Popular Post lipophilica Posted October 11, 2015 Popular Post Share Posted October 11, 2015 Hej hela forumet! Jag är en legetimerad läkare som jobbar på en vårdcentral någonstans i Sverige. Mitt intresse för kost och livsstil är stort sedan länge, varför jag såklart inte kunnat undgå att stöta på LCHF och sätta mig in i det. Både för egen, vänners, anhörigas och patienters del ser jag vilken enorm potential det finns i kostens sammansättning att göra oss friska eller sjuka - beroende på hur vi väljer/lär oss/uppmanas att äta. Nog är det både ofattbart, förvånande och framförallt skämmigt hur majoriteten av svensk sjukvård och akademi fortsätter "ta hand" om folkhälsan och sina patienter enligt den gamla läran (HCLF). Jag är en av de som ihärdigt proklamerar de positiva möjlighetena med LCHF-kost för mina patienter. Och dem går det bra för, men det är för mig oerhört frustrerande att jobba med en och en i taget.. Av det lilla jag läst på detta forum verkar det finnas ett skriande önskemål om LCHF-läkare/sjuksköterskor/dietister/vårdpersonal - var hittar man "oss"? Vi finns lite varstans inom den svenska sjukvården och vi är fler än både ni och vi själva tror. Jag misstänker att det här forumet frekventeras av en hel del utbildad vårdpersonal! Problemet är att vi LCHF-pålästa inom vården inte vet att vi finns - vi hittar inte ens oss själva! För egen del är jag trött på att jobba i det dolda och jag erkänner utan tvekan att jag ofta undviker diskussion kring kost på jobbet, av rädsla för konflikt och ändlösa fikarumsdebatter med kollegor av diverse kategorier som läst en tiondel i ämnet av vad jag har och som anser att det man lärt sig på universitet, av Livsmedelsverket och läkemedelsbolagen är sanningen och det enda rätta. (Låter säkert wesserbisseraktigt, men kanske nån av er förstår vad jag menar..!) Så till min fråga, var kan vi LCHF-positiva inom vården hitta varandra? Jag har googlat runt men hittar inget existerande forum. Någon som har tips på existerande nät