gamaldags syn på... allt. Har träffat många sådana distriksläkare redan. Lite tips skulle bli uppskattad.

Jag säger samma till dig som jag säger till "patienter".. det leder sällan någon vart att köra över sin läkare/handledare!

De sitter på rätt mycket erfarenhet (gamla läkare) och kunskap (läkare generellt).. det är trots allt en av de mer krävande utbildningarna!

Hur gör man för att göra sin handledare/chef nöjd, jo man åstadkommer resultat.. man behöver inte snacka så mycket.. utan mer använda den kunskap man besitter för patienternas bästa!

Alla blir trötta på profeter som tror sig veta mest och bäst!

Osen så handlar det om hur du får dina patienter att anamma dina råd.. och förstå dem!

Du har ju bara några minuter på dig i patientmötet.. så det är inte säkert att ni får kontakt alls!

Detta vore ju exemplariskt;

http://www.kostdoktorn.se/diabetes-reverserad-med-lagkolhydratkost-pa-bbc-igen-vad-ska-dietister-av-den-gamla-skolan-saga-nu

• Like 2

• 1 year later...