Popular Post lipophilica Posted October 11, 2015 Popular Post Share Posted October 11, 2015 Hej hela forumet! Jag är en legetimerad läkare som jobbar på en vårdcentral någonstans i Sverige. Mitt intresse för kost och livsstil är stort sedan länge, varför jag såklart inte kunnat undgå att stöta på LCHF och sätta mig in i det. Både för egen, vänners, anhörigas och patienters del ser jag vilken enorm potential det finns i kostens sammansättning att göra oss friska eller sjuka - beroende på hur vi väljer/lär oss/uppmanas att äta. Nog är det både ofattbart, förvånande och framförallt skämmigt hur majoriteten av svensk sjukvård och akademi fortsätter "ta hand" om folkhälsan och sina patienter enligt den gamla läran (HCLF). Jag är en av de som ihärdigt proklamerar de positiva möjlighetena med LCHF-kost för mina patienter. Och dem går det bra för, men det är för mig oerhört frustrerande att jobba med en och en i taget.. Av det lilla jag läst på detta forum verkar det finnas ett skriande önskemål om LCHF-läkare/sjuksköterskor/dietister/vårdpersonal - var hittar man "oss"? Vi finns lite varstans inom den svenska sjukvården och vi är fler än både ni och vi själva tror. Jag misstänker att det här forumet frekventeras av en hel del utbildad vårdpersonal! Problemet är att vi LCHF-pålästa inom vården inte vet att vi finns - vi hittar inte ens oss själva! För egen del är jag trött på att jobba i det dolda och jag erkänner utan tvekan att jag ofta undviker diskussion kring kost på jobbet, av rädsla för konflikt och ändlösa fikarumsdebatter med kollegor av diverse kategorier som läst en tiondel i ämnet av vad jag har och som anser att det man lärt sig på universitet, av Livsmedelsverket och läkemedelsbolagen är sanningen och det enda rätta. (Låter säkert wesserbisseraktigt, men kanske nån av er förstår vad jag menar..!) Så till min fråga, var kan vi LCHF-positiva inom vården hitta varandra? Jag har googlat runt men hittar inget existerande forum. Någon som har tips på existerande nätverk, eller är det dags att bygga upp ett nu? Alla tips mottages tacksamt! (Vill understryka att jag i egenskap av läkare inte kommer kommentera personliga frågeställningar eller dylikt på detta fourm.) 38 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Det finns en del vårdpersonal i den Facebook-grupp som heter "LCHF - Tips, pepp och recept". Den är nog den största med över 30 000 medlemmar. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Zepp Posted October 11, 2015 Popular Post Share Posted October 11, 2015 Jag tror det är dags att bygga upp ett nu! Och inget "halleluja LCHF är bäst för det mesta", det räcker gott med detta forum och KiF! De två fyller sitt syfte och är främst/bäst lämpat för de som vill börja äta LCHF! Utan ett som riktar sig till vårdpersonal.. med och utan erfarenhet/kunskap om lågkolhydrat/ketogen diet som del i olika behandlingar av patienter! Litta ett som Internetmedicin.. där vårdpersonal kan söka dels vad lågkolhydrat/ketogen diet är bäst lämpat för, kontraindikationer, erfarenhet av den kostbehandlingen, vilka mediciner som kan påverka, hur provresultat skall tolkas iomed att de kan bli litta annorlunda än HCLF. Skicka ett melj till Andreas, ni kanske är några som kan gå ihop om ett forum? 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post -Lenny- Posted October 11, 2015 Popular Post Share Posted October 11, 2015 Hej Kanske den frågan kan lyftas tillsammans med Andreas, där ni (och andra intresserade inom vården) kanske skulle kunna starta ett nätverk av något slag? Alternativt att du själv (med eller utan hjälp) så smått påbörjar ett sådant projekt (misstänker dock att det finns en hel del intresserade, speciellt om de kände till att något var på gång)? Som beteendevetare så vill jag betona vikten av social acceptans, samverkan och tillhörighet - även inom yrket. D.v.s. det du efterfrågar är något verkligt viktigt som dels kan göra mycket gott för alla deltagare som på många vis troligen delar din frustration - men även nyttan (som sannolikt är större än vad många kanske tror) något sådant skulle medföra för vårdtagare. Oavsett så önskar jag dig lycka till 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted October 11, 2015 Share Posted October 11, 2015 Ett register över LCHF positiva läkare har efterlysts tidigare och skulle nog vara mycket välkommet av många. Även ett internt forum för LCHF positiv vårdpersonal är ju också en bra idé och kan kanske rymmas på samma plattform? Som några tipsat, kolla med Andreas om han eventuellt har funderat på något av detta redan eller om det är något han kan tänka sig att ha på kostdoktorn.se. Annars är det ju inte så svårt att starta en sluten Facebook-grupp där man bara släpper in vårdpersonal (kräver dock lite administration). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Annika Rane Posted October 12, 2015 Popular Post Share Posted October 12, 2015 På LCHF-kryssningen i våras deltog två LCHF-intresserade dietister. De efterlyste just detta, ett nätverk för vårdpersonal. Tror att det möjligen kan vara samma dietister som bloggar på "Matkärlek"? 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted October 12, 2015 Share Posted October 12, 2015 På LCHF-kryssning i våras deltog två LCHF-intresserade dietister. De efterlyste just detta, ett nätverk för vårdpersonal. Tror att det möjligen kan vara samma dietister som bloggar på "Matkärlek"? Ja, vad jag förstår är det samma dietister. Och, som sagt, det finns skriande behov av lågkolhydratsvänliga vårdgivare, dit vi vårdtagare kan vända oss om vi behöver eller skicka anhöriga eller andra. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dietisten Posted October 19, 2015 Share Posted October 19, 2015 Hej hela forumet! Jag är en legetimerad läkare som jobbar på en vårdcentral någonstans i Sverige. Mitt intresse för kost och livsstil är stort sedan länge, varför jag såklart inte kunnat undgå att stöta på LCHF och sätta mig in i det. Både för egen, vänners, anhörigas och patienters del ser jag vilken enorm potential det finns i kostens sammansättning att göra oss friska eller sjuka - beroende på hur vi väljer/lär oss/uppmanas att äta. Nog är det både ofattbart, förvånande och framförallt skämmigt hur majoriteten av svensk sjukvård och akademi fortsätter "ta hand" om folkhälsan och sina patienter enligt den gamla läran (HCLF). Jag är en av de som ihärdigt proklamerar de positiva möjlighetena med LCHF-kost för mina patienter. Och dem går det bra för, men det är för mig oerhört frustrerande att jobba med en och en i taget.. Av det lilla jag läst på detta forum verkar det finnas ett skriande önskemål om LCHF-läkare/sjuksköterskor/dietister/vårdpersonal - var hittar man "oss"? Vi finns lite varstans inom den svenska sjukvården och vi är fler än både ni och vi själva tror. Jag misstänker att det här forumet frekventeras av en hel del utbildad vårdpersonal! Problemet är att vi LCHF-pålästa inom vården inte vet att vi finns - vi hittar inte ens oss själva! För egen del är jag trött på att jobba i det dolda och jag erkänner utan tvekan att jag ofta undviker diskussion kring kost på jobbet, av rädsla för konflikt och ändlösa fikarumsdebatter med kollegor av diverse kategorier som läst en tiondel i ämnet av vad jag har och som anser att det man lärt sig på universitet, av Livsmedelsverket och läkemedelsbolagen är sanningen och det enda rätta. (Låter säkert wesserbisseraktigt, men kanske nån av er förstår vad jag menar..!) Så till min fråga, var kan vi LCHF-positiva inom vården hitta varandra? Jag har googlat runt men hittar inget existerande forum. Någon som har tips på existerande nätverk, eller är det dags att bygga upp ett nu? Alla tips mottages tacksamt! (Vill understryka att jag i egenskap av läkare inte kommer kommentera personliga frågeställningar eller dylikt på detta fourm.) Jag har skickat PM till dig 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipophilica Posted October 20, 2015 Author Share Posted October 20, 2015 Hej igen! Och tack för alla idéer! Jag har fått kontakt med dietisten från LCHF-kryssningen Fler som har kontakt med/själva är LCHF-påläst vårdpersonal? Alla tips motages tacksamt! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Hej igen! Och tack för alla idéer! Jag har fått kontakt med dietisten från LCHF-kryssningen Fler som har kontakt med/själva är LCHF-påläst vårdpersonal? Alla tips motages tacksamt! Föreslår att du/ni startar en facebook-grupp för lågkolhydratintresserad vårdpersonal, skulle tro att du når ut till många fler på det sättet. Lägg sedan ut länken här på forumet så är det lätt att hänvisa dit. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dietisten Posted October 21, 2015 Share Posted October 21, 2015 Det finns en liten sån facebookgrupp sedan i mars i år men den har hitills legat inaktiv. Skicka ett PM till mig här med ditt yrke, arbetsplats och din mejladress så bjuder jag in dig via mejlen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 lipophilica, Hur går det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipophilica Posted November 18, 2015 Author Share Posted November 18, 2015 Vi har en liten FB-grupp, men inte mycket mer än så just nu. Kanske skulle vi behöva träffas. Tror vi är några som planerar åka på LCHF-kryssningen i feb. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted November 18, 2015 Share Posted November 18, 2015 Vad heter gruppen? Är själv vårdpersonal 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Science Nurse Posted November 30, 2015 Share Posted November 30, 2015 Fantastiskt, har själv funderat på att något liknande borde startas! Jag är gärna med på tåget - vad heter gruppen på Facebook? Fredrica, leg sjuksköterska 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted December 1, 2015 Share Posted December 1, 2015 Fantastiskt, har själv funderat på att något liknande borde startas! Jag är gärna med på tåget - vad heter gruppen på Facebook? Fredrica, leg sjuksköterska Se Dietistens inlägg ovan om hur du går till väga! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
doktor lågkolhydrat Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Jag är gärna med i LCHF-forum av något slag för sjukvårdspersonal 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted December 2, 2015 Share Posted December 2, 2015 Detta var nog en av de allra gilla-vänligaste trådarna jag läst! Bra initiativ! Jag fetgillar det 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strutfus Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Godmorgon!jag behöver hjälp, för mig själv och förmin man är diabetiker, skulle vilja ha en läkare som kan förklara mera för honom. finns det någon I göteborgs-området?? Hälsningar Jeanette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Silverfisken Posted December 3, 2015 Share Posted December 3, 2015 Här är en LCHF-vänlig sjuksköterska! Gör dock inte så mycket nytta för folkhälsan på en infektionsavdelning mer än att beskåda all skada socker ställer till med :/ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Leopold Roos Posted December 3, 2015 Popular Post Share Posted December 3, 2015 För att få komma in i denna Facebook grupp får ni kontakta mig med privat meddelande antingen här på forumet eller på Facebook - heter samma där - så kan jag känna av eran trovärdighet - för vi vill inte få in personer som inte är vårdpersonal och mot lchf då detta är bara en grupp för de. Alla vill inte det ska komma till allas kännedom om hur man tycker i denna fråga.Vi håller dock på diskutera andra sätt att kunna ta sig till denna grupp på ett bra sätt. Återkommer snart. Edit: Jag har förhoppning att jag ska kunna göra en lista framöver, över alla de som tycker det är ok att allmänheten vet om vad de står, och skriva ut hur de kan kontaktas för att man ska kunna prata med dem. Tex vem man ska kontakta i Göteborgs området som efterfrågat ovan. Edit2: Det går även bra att kontakta Dietisten och lipophilica, här i privat meddelande på forumet, för att få tillgång till FB gruppen. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bazinga Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Jag håller på att utbilda mig själv till ssk (I'm on my way!), ska bara ta mig igenom den kolhydrats- och Livsmedelsverksglorifierande kurslitteraturen först. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Jag håller på att utbilda mig själv till ssk (I'm on my way!), ska bara ta mig igenom den kolhydrats- och Livsmedelsverksglorifierande kurslitteraturen först. Bara att välja, antingen tar du striden och riskerar att göra dig osams med läraren och få sämre betyg eller så sätter du på dig skygglapparna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Bazinga - Eller, som du är inne på - så väljer du att mer "utmana etablissemanget" först efter du gått färdigt din utbildning. Högskole/universitets-studier kan vara jobbiga nog, även utan att behöva strida och eventuellt riskera betyg och prov/kurser i sig själv. Att avvakta/vänta in ett mer okej tillfälle behöver inte vara att ha på sig skygglapparna (att "rusa in i en strid", innan man är tillräckligt redo - kan innebära att man har en form av skygglappar på sig). Men ibland behöver man inte välja så svart eller vitt, utan att t.ex. det går att vara med/hjälpa till i en grupp gällande LCHF - samtidigt som man håller tillräckligt låg profil på en skola/utbildning/sitt jobb/osv, om människorna (eller/och företags/grupp-kulturen) där låter "ryggradsreflexerna" gå i anti-LCHF's anda. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Livsnjutare Posted December 8, 2015 Share Posted December 8, 2015 Hahaha, förlåt en detaljuppmärksam Sjuksköterska, men visst är det lite lustigt att i trådämnets "taggning" har det blivit "Sjuksöterska". Är det vårdpersonal som sockersötar de sjuka? Föga Lchf . 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lipophilica Posted December 8, 2015 Author Share Posted December 8, 2015 Hahaha, förlåt en detaljuppmärksam Sjuksköterska, men visst är det lite lustigt att i trådämnets "taggning" har det blivit "Sjuksöterska". Är det vårpersonal som sockersötar de sjuka? Föga Lchf . Hehe oj. Den freudianska snavningen får jag ta på mig 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Hehe oj. Den freudianska snavningen får jag ta på mig Fixat . 3 nya i gruppen (nu totalt 15). Keep em comming . 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
framingham Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Ny registrerad, och snart legitimerad läkare. Rädd att hamna på en vårdcentral med en handledare med gamaldags syn på... allt. Har träffat många sådana distriksläkare redan. Lite tips skulle bli uppskattad. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 9, 2015 Share Posted December 9, 2015 Ny registrerad, och snart legitimerad läkare. Rädd att hamna på en vårdcentral med en handledare med gamaldags syn på... allt. Har träffat många sådana distriksläkare redan. Lite tips skulle bli uppskattad. Jag säger samma till dig som jag säger till "patienter".. det leder sällan någon vart att köra över sin läkare/handledare! De sitter på rätt mycket erfarenhet (gamla läkare) och kunskap (läkare generellt).. det är trots allt en av de mer krävande utbildningarna! Hur gör man för att göra sin handledare/chef nöjd, jo man åstadkommer resultat.. man behöver inte snacka så mycket.. utan mer använda den kunskap man besitter för patienternas bästa! Alla blir trötta på profeter som tror sig veta mest och bäst! Osen så handlar det om hur du får dina patienter att anamma dina råd.. och förstå dem! Du har ju bara några minuter på dig i patientmötet.. så det är inte säkert att ni får kontakt alls! Detta vore ju exemplariskt; http://www.kostdoktorn.se/diabetes-reverserad-med-lagkolhydratkost-pa-bbc-igen-vad-ska-dietister-av-den-gamla-skolan-saga-nu 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
framingham Posted December 10, 2015 Share Posted December 10, 2015 Javisst, det mesta du skriver är väl självklart. Och jag har ingen intresse av att köra över någon. Jag hoppas bara att landa någonstans där jag trivs och kan vara den jag är. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post lchfwinther Posted December 10, 2015 Popular Post Share Posted December 10, 2015 Jag träffar väldigt många läkare i mitt jobb och så fort min kost kommer på tal, ofta vid fikabordet där jag dricker fettkaffe och de andra äter kakor så är jag snabb och förklarar alla hälsofördelar jag fått i min reumatiska sjukdom, det kan ju ingen argumentera emot 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted October 15, 2017 Share Posted October 15, 2017 Gammal tråd det här. Men finns det någon läkare med god lchf-kunskap som har komptens och vilja att jobba med svårt elöverkänsliga patienter? Bra lchf kostråd av stor vikt med den patientgruppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 15, 2017 Share Posted October 15, 2017 Björn Ekengren kanske kan vara ett svar på din fråga. http://www.sockerchocken.se/socker/paolo-far-svar-pa-tal/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts