Bengt Nilsson Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Från Netdoktors sida: "Inflammatorisk tarmsjukdom (IBD) är ett samlingsnamn för sjukdomarna ulcerös kolit och Crohns sjukdom." "IBD går inte att bota, men rätt individuell behandling kan skapa förutsättningar för god livskvalitet." Läs vidare: IBD-koll Min undran till er forumläsare: Förändras IBD med LCHF-kost, eller är den obotlig som Netdoktor säger? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Din undran blir lite svår att svara på, för ja i vart fall min IBD förändras av LCHF, men ja den verkar också vara obotlig. Jag har fortfarande sjukdomen, men det går bättre med LCHF. Jag har dock fått skov på skov med LCHF också, det var först när jag uteslöt väldigt mycket mer och körde extremt strikt elimineringskost under lång tid som jag fick en ordentlig förbättring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 IBS? Är väl minst lika "obotligt" som diabetes typ 2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 För pillertrillarna är alla våra sjukdomar obotliga och innebär att vi måste inta mängder av mediciner. Eller så äter vi strikt LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 IBS? Är väl minst lika "obotligt" som diabetes typ 2? IBD är inte IBS. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 För pillertrillarna är alla våra sjukdomar obotliga och innebär att vi måste inta mängder av mediciner. Eller så äter vi strikt LCHF. Som du kanske såg så har jag själv en av IBD-sjukdomarna och är LCHF-anhängare. Strikt LCHF har INTE gjort mig frisk, men jag mår bättre på strikt LCHF än på annan kost och jag mår betydligt bättre med elimineringskost inom LCHF-ramar, dock kan jag fortfarande inte klara mig utan att "pillertrilla". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Ostgoten, mm det jag undrade över, för IBD (Gumboro/Infectious bursal disease) är vad jag förstått bl.a. ett virus. Emedan kolit och Crohns sjukdom nämns vara kroniska inflammerade tillstånd (inte nödvändigtvis virus som grundorsak). Där, om jag förstått det rätt bl.a. kolit och Crohns ilband påståtts vara IBS, i.a.f. innan en mer träffsäker diagnos har gjorts. Men har begränsad kunskap gällande de sakerna, därav min undran/fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Jag tror att om man haft oturen att utveckla en av IBD-sjukdomarna som är en inflammatorisk process i tjocktarmen, eller som vid MB Crohn en inflammation som kan sitta från munhålan och hela vägen ner genom hela matsmältningskanalen, så ska man ha tur om man lyckas behandla den enbart genom kosten. Jag tror även att, om man lyckas behandla genom kosten så kan det nog ta åratal innan tarmen är läkt, och det gäller att vara strikt, inget fusk, what so ever Detsamma gäller för de mera aggressiva reumatiska sjukdomarna som RA. Men jag är övertygad om att en LCHF-kost eller Paleokost kan göra underverk för måendet, men kanske i kombination av de läkemedel som idag erbjuds vid dessa typer av sjukdomar. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Ostgoten, mm det jag undrade över, för IBD (Gumboro/Infectious bursal disease) är vad jag förstått bl.a. ett virus. Emedan kolit och Crohns sjukdom nämns vara kroniska inflammerade tillstånd (inte nödvändigtvis virus som grundorsak). Där, om jag förstått det rätt bl.a. kolit och Crohns ilband påståtts vara IBS, i.a.f. innan en mer träffsäker diagnos har gjorts. Men har begränsad kunskap gällande de sakerna, därav min undran/fråga. Lenny, du har nog fått det lite om bakfoten. IBS är inte IBD, IBD är ett samlingsbegrepp för inflammatoriska tarmsjukdomar såsom crohns och uc. Vad de beror på är inte klarlagt, finns viursteorier bakterieteorier allergiteorier osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Din undran blir lite svår att svara på, för ja i vart fall min IBD förändras av LCHF, men ja den verkar också vara obotlig. Jag har fortfarande sjukdomen, men det går bättre med LCHF. Jag har dock fått skov på skov med LCHF också, det var först när jag uteslöt väldigt mycket mer och körde extremt strikt elimineringskost under lång tid som jag fick en ordentlig förbättring. Har du provat att helt utesluta kaffe helt under minst en månad? Gjorde underverk på min mage. Blev bättre av LCHF men inte bra. Så bra som jag är nu utan kaffe har jag aldrig varit tidigare. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Känner en som opererades för crohns 1989. Fram till 2007 fortsatte hen äta som tidigare, på doktorns inrådan, och mådde skit. Så fortgick det till 2007 då hen fick nys om LCHF genom dr Annika Dahlqvist. Efter 3 veckor på LCHF började hen må bra och mår ännu toppen på LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Har du provat att helt utesluta kaffe helt under minst en månad? Gjorde underverk på min mage. Blev bättre av LCHF men inte bra. Så bra som jag är nu utan kaffe har jag aldrig varit tidigare. Ja, längsta helt kaffefria perioden nio månader. Blev väldigt sjuk under den tiden så jag tror inte att kaffet är avgörande för mig, men kör kaffestopp nu ett tag ändå. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Känner en som opererades för crohns 1989. Fram till 2007 fortsatte hen äta som tidigare, på doktorns inrådan, och mådde skit. Så fortgick det till 2007 då hen fick nys om LCHF genom dr Annika Dahlqvist. Efter 3 veckor på LCHF började hen må bra och mår ännu toppen på LCHF. Ja, en del verkar bara behöva LCHF för att bli bra och det är fantastiskt! Jag önskar att jag vore en av dem :/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-Lenny- Posted October 13, 2015 Share Posted October 13, 2015 Lenny, du har nog fått det lite om bakfoten. IBS är inte IBD, IBD är ett samlingsbegrepp för inflammatoriska tarmsjukdomar såsom crohns och uc. Vad de beror på är inte klarlagt, finns viursteorier bakterieteorier allergiteorier osv. Njae, nog du som missförstår mig i.s.f. Om man kommer med en fråga/frågeställning så är det inget konstaterande om hur det är. D.v.s. om jag deklarerar att jag inte vet hur det ligger till, utan läst/hört ditten och datten och p.g.a. detta efterfrågar mer träffsäkra svar från erfarna/de som förmodas veta - så har bakfoten inget med det att göra. MEN, du kom delvis med något svar, så det tackar jag för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bela Bodo Posted October 14, 2015 Share Posted October 14, 2015 Min egen erfarenhet av LCHF i kombination med IBD stämmer ganska väl med det Ostgoten skriver. Jag fick Ulcerös Kolit 1989. Skoven blev med åren både frekventare och mer allvarliga. 2009 började jag med LCHF (ganska strikt), inte för sjukdomens skull utan för att se om det funkade att gå ner i vikt. Förvånansvärt nog gick jag inte bara ner en massa i vikt men var dessutom helt symptomfri från Ulcerös Kolit i närmare fyra år i början. Jag hade inga skov alls och de årliga koloskopierna visade ingen inflammation i tarmen. Sedan hösten 2012 har jag dock haft några skov årligen. De har dock varit relativt lätthanterliga jämfört med hur det var innan 2009. Min slutsats är att sjukdomen uppenbarligen blir mindre allvarlig men UC försvinner inte helt med (vanlig strikt) LCHF. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts